Islandshästen

J

javill

I senaste numret av denna tidning fick en högt uppsatt person inom SIF svidande kritik i en insändare av en av de som tidigare arbetade på avelskansliet. Personen som fick kritiken valde att inte bemöta den i tidningen. Själv tycker jag att det var hårresande läsning. I korthet gick det ut på att personen i fråga var inne och toppstyrde lite som han själv ville. Typ, ok styrelsen har tagit beslut på att enbart eksemfria hingstar ska användas i aveln men, nu vill jag att ni ger den här hingsten licens i alla fall. :eek: Snacka om ryggdunkningar :mad: . Jag fattar att personalen måste kännt sig superfrustrerade. Fler än mig som blir mörkrädd?!

Någon som har tips om vilken eksemhingst det gäller får gärna PM:a mig!

Sv: Islandshästen

Läste också och är bestört men egentligen tyvärr inte helt överraskad. Dessutom var detta endast TVÅ exempel (hingsten + hästpass för stona) så man kan ju fundera över resten. Jag tycker det är förvånande att han tillåtits fortsätta, för om personer tar sig egna friheter utanför reglerna borde ju resten av styrelsen faktiskt reagera och agera.

Ett plus i eländet var att insändaren de facto publicerades - jag hade inte sett det för otroligt att så inte hade gjorts faktiskt. Det känns på sätt och vis mera öppet än det varit för några år sedan.

PS Jag har pm:at en spekulation.

:eek: jag hann inte läsa hela tidningen igår - men vad ni säger här låter sannerligen hårresande.

Hem o läsa i em!! Även jag är nyfiken på vad som kan gälla - det är rent bedrövligt att det bara kan få gå till så här....

Läste inte heller just detta. Men det stod många intressanta insändare och reportage om passloppen....

Men, när detta publicerats och när kanslierna faktiskt arbetar på samma ställe så finns det säkert en trygghet i det - så på så sätt får vi buga för dem som nu sätter fokus på missförhållandena. Jag ser inte insändaren som ett bittert sista inlägg utan snarare som någon som tar bladet från munnen.

Ja, det har du rätt i. Förhoppningsvis leder detta till bättre internkontroll som onekligen verkar behövas. Jag uppfattar också insändaren som att någon tar bladet från munnen och inget annat. (Därför är det nästan ännu mer, generande för personen som det avser.)

...med 25 års perspektiv på ämnet kan jag se det lite annorlunda.

Det handlar om en person som vi alla i mångt och mycket är i tacksamhetsskuld för att han med sitt engagemang tog hit och med både kvalitet och kvantitet introducerade den här fantastiska hästrasen i vårt land. Förr var också SIF en mycket mer informell ryggdunkade förening så det är inte konstigt om det synsättet hänger med. Det är nog mer menat som ett sätt att vara snäll på även om det slår fel ut.

Och så handlar det om en post som kräver att man i princip inte har något annat liv.

Det har i många sammanhang varit oerhört svårt att få in yngre arbetande förmågor som verkligen GÖR något och inte bara säger att de skulle göra något. Alla som försökt ragga upp domare till tävlingar och unghästmönstringar vet vad jag menar....

Därför används gamla eldsjälar, pensionärer har ju TID. Och i det här fallet LUST.

Att tiden, synen och reglementet sprungit ifrån dem i sak är en annan sida av det myntet.

Det är väldigt svårt att få gamla kirurger att sluta operera också, särskilt när det finns vakanta tjänster att fylla.

Behandla de gamla med värdighet och se till att göra jobbet själva istället så de får ha den hedersposition de redan avtackats till :idea:

Jo, i ett längre perspektiv så ser man det säkert på ett annat sätt. Frågan är var de unga med kunskap och engagemang finns? Om de finns? Det känns lite trist att andra ska hamna i kläm när tiderna förändras och inte alla hänger med. Trist att avsluta en karriär så här också kanske. Det är lätt att döma när man bara ser det som händer/hänt just nu.

Silverkedjan Det är väldigt svårt att få gamla kirurger att sluta operera :idea:[/QUOTE skrev:
Jäpp, även om h*n ibland råkar sy ihop överhuden med underhuden så att pat går som en fällkniv :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Bangsi skrev:
*lånar knapp*

Jag har hela tiden undrat hur man kan välja in någon som är så gammal? Själv har jag också flera exempel på hur konstigt denne herre har agerat. Eftersom det inte bara rör mig själv vill jag inte skriva ut det här.

Men han har ju gjort många konstiga uttalanden och det verkar som om vissa personer kan göra och säga vad som hellst och ändå sitta kvar på sin post.

Nej nu är det dags att vi INTE väljer in honom. In med nytt blod!

/Åsa

Håller helt med dig och jag har också egna lite speciella erfarenheter av samma person och vet fler som har det. Men kanske ryggdunkarklubben äntligen blir stoppade?! Det verkar som om det finns många även i de inre kretsarna som fått nog av dessa personers agerande. För en ryggdunkarklubb finns. Gudskelov har vi en ordförande som inte tillhör den klubben och bara det är ett stort steg i rätt riktning!

Ligger mycket i det du skriver också givetvis men man kan inte leva på gamla meriter. Hur skulle det se ut om vi plockade ut landslaget efter vilka som var bäst för 10-15 år sedan? Vi måste leva i nuet, allesammans, och tyvärr så med all respekt, så har många äldre svårt att se sig själv med kritiska ögon och sluta i tid. Jag har sett det på mycket nära håll och det blir pinsamt för både personen och omgivningen!

Men visst behövs det nya eldsjälar och yngre förmågor. Tyvärr gör sådant här att folk drar sig för att engagera. För som en skrev; som nu är inte det första man gör att sätta sig emot de gamla, och då blir resultatet att de nya skräms bort. Om en sådan här ryggdunkarklubb försvinner vågar sig nya eldsjälar in, men det är tungt att komma in som ny och bli motarbetad.

Så med all respekt för tidigare arbete så är det dags för generationsskifte. Sorry, men det är en verklighet vi alla får leva med. Vi är tyvärr inte för evigt unga och skärpta... Men sedan finns det ju också äldre personer som fortsätter följa med sin tid och vara skärpta, så man skall ju inte gå enbart efter åldern heller om en person är lämplig eller inte.

:bump: Inte bara Islandshästen kom i brevlådan igår utan också Islandshesten och idag Eidfaxi. Det är rena julafton nu mao! Det lustiga är att alla har samma ryttare och häst som omslagsbild, nämligen Jóhann Skúlason och Hvínur! De skriver också ganska likartat angående passlöpen...

I Eidfaxi står en intressant artikel om hur bra islandshästen är just för handikapp- och konvalescentridning. Det är ännu en i raden av artiklar som säger att tävlingshästarna är för komplicerade att rida för normalryttaren och att de bästa hästarna för detta är naturtöltarna som väljer tölten som främsta gångart och har sämre trav och pass samt inte så stora lyft. Det är de mjukaste hästarna att rida och de är lätta för alla. Det är också en i raden av kända profiler som deklarerar att vi måste avla den sortens hästar och att det är för få av dem...

Ja ni vet ju vad jag tycker om det. Jag håller helt med!

Ja, nu har jag läst o förfasat mej. O jag beundrar den som skrev insändaren o tog upp allt o hur bra de agerat på avelskansliet!

Det borde nog bli att ge någon sorts hedersuppdrag, sitta o tycka utan ha inflytande? Det har jag varit med i andra föreningar där jag tidigare vart anställd o innan aktiv på frtitiden. Ett sätt hedra men inte tycka. Som ges till gamla "stofiler" som HAR gjort sitt men inget ger. Gu så hemskt det låter men det funkar.

Men något som jag tycker är lite märkligt. Varför har vederbörande inte reagerat medans hon fortfarande jobbade kvar.
Jag försvarar absolut inget. Jag har råkat ut för häggberg själv ett par gånger.Senast var för nån vecka sedan när jag ringde och frågade om hur jag skulle gå tillväga med alla papper på en nyimporterad hingst det var otrevliga svar. Min andra hingst som jag sålde till Danmark skulle ju bara ´´KASTRERAS´´ För det fanns ju bara en bra hingst och gissa vem som äger den. :confused:

hatid skrev:
Men något som jag tycker är lite märkligt. Varför har vederbörande inte reagerat medans hon fortfarande jobbade kvar.
Jag försvarar absolut inget. Jag har råkat ut för häggberg själv ett par gånger.Senast var för nån vecka sedan när jag ringde och frågade om hur jag skulle gå tillväga med alla papper på en nyimporterad hingst det var otrevliga svar. Min andra hingst som jag sålde till Danmark skulle ju bara ´´KASTRERAS´´ För det fanns ju bara en bra hingst och gissa vem som äger den. :confused:

Jag har förstått att det har reagerats och diskuterats en hel del, men det har bara inte stått i Islandshästen innan... Det är väl en sista utväg när diskussion mellan 4 ögon inte hjälper, att göra debatten mer offentlig så någonting händer. Och sedan är det ju som sagt inte så roligt att som anställd bråka med någon heller. Vederbörande känner sig kanske friare att uttala sig nu. Det är ju faktiskt så att om man uttalar sig offentligt om sin arbetsgivare så kan man bli betraktad som illojal och straffad men har man slutat på arbetsplatsen kommer inte fd arbetsgivaren åt en! Jag skulle inte heller föra missförhållanden på min arbetsplats ut i en offentlig insändare medan jag jobbade kvar och riskera mitt jobb men om sådant förekommit och jag lämnat arbetsplatsen så hade jag inte hållit tyst sen!

Det finns ju trots allt en självbevarelsedrift hos alla som ibland gör att folk i maktposition kan komma undan med oegentligheter därför att de har makten och folk är rädda om tex sina jobb. Blir det en konflikt som går tillräckligt långt, så är det arbetstagaren som får gå, hur rätt denne än har, vad än en domstol dömer, om arbetsgivaren döms till attersätta arbetstagaren eller ej. Och vem vill gå till ett jobb där arbetgivaren hatar en och anmärker på minsta misstag för att bli av med dig? Nu är detta inte något som har med det aktuella fallet att göra utan jag bara talar om att så här fungerar verkligheten. Inte förrän alla tillsammans eller åtminstone majoriteten reser sig mot en makthavare av något slag, händer det något.

Enskilda människor är maktlösa. Du vet ju vad du själv kände med Geisli som "bara" gav trevliga ridhästar men inga topptävlingshästar och därför borde kastreras! Inte förrän flera talar om att vi behöver ha hingstar som ger trevliga, lättridna, lättränade ridhästar med gott lynne i aveln även om de inte ger topptävlingshästar, kan du stå på dig. Och inte förrän vi får en annan värdemätare också än enbart tävlingsegenskaper kommer dessa hingstar att göras rättvisa. Men du gav ju själv upp och sålde din hingst för du kände dig motarbetad! Så jag tycker du om någon borde förstå varför hon väntat!

hatid skrev:

Det är precis det hon och övriga anställda har gjort och de har inte bara reagerat de har även agerat. Tycker du ska läsa igenom insändaren en gång till lite grundligare.

Jag har sett utdrag ur protokoll, där det fastslogs att det inte fanns några ekonomiska fördelar för en flytt.
Beslutet för flytt var inte heller enigt. Vann med en röst. För övrigt tycker jag att beslutet var så omfattande och påverkade så många medlemmar pga de följder en snabb flytt skulle medföra - bl a förseningar i hanteringen, kunskapsförluster, kostnader för flytten och uteblivna intäkter att det skulle skickats ut för remiss till lokalföreningarna. Det har nämligen hänt lite sedan "grundbeslutet" togs....på den tiden togs det också ett antal hastiga beslut som ledde till att remissförfarande till föreningarna skulle införas för att få bättre beslutsunderlag.

Jag anser att det skulle vara mycket lätt att besvara en del av frågorna öppet i tidningen - till vinst för medlemmarna. Däremot agerandet från den enskilda personen bör väl inte fortsätta att utredas med diverse insändare i tidningen och på internet utan hanteras på annat vis inom föreningen och styrelsen.

Jag har inte gett upp att avla trevliga lättridna avkommor, Det kommer jag att fortsätta med. Det var flera anledningar till att jag sålde föregående hingsten. Inte att jag gav upp. :smirk:

jag har läst den mycket grundligt. Men vad jag menar att dom vi skulle agerat och fått bort denna person för länge sedan....

Liknande trådar

Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 159
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V