Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns en uppdateringstråd för Island men den är inte så uppdaterad
Jag köper vissa saker i 'islandshästmärken' och annat i vanliga märken. Min häst har tex lite större huvud och saker i storlek Island/cob är ofta för litet. Det jag köper främst hos islandsmärkena är saker som är svåra att hitta annars (viktboots, vojlockar, skoridbyxor) eller som jag vill ha för att de är snygga (isländska färger eller så tex). Sadel har jag i ett märke för islandshästar men det viktigaste är ju att den passar häst och ryttare inte vilket märke det är.
De få täcken jag har är i vanliga märken enbart.
Tror det finns en och annan med islandshäst här inne, hade varit roligt om tråden tar fart med lite uppdateringar.
Jag har en liten uppfödning och just nu 8 hästar, varav 2 är ridhästar. Röskva är den jag rider mest på själv, och Saela rids oftast av min medryttare, eller sonen.
På frågan om grejer kan jag säga att det mesta inte är specifikt för islandshäst, storlek cob brukar passa fint i träns och grimmor. Täcken köper jag när det är rea, 125-135 passar mina bäst, de är inte så stora. Sadlar har jag flera stycken, kanske en är specifikt island, sen är det dressyr, allround och bomlöst. Beroende på hull och muskler passar den ena eller andra bäst.
Jag är en sån som haft förutfattade meningar om islandshästar. Sen fick jag chansen att arbeta med dom å jösses va jag ändrade inställning. Å jäklar så svårt det var att hitta knapparna. Hade förmånen att få rida gamla rävar som verkligen kunde sina saker. Så nu tar jag alla chanser jag får att få rida dessa hästar!!
Jag blandar islandsutrustning och "vanlig" men sadel är alltid islandsvariant och oftast träns också.
Jag blandar, men träns kör jag oftast island, mina sadlar just nu är island men haft dressyr också. Täcken har jag kört lite olika märken.
Ja det tror jag är roligare också! Jag väntar på stallplats på ett islandsstall nära mig och de har sagt att de tror det kommer bli ledigt någon gång i höst, under tiden får jag nöja mig med vanliga ponnykompisar Jag tror dessutom det kommer bli fler som vill byta till islandshäst när de träffar minJag har haft islandshäst ihop med andra raser, inga problem alls.
Jag hade inte funderat så mycket på eventuella olikheter utan introducerat som vanligt, det är trots allt hästar. Däremot tycker jag att det är roligare att stå med andra som håller på med islandshästar.
Vad är det för stam på den du köpt?Ja det tror jag är roligare också! Jag väntar på stallplats på ett islandsstall nära mig och de har sagt att de tror det kommer bli ledigt någon gång i höst, under tiden får jag nöja mig med vanliga ponnykompisar Jag tror dessutom det kommer bli fler som vill byta till islandshäst när de träffar min
Vad är det för stam på den du köpt?
Jag har haft i blandad flock och det har funkat bra, men jag tycker att det har varit lättare i renodlade islandsflockar. Men den känslan kan absolut ha påverkats av att jag tycker det är lättare att stå i stall som är anpassade för islandshäst (foderbehov, underlag på ridbana, gemensam tränare, gemenskap med tävling etc).Är det någon här som har sin islandshäst tillsammans med vanliga ponnys/hästar och inte enbart islandshästar? Jag såg frågan i någon grupp på facebook för ett tag sedan och det var betryggande att se att verkligen massvis med folk har islandshäst med vanliga hästar och de är bästisar och går jättefint ihop, islandsfödda såväl som svenskfödda. Jag säger betryggande för det var en uppfödare/säljare som inte ville sälja till mig för hon sa att islandhästar blir olyckliga och ledsna och mår inte bra om de inte går i stora islandshästflockar. Hon tyckte jag skulle köpa en vanlig häst #gatekeeping
Har någon tips för första introt när ens islandshäst ska träffa vanliga ponnysar utöver det man vanligen gör för att vänja nya hästar med varandra? Han kanske blir rädd när han träffar en vanlig ponny för första gången? Vi kommer stöta på storhästar ibland också.
Har samma erfarenhet. Enda som kan ställa till det i flocksammanhang är snarare enstaka andra raser i en islandshästflock - om islandshästarna är flockuppfödda men inte den/de andra, som då brukar kunna åka på stryk för att de inte uppfattar islandshästarnas signaler. Men det kan även gälla en islandshäst som inte är flockuppfödd, så det har ju inte så mycket med ras att göra egentligen.Jag har haft i blandad flock och det har funkat bra, men jag tycker att det har varit lättare i renodlade islandsflockar. Men den känslan kan absolut ha påverkats av att jag tycker det är lättare att stå i stall som är anpassade för islandshäst (foderbehov, underlag på ridbana, gemensam tränare, gemenskap med tävling etc).
Jag har faktiskt inte varit med om att en islandshäst blir rädd för andra sorters hästar (däremot tvärtom någon enstaka gång). Om du inte ska släppa ihop med något väldigt udda hade jag inte oroat mig för just det
Oj bra att veta, det är nog inget jag hade tänkt på, jag rider typ alltid ensam när jag rider ut men om någon följer med ska jag definitivt uppmärksamma dem om detta.Har samma erfarenhet. Enda som kan ställa till det i flocksammanhang är snarare enstaka andra raser i en islandshästflock - om islandshästarna är flockuppfödda men inte den/de andra, som då brukar kunna åka på stryk för att de inte uppfattar islandshästarnas signaler. Men det kan även gälla en islandshäst som inte är flockuppfödd, så det har ju inte så mycket med ras att göra egentligen.
Och det där med att andra hästar kan bli rädda - extra viktigt att tänka på när man rider med dem! Tölten kan orsaka sken hos ovana hästar, då det är så det låter för dem med den snabba fyrtakten.