Islandshingst tagen ur avel pga eksem???

Sv: Islandshingst tagen ur avel pga eksem???

Jag räknade till 74 islandsfödda hingstar, av dem är det ganska många som bara varit något år i Sverige. Det är vanligt att hingstar står inne på nätterna, och vanligare än jag först trodde att hingstar har eksemtäcke bland stona i hagen, dessa åtgärder minskar ju risken att hingsten drabbas av eksem.

Har också sett hingststationer som ej tar emot svenskfödda ston med eksem. Finns på www.islandshingstar.se. Såg senast igår en hingst som det såg ut som att han hade eksem och denna är på "utlåning" till Danmark. Jag säger nu bara "såg ut som", eftersom jag inte har några papper på att just denna hingst har eksem. Alltså ej bevisat! :angel: .
Skulle också vilja veta vilken hingst det är som verkar i avel i år och som bevisligen har eksem, får gärna pm-a mej om du nu verkligen vet alltså, och inga spekulationer. ;)
Mvh

Läste i Islandshästen att en hingstlicens hade återtagits pga att hingsten har spatt. Hoppas verkligen att den inte ges ut igen om nått år eller så. Det är ju lite svårt att inte var skeptisk.

/Malin

Denna hingst är ganska ung och är redan drabbad av spatt vilket är väldigt tråkigt och vill man åt stammen så finns det en annan hingst man kan använda.

ja visst, men brorsan är femfångare och det var fygångaren min kompis tittat lite på... Själv vill jag inte åt stammen.

/Malin

aana skrev:
Skulle också vilja veta vilken hingst det är som verkar i avel i år och som bevisligen har eksem, får gärna pm-a mej om du nu verkligen vet alltså, och inga spekulationer. ;)
Mvh
Pm:a gärna mej med om det.

Men pappan står ju i Sverige så varför inte satsa på honom istället???

För att han också är femgångare och stoet behöver en med mera trav. Men nu var det ju oavsett inte till mitt sto och inte därför jag skrev om hingsten. Jag var mera orolig för att hiongsten skulle få tillbaka sin licens eller betäcka i nått annat land senare.

/Malin

Men, Malin, om spatt har diagnosticerats kan hingsten väl inte få tillbaka licensen om något år?? Så tycker inte jag att det kan fungera. Spatt finns ju kvar, liksom....

Hur är reglerna för spatt i andra länder tro?? Holland har varit noga med att bekämpa spatt på "vanliga" raser, hoppas det gäller samtilga raser i landet.

Men finns det nån hingst i Sverige som fått tillbaka sin licens efter att ha fått spatt. Denna spatt är ju ett röntgenfynd och till 100 % konstaterad och det innebär ju att det finns "papper" på att den verkligen finns där så det låter konstigt att han skulle få tillbaka sin licens i Sverige senare i livet.

Ang andra länder så vet jag inte hur dom ser på spattfynd på hingstar.

Nej jag tror inte att han får tillbaka sin licens och hoppas att ägarna är så rliga att de inte försöker få ut den igen på nått sett. Och jag hoppas sannerligen att han inte får betäcka i nått annat land.

/Malin

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 562
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 608
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 763
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 793
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025