Islandshingstar: vad valde ni och varför?

A

ang

Ni som avlar islandshästar -
1. Vad fick ni för föl i år: e och stoet?
2. Vad har ni betäckt med i år: e och stoet?
Och gärna en liten motivering med vad ni hoppas "uppnå" med er kombination.

Själv avlar jag inte, och med två vallacker så finns heller inga planer att börja ...

Sv: Islandshingstar: vad valde ni och varför?

ang skrev:
Ni som avlar islandshästar -
1. Vad fick ni för föl i år: e och stoet?
2. Vad har ni betäckt med i år: e och stoet?
Och gärna en liten motivering med vad ni hoppas "uppnå" med er kombination.

Själv avlar jag inte, och med två vallacker så finns heller inga planer att börja ...

1. Fick ett fint hingstföl :love: efter Askur fra Hofstadeli :d och mitt sto. Hingsten kompletterar mitt sto bra och är frisk, cool och en läcker fygångare med bra tölt. Stoet är också frisk, cool, har mycket vilja och är femgångare.

2. Betäckte henne i år med Jarl fra Budardal :d . Förhoppningsvis är hon fortfarande dräktig ska ha ut vet för nytt ultraljud. Jarl har läcker tölt och är frisk både psykiskt och fysiskt.

Jag vill ha friska, robusta ridhästar med god vilja och härlig tölt. De ska vara lätta att hantera och ha att göra med överlag. Hingsthållaren har också spelat en stor roll vid mitt val. Vill att hingsten ska gå ute dygnet runt (svårt att mörka eksem då) och att mitt sto tas om hand på bästa sätt så att jag kan sova gott på nätterna när hon är borta.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har nog inte träffat en Jarlhäst hittills som inte varit väldigt charmerande och rört sig väldigt bra. :)

Vad bra! Det låter ju lovande. Hoppas verkligen att det finns en liten i magen då!

1)

Hýreygur till Bifröst (e.Hilmir) Svartskäckstoföl. Bifröst är stor och lite lång i ryggen, naturtöltande 5-g. Ville prova med en kortare tölthingst som dessutom ger mkt man för det har inte hon.
Fölet är sålt.

Haukur till Hamingja (e.Askur) Skimmelskäckstoföl född silversvartskäck, nätt feminin modell. Hammi är rent fyrgångsavlad och jag ville ha en liten smidig femgångshingst med klös i till henne.
Fölet är tingat ;)

Askur (Hofstadaseli) till Freyja (e.Freyr) Silversvart stoföl med mkt flott exteriör. Freyja är lättöltad med mkt flotta rörelser och har fått kanonavkommor tidigare med samma hingst. Han ger resning, schwung och storlek, hon ger mkt man och ännu mer tölt :)
Ev behåller jag fölet och släpper Freyja.

Askur till Lyngey (e.Merkur bad 7,89 som 4-g) rödskäckhingstföl. Kombinationen har förut gett flotta tävlingsfyrgångare. Fölet är på G att säljas.

2)

Askur till Lyngey & Freyja av samma skäl som sist.
Och även till en livmodersimport som är designad till honom; Prisma (e. Glampi och Bifröst) Prisma är stor naturtöltare med bra spännande stam och färg + toppenlynne och jag hoppas på en kanon4½-gångare med färg för fortsatt egen avel för att behålla Askurs blod.

Spännande att läsa :) för det är alltid kul att få en motivering till resonemanget.

1) Fick ett hingstföl, skimmel född kolsvart med stjärn e. Isak frå Storebö u. 5-gångssto. Jag tycker att hingsten kompenserar stoet på ett mycket bra sätt, även om jag själv inte valt ut honom. Fölet har visat både tölt och trav i hagen med fina rörelser och en hel del vilja.

2) Samma 5-gångs sto är betäckt i år med Hýreygur från Smärslid/Silverkedjan. Jag valde honom eftersom han är en sådan häst jag skulle vilja ha! Samt att han är en bra matchning till stoet.

Naturtöltande 4½-gångs sto, också betäckt med Hýreygur. Valde att betäcka mina två favoriter med varandra och hoppas på att fölet blir en kanon ridhäst till mig! (Lättöltad, bra lynne och även stor chans till rolig färg eftersom hingsten är homozygot för svart och stoet antagligen är homozygot för black!) :love:

Ungsto e. Segull troligtvis 4-gångare betäckt med Oddur från Mörtö. Valde honom för flera år sedan, när han var 2 år, och har väntat på att han skulle bli färdig. Känner hans mor som också är en rolig ridhäst (med fart i). Hoppas på (givetvis) lätt-töltat föl med bra lynne. Får man välja färg håller jag tummarna för pärl-, gul-, eller sotvit. (Isabell+gulbrun)

Valde Aegir från Olstorp till mitt 4½-gångssto e Glói frá Gunnarsholt förra året och är mycket nöjd med resultatet (se min användarbild). Fastnade för Aegir redan när jag såg honom som 4åring 1993. Han har en korrekt exteriör, bra ben och hovar, är lagom stor, var lätt att rida in (var på ett föredrag med Ia som berättade om hur trevlig Aegir varit att träna), har bra gångarter, eksemfri med eksemfria islandsfödda föräldrar, lättfödd.
Stoet är inte betäckt i år.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 385
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
5 100
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 360
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka