Islandshingst tagen ur avel pga eksem???

Sv: Islandshingst tagen ur avel pga eksem???

Trassla skrev:
Jag tror att SIF skjuter sig i foten här, faktiskt. Deras nya policy lär knappast förbättra något.

Jag tror Kjarnis familj gör mest för den här frågan :bow:

Om det så tydligt framgår för alla vilka regler som gäller och vilka oerhörda konsekvenser det får så blir ju stoägarna mer upplysta! Det kommer ifrågasättas på ett annat sätt att eksemhingstarna verkar i aveln när det finns ett känt pilotfall.

Jag tycker också att det är väldigt fint att Kjarni tas ur aveln p g a eksem!

Däremot tror jag, på det stora hela, att fler förbud leder till mer mörkläggning.

Trassla skrev:
Jag tycker också att det är väldigt fint att Kjarni tas ur aveln p g a eksem!

Däremot tror jag, på det stora hela, att fler förbud leder till mer mörkläggning.

Hur menar du då? Fler och fler kommer att få upp ögonen för eksemproblemet. Många verkar inte veta att svenskfödda hästar ens KAN få eksem utan tror att de går säkra, även om mamman eller pappan har eksem. (Här utgår jag från egna erfarenheter när jag diskuterat avel på eksemhästar)

"Förbudet" har väl funnits ganska länge, men mer som en rekommendation från Svenska hästavelsförbundet. Det står något om att Hingst med Man och svansskorv inte FÅR avlas på och att ston med detsamma inte BÖR avlas på om jag inte minns fel.

"Man och svansskorv" är lite luddigt uttryckt, men jag skulle tro att knotteksem inefattas av det.

Ja, det hoppas jag. Däremot är det så att det är mycket pengar på spel inom aveln, och således är det väl självklart att en hingstägare (med vissa undantag) hellre försöker dölja eksemet så långt det bara går än går ut med att hingsten har eksem och således riskerar indraget betäckningstillstånd?

Helt ärligt, tror ni att alla eksemhingstar (om ens någon) kommer att tas ur avel för att det numera är 'officiellt olagligt'? Jag tror att det bara kommer leda till att ägarna av hingstarna försöker dölja ÄNNU mer - OM det inte blir någon slags dominoeffekt efter Kjarni. Det tror inte jag på, dock.

Kanske kommer inte fler eksemhingstar tas ur aveln, men man kan ju hoppas att detta får upp ögonen på ett helt gäng stoägare, och att de börjar ifrågasätta och ställa krav när de skall välja hingst till sina ston.

Att det är just Kjarni tror jag dessutom är "bra". Givetvis är det inte bra att förlora en så fin hingst ur aveln, men det är "bra" ur den synvinkeln att det MÄRKS och inte kan sopas under mattan!!! All heder åt Kjarnis ägare - mycket starkt gjort!

Visst kan man hoppas att stoägarna kommer att ställa så pass mycket krav att marknaden kommer att styras åt det bättre, men det tror jag inte. De ekonomiska vinsterna eksemhingstägare riskerar att gå miste om är fortfarande alldeles för höga för att jag tror på någon radikal förändring, eller en förändring alls.

Så länge det finns möjlighet till stora ekonomiska förluster för eksemhingstägare kommer man inte åt problemet. Jag är ledsen om du tycker att jag är pessimistisk, men
i detta läget finns det inte så mycket annat att vara, anser jag.

Men man kan ju i alla fall hoppas på att det leder till en viss debatt inom SIF att en av de mest kända (?) avelshingstarna i svensk avel tas ur avel p.g.a. eksem. Detta hade i alla fall fått mig, om jag vore stoägare, att fundera lite extra över mitt val av hingst...

Sedan kan man ju se det omvänt också - med den debatt som åtminstone här på Bukefalos varit rätt intensiv, så kanske ägarna till de hingstar som INTE har eksem vill marknadsföra detta genom att försöka bevisa att deras hästar är friska. Det kan ju också vara positivt.

Jag ser det fortfarande som mer förbud = större ekonomiska förluster = mer mörkläggning. Så länge det blir ett ekonomiskt bakslag för en hingstägare att gå ut med att dennes hingst har eksem kommer inte mer än ett fåtal att gör det.

Egentligen tycker jag inte att det största problemet är ATT det finns eksemhingstar i avel, utan att man kan riskera att betäcka med en eksemhingst utan att veta om det, säg om det är väldolt/man inte är så van vid att se eksem. När man betäcker ett eksemsto har man i alla fall möjligheten att VETA riskerna.

Idag kom tidningen islandshästen, och en yttepytteliten notis om Kjarni finns med. Och där står att större artikel kommer i nästa tidning för att följa upp notisen. Detta har ju "hänt" ganska nyligt, och jag kan förstå utrymmesbrist i tidningen att det inte kunde vara med mera om detta i det här numret. Men det fanns med - nog så viktigt!

Jag har den åsikten/tron - att så länge inte SIF gör något radikalt, kommer vi dras med eksemproblematiken i många många herrans år framöver. Kanske är denna allergi-gen en tickande bomb, kanske är det något som med aveln "växer" bort? Innan vi VET, innan vi står där med skägget i brevlådan måste något göras. Att Kjarni tas ur aveln är ett superviktigt steg i rätt riktning. Jag har ett förslag, som säkert tål att både funderas och filas på, som kanske skulle fungera - om VILJAN inom SIF finns (och SIF - det är vi alla som är medlemmar där, inte bara sittande styrelse eller enskilda personer)

Upprätta ett A och ett B register kopplat till stamboken. För att få ett A ska det finnas en spattröntgen ua, samt en genomgången avelsvärdering både under vår/sommar & höstmånad. För B-registret ska man kunna uppvisa spattröntgen ua, samt begränsat antal ston till max 10 st, om man inte har avelsvärderat hingsten två gånger under ett och samma kalenderår. I b-registret ska man bara kunna stå en säsong, sedan försvinner betäckningslicensen om man inte kvalar upp till A.
För att få behålla sitt A, ska man visa upp sin hingst kanske en gång vartannat år. Gör man inte detta, halkar man ned i B registret.

Detta förutsätter, naturligtvis - att avelsvärderingar sker under de tider på året då det är "högsäsong" för eksemhästar. Det ska vara svårt att dölja att hästen har eksem, och om nödvändigt, och om SIF kan organisera det hela, ska oanmälda kontroller kunna ske närhelst under året.

Detta registersystem skulle innebära ökade kostnader, och var lägger man dem? Jag tycker absolut att det skall läggas på hingstägaren/hållaren, och denna kan ta ut denna i sin tur av stoägaren. Trots att det inte är någon billig historia att ta fram föl idag, så anser jag, att denna ökade kostnaden är värt det.
För att kunna bibehålla en frisk och sund islandshäst.

Senast ändrad:

Varför inte göra som inom ardenner och nordsvensk? Där måste hingstarna visas vartannat år på sommarpremieringen för att få fortsatt tillstånd, då utan anmärkning på sin hudkvalitet på benen. De som inte uppfyller kraven hänvisas till hingstpremieringen i mars. I islandshästaveln blir det väl tummen ner direkt?

Något radikalt måste absolut ske! Och visst är det viktigt att någon tagit beslutet att ta ut en känd hingst ur aveln, men tyvärr tvivlar jag på att det kommer sporra fler. :(

Jag tycker inte att ett förbud är en bra idé över huvudtaget. Visst är det en markering, men en markering som är alldeles för lätt att kringgå. Som sagt: så länge hingstägaren riskerar en stor ekonomisk förlust är det väl ganska logiskt att inte gå ut med eksemet? Gör som i Tyskland, släpp det! Låt det bli öppet om vilka hingstar som har eksem och inte! Då har i alla fall stoägarna en liiite större chans att kunna välja bort eksemhingstarna, plus att eksem kanske kunde sluta bli något som det hymlas med.

Trassla skrev:
Gör som i Tyskland, släpp det! Låt det bli öppet om vilka hingstar som har eksem och inte! Då har i alla fall stoägarna en liiite större chans att kunna välja bort eksemhingstarna, plus att eksem kanske kunde sluta bli något som det hymlas med.

Det har jag inte ens tänkt på att man skulle kunna göra. :o Det skulle kanske kunna fungera bättre. Vi får väl se vad som händer i avelssoppan framöver!

Det här med eksem är ganska svårt, och jag är med all säkerhet inte så insatt som jag kunde vara.

Håller ändå med Trassla om att man allvarligt bör överväga tanken att släppa aveln fri vad gäller just detta. Dels tror jag det faktiskt kan bli en större öppenhet om det inte råder ett förbud, och då får kunden (både stoägare vid betäckning och köpare av framtida avkommor) en större möjlighet att göra ett aktivt val. Och delat ansvar för framtida generationer kanske är mera sanerande än ett strikt förbud?

För hur skall man kunna säga att någon är eksemfri? Hingst A går ute dygnet om, men B står på stall 24/7 under sommarhalvåret, de geografiska betingelserna skiljer sig åt etc etc. Och det blir ju liksom inte samma sak.

Jag tror faktiskt att smarta kunder faktiskt kan påverka marknaden till att sälja det dom vill ha. För numer är det inte någon bristvara med själva rasen, det är specifika individer som är mera eftersökta.

---
PS Trassla! Visst känner jag igen diskussionen?! ;)

Tycket att det var hedersvärt av fam brolin att ta kjarni ur aveln, fler med exemhingstar och ston skulle följa det exemplet.Men väldigt tråkigt för jag hade utsätt han som blivande kille till min tjej.MVH

ang skrev:
Det här med eksem är ganska svårt, och jag är med all säkerhet inte så insatt som jag kunde vara.

Håller ändå med Trassla om att man allvarligt bör överväga tanken att släppa aveln fri vad gäller just detta. Dels tror jag det faktiskt kan bli en större öppenhet om det inte råder ett förbud, och då får kunden (både stoägare vid betäckning och köpare av framtida avkommor) en större möjlighet att göra ett aktivt val. Och delat ansvar för framtida generationer kanske är mera sanerande än ett strikt förbud?

För hur skall man kunna säga att någon är eksemfri? Hingst A går ute dygnet om, men B står på stall 24/7 under sommarhalvåret, de geografiska betingelserna skiljer sig åt etc etc. Och det blir ju liksom inte samma sak.

Jag tror faktiskt att smarta kunder faktiskt kan påverka marknaden till att sälja det dom vill ha. För numer är det inte någon bristvara med själva rasen, det är specifika individer som är mera eftersökta.

---
PS Trassla! Visst känner jag igen diskussionen?! ;)

En mycket intressant synvinkel på problemet avel över huvud taget! Jag tror rent allmänt på fri avel och att marknaden sållar. Centalstyrningen gör aveln alltför llikriktad pch begränsar det genetiska urvalet vilket på sikt leder till allt högre släktskap mellan individerna och större genomslagskraft för defekter! Dessutom tillgodoser vi ju inte vad marknaden eftrerfrågar mer än på tävlingshästfronten idag! Men all avel för annan användning diskrimineras!

:bump: :bump: :bump: Anette

Måste dock klargöra - jag har inget alls emot avelsvärderingarna. Däremot så tycker jag självklart att kriterierna för godkännande tål både diskussioner, granskningar och troligtvis också viss omvärdering ...

Vad gäller just eksem så vet jag inte om det gagnar rasen med ett förbud då vi tekniskt sett faktiskt har just det i dag trots att det effektivt inte efterlevs i någon större utsträckning.

Nu har det ju snart gått ett år sedan Kjarni togs ur svensk avel p g a eksem (han används ju nu i Danmark i stället). Vad har hänt sedan dess? Har några fler hingstar tagits ur avel p g a eksem? Gjorde det överhuvudtaget någon skillnad i islandshästaveln att man offentligt gick ut med att Kjarni hade eksem? Vad tror Ni?

Avlas det fortfarande lika mycket på eksemhästar??? :confused:

Flera hingstar med eksem har tagits ur svensk avel, antingen kastrerats eller exporterats. Av de hingstar som betäcker i Sverige i år vet jag bara en som säkert har eksem.
Flera hingsthållare tar inte emot (svenskfödda) eksemston längre. Eksem diskuteras mer. Så det har blivit bättre.

em76 skrev:
Flera hingstar med eksem har tagits ur svensk avel, antingen kastrerats eller exporterats. Av de hingstar som betäcker i Sverige i år vet jag bara en som säkert har eksem.
Flera hingsthållare tar inte emot (svenskfödda) eksemston längre. Eksem diskuteras mer. Så det har blivit bättre.

Vilka hingstar är permanent tagna ur avel (och inte av tex ålderskäl eller tillfällig utlåning till annat land eller inte löst licens för att det är dyrt i år) ?

Vilka stationer nekar eksemston?

Dessa borde ju kunna namnges eftersom de följer reglerna.

Och hur har den "officiella" eksemhingst jag antar du refererar till fått licens i år ?

Min teori är att de ökade kraven leder till större hemlighetsmakeri och att det är viktigare att dölja eksemet på hingstarna.

Jag menar - tänk själva. Alla vet att det är en stor eksemrisk vid import. Hur sannolikt är det på en skala att bara någon enstaka av hundratals hingstar skulle drabbas ?
:angel:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 562
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 608
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 763
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 793
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025