Isländska "blodshästar"?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ih Horses
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 5 080
Status
Stängd för vidare inlägg.
I

Ih Horses

Fick idag höra att det idag (?) ska ha kommit en last med "blodshästar" från Island, dessa skulle ha blivit räddade undan slakt (enligt uppgift). Min fråga är om någon kan svara på vad en "blodshäst" är?
Vet inte vilket forum det ska ligga under men då det bara ska ha varit ston så kanske det har med avel att göra?
För en icke insatt (i islandsaveln) så låter termen blodshäst som en häst med mycket xx i. Men har en mycket stark känsla att så inte är fallet här :D

Någon som har en aning....

Sv: Isländska "blodshästar"?

Fölen är en "biprodukt" då stona betäcks enbart för att kunna tappas på blod som används inom läkemedelsindustrin.
Fölen går sedan ofta till slakt.

Ahhh... Hade något sådant långt bak i bakhuvudet! Så det är så det är....

Tack!

Hej!
Jag ska försöka förklara "blodföl".
Stonas blod innehåller ett hormon då stona har ett diande föl vid sidan. Blodet används i läkemedels industrin. Stona används som blodgivare under den diande perioden.
Då fölen slutat dia betäcks stona igen.
Fölen har "gjort sitt" och slaktas. Speciellt hingstfölen, en del stoföl behålls för att bli nästa generations blodston.
Dessa blodstoföl räddades via en eldsjäl, Òsk-Anna.
Hon har hittat hem i Sverige åt en del av dessa föl.
Dessa föl har en bra stam och är otroligt trevliga individer.
Jag vet jag har en Òsk-hingst själv:love:
Intresset för dessa föl blir större och större för varje år.
Detta är är tredje året Òsk-Anna hjälper föl till Sverige.

Övrig diskussion om detta har inte med avel att göra, så jag låser tråden här. Skulle misstänka att det finns info om detta på andra ställen på buke ifall någon vill fortsätta diskussionen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 565
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Kära allvetande buke! Har sökt lite (YH)utbildningar till hösten, som jag såklart hoppas komma in på :) Dock är jag också anställd, och...
Svar
10
· Visningar
1 673
Senast: Lightzone
·
Skola & Jobb Förtydligande: jag tror faktiskt inte det. Men ibland känns det så. Jag har lektion skriftligt, har aldrig träffat läraren. Jag hade...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
17 069
Senast: SiZo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hör hur det dånar utanför, och kan inte låta bli att öppna dörren och gå ut och sätta mig på huk på förstutrappen och bara...
Svar
9
· Visningar
2 563
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna