"islandsponny"

Sv: "islandsponny"

Ja usch ja och dom hemska spanjorerna refererar till en Caballo islandés när dom pratar om Islandshästen ;) .
Huuuuuuu :crazy: ;)

Det var roligt att höra att du läst våra bifogade hemsideadresser.
Det här var ju i klass med TV:s uppskattade program " Värsta språket"! Vi får väl bekämpa vår språkkonservatism även i hästvärlden verkar det som.
Men hur som helst.. Mycket uppiggande eftermiddag!
Tack för underhållningen! :D

Islandshästen kallas så därför att den inte har varken övre eller undre gräns för mankhöjd, det är tillåtet för rasen att vara hur stor eller liten som helst.

Ang att rasen kallades islandsponny tidigare, beroende på att vi svenskar benämde rasen som ponny just pga måttet. Övriga inklusive islänningarna själva kallade rasen för häst, så svaret är snarare tvärtom att vi så småningom anammade den rätta benämningen än att vi gav den en felaktig.

laila37 skrev:
Vad kallades islandshästen innan 1980?????? Jo ISLANDSPONNY. Det är vi svenskar som har ändrat benämningen. Varför ???

Fördomar. Gissa vad skäll islandshästen fick när den kom till Sverige o vad islandshästmänniskorna kämpat för att få upp hästens rykte.

I mina pass står det: Icelandic Horse

Fördomar sitter fast som spikar i huvudet hos vissa. Hårt.

Tölva skrev:
Förresten är ju islands-HÄSTEN altemellan 125-150 cm nuförtiden, dvs. ibland ÖVER ponnymått. So...what to do?

Tydligen finns det de som är över 160 också.

... måst få spåra ur ... Men nog heter det nordsvensk häst, och fjordhäst också? Och dessa raser har väl alltsomoftast individer som kvalar in i ponnymåtten så är det då för att det är kallblod eller är det användningsområdet som styr?

Ja, och tro mig jag såg den själv med egna ögon samt red den också. Det var som att sitta på ett mindre halvblod. :eek:

Ojojoj!

Vilken shetlandsponny har du sett som orkar bära en fullvuxen man på 130 kg i en hel dag ?

Alla hästar oavsett storlek är en häst, sen finns det olika mått-tabeller, A-ponny, B-ponny (f.ö är min isis en B-ponny om man skall gå efter måtten) C-ponny, D-ponny och häst. Detta ändrar inte det faktum att en häst är en häst oavsett storlek, att vi sedan har valt att döpa om de mindre till ponny är en annan sak.

En islandshäst har till skillnad från de andra hästarna 4-5 gångarter, vilket vad jag förstått det som är en bidragande faktor till varför en IslandsHÄST räknas in till häst och inte till ponny.

Sen skall vi inte glömma som någon sagt tidigare att en Islandshäst lätt bär en vuxen ryttare, på Island finns bara Islandshästar, inga ponnyer eller hästar. Mått-tabellen existerar inte där, så jag skulle vilja säga att vi försvenskade det hela när Islandshästen kallades Islandsponnny (om detta ens inträffat).

Om du någongång har ridit en islandshäst så vet du att det inte är samma sak som att hoppa upp på en liten ponny och dra en repa i skogen, att rida en islandshäst är en unik upplevelse som inte går att jämföra med att rida en New Forest eller ett Halvblod, de enda likheterna är att alla är hästar och att dom kan skritta, trava och galoppera.

Sen att du inte har någon aning om att man kan tävla med islandshästar i det mesta är synd för dig ;) Min Islandshäst hoppar, kan lätt gå ett Lätt B program i dressyr, galoppera genom vatten för att sedan ta sig över en stock och sedan köra ett race med någon av fullblodshästarna i stallet.

Det finns massvis med tävlingar för islandshästar, du kan läsa om dom i den översta tråden i detta forum, det skadar inte att vara lite påläst innan man uttalar sig :)

Mvh Anna och Yrpa

Boj skrev:
Ja, och tro mig jag såg den själv med egna ögon samt red den också. Det var som att sitta på ett mindre halvblod. :eek:

Jag tror dig! Var det inte den det stod om i Eidfaxi? Hon hade väl den till salu. Eller var det en annan? En fux har jag för mig. Men jag vet inte om det var den som var 158. Den du red var väl 163??? Hur var den att rida? Var den lika pigg som en islänning eller rörde den sig tyngre och klumpigare? Hur var den byggd? Ok, en häst är ju inget statistik över hur storleken förändrar hästens rörelser och framåtanda, men jag bara undrar ändå.

Vår ena ettåring är redan en bit över 140 och jag räknar med att han passerar ponnymåttet och eventuellt 150 också... Men vi får väl se. Maken på 197 är lycklig och stolt ägare och vår egen gårdshingst på en bit över 140 är pappa samt mamman är Muska som också är över 140 och vars far är 147 och bor på södra Island. Farmor har gett flera avkommor runt 145 så vi får se vad månde bliva...

Dessutom kan jag tillägga att min gårdshingst definitivt mer ser ut som ett kallblod än som en ponny! :D :cool:

laila37 skrev:
I vilka tävlingar tävlar du med en ISLÄNNING??? Hopp, dressyr teräng eller fälttävlan?????????????? Med VUXEN på.

Varför skriker du?

Faktiskt står det i min gamla bok "hästraserna" från mycket tidigt 70-tal "islandsponny" och bilden är på en liten skrutt på kanske 120 i mankhöjd, max! Det står också att mankhöjden varierar från 115 - 155 cm om jag inte minns fel (har inte boken framför mig nu).

Man skall inte glömma att islandshästen bär på gener från många olika hästraser, små och stora, ponnyer, kallblod, varmblodiga som tex arab. Araben räknas ju inte som ponny heller mer än om den just tävlas och håller sig under ponnymåttet, men det är ju en häst även för vuxna ryttare.

Men man kan tävla med islandshästen som en ponny om den håller sig under resp maxmått. Finn flera islandshästar som visat at de är väldigt goda hoppare bla. Finns de som hoppar högre än sig själva och flera som lyckats hoppa hinder på 130 - 140, med ryttare. Kanske hade varit bra att avla in islänning i halvblodsaveln??? ;)

Nej bevare oss! Jag har sett en dylik korsning och den var allt annat än vacker skall jag säga! :crazy: Fast med rätt föräldradjur kanske??? :cool:

Jag tycker det är svårt att ge en enhetlig benämning på islandshästen. En del har ponnystuk, andra kallblodsstuk medan en tredje grupp är rena fullbloden! Behåringen kan vara allt från fullblodspäls till den raggigaste, långhåriga pälsboll som en shettis och tom värre. Jag har inte riktigt hela skalan för jag har inte den raggigaste raggsockan men snäppet under. Däremot har jag den andra änden av skalan med supermjuk, kort och tät fullblodspäls även vintertid. Även man- och svans varierar ju. En del har tjock och lång andra tunn och kort, eller tunn och lång eller kort, tjock och krullig.

Bara det att den har ett så blandat ursprung och så blandade anlag gör att det är lämpligare att kalla den häst. Sedan ger ponny lätt sken av att den inte är så stark, vilket den är. En del är så starka, envisa och smarta så trots att de kanske inte är mer än 135 höga så kan en person van vid tuffa kallblod och stora halvblod, åka dit rejält. Det beror inte sällan på att det är tuffa människor som är vana vid att hästar ger sig för våld, och det kan de glömma om de har med en stark och envis islänning att göra! Här gäller det att ha hästen med sig och det kan vara en mycket nyttig erfarenhet för många! :devil:

laila37 skrev:
Jag skall vara riktigt ärlig här och nu. Jag har ingen häst men är mkt intr. av olika betäckning på raserna. ./QUOTE]

Betäckning kallas det när du släpper in en hingst till ett sto.

laila37 skrev:
Jag kan inte säga att jag är duktig på det här. Men jag ville bara ha några svar på mina funderingar.

Har du inget annat att fundera på..

laila37 skrev:
I vilka tävlingar tävlar du med en ISLÄNNING??? Hopp, dressyr teräng eller fälttävlan?????????????? Med VUXEN på.

Ursäkta men det du skriver låter som en överlägsen anmärkning och vi som håller på med islandshäst är så in i helvete trötta på att försvara vår ras! Men kanske du inte menar så illa som din frågeställning låter? :confused:

Islandshästen är ungefär lika stark som en nordsvensk. Den har inte sällan vilja, smarthet, och envishet som överträffar de flesta raser, eftersom detta prioriteras då en ras får formas så mycket av naturen som just islandshästen. Den är helt enkelt mer lik vildhästen än andra raser. Glöm inte att vildhästen faktiskt har/hade islandshästens storlek! Det krävs ofta mer "horsemanship" för man tvingar inte en islänning så lätt att göra saker. Det gäller faktiskt att vara kompis med den! Men det här är givetvis individuellt. Det finns oerhört godmodiga hästar som funkar kanon med nybörjare som inte ställer för höga krav medan den tuffe ryttaren som tänker "nu skall jag visa vem som bestämmer" i många fall kommer till korta! Alltså det gäller att vara ledare utan att stöta sig med hästen mao. Det är tyvärr inte den väg som en del av halvblodsryttarna väljer, med skarpa bett, hård hand, spö och sporrar. :crazy:

Sedan förekommer det att man tävlar vanlig dressyr som vuxen på islänning och det finns terräng och brukstävlingar. Dessutom skall man komma ihåg tt de specifika islandshästtävlingarna är en variant av dressyr där islandshästens specifika gångarter kommer till sin rätt.

Det finns många raser som är i "ponnystorlek" som inte är att betrakta som ponny i bemärkelsen "bara barnhäst" utan lätt klarar av vuxna ryttare. Hur stark en häst är har inte med mankhöjden att göra. Liksom det finns smala, klena och långa personer och små, satta och starka personer, så finns sammalunda bland hästarna. Fatum är att inte sällan är just den lilla satta och rejäla islandshästen strax över 130 inte sällan starkare än den större, mer eleganta men inte så starkt byggda på 145. Mankhöjden är ju bara ett mått och inte den bästa mätstickan vad gäller hur mycket en häst orkar bära! :cool:

ang skrev:
... måst få spåra ur ... Men nog heter det nordsvensk häst, och fjordhäst också? Och dessa raser har väl alltsomoftast individer som kvalar in i ponnymåtten så är det då för att det är kallblod eller är det användningsområdet som styr?

Intressant....möjligt är det så! Det finns ju andra raser som passar väl in där som håller ponnymått men heter "häst".

Ja, för det är väl så med Haflinger också, att man gärna räknar den som häst?
Döle-hästen från Norge, nån som vet mankhöjder?
Och vår varmblodiga travare har väl faktiskt ponnymått i vissa individer också?

Jag lutar mer och mer åt en högst hemsnickrad teori att det är tävlingsreglemente med kategorier och ryttaråldrar som definierar ponnyerna.

Nej den jag red var över 160 cm, han var bandmätt till 167 cm. Nu tror jag inte att han var så stor, men defentivt 160 cm eller strax över.
Han gick landsmot 2000, och in i B-final B-flokk. För att vara så stor var den förvånansvärt nog väldigt lätt att rida, samlade sig väl men ack så stel. :angel: Rakt fram bjöd ju inte på några som helst problem, rörelser som gav gele i knävecken. Tölten var taktfast från första steget, travet kändes som man flög fram och antagligen med ett enormt sväv. (det var inte så lätt att sitt ner). :o Galoppen var så luftig och fin, och med mycket bärighet. Han hade en otrolig vilja, men fullt hanterbar utan några protester, en underbar häst faktiskt om än något udda. :eek: Den skulle man ha tagit hem, han såldes 1½ år efter landsmot på Island vill jag minnas. :cool:

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
277
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Viggo Bergstrand och Gaoth Mhara Lad är ett stort steg närmare final i det som brukar kallas ponnyernas världscup. Detta efter att ha...
Svar
0
· Visningar
118
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka