Islandshästmänniskor

Status
Stängd för vidare inlägg.
R

Ramona91

Okej, nu är det såhär, att jag antingen bara har mött konstiga "isis-människor" eller så är de i allmänhet inte som vi med "vanliga" hästar! :p

Ett stall jag vet vill bara ta in isisar, även fast det varit ett blandstall. De är rädda för stora hästar, och även fast de har boxplatser lediga tar de bara in isisar. Jag har stått där (har ingen isis) så det här är ett nytt påhitt.

Sen är det alltid så (vid stallen jag håller till) att de har som har islandhästar inte vill rida med någon som inte har isis, de har som ett litet gäng! :crazy:

Många flyttar från blandstall för att ha liksom "rena" isis-stall.

Är det så att isis-folk har något emot andra hästraser? :crazy:

Jag tycker det här är tråkigt för alla hästraser ska ju kunna stå tillsammans! Det blir ju såå mycket roligare! Och isisar är ju inte en annan djurart, som vissa verkar tycka! De är ju lika mycket häst som alla andra hästar! :)

Så jag vill gärna att ni med isisar inte ska hålla er undan och bli typ anti folk med "vanliga" hästar, vi vill ha er bland oss! :D

kram Nicole! :love:

Sv: Islandshästmänniskor

hej ja hadde vart jätteglad om ja kunde få nån som är med ut å rider sen om det är en shire, tinker, arab eller travare gör mig inget, bara jag får sällskap men de har ja ej nu, bara stallägarns stora nordis, som killen rider på helger så under veckorna har ja inge sällskap, tråkigt eftersom min islandshäst inte vill lämna stallplan utan sällskap

hallå? :P Ingen som har några åsikter? ;)

Jag vill inte släppa in andra hästar bland mina islandshästar, för jag är rädd för eventuella bråk. Vi har en MYCKET rangstark och ranghög ledare, och jag vill inte se vad som händer om någon häst inte "förstår språket" om man säger så. För faktum är att det är mera definierat hos flockuppfödda hästar.

Att en stallägare helst vill ha islandhästar kan ju vara dennes personliga erfarenheter, eller att man inte vill byta täcken, linda ben osv. Det finns många mindre olikheter, precis som det finns många olika personligheter bland både stall- och hästägare.

Som islandshästägare vill jag i dag inte äga någon annan ras, men jag kollar med stor glädje och behållning på hopp- och dressyrträningar i närheten och våra "raggsockor" deltar också i klubbens löshoppningsträningar. Inte hoppar de lika snyggt eller högt som halvbloden, men både vi och dom har kul + andra åskådare ... ;)

Ska man rida tillsammans så är det lite svårigheter ibland; ett halvblods korta trav kan vara lite knivig längre sträckor och säkert kan islänningars galopp kännas väl ökad jämfört med vad man själv rider osv. Å andra sidan bör vi ryttare kunna tala med varandra.

Som sagt, isl.hästar har ett mer utvecklat språk och en annan "dialekt" än "vanliga" hästar har.

Själv har jag varit rädd för stora hästar p.g.a olycka, ridit isis och sedan hållit ett fullblod när det skulle täckas. För det första var den bufflig och hadde noll respekt, för det andra flög den iväg så jag fick brännsår i handen rättvadeva!!:eek:

*suck* kom just på varför jag slutade med "vanliga".

Har absolut inget emot ryttarna, men hästarna är trädgårdsuppfödningar nästan alla! Dock har jag stött på några hästar som varit rent ut sagt underbara:love:

Så jag hade nog tagit emot dig om du hade kommit. Om jag hade haft fler boxar vill säga.

Vanliga ryttare o isisryttare är som två syskon som bråkar, tycker jag. Mycket gemensamt, men blir osams om det mesta:rofl:

hihi, vad kul att ni hoppar dem! :)

Många isisar jag ser har täcken...! :p

Men alla isisar har ju inte gått i flock hela livet och fått en "annan dialekt". Isisar nu för tiden är ju ofta uppväxta som vilken annan ras som helst. Förstår inte riktigt varför man särbehandlar dem? :smirk:

Men jag reagerar på att du kallar andra hästraser för "trädgårdsuppfödningar"! Vad är DET för jävla rasism? :crazy:

Men jag reagerar på att du kallar andra hästraser för "trädgårdsuppfödningar"!
Det ÄR skillnad. Trädgårdstomtar har helt enkelt inte samma respekt eller uppfostran som de som gått i flock, och jag tror du måste ha upplevt en fungerande flock för att riktigt förstå skillnaden. Dock är det inte enbart, och rakt inte alla, islandshästar som är flockuppfödda på ett "bra" sätt. Hemma har vi två svenskfödda, flockfostrade hästar så nog finns det att få tag i "utanför Island" också.

Glömde nämna det i går, men blandar man stora hästar och islandshästar i hagen får man också klura på det här med fodringar för ofta så är behoven väldigt olika.

Och givetvis har våra hästar täcken vid behov, och klipps om så behövs. Men vi har inte täckesbyten inne/ ute eller täckar varje dag. Det är faktiskt vanligare på stor häst - fast jag tror kanske inte att jag förklarade det så bra sist.

Jag tycker de verkar helt normala människor/hästar om möjligt mindre komplicerade (inga täcken inga lindor inga porslinshästar)

Plus att det är mysigt med samma hästar i samma stall, jag har en nordis o skulle gärna ha honom i nordis stall om det fanns :love:

Lika barn leka bäst:bump:

Men det finns många flockfostrade hästar av andra raser, med väl utvecklat språk, och det finns en hel del trädgårdsuppfödda islandshästar - det där tycker jag beror mer på individ (och hästägare!) än ras, även om det kanske är vanligare med trevliga islandshästar.

Fodringsproblemet är ju en sak, men nog finns det många raser som vill ha samma fodermängd som en islandshäst - och även mellan islandshästar skiftar ju behovet. Vi har både shettis, kallblod och halvblod i samma hage och det fungerar. Ger man inte alla mål i hagen så går det ju att reglera.

Att rida tillsammans med islandshästar har jag inte heller haft problem med, möjligen att min häst har tyckt att de var lite långsamma ;)

Jag skulle gärna ha en islandshäst i mitt stall (i brist på egen kan man få titta på nån annans!), men de brukar ju klumpa ihop sig... Tråkigt tycker jag för det bidrar ju även till "vi-och-dom"-känslan - som islandshästägare ofta klagar på?!

*KL*
Jag har min häst (stor häst) i ett blandstall. För närvarande finns det 3 islänningar, 2 stora hästar och 7 C-och D-ponnyer. 3 av ponnyerna ska flytta och då kommer det minst 2 islänningar istället. Vi har en bra stämning i stallet och ingen tittar snett på den andre oavsett ras. Vi rider tillsammans ibland.

Nu går islänningarna i en flock och de andra hästarna i ett par andra hagar. Alla hästarna är dock vana att gå i flock, pratar hästspråk och skulle säkert fungera ihop i en stor hage när rangordningen är etablerad. Min häst är t ex uppfödd i flock i lösdrift. Hur övriga är uppfödda vet jag inte.

Islänningarna är behändigare att hantera, men mest pga storleken tycker jag. De har också täcken i hagen så där är det lika mycket bök som med de andra. Ett par stycken av de som har islänningar tycker att det är läskigt att leda de andra hästarna, främst pga storleken. De har därför inte in- eller utsläpp utan lunchfodrar istället.

Jag tycker att det går bra att rida ut blandat om man är uppmärksam och anpassar sig till varandra. Det jag kan tycka är lite jobbigt är när en islänning drar iväg i den snabba tölten. Då måste min häst gå i ökad slängtrav (obekvämt) eller galopp (inte alltid lämpligt beroende på vägen). Något annat som krånglar till det lite att rida ihop är att jag är mera försiktig/pjåskigare med var jag travar och galopperar än vad islandsryttarna generellt är.

Intressant ämne - jag har själv haft liknande funderingar genom åren!

Jag har både haft medryttarhästar (ej isisar) installade i isis-stall och jobbat som turridningsledare i isis-stall, och "vi och dem"-känslan är EXTREMT utvecklat i vissa fall! Men jag tror att det är som vilken segregation som helst, lösningen kan inte bara komma ifrån ena sidan eller ifrån en del av gruppen - ALLA måste acceptera de som är annorlunda. Ta färgade människor som ett exempel, många av dem påpekar att de särbehandlas på grund av sin färg och de gillar naturligtvis inte det. Men så fort man säger något till dem svarar dem med "det är för att jag är SVART, eller hur?!" (OBS! Detta är en grov generalisering, för att visa vad jag menar!) Alltså; de vill inte särbehandlas, men vid varje tillfälle som ges så påpekar de själva att de ÄR annorlunda, vilket gör att "den andra sidan" ryggar tillbaka - och så är segregationen ett faktum. :smirk: :confused:

Jag tycker att svaret borde vara enkelt, alla accepterar alla, men det fungerar inte så i realiteten. Många isis-människor är jättetrevliga och vill provrida/köra andra raser, men vissa rynkar på näsan så fort man nämner en hästras som inte börjar med "Islands"... Jag, och flera med mig, har därför svårt för människorna som äger islandshästar, men egentligen tycker vi bra om själva hästarna. Det är jättesynd när det blir så, och att kasta ur sig nedvärderande kommentarer om andras val av hästras tycker jag är förkastligt. Jag reagerade också på "trädgårdsuppfödda", men jag förstår att författaren inte menade riktigt så som det låter. Men ändå, bara att attityden finns, att det är antingen en isis eller en "buskavlad brun ouppfostrad jäkla långbening" (har hört liknande kommentarer) gör mig illa till mods när jag pratar med vissa isis-människor. Jag får liksom skämmas för att jag "bara" varit turledare och sedan "svikit" islandshästrasen och skaffat fullblod och shettisar. :(

Har oxå gått över till islänningar och just köpt ett sto som står på ett ställe med bara islänningar. Så lugnt och skönt jämfört med många stall jag varit i. Jag är helt såld på islänningar (blir jag frisk någon gång blir det nog några travare igen i framtiden oxå) och det finns faktiskt en sak som jag saknar från tex hbl och det är att rida en riktigt bra ökad trav :love: .

Det jag verkligen gillar inom islandsvärlden (finns självklart undantag) är att det inte är samma prestige och mer gemenskap. Saknar definitivt inte allt skitsnack och typ se på den hur kan hon köpa det märket. Då jag jobbat med travare så har jag i princip alltid fått höra skit då jag stått i större ridstall så är jag tyvärr lite anti sådana stall. Hade jag haft något annat än travare så hade det inte alls varit så.

Jag tycker att svaret borde vara enkelt, alla accepterar alla, men det fungerar inte så i realiteten.

Tror du är sanningen nära – och att det inte är en enkelriktad sanning. Det finns nog, inom de flesta discipliner, människor som inte accepterar andra raser eller inriktningar än sin. Och det märks också på antalet trådar om hur det går till i stall, vad folk anser om ridtravare osv bara här på Buke.

Jag hoppas alla förstått att jag inte är en "islandsrasist", meningen var att jag vill belysa de skillnader som faktiskt finns - både på gott och ont.

Där vi bor är vi medlemmar både i SIF samt kommunala ridskolan/ Sv RF och vi använder också ridhus etc. Dock deltar vi inte i så många aktiviteter där, mest för att vi inser vilka begränsningar vi har och vilka hinder vi skulle själva ställa till med ;)

Ofta tror jag dock att mycket sitter i skallen på oss tvåbeningar och våra "inpinkade" revir ...

Det ÄR skillnad. Trädgårdstomtar har helt enkelt inte samma respekt eller uppfostran som de som gått i flock, och jag tror du måste ha upplevt en fungerande flock för att riktigt förstå skillnaden. Dock är det inte enbart, och rakt inte alla, islandshästar som är flockuppfödda på ett "bra" sätt. Hemma har vi två svenskfödda, flockfostrade hästar så nog finns det att få tag i "utanför Island" också.

Glömde nämna det i går, men blandar man stora hästar och islandshästar i hagen får man också klura på det här med fodringar för ofta så är behoven väldigt olika.

Och givetvis har våra hästar täcken vid behov, och klipps om så behövs. Men vi har inte täckesbyten inne/ ute eller täckar varje dag. Det är faktiskt vanligare på stor häst - fast jag tror kanske inte att jag förklarade det så bra sist.

jag blir faktiskt riktigt stött att ordet "trädgårstomte", min häst, och jag vet många flera "vanliga" hästar, som är uppfödda i flock, om jag ska va riktigt ful i munnen, så är ni inte så jävla speciella! ursäkta, men jag är så trött på det här. islandsmänniskor som säger att vi behandlar dom illa, när de gör samma sak tillbaka!
häst som häst, lixom,förekommer det inte att ponnier & tex. hbl går i samma hage, jo! & inte händer det mer skador för det. varför kan då inte isisar & stora hästar gå tsm?
era islandshästar ska ju va så otroligt tåliga & klara en 80 kg man på ryggen, så den nästan går av :cool:

nej, nu är jag trött på det här, jag har ridit ut med islanshäst, INGA PROBLEM, det var snarare så att jag fick bli drag hjälp åt hästen i tölten.

men nu ska jag sticka ut & leta upp folk med arab/russ korsningar, så ska vi sätta oss i ett stallet, och snacka skit & klaga på alla andra som har någon annan ras :devil:

Har nog inte såå stor erfarenhet av blandstall men den erfarenheten jag har så har det alltid varit dom "stora" hästarna som varit orosmomentten i stallet. Ställen som bara har islanshästar har varit mycket lugnare. Oftast kan man lägga ihop en massa olika islandshästar i samma hage utan att det blir problem. En turridningsfirma som jag vet hade först även andra hästraser men också dom konstaterade att det blev lugnare i flocken/stallet med bara Islandshästar. På Island kom en gång en ryttarförening ridande över heden och "parkerade" sina 264 !!! Islandshästar i hagen på den gård där jag jobbade - alltså 264 hästar som inte kännde varandra i SAMMA hage och det gick helt utmärkt. Så på nåt sätt så e det som om Islandshästar förstår varanda bätre men... visst kan det finnas undantag. Kanske därför en del föredrar att ha sina raggsockor bland andra raggsockor istället för blandstall???

Ofta tror jag dock att mycket sitter i skallen på oss tvåbeningar och våra "inpinkade" revir ...

Ja det tror jag också! Hästarna bryr sig nog inte om ras och stamtavla... Skitsnack, märkeshysteri och daltande med tre lager täcken har väl inte heller med hästras att göra, utan med vad det är för typ av hästägare.

Jag tycker att det är så märkligt att det ska krävas separata stall för islandshästar, egna föreningar för fjordhästar och ridtravare, att vissa inte känner sig välkomna till ridhus, etc etc.

De är ju HÄSTAR allihopa :love:

Nja, det vet jag inte riktigt. Snarare är det tvärtom. I det stallområde där jag har min häst finns ett stall som är helt emot islänningar.
Varför vet jag inte direkt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 693
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 195
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar