Islandshingst tagen ur avel pga eksem???

A

ang

Surfade runt lite och såg att en välkänd hingst påstås ha tagits ur avel pga eksem. Hästen är islandsfödd och detta torde hänt ganska nyligen. Nån som "sett" nåt?

Och om så är sant, borde det väl vara en av de första som verkligen tas ur avel?

Sv: Islandshingst tagen ur avel pga eksem???

Licenslistan kryllar ju av eksemhingstar. Man tillåter ju också att det lånas in kända eksemhingstar från andra länder och ger dem licens trots att de i åtminstone ett fall har anmält eksem till SH och i det andra svårt eksem som inte kan döljas så här års vilket debatterats helt öppet i hemlandet (där eksemavel inte är förbjuden, vilket den faktiskt ÄR här även om det bara är en papperstiger)

Så är det någon som är tagen ur avel är det på den enda möjliga vägen - att ägaren frivilligt avstår från att betäcka med den.

Men sedan kan den ju säljas till någon annan som gör det, det har vi ju sett många exempel på.

Mig veterligt har SIF aldrig straffat ut en hingst pga eksem. Det gick ju inte ens att få Fáni från Ekastorp ur avel fast han både hade och nedärvde bevisat eksem hos upp till hälften av avkommorna.

SIF har helt enkelt ingen organisation som är uppbyggd för kontroller eller objektiv uppföljning. Allt följande av defektlistan ligger på den enskilde avlarens ansvar. Har någon officiellt tagit sin eksemhingst ur avel är det ju hedervärt :bow: Men luttrad som jag är tror jag inte på det förrän hingsten är kastrerad :smirk:

ang - PM:a gärna mig om var du hittat uppgifterna :bow:

Du har ett pm.
Och visst är ditt inlägg sant, men du kan kommentera det via pm sen.

Antar att det är Kjarni du syftar på och visst är det sant, tyvärr :(
Det kommer stå en notis om dte i nästa islandshästen och i numret efetr dte kommer en större artikel finnas med.

Kjarni har varit här sen -95 och nu i augusti när värmen och knotten exploderade, så exploderade även ett eksem fram på honom.

Vi kontaktade avelsutskottet så fort vi insåg att han faktiskt fått eksem och har pratat med allt och alla inom branchen i stort sett.

Numera är det så att en hingst med eksem inte får verka i aveln, oavsett om ägaren vill det elel rinte. En hingst med eksem får inte lösa hingstlicens och alla avkommor efter den blir mao utan papper. Men att det är för dålig koll på om hingstarna verkligen är friska eller inte, det är ju allmänt känt.

Det finns ju mycket rykten om eksemhingstar, det bästa vore väl om alla som träffar på hingstar som faktiskt uppvisar eksemtendenser, anmäler det till avelsutskottet. Ju fler som pushar för att de ska ta tag i det, desto bättre.

Om Kjarni är den första eller inte som tagits ur aveln vet jag inte, är det så så visar det ju verkligen på att systemet är totalt opålitligt.

Ella

Och ÄNDÅ fick Otur licens, TROTS att hon som lånat in honom kontaktade SIF. 'Får inte verka i avel när den har eksem', jojo. :smirk:

Men det här är nytt för i år. Tidigare har de valt att, som de på avelsutskottet sa, "se genom fingrarna" med islandsfödda. Men numera ska de hålla stenhårt på att eksem är kasseringsorsak.

Tja, man kan ju alltid hoppas. Frågan är dock om det inte kommer leda till ännu mer döljande, det tror jag.

Så länge det finns människor som hellre ser till sin egen plånbok än till rasens framtid, så kommer det alltid finnas hingstar med eksem i aveln.

Jag beklagar verkligen det inträffade, Ella. Jag såg honom på Margaretehofs SM första gången och det var en syn jag aldrig glömmer.

Det var dock inte din tråd jag läste utan en notis på en annan hemsida, och när det inte fanns någon bekräftad kommentar nånstans blir man ju fundersam.

Det är det många som säger, och visst är det tråkigt :(
Framförallt för Kjarni som alltid blir så olycklig utan sina tjejer.

Hrm, var det en notis om Kjarni eller om en annan hingst? i sånt fall vilken hemsida?

Man kan dock försöka motarbeta det istället för att bara konstatera, det hjälper ingen.

Javisst, den dagen vi kan motarbeta att folk inte ser längre än till sitt eget bästa såå..

Men att konstatera är väl bra mycket bättre än att inte göra någonting. Och i dagsläget ska en konstatering leda till att en hingst med eksem tas ur aveln.

Jättetråkigt att Kjarni drabbats av eksem.

Jag hoppas att även andra kända eksemhingstar kommer tas ur avel.

ang skrev:
Jag såg honom på Margaretehofs SM första gången och det var en syn jag aldrig glömmer.

Samma här, samma år samma plats. Jag blev också helt betagen. Vad vidrigt synd och trist att han fått eksem. Vad mer kan man säga. :cry:

Heder till er som hingstägare att ni tagit honom ur avel. Men det känns som en jätteförlust. Jag hade GÄRNA i framtiden betäckt något (framtida) sto med honom.

Otroligt bra att SIF nu verkar ha tagit tag i detta med eksemproblemet som bara växer och växer.

Men innebär nu detta att alla hans avkommor anses som bärare av eksemanlag och inte heller får avlas på, eller hur kommer detta att hanteras tro?

Kjarnis avkommor som är födda i sverige, löper mindre risk att utveckla allergi/eksem. Beroende på hur materialet ser ut på modersidan också då förstås.
Men generellt sett, så ska naturligtvis inte avel bedrivas med eksemhingst ändå. Men man ska nog vara medveten om att risken alltid är något högre i den linjen - återigen - beroende på stoet man ska avla in i denna linjen.

Det finns så oerhört stor okunskap om detta gissel, och jag tycker många tänker alldeles för trångsynt vilket leder så småningom till att vårt avelsmaterial för all framtid är hotat. Det familjen Kjarni nu gör när de tar honom ur aveln är STORT, och jag kan bara hoppas på att detta kan leda till att fler inser allvaret bakom deras beslut. Massor av stöd, nick och bock och beundran till dem!!

:bow: :bow: :bow: till Kjarnis familj som i och med att de går ut så öppet med detta VERKLIGEN kommer röra om i grytan för rasens bästa :idea:

Ella, jag beklagar verkligen det som hänt. Det är en tragedi för ALLA.
MEN samtidigt kommer ni genom ert mod att göra mer nytta för svensk avel än NÅGON annan uppfödare någonsin lyckats med. :bow: :bow: :bow:

Nu blir det nämligen lite svårare för andra eksemhingstägare att smita undan sitt ansvar när det finns ett "pilotfall" att följa i tidningen.

För övrigt håller jag HELT med em76. Jag hittar runt tio eksemhingstar på licenslistan, och jag har inte "följt med" på flera år så det måste ju blivit fler.

Brolinskan skrev:
Men det här är nytt för i år. Tidigare har de valt att, som de på avelsutskottet sa, "se genom fingrarna" med islandsfödda. Men numera ska de hålla stenhårt på att eksem är kasseringsorsak.

Nåja, det besiktigades en hingst med känt eksem (och tydliga symtom på detta, eller vad tycker du Trassla?) även på årets hingstbedömning. Så "stenhårt" från SIF:s sida är det ju svårt att tro på. Fortfarande gäller ju ägarens egna uppgifter och någon kontrollinstans finns inte :cool:

Oh ja, mycket tydligt. Men är hästarna bara tillräckligt högt bedömda bryr sig ingen, dessvärre. :(

Trassla skrev:
Oh ja, mycket tydligt. Men är hästarna bara tillräckligt högt bedömda bryr sig ingen, dessvärre. :(

Nåja.. det finns ju många med lägre siffror också som inte stoppas.

Jag tror inte det har med poängen att göra utan att man inte har verktyg för bevishanteringen helt enkelt. Man är utlämnad till att den som har en eksemhingst frivilligt inte löser licensen.

Det finns ju flera exempel på både 1:a och 2:a klasshingstar med eksem som inte är stoppade trots att eksemet varit "offentligt". Man märker ju ingen skillnad i år jämfört med förut även om det låter fint om man säger att man inte ser mellan fingrarna längre.

Jo, jag vet - min kommentar var mest beträffande hingsten på besiktningen.

Jag tror att SIF skjuter sig i foten här, faktiskt. Deras nya policy lär knappast förbättra något.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 562
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 608
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 763
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 793
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025