Jag har en islänning, tyvärr är han ett måndagsexemplar mentalt så han är väl inte helt representativ för sin ras. Han har en hel del rädslor och beteenden som inte är helt önskvärda, dels pga en kass mentalitet + en dålig start i livet hos tidigare ägare.
Rasen behöver mental stimulans för att må bra, bara promenader räcker inte riktigt till. Om man inte ger den ett arbete så skapar hunden ett eget, som kan vara svårt att bli av med eftersom det är en envis liten hund.
Rasen är avlad för att vakta och valla får. De skulle kunna leta upp ett bortkommet får på egen hand och föra tillbaka det till flocken. De vallar inte riktigt som en bordercollie, med styrda kommandon, vad jag har förstått utan mer självständigt.
De enda fienderna fåren har på Island är rovfåglar, därför kan de lätt bli fixerade vid att jaga bort alla fåglar som flyger genom att skälla ut dem, inte så poppis i ett villakvarter.
Min älskar människor men vill bara hälsa på dem som ger honom uppmärksamhet och bryr sig inte om andra. Han skäller aldrig när folk kommer hem till oss, men ibland i protest när de går.
Han har ingen favoritperson i familjen utan gillar oss båda lika mycket.
Det sägs att rasen inte ska ha någon jaktinstinkt men de raderna i rasbeskrivningen har min inte läst
Han skulle jaga allt vilt och alla katter i grannskapet om han hade fått lov att gå lös. Det hänger ihop med att vakta flocken och gården tror jag.
Det är både en otroligt glad, charmig och mjuk hund samtidigt som den kan vara tuff och envis med mycket integritet. Det är inte en hund som man kan "bryta ner", varför man nu skulle vilja det. Det är samarbete, tålamod och träning som gäller för att motivera den att göra som du vill.
Var noga med uppfödare, valpens föräldrars mentalitet, gå kurser med hunden kontinuerligt och var beredd på en hel del skällande, så löser sig det mesta.