Islandshästar tillsammans med andra raser?

S

Sveipur

Väldigt många av oss som har islandshästar vill att våra hästar ska gå i flock med just andra islandshästar. Jag vet att många icke-islandshästfolk tycker detta är löjligt och det har jag faktiskt förståelse för.

När mina islänningar har gått ihop i rasblandad flock har det bildats två gäng, ett med islänningar och ett med övriga. Detta har även gällt när det kommit in nya hästar.

För egen del tycker jag det känns tryggt och okomplicerat i islandshästflockar eftersom de oftast är uppvuxna och vana att gå i större flockar.

Frågan är om islandshästarna trivs bäst med sin egen ras eller om det bara beror på att de oftast är flockfostrade?

Sv: Islandshästar tillsammans med andra raser?

Det jag märker med islandshästar det är att det är sällan bråk.. man kan gå in i en stor hage med massa isisar i och bara ha en åse hö och gå runt med et och hälla ut höhögar i lugn och ro.Hästarna äter ur samma hög och står tätt tätt ihop.
Detta skulle aldrig gå i typ en hbl hage då skulle antingen den som går in eller någon häst vara skadad.

Det är så mkt lugnare i en isis flock det är vad jag kan tycka....

Sen så tycker jag att en isis skall kunna gå med vilka raser som helst

Sen så tycker jag att en isis skall kunna gå med vilka raser som helst

Självklart kan de gå med vilka raser som helst. Frågan är om de trivs bättre tillsammans med sina rasbröder.

Jag har upplevt samma sak flera gånger, att det har bildats två läger vi blandflock och flera islänningar. Har själv haft mina islänningar tillsammans med andra raser, de stod för sig själva och blandade sig inte med de andra. När de hamnade i enbart en flock med islänningar, så blev de som förändrande. Mycket gladare, harmoniska samt oerhört grundtrygga. Något jag saknade när de gick i blandflock.

Att släppa in en islänning i en blandflock kan säkert funka, de skaffar sig med tiden en bundsförvant men lever ändå inte på samma premisser. Har man en import som är flockuppfödd i grunden, så brukar många visa sig otrygga och spända. Har varit med om det för en väns räkning, även denna häst blev som förbytt när den fick en flock med enbart islänningar och grundtryggheten återvände.

Fick i dagarna berättat för mig att man släppt in en ponny tillsammans med en flock islänningar, samma storlek. Denna häst lever inte längre, fick benet avsparkat men före det blev stackarn jagad så de trodde han skulle sprängas. Ingen gjorde något, man trodde att det skulle gå över. Tyvärr så är islänningar ena riktiga :devil: rasister när det kommer till kritan, som ensamhästar inga problem som en flock kan de bli som en mobb.

Det tror jag inte.. om en isis bara går med en shettis och ett hbl trovs nog isisen lika bra som alla andra hästar!

Jag måste hålla med Boj. Jag har haft hästar av flera raser blandade med mina islandshästar och islänningarna gillar för det mesta inte de andra raserna och de kan bli väldigt elaka. Ett ettårigt islandssto vi hade verkade vara kompis med en knapstrupponny på 2 år och vid matdags delade de box och hade gjort några ggr men en dag blev det ett himla liv och knapstruperna var misshandlad med sparkar och bett. Jag fick ingripa, jag är ju flockledare och det är då min sak att tillrättavisa när det blir orättvisor. Så jag skällde och jagade det ett-åriga islandsstoet rejält! Hon formligen flög ut ur stallet, helt chockad att matte kunde bli så arg på henne! Men hon rörde aldrig ponnyn igen! Av de andra i flocken var det ett 3-årigt sto som någorlunda kunde acceptera knapstrupern innan men efter att de andra sett miig läxa upp ett-årsstoet var det inen som rörde henne mer, även om de flyttade på henne.

Nu kan jag säga att jag inte trivdes med den fräcka ponnyn som lätt lade öronen bakåt och använde hovarna också och den var inte länge hos mig! Jag känner att jag själv har förändrats mycket under de här 12 åren med islandshästar och jag tolererar inte det beteende som är så vanligt bland många andra raser! Jag vill inte ha hästar som stryker öronen, kickar, är fräcka och oförskämda! Inte vill jag ha hästar som bockar eller stegrar heller. Jag vil ha pigga men pålitliga hästar och förstår mycket väl islänningarnas filosofi att slakta de som inte har det rätta lynnet att umgås med människan. Jag känner precis likadant nämligen! Varför spara på det som är otrevligt, en kamp, något man måste passa sig för, "en utmaning" osv! Nej tack! Man skall inte behöva vara på sin vakt hela tiden för att inte bli skadad. Man skall kunna koppla av och trivas och känna sig trygg med sina hästar!

Ibland så går det bra och ibland mindre bra.
Jag har en gång haft ett russ på 132cm i Islandsflocken.
Och trots att detta russ var flockuppfött och såg ut ungefär som Islandshästarna så hade han det hårt i början.
De jagar i grupp de där Islänningarna.

Nu så har vi en Kallblodstravare och en Shettis som kan gå tillsammans med vissa av Islandshästarna.
Shettisen han dock inte gå tillsammans med en speciell valack, de tar livet av varandra.
Och ett sto bara hatar och skall slå ihjäl Kallblodstravaren.
Och hon går ändå ihop med alla Islandshästarna.

Vi har islandshästar och shetlandsponnyer tillsammans. Dom har inte blandat upp sig var ras för sig. Min Kjarni har en flickvän som heter Tekla och är shettis. Dom blir jätte ledsna när dom inte får gå tillsammans.

Vi har blandat hej vilt med raser och det har inte varit några problem. Förutom shettis har dom gått med ardenner, connemara, new forest och en arabwhels korsning.

Ingen aning, det beror väl ofta på från häst till häst. Min kompis Mósi här på Buke har en 20årig islänning som går tillsammans med en nordsvensk sedan mycket länge och det var aldrig varit några problem med det.

Vi har flera raser ihopa i hagen. Funkar bra.

En ensam islandshäst föredrar ju sällskap av vilken hästras som framför att gå ensam, och då går det bra. Sedan är det lite upp till häst också. Det är stona som är jäkligast och har svårast att acceptera andra raser, men jag har haft både russto, fullblodsto och welshsto som varit som islandshästar i flocken och då är det inga problem utan de har varit accepterade. Däremot har jag haft ett islandsskimmelsto som hade svårt att bli accepterad. Men hon betedde sig inte alltid som en "normal" islänning heller, varken i flocken eller vid ridning. De andra stötte gärna ut henne och vallade henne.

Unghingstarna brukar vara mer toleranta och jag har haft andra raser bland dem utan något större problem. Men de är alltid tuffa mot en nykomling, islandshäst eller inte.

Valackerna varierar. En del är som stona och en del som unghingstarna, dvs vissa är elaka mot andra hästraser medan andra accepterar andra raser lika lätt. En av mina valacker föredrar helt klart att gå med föl och ettåringar av islandshästras framför att gå med annan valack, sto eller hingst av vilken ras som. Han älskar småttingarna. Står han över en vuxen häst i rang är han tuff men småttingarna är han väldigt snäll mot. Men min 5-åring kan inte tolerera just denna valack men är kompis med den andra. Båda har en gång i tiden bestämt över honom men nu är de lägre i rang. Kan vara att den han inte tål har varit tuffare mot honom.

När jag släppte hingsten med de två valackerna i fjol fick den förstnämnda däng och absolut inte gå i närheten av den andra valacken som direkt togs som hingstens kompis. Den som fick däng är en väldigt stolt och högrest 4-gångare men helt ointresserad av ston om de brunstar aldrig så, medan den som är kompis med hingsten är en mer normalrest 5-gångare som gärna vill betäcka brunstiga ston... Så det är ibland väldigt svårt att se logiken i vem som gillar vem... Jag vågar i alla fall aldrig släppa ihop 4-gångaren med min 5-årshingst igen och går de i hagen jämte varandra så retas valacken genom att visa upp sig, särskilt om jag ger honom uppmärksamhet, och hingsten blir arg och visar det tydligt. Han som är gudasnäll mot allt och alla annars, men den här valacken tål han inte! Han blir sur och avundsjuk om jag går in i boxen till honom. Kan vara där det hänger eftersom den valacken också ligger mig varmt om hjärtat och tydligt visar sin stolthet när matte håller på med honom istället. Vem tusan vet vad rör sig innanför pannbenet på våra töltande raggsockor ibland!? :D :cool: :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Läste för länge sedan en tråd om just blandade flockar här på buke och det vår många som vittnade om i stort sett samma sak: att isisar och andra inte alltid funkar ihop. Någon hade släppt in ett halvblod bland isisar och den jagades ut, flera insändare hade liknande erfarenheter. En förklaring trodde man var att isisarna är artigare mot varandra medan halvblod etc är klumpigare, mer ostädade på något sätt.

Funderar. Kanske är det så att isisarna har det lite genetiskt i sej att faktiskt vara lite extra rädda om varandra, för överlevnadens skull. Då blir de otrygga bland hästar som är buffligare av sej. Kanske är det inte bara för att de är uppvuxna i flock som de funkar så bra i flock, utan även för att den medfödda flockinstinkten är lite mer utvecklad och förfinad. (Därmed tänker jag ändå inte påstå att det genetiska arvet skulle göra att en ensamuppfödd islandshäst skulle klara av att anpassa sej till flock bättre, även om de har ett starkare genetiskt arv behöver de säkert sin flockuppväxt lika mycket för det.) För bland de islandshästar som finns är det inte alla som får samma uppfostran, det kan skifta en hel del, och ändå håller de ihop som vuxna. *bara lite spekulationer*

Vi hade problem med en valack (korsningsponny) som gick nere på hingstbetet. Han stängde ute och jagade ut åringarna en efter en så han fick komma hem till avelssto- och unghästflocken! Där hade han f*n inte mycket att säga till om!! Det är kul att se hur de löser det och han fick inte vara med i flocken på 3-4 dagar!!

/Jenny

Jag har faktiskt hagproblem i detta nu.
Jag har en islandsvalack i ett blandstall som jag inte riktigt vet vad jag ska göra av honom.

Vi är 13 hästar varav 6 är islandshästar. Det är bara en till (änsålänge, det kommer en till) valack av islandshästarna, förutom min egen då.

I våras och i somras gick han med ston, men han betäcker så till hösten tänkte jag att jag vill slippa allt vad betäckning heter så jag släpper in honom i valackhagen.
Jag kan inte släppa tillbaka honom i blandhagen då han och ett sto inte alls kommer överens, de slåss tills de har ihjäl varann och sen nästa sekund är det lugnt och sen slåss de igen.

I valackhagen går två halvblod modell ENORM (170+) och en maxad d-ponny. Min lilla kille ser ut som ett föl jämfört med de killarna.
Jag är av den uppfattningen att de inte talar samma språk, och att det oftast är lättare när det finns EN till islänning till.

Hursom, släpper in min häst hos dessa tre bjässar och självklart slutar det i katastrof. Min ranglåga häst blir väl ganska skraj av dessa bjässar och kickar för sitt liv då de var väldigt på, och råkar sparka av en ven (?) i den största hästens bakben.
så kan det gå.

Nu har jag ingen hage att sätta min häst i. Halvbloden och han gåt helt enkelt inte ihop. Men han och en korsningsponny går ihop.

Jag hatar detta.
Lite off topic. Sorry.

Jag har faktiskt hagproblem i detta nu.
Jag har en islandsvalack i ett blandstall som jag inte riktigt vet vad jag ska göra av honom.

Vi är 13 hästar varav 6 är islandshästar. Det är bara en till (änsålänge, det kommer en till) valack av islandshästarna, förutom min egen då.

I våras och i somras gick han med ston, men han betäcker så till hösten tänkte jag att jag vill slippa allt vad betäckning heter så jag släpper in honom i valackhagen.
Jag kan inte släppa tillbaka honom i blandhagen då han och ett sto inte alls kommer överens, de slåss tills de har ihjäl varann och sen nästa sekund är det lugnt och sen slåss de igen.

I valackhagen går två halvblod modell ENORM (170+) och en maxad d-ponny. Min lilla kille ser ut som ett föl jämfört med de killarna.
Jag är av den uppfattningen att de inte talar samma språk, och att det oftast är lättare när det finns EN till islänning till.

Hursom, släpper in min häst hos dessa tre bjässar och självklart slutar det i katastrof. Min ranglåga häst blir väl ganska skraj av dessa bjässar och kickar för sitt liv då de var väldigt på, och råkar sparka av en ven (?) i den största hästens bakben.
så kan det gå.

Nu har jag ingen hage att sätta min häst i. Halvbloden och han gåt helt enkelt inte ihop. Men han och en korsningsponny går ihop.

Jag hatar detta.
Lite off topic. Sorry.

Stackars dig Carla! Vi hade samma problem med vår unghäst nu också. Han blev iofs tuff för att han hade sina andra kompisar från det gamla stället som vi stod på med sig. Därav vågade han tuffa till sig. Men han och en annan islandsvalack går absolut inte ihop, det slutade tragist nog att den andra valacken fick åka aktut till djursjukhuset. Numera går dessa hästar särade och de moppsar sig till och med när vi leder dem förbi varandras hagar..

Vi fick avliva vår första islandshäst efter en spark av en stor nordsvensk häst, som släpptes ihop med islandshästarna utan vår vetskap (det skedde på några minuter). Därför är min uppfattning glasklar, vi ställer ALDRIG in en dubbelt så stor häst till våra islandshästar och är tveksamma till alla andra raser ihop med islandshästar.

Sedan om de kan trivas eller inte med rätt individer är en annan fråga. Problemet är bara att om det blir ett rejält bråk så är det problematiskt om det finns stora skillnader i styrkeförhållandet. Dessutom upplever jag att det tar längre tid att utveckla kommunikationen (lite olika språk?) mellan hästar av skilda raser, än i en ren islandshästflock. Men det är bara en personlig uppfattning.

Var går denna korsningsponny då? I någon hage som pållen inte kan vara i? Men har inte ni flera stora hagar hos er?
Tråkigt när det inte funkar, hade för några år sedan en tillfällig utflykt på några månader. Hästarna hamnade i ett litet stall, kompisar var 2 fullblod. Visst funkade det utan bråk, men inte med någon trivsel från hästarnas sida. De var inte glada åt denna lilla flytt, men fick återvända 4 månader senare till deras stora glädje.

Nu har vi faktiskt flyttat till ett helt annat stall med bara islänningar, våran gammelman blev precis så hysterisk som vi hade trott. Men han lugnade ner sig på rekordfart, mest beror det på att han vistas med samma ras. Ändå fick han stora förändringar i rutinerna, något han har tagit mycket bra. I det tillfälliga stallet han var på, där var han aldrig glad och spänd för jämnan. Så i hans fall betyder en islandsflock enormt mycket.

Jag har haft min i olika flocker. hingstflock med islänningar, själv med en shettishingst, Med ungston och en valack. osv. nu går han i en islandsflock med både valacker och ston.

Jag tycker inte att det varit någon större skillnad förutom i flocken han gick i innan vi flyttade. då gick han med istort sett bara travare. då va han rätt utstött.

Nu ska vi flytta igen pga vissa orsaker som jag inte tror att jag får ta upp här. men jag vet att de går massa falska rykten. och jag kan säga så att hon som tar hand om våra hästar nu är VÄRLDENS BÄSTA!!! De är dom som hyr ut stallet till henne det är fel på. vill ni veta vilket stall det handlar om får ni pm:a

Hur som helst så kommer han gå i blandad flock på lösdrift, både islänningar, stora å ponnyer.

Våra har utan problem (andra än olika matbehov) gått i blandad flock med flockuppfödda shetlandsponnier. Och i perioder med någon lugn stor häst vi haft koll på flockbeteendet på.

Men jag skulle vara tveksam till att släppa in dem med någon betydligt större häst jag inte kände beteendet på.

Dessutom tror jag tillgången på yta och mat spelar roll.

Vi har kunnat ha ärkefiender (inom rasen :angel: ) i samma hage bara den är minst 10 hektar och de slipper se varann och det finns obegränsat med mat....

På lauhästar där jag jobbade tidigare bor även två nordsvenskar och en halvblodskorsning som bor i Islandsflock. Det fungerar mycket bra, den ena nordisen är en unghäst och hon leker med islandsunghästarna utan betänkligheter. Halvblodet är en riktig prinsessa som har bestämda åsikter, men hon fungerar också bra i flocken. Hon var bästa kompis med en av unghästarna jag red in.

banjonatt.jpg

Gulligt eller hur? Nattfari och hans jättestora flickvän!

Det bodde en russkorsning och en minishettis där ett tag också, alla accepterades av flocken utan problem. Jag tror mest att det beror på hästarnas bakgrund och "vett" om de passar ihop eller inte. Det finns ju även islandshästar som inte passar in i somliga flockar på grund av sitt beteende.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar