"islandsponny"

Sv: "islandsponny"

Det är mycket väl som du säger, att separera stora o mindre hästar i tävlingar. Varför inte?

Dölehästen ska väl vara kring 130 enl mina (äldre) böcker, men det ska finnas aktuella uppgifter på Internet om alla hästraser som jag tappat bort, måste leta. Det finns mycket mer satt hämta!

Läste: Shetlandsponnyn är världens minsta HÄST....etc HÄSTAR av denna ras används numera mest av yngre tonåringar och barn. Denna äldre bok kallar hästen för både ponny OCH häst i ett o samma avsnitt om rasen.. En tålig och förnöjsam HÄST osåvidare...

Ordet "ponny" är mer en beteckning, på vad får vi i så fall diskutera. Alla raser är HÄSTAR oavsett storlek.

laila37 skrev:
Varför kallas en ponny för häst???

Enkelt,
den får vara både under å över ponny måtttet
det är den enda hästen som finns på island
den bär vuxna ryttare
ponnysar har en maxvikt på ett helt annat sätt än vad en islandshäst har d.v.s. islandshästar kan bära mycket mer än vad en ponny kan
den är starkare än ponnysar
den har bättre lynne än vad ponnysar har
den är lugnare än en ponny å tror inte att det finns faror i varenda buske å snår det tror däremot en ponny att det finns
dom har gångarter som ponnysar inte har
dom har egna tävlningar vilket en normal ponny inte har

å så vidare å vidare å vidare

moonlightgarden skrev:
den är lugnare än en ponny å tror inte att det finns faror i varenda buske å snår

Hoppsan! Det måste någon tala om för min pålle - han tror bestämt att han är en ponny!!!

Syftar på lungare över att det inte är faror i buskarna överallt, en normal ponny anser att det är det eftersom att flyktbeteendet inte är lika bort avlat som på islandshästar.
Islandshästar har ju varit ute på en öde ö i flera århundranden utan naturliga fiender å har därför inte flyktbeteendet i sitt blod som en vanlig ponny har.

moonlightgarden skrev:
den är lugnare än en ponny å tror inte att det finns faror i varenda buske å snår det tror däremot en ponny att det finns
Det där var nog en ganska grov generalisering ;) Det är inte alls alla ponnyer som ser "faror i varenda buske"! Det finns jättemånga lugna ponnyer som inte bryr sig ett dugg om sånt.
Precis såsom det finns måååånga islandshästar som ser faror i buskarna :D Som min t ex... :angel:

Vet att det var en grov generalisering, men dum fråga kräver ett dumt svar :D

(Har inte läst hela tråden) *delvis knapplån*

Först och främst beror det väl på att islandshästen är en helt annan typ av häst, de rids ofta annorlunda än de hästar med tre gångarter och har egna tävlingar (gångartstävlingar).
Det är ofta vuxna ryttare som rider dessa små hästar, vilket i sin tur kommer från island (där islandshästen ju är den enda hästen, så vuxna har helt enkelt "blivit tvugna" att rida dem och det fungerar ju).
Om en islandshäst tävlar i någon av grenarna som hoppning eller dressyr delas den in efter mankhöjden precis som vilken ponny eller häst som helst (det gör ju alla hästar oavsett ras).
Det många "vanligahäst-ryttare" inte verkar känna till är att islandshästar inte ingår alls i SvRF. Islandshästtävlingar har ett eget tävlingsreglemente och helt andra regler runt allt vad gäller tävling (alltså även ålder, storlek etc). Det är därför lite svårt att jämföra "Varför är det så med islandshästar men inte med ponnyer?". Det är lite som att tänka "Varför har man inte hockeyhjälm när man spelar fotboll?" - Det är så olika världar kan man säga.

*den bär vuxna ryttare
*ponnysar har en maxvikt på ett helt annat sätt än vad en islandshäst har d.v.s. islandshästar kan bära mycket mer än vad en ponny kan
*den är starkare än ponnysar
*den har bättre lynne än vad ponnysar har
*den är lugnare än en ponny å tror inte att det finns faror i varenda buske å snår det tror däremot en ponny att det finns

Alltså, du får ursäkta, men vad är det här för dumheter :eek: Kan man inte svara trevligt och ordentligt på en fråga (trådskaparen kanske helt enkelt inte visste och var nyfiken, då vill man inte ha "dumma frågor kräver dumma svar") kan man lika gärna vara tyst tycker jag. Dessutom far du med fel information.
Det finns mängder av ponnyer som lätt kan bära både vuxna och tunga ryttare. Alla islandshästar kan inte springa omkring med 80-90 kg på ryggen och alla ponnyer har inte en maxvikt på 60 kg. Det finns till och med vissa ponnyer som bär mer än vissa islandshästar.
Att islandshästar ska ha bättre lynne och vara lugnare än ponnyer är bara dumt. Det sitter absolut inte i rasen, det finns islandshästar som flyger i luften för att de ser en katt och det finns ponnyer som inte reagerar om en bomb smäller tre meter bort.

Jag menar inte att det inte finns taniga, svaga, fjossiga ponnyer men det finns så många fler än dem. Därför är det ganska dumt att generalisera så och säga att ponnyer är si och islandshästar så.

Jag har hört att Dölehästen och Nordsvensken egentligen är samma ras. Vet inte om det är rätt, eller om det är Bruks- eller Travarvarianten man menar.

OA

Inte_Ung skrev:
De särskilda tävlingar som man tävlar på med Islandshästar.
De är gångarts-tävlingar, tölt, 4-gång, 5-gång och pass.
Samt att där finns speciella dressyrklasser.

Om man vill tävla med en Islandshäst i "vanliga" tävlingar, så får man mäta in dem som ponny om man vill.
Och då så går de som ponny, precis som halvblodet som är under 148cm.

Japp och det börjar bli ett litet dilemma för mig. Jag har ridit dressyr/hopp/fälttävlan i 15 år och därefter islandshäst ca 3 år (jag är vuxen, min häst är 132 cm i mkh, jag tror att det betyder C-ponny). Min islandshäst är svensk mästare i 5-gång (ungdomsklass), stilpass osv (jag vet inte ens vilka grenar/år). Men dessutom är han samtidigt den mest orutinerade OCH den mest talangfulla hopphäst jag någonsin suttit på. Tyvärr är det ju bara att inse att hästen är 15 år och aldrig kommer bli bäst i hoppning även om han helt utan utbildning seglar över 1 m... Jag har hoppat många hästar och det är få som har uppvisat denna talang. Men OK han är ju som en unghäst att hoppa trots att han är 15 år.

Så vad gör jag? Ska jag utnyttja hästens kunskap och tävla de grenar han kan eller ska jag utmana honom och tävla de grenar jag känner mig hemma i (hoppning och eventuellt fälttävlan)? Man ska här också tänka på att "hans grenar" gör att vi förmodligen kvalar in till SM, "mina grenar" gör att vi behöver en ungdomsryttare för att ens ha en chans på SM. Men hästen tycker att de senare grenarna är roligare och matten börjar vekna... :D

Som C-ponny på 132cm så har han ingen chans mot de maxade på 139cm, så hoppningen kan du nog lägga ned.
Den mest talangfulla hopparen bland Islandshästar som jag har kännt väl, hoppade 120cm på bana bland stora hästar och placerade sig.
Visserligen med en lätt ryttare på ryggen, men ändå.
Han var 137cm och hoppad lätt ut ur alla hagar med staket på 150cm eller mindre.

Han var röd, knallröd.

Mmm, känner ju ett flertal islänningar så :D

Mamma har islandshästar på gården nämligen 3 st å jag har ju haft min där ett par år på uppstallning, så det var 3 islandshästar å min ponny, tror faktiskt att min ponny tagit lite efter dessa islandshästar hon sätter päls för 2 ponnysar i stället för 1, vilket ju är 1/2 islandshäst :D

Det märks att du inte har läst tråden, månniskan i fråga har inte varit helt trevlig å smått negativ.
Därför kräver dum fråga dumt svar enligt mig.

Å jag vet att det där inte stämmer in på vare sig ponnysar eller islandshästar överlag, det är en väldigt enkel generalisering eftersom att människan inte ville lyssna.

Har ridit islandshäst i flera år har haft min häst uppstallad i mammas stall i 2 års tid tillsammans med 3 stycken islandshästar. Då har jag motionerat 2 stycken av dom vid några tillfällen oxå. Så jag vet att det där inte stämmer in. Till och med gamlingen kan flyga till utav dessa 3 omnågot står bakom busken å "gömmer" sig.

OlleAtlas skrev:
Jag har hört att Dölehästen och Nordsvensken egentligen är samma ras. Vet inte om det är rätt, eller om det är Bruks- eller Travarvarianten man menar.

OA

Enligt min bok har den nordsvenska brukshästen sina rötter i en inhemsk lanthäst, som sedan urminnes tider funnits i Sverige. Denna lanthäst var påverkad av den norska östlands- eller gudbrandsdalska hästen. Rasen var föremål för utbredd korsningsavel med varmblod o tyngre kallblodshästar i slutet på 1800-talet. Räddades av lokala hästavelsföreningar från sin undergång.

Sla läsa sidan Rolle hänvisar till....

Omöjligt är det ju inte att en liten c-ponny kan hävda sig. Det är ju mkt teknik och hur snävt de kan svänga, hur lättreglerad galopp de har etc. som spelar roll.
Men nu ska ju inte det här handla om hoppning så jag ska nog vara tyst :p

Boj skrev:
Nej den jag red var över 160 cm, han var bandmätt till 167 cm. Nu tror jag inte att han var så stor, men defentivt 160 cm eller strax över.
Han gick landsmot 2000, och in i B-final B-flokk. För att vara så stor var den förvånansvärt nog väldigt lätt att rida, samlade sig väl men ack så stel. :angel: Rakt fram bjöd ju inte på några som helst problem, rörelser som gav gele i knävecken. Tölten var taktfast från första steget, travet kändes som man flög fram och antagligen med ett enormt sväv. (det var inte så lätt att sitt ner). :o Galoppen var så luftig och fin, och med mycket bärighet. Han hade en otrolig vilja, men fullt hanterbar utan några protester, en underbar häst faktiskt om än något udda. :eek: Den skulle man ha tagit hem, han såldes 1½ år efter landsmot på Island vill jag minnas. :cool:

Låter wow! Om han sedan var viktbärande också så hade det varit något för min man. Jag tycker det är lite högt upp numera och håller mig gärna till lite mindre hästar! :crazy: Men jag är lite avundsjuk ändå på dig för jag hade gärna velat känna hur det är att rida en sådan häst! ;)

Citat "den är lugnare än en ponny å tror inte att det finns faror i varenda buske å snår"

kopur skrev:
Hoppsan! Det måste någon tala om för min pålle - han tror bestämt att han är en ponny!!!

Ja det är farligt att generalisera! Islandshästen har nog hela skalan vad gäller hur de reagerar. En del är verkligen hyperkänsliga! :crazy:

moonlightgarden skrev:
Syftar på lungare över att det inte är faror i buskarna överallt, en normal ponny anser att det är det eftersom att flyktbeteendet inte är lika bort avlat som på islandshästar.
Islandshästar har ju varit ute på en öde ö i flera århundranden utan naturliga fiender å har därför inte flyktbeteendet i sitt blod som en vanlig ponny har.

Mja, jag håller inte helt med det här. De är individer inom rasen och det finns både och. En del flyr, andra växer fast, och det sistnämnda är nästan värre i vissa lägen!

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
277
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Viggo Bergstrand och Gaoth Mhara Lad är ett stort steg närmare final i det som brukar kallas ponnyernas världscup. Detta efter att ha...
Svar
0
· Visningar
118
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka