Islandshästar- hur är de???

Sv: Islandshästar- hur är de???

Driver?:crazy:
Nejdå, menar du att du inte alls tar mej på allvar?:D

Men människa, ta och ge dig.
Om du nu är ute efter att provocera så gå och gör det någon annanstans.
Och om du ska fortsätta generalisera/dra alla över en kam så kan du också göra det någon annanstans.

Punkt slut.

chrysler skrev:
Michis:vad du känner för islandshästägare vet ju inte jag, eller hur?Men jag hoppas att fler blir som dem, tar tag i sin dressyrridning å inte bara tänker på fart å fläkt:angel:

Vad menar du med det där? Jag undrar snarare vad det är för islandshästägare DU känner som rider sina hästar så?!? :(

chrysler skrev:
bara att ryttarna alltid måste länga på tyglarna å lätta lite i sadeln för att hästarna ska trava säger ju en del om deras gångarts kvalité å "lätthet" för gångarten:angel:

Det är en fördom. Jag kan sitta ned när jag fattar trav och ha samma tygellängd som i skritten. Det räcker med en halvhalt. Så det säger ju inget om deras talang för trav, utan mer om hur den har tränats.

Carla skrev:
Men människa, ta och ge dig.
Om du nu är ute efter att provocera så gå och gör det någon annanstans.
Och om du ska fortsätta generalisera/dra alla över en kam så kan du också göra det någon annanstans.

Punkt slut.

:bow: :bow: Håller helt med! Du förstår ju att du inte kommer någonstans med dina generaliseringar och dina erfarenheter av tävlingar. Ingen håller ju med dej!

Vad vill du egentligen? Att alla islandshästtävlingar ska göras om till dressyrtävlingar och alla islandshästar ska ridas som vanliga hästar?

Det är klart man ska rida sin häst i form i den mån man kan, men man får inte överdriva det där. Hästen måste vara riden så att den klarar takt, tempo och riktning innan man kräver något av formen. Bärigheten är viktigare än att hästen går på tygel. De som jag tävlar islandshäst, inklusive mig själv, arbetar mycket med samling. Jag har sett många elitdressyrhästar som går med "knäckt nacke" inte alls bär sig själv i gångarterna.

När det gäller takten är domarna mycket noggranna tycker jag. Takten går före allt! Och det är ju klart att domarna tittar på om hästen har bakdelen under sig. Det spelar ju roll för helhetsintrycket och dessutom så påverkar det gångarterna och aktionen!!

Senast ändrad av en moderator:

Att jämföra en islandshästs gångarter med ett halvblod är omöjligt!!
Man inte dra alla hästar i en ras över en kam, halvblodet med tre gångarter kan aldrig mäta sig med den samling och vilja som krävs för att en islandshäst ska gå i fem gångarter, så jag fattar inte varför du tycker att islandshästen är så kass!!
Jag förstår inte vad det är för debatt du vill ha?
Det är olika raser, ta dem för vad det är!!

Nicke skrev:
Jag tycker det är lite fördomar du har. Jag och några till har tidigare ridit i alla år för en Grand-Prix-ryttare, och såg därför ingen anledning att byta lärare bara för att vi bytte hästras.
Vi är i stort sett uppe på samma nivå med de nya hästarna som på de gamla, dvs. msv.
Nivån allmänt på islandssidan kommer att höjas, var så säker. Vi kommer vi kommer...
MEN, målsättningen trots dressyrkunskapen är fortfarnade inte att tävla dressyr, utan bli så bra som möjligt på gångartssport.
Och för mig är dressyr basen för all ridning.

Så var jag också, fast jag bytte lärare när jag bytte ras (jag flyttade dessutom i samma veva...). Sen köpte jag en tämligen passtaktig 5-gångare och började rida för en av de högst utbildade islandshästinstruktörerna i Sverige. Och fy så hemsk min sits var!! :D Nu kommer vi till det konstiga - INGEN dressyrtränare har någonsin ens varit i närheten av att få ordning på min sits (och jag har ridit för väldigt kvalificerade sådana), men min islandshästtränare börjar snart få någon sorts koll på det hela.;) Islandshästtränaren skulle aldrig ens drömma om att be mig lägga pass med min sits, dressyrtränarna innan honom hade inga större problem med att lära ut galoppombyten trots att jag då hade en sits som var ännu värre än den jag har idag...

Så vilka är de mest samvetsgranna tränarna? Islandshästtränarna som fortfarande är ödmjuka eller dressyrtränarna som självklart vet bäst oavsett ras? Svaret är självklart för mig...:angel:

Min dröm vad gäller ridkunskap är att lära en 5-gångare galoppombyten. Just nu känns det omöjligt för vid min kunskapsnivå är passläggning och galoppombyte väldigt lika, men jag tror att jag i framtiden (ca 30 år från nu då...) kanske kan klara av detta. DET är mitt slutgiltiga mål och när jag klarat detta ska jag sluta rida och mest bara ägna mig åt avel har jag tänkt!;)

Båbbe skrev:
Så vilka är de mest samvetsgranna tränarna? Islandshästtränarna som fortfarande är ödmjuka eller dressyrtränarna som självklart vet bäst oavsett ras? Svaret är självklart för mig...:angel:

Tror du inte att det är ganska individuellt hur dressyr eller islandstränaren är både som människa och som tränare? Det verkar konstigt att dra alla över en kam. Jag har träffat på känsliga och pedagogiska dressyrtränare - och motsatsen. Och jag har träffat på känsliga och pedagogiska gångartstränare - och motsatsen.
Jag tror snarare att det handlar om att träffa rätt vad det gäller kemin mellan tränare och elev, och det kan ta tid innan man hittar "den rätte".

På tal om dressyr på islandshästar & Nina K,, citerar henne från senaste numret av hästmagazinet:

"Jag kände allt tydligare att jag ville hålla på med dressyr mer än vad som var praktiskt möjligt på islandshästarna":smirk:

Fast jag tror knappast att hon med "mer dressyr" menar att rida hästen i korrekt form och takt utan snarare det som hon gör med sin lusitano, vilket är galoppiruetter och liknande! ;)

chrysler skrev:
Hade velat veta exakt hur många islandshästar som tävlar ens Msv dressyr å jämföra deras resultat i statistiken mot hbl:s.

Och jag hade velat veta exakt hur många halvblod som tävlar ens lätt fyrgång på gångartstävlingar å jämföra resultat i statistiken mot islänningars. :smirk:

Allvarligt talat, det går inte att jämföra islänningar med halvblod och jag vet inte vad för islänningar som du har fått träffa på som inte går att samla i traven utan att börja tölta, inte går att galoppera på 5 metersvolt utan att behålla takt & rytm osv. :confused:
Antingen måste hästen vara orutinerad eller ha en okunnig/oerfaren ryttare som inte lagt intresse i att få hästen att skilja på gångarterna osv.
En välriden, nog "stark" isis klarar av att galopperas på 5 meters volt med bibehållen takt & rytm.
Kan bara jämföra med de islänningar jag ridit (och det är en del...), av dem är det endast 3 st (vad jag kan komma ihåg) som börjat tölta när jag suttit ner & försökt samla dem i traven. Ena är en "naturtöltare" som man får kämpa för att få i trav efersom han annars töltar hela tiden & de andra två är unghästar.

Kollar man på gångartstävlingar så ser man att det faktiskt finns islänningar som både kan skritta, trava, galoppera & tölta i form ;) :smirk:

P.s. Har inte läst hela tråden så ursäkta om jag missat eller upprepat nåt...

Hon vill rida dressyr som nite är praktiskt möjligt för islandshästar.Detjag ville ha fram hela tiden.Att en islandshäst ska gå i form är ingen tvekan om, det ska alla hästar.

Skillnaden är att en islandshäst som har 4 gånarter skulle kunna utföra ett dressyrprogram om gångarterna var av bättre kvalité, ett hbl är inte 4 gångare nämligen:angel:
Däremot hade min kompis förra gotlandsruss utan problem klarat av att rida en LV om de fått det:devil:

chrysler skrev:
Skillnaden är att en islandshäst som har 4 gånarter skulle kunna utföra ett dressyrprogram om gångarterna var av bättre kvalité

Man kan fortfarande inte jämföra en islännings gångarter med ett halvblod på 160, som dessutom är avlad för att traska runt på dressyrbanan. Islänningen är som du vet avlad för att säkert kunna ta sig fram i rask takt med tung packning :angel:
Visst kan islänningar gå dressyr, kanske inte upp till msv, men ärligt talat, hur många islandshästryttare satsar på att tävla sin islänning i msv dressyr?? Vet ett flertal islänningar som går LB program, takt & rytm i alla gångarter och då är de hästarna både 4 och 5 gångare...;)
Så kom inte & säg att islänningar inte kan utföra ett dressyrprogram :cool:

Jag skrev tidigare att jag själv tävlat en av mina islandshästar i dressyr.Nu är inte en LB lika krävande som ett msv program å precis som du skriver så har inte islandshästryttare det målet heller.
Det jag ville ha fram är att en islandshästs gångarter inte kan jämföras med ett hbl(framförallt inte ett hbl med bra dressyr/gångarter i stammen.)
Jag & du tycker nog rätt lika, men vi beskriver det på olika sätt:idea:

Men varför skulle vi jämföra en islandshäst gångarter med et halvblod? Vad är själva meningen med det?

Vill man tävla dressyr på högre nivå köper man sig inte en islänning och vill man tävla gångartstävlingar (vill säga tävlingar med tölt och/eller pass :smirk: ) så köper man sig inte ett halvblod.

chrysler skrev:
Jag skrev tidigare att jag själv tävlat en av mina islandshästar i dressyr.Nu är inte en LB lika krävande som ett msv program å precis som du skriver så har inte islandshästryttare det målet heller.
Det jag ville ha fram är att en islandshästs gångarter inte kan jämföras med ett hbl(framförallt inte ett hbl med bra dressyr/gångarter i stammen.)
Jag & du tycker nog rätt lika, men vi beskriver det på olika sätt:idea:

Jag undrar också varför islandshästens gångarter skall jämföras med ett halvblod? Gångarterna borde jämföras med andra raser av samma storlek för att det skall vara rättvist.

Jag har tappat bort mig totalt i resonerandet om detta, vad är det som skall bevisas egentligen? Att Islandshästen inte är ett halvblod? Att de rent tekniskt klarar av att skolas till avancerad dressyr håller du väl redan med om? Det handlar mer om traditioner än fysiska begränsningar att man inte ser Islandshästar i jättestor utsträckning på dressyrtävlingar. Samt att de ofta rids av vuxna trots att de höjdmässigt är ponnyer.

Liknande trådar

Islandshäst Kort historik: "Ridskoleunge" på ponny/halvblod upp till 16-17 års ålder, blev då medryttare på en islandshäst 1 år. Därefter medryttare...
Svar
15
· Visningar
2 424
Senast: sjoberga
·
Islandshäst Hej! Jag har under en längre period haft hårda funderingar på att "sadla om" till islandshäst. Har tidigare ridit och tävlat både hopp...
2
Svar
31
· Visningar
3 846
Senast: Elinbeyla
·
Islandshäst Ni med erfarenhet av att rida in unghästar och utbilda för tävling, när ser ni vad hästen har för potential? Jag har en unghäst som i...
2
Svar
24
· Visningar
3 503
Senast: Sammet
·
Hästmänniskan Nu har jag hittat honom, drömhästen! Jag har länge sökt efter en trevlig islandshäst, gärna 5gångare, gärna med en del power men h*n...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 285
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar