Hur väljer man hur tunga viktboots man ska ha? När jag provred var det en häst som hade lätta skor fram och tyngre bak och reds utan viktboots för att hjälpa tölten då han helst ville trava. Den jag valt att köpa red jag utan viktboots men han tävlades med boots. Bra att höra att vanliga täcken kan passa bra för jag köper helst när det är rea och då kanske det inte är islandsmärken.
oj då har du en hel liten flock hemma? Är det uppfödning för försäljning? Min häst är ganska omusklad nu så jag är lite orolig att jag kommer behöva byta sadel när han musklar till sig. Viktigt med passformen som du säger.
Bara för att lite kul att höra, vad var dina fördomar? Jag erkänner jag blev frälst från första gången jag satt på en isis som barn, men inte haft chansen att rida islandshästar regelbundet, har bara tagit chansen när jag kunnat under alla år som ponny & storhästryttare, men nu blir det ändring på det med min alldeles egna islandshäst
Jag har pratat med en islandshästsadelutprovare för att få hjälp med sadel, och valt ut ett fint träns från Hrimnir, men såg att Hööks också har ganska billiga islandsträns så det kanske kan vara gott nog till att börja med..
Är det någon här som har sin islandshäst tillsammans med vanliga ponnys/hästar och inte enbart islandshästar? Jag såg frågan i någon grupp på facebook för ett tag sedan och det var betryggande att se att verkligen massvis med folk har islandshäst med vanliga hästar och de är bästisar och går jättefint ihop, islandsfödda såväl som svenskfödda. Jag säger betryggande för det var en uppfödare/säljare som inte ville sälja till mig för hon sa att islandhästar blir olyckliga och ledsna och mår inte bra om de inte går i stora islandshästflockar. Hon tyckte jag skulle köpa en vanlig häst #gatekeeping
Har någon tips för första introt när ens islandshäst ska träffa vanliga ponnysar utöver det man vanligen gör för att vänja nya hästar med varandra? Han kanske blir rädd när han träffar en vanlig ponny för första gången? Vi kommer stöta på storhästar ibland också.
Jag har boots i 145 bara, dvs inte jättetunga. Det valde jag utifrån att min tränare tyckte att jag skulle prova att ha lite tyngd på för att arbeta traven. Jag skulle börja utan om jag var du.
Jag hade min i blandflock tidigare, han trivdes extremt bra i den flocken. Jag förvarnade nya tregångare i stallet första gången jag töltade nära dom att en del hästar kan reagera men jag tror inte att någon häst någonsin gjorde det. Min kan däremot vara lite rädd för shetlandsponnyer
Idag står jag i ett rent islandshäststall för att jag hade svårt att få ut tränare då jag var ensam om att vilja rida för islandshästtränare. Där jag står nu är det minst en träning i veckan och kurser lite då och då. Det är även trevligt att stå med andra med islandshästarna om man tex funderar på om hästen haltar eller inte, är man ovan vid islänningar kan det vara svårt.