Islandshästar- hur är de???

Sv: Islandshästar- hur är de???

chrysler skrev:
men jag skulle bra gärna vilja se hur många av våra elitryttare på islandshäst som klarar att ta sig genom ett msv program:angel:
Att tävla islandshäst har ju inte de kraven i sina program som vanlig dressyr har, därför blir ju inte islandshästryttare lika bra, om de inte själva tar initiativ till att bli det, de behöver ju helt enkelt inte kunna lika mkt.

Jag tycker det är lite fördomar du har. Jag och några till har tidigare ridit i alla år för en Grand-Prix-ryttare, och såg därför ingen anledning att byta lärare bara för att vi bytte hästras.
Vi är i stort sett uppe på samma nivå med de nya hästarna som på de gamla, dvs. msv.
Nivån allmänt på islandssidan kommer att höjas, var så säker. Vi kommer vi kommer...
MEN, målsättningen trots dressyrkunskapen är fortfarnade inte att tävla dressyr, utan bli så bra som möjligt på gångartssport.
Och för mig är dressyr basen för all ridning.

En som rider islandshäst har inte målet att tävla msv utan rider för gångarternas skull, oftast.

Jag har inte sett Glampi på tävling, men är det så som du nu säger Chrysler så är det ju ett domarfel.

Men helt ärligt, hur mycket rider du islandshäst och hur många tävlingar ser du per år? Jag är bara nyfiken för jag skulle gärna vilja se alla de där som inte har en bärig trav osv.

chrysler skrev:
Märker att du tar det personligt,men gör inte det.Att man rider islandshäst betyder inte att man är sämre som ryttare, var inte det jag ville få fram.

Ta inget personligt men jag tror att du har missförstått mitt inlägg rejält. Vet faktiskt inte längre vad du igentligen vill få ut av den här tråden.
Om jag skall ta och kommentera citatet ovan så motsäger du dig igen nedan till Flippan. Finns till och med islandshästryttare som kan rida ett Grand Prix program! Näe, är det sant! Jo, visst är det det! Du kanske skulle ta och hälsa på exempelvis Nina K?!
Men inte behöver hon göra det på en islandshäst bara för att bevisa att det går, men det innebär inte att hon tränar sin islandshäst/hästar i liknande skolor eller inte kan rida den/dem på ett lösgjort och samlat sätt ( naturligtvis beroende på utbildningsgraden hos hästen/hästarna). Ja, vem vet. Hon kanske till och med kan rida islandshäst i samlad trav!! Det vore nått det!
Nepp nu tackar jag för mig! Den här tråden har blivit alldeles för snurrig och motsägelsefull.

Stackars tjej som startade tråden! Hoppas hon inte har blivit allt för avskräckt!

chrysler skrev:
men jag skulle bra gärna vilja se hur många av våra elitryttare på islandshäst som klarar att ta sig genom ett msv program:angel:
Att tävla islandshäst har ju inte de kraven i sina program som vanlig dressyr har, därför blir ju inte islandshästryttare lika bra, om de inte själva tar initiativ till att bli det, de behöver ju helt enkelt inte kunna lika mkt.

Eh? Vadå lika bra? Det beror väl helt på vad man anser är "bra"? Jag tycker det är jäkligt häftigt när man ser ett fullkomligt samspelt ekipage på ovalbanan i ett perfekt utfört femgångsprogram, DET är för mig riktigt bra! Och det kräver MYCKET kunskap, men kanske annan kunskap än vad som behövs för att rida ett msvprogram? Även om jag tror att väldigt mycket är samma.

Jag menar, jag kan ju säga att jag i så fall skulle vilja se hur många av elitryttarna inom dressyren som klarar att ta sig igenom ett F1-program... vi såg ju på VM någon dressyrryttare som skulle göra precis det och det gick väl inte sådär överdrivet bra...?

Tycker vi kan dra slutsatsen att både islandshästryttare och dressyrryttare på elitnivå är otroligt skickliga på det dom gör!

Filippan skrev:
Tycker vi kan dra slutsatsen att både islandshästryttare och dressyrryttare på elitnivå är otroligt skickliga på det dom gör!

:bow: :bow: Amen! :bow: :bow:

Det är det jag vill få fram, att vi har helt olika prioriteringar på en gångartstävling än på en dressyrtävling, å mkt i gångartstävlingar prioriteras i fel ordning enligt mej.

Men inte många i islandshästvärlden rider som Nina K, för ett tag sedan fick hon otroligt mkt ktitik för att hon samlade sina islandshästar alldeles för mkt "nej så kan man ju inte rida islandshäst" lät det då.Men jag antar att du inte var en av anhängarna till kritiken?

haha..ja du..jag har egna islandshästar sedan X antal år, började rida islandshäst -87 närmare bestämt, samt tävlar både dressyrklasser(km pga att hästarna anses för små för att jag ska få ngn alltförbra poäng+ att de som sagt inte kan tävla mot hbl rent gångartsmässigt) samt lite gångartsklasser men jag får faktiskt bättre resultat i dressyren än på gångartstävlingar då jag prioriterar den biten mer, rider mina islänningar mer som man rider hbl, mest dressyr å är mer noga med att de hellre ska ha renheten i gångarterna än hög aktion.Mitt ena sto har jag tävlat lite gångartstävlingar med men hon ansågs inte ha så mkt kapacitet för det, fick inte några högflygande poäng men andra dressyrtävlingen vi ställde upp på vann vi däremot med nära 70%.(första dressyrtävlingen kom vi "bara" 3a):smirk:
De islandshästar som det går bra för på gångartstävlingar skulle inte få lika bra poäng på en dressyrtävling pga att man har olika prioriteringar, hög aktion är viktigare än renheten i gångarterna, bara att ryttarna alltid måste länga på tyglarna å lätta lite i sadeln för att hästarna ska trava säger ju en del om deras gångarts kvalité å "lätthet" för gångarten:angel:

Det tragiska är att det inte är domarfel då man tar högre på extrem aktion än på renheten i gången(brukar alltid vara trav å ofta galopp då det mest tok galopperas på en islandshästtävling å inte många tar en kort å samlad galopp, mest för att hästen ska få lite mer "go").Glampi är ju en rätt populär avelshingst tydligen , hade det varit ett hbl hade den istället kastrerats direkt för förödande gångarter som riskeras att nedärvas...

chrysler skrev:
Det är det jag vill få fram, att vi har helt olika prioriteringar på en gångartstävling än på en dressyrtävling, å mkt i gångartstävlingar prioriteras i fel ordning enligt mej.

Tja... inte framförallt olika pioriteringar utan snarare en heeeelt annan tävlingsform! Det du ska visa upp på en ovalbana är GÅNGARTERNA och en häst som bär sig lätt och utvunget i dessa, lösgjorda och samlade med vackra rörelser, samt med en väldig utstrålning.
På en dressyrtävling ska du framförallt visa upp en massa olika rörelser och en del gångarter, men inte på samma sätt som på en ovalbana.
Jag tror inte vi kan jämföra och försöka reda ut vilket som är "svårast" eller "bäst" eller likn, för det är så olika tävlingsformer!

chrysler skrev:
haha..ja du..jag har egna islandshästar sedan X antal år, började rida islandshäst -87 närmare bestämt, samt tävlar både dressyrklasser(km pga att hästarna anses för små för att jag ska få ngn alltförbra poäng+ att de som sagt inte kan tävla mot hbl rent gångartsmässigt) samt lite gångartsklasser men jag får faktiskt bättre resultat i dressyren än på gångartstävlingar då jag prioriterar den biten mer, rider mina islänningar mer som man rider hbl, mest dressyr å är mer noga med att de hellre ska ha renheten i gångarterna än hög aktion.Mitt ena sto har jag tävlat lite gångartstävlingar med men hon ansågs inte ha så mkt kapacitet för det, fick inte några högflygande poäng men andra dressyrtävlingen vi ställde upp på vann vi däremot med nära 70%.(första dressyrtävlingen kom vi "bara" 3a):smirk:
Ahaa... jag anar varför du inte tycker om gångartstävlingar... kan det månne vara så att det inte gått så bra för dig i dessa? :angel: ;)

chrysler skrev:
De islandshästar som det går bra för på gångartstävlingar skulle inte få lika bra poäng på en dressyrtävlingpga att man har olika prioriteringar, hög aktion är viktigare än renheten i gångarterna,
Men snälla... när ska du förstå detta?? Takten är det absolut viktigaste på våra tävlingar!! Sedan tempo och SEN aktion.

chrysler skrev:
bara att ryttarna alltid måste länga på tyglarna å lätta lite i sadeln för att hästarna ska trava säger ju en del om deras gångarts kvalité å "lätthet" för gångarten:angel:

Men ge dig :D Jaså, det är "alltid" så? :D Men om du vill slippa se sånt så pip iväg från lättklasserna och kom och kolla på de nationella, så får du se ;) Eller kom till mig och kolla när jag rider min häst ;)
Jag tror du är ute efter att provocera lite här va? :angel:

Men för att hästen ska må bra av att ridas, bör den ju ridas i form så den höjer ryggen, trampar in under sig med bakbenen å har nacken som högsta punkt, en häst är ju inte gjord för att ridas egentligen å då måste vi skona den så mkt vi kan.Är det inte dåligt föredöme att hellre prioritera höga lyft med frambenen än att hästen ska gå i en ändamålsenlig form?Vad ger det för signaler?Att det är ok att inte rida hästen på det skonsammaste sättet bara för att få upp poängen?för man måste poängrida på en islandshästtävling för att få mer show i det hela.En häst som går i ordentlig form med nacken som högsta punkt å nosryggen ngt öppnare än lodrät linje får svårare med aktionen, men en häst som går i ordentlig form får lägre poäng.Synd tycker jag.

Provocera å provocera:angel: , ibland måste ju ngn sätta fart på er bukefalister oxå:devil:

Alltså, ta det inte så, det var mitt ena islandssto jag skrev om, numera har jag även 2 lovande unghästar med bra lyft, varav ena fått hyffsade resultat på sina första tävlingar förra året:)
Jag ansåg ju rätt snabbt att om jag vill komma upp i placeringarna måste man satsa på hästar som, inom islandshästvärlden, anses ha högre kapacitet:smirk:
Men aldrig i livet att de skulle få samma resultat på en vanlig dressyrtävling som mitt sto;)

Takt å tempo är inte lika med renhet i gångarterna, takten tar de flesta dessutom igen på tex tölten, i traven är det heller inga problem med takten, bara rida samma rytm, men det betyder inte att hästen går helt klockrent.

chrysler skrev:
Men för att hästen ska må bra av att ridas, bör den ju ridas i form så den höjer ryggen, trampar in under sig med bakbenen å har nacken som högsta punkt, en häst är ju inte gjord för att ridas egentligen å då måste vi skona den så mkt vi kan.Är det inte dåligt föredöme att hellre prioritera höga lyft med frambenen än att hästen ska gå i en ändamålsenlig form?Vad ger det för signaler?Att det är ok att inte rida hästen på det skonsammaste sättet bara för att få upp poängen?för man måste poängrida på en islandshästtävling för att få mer show i det hela.En häst som går i ordentlig form med nacken som högsta punkt å nosryggen ngt öppnare än lodrät linje får svårare med aktionen, men en häst som går i ordentlig form får lägre poäng.Synd tycker jag.

Jag håller absolut med dig om att hästen ska ridas i form för att må bra! MEN formen (att hästen höjer ryggen och trampar in under sig) har faktiskt inte så himla mycket med huvudets placering att göra! Det här har varit uppe mycket förut, men det jag menar är att det inte alltid är rätt form bara för att huvudet är i lodplan...

chrysler skrev:
Provocera å provocera:angel: , ibland måste ju ngn sätta fart på er bukefalister oxå:devil:

Jovisst, jag tycker att det är kul med lite diskussioner ;) Men jag hoppas att du inte bara driver med oss, för då känns det ganska meningslöst...

chrysler skrev:
Takt å tempo är inte lika med renhet i gångarterna, takten tar de flesta dessutom igen på tex tölten, i traven är det heller inga problem med takten, bara rida samma rytm, men det betyder inte att hästen går helt klockrent.

Eehh? Allvarligt, här fattade jag inte mycket av vad du skrev :D
Takt är alltså om hästen går rent eller ej ;) Det ska vara ren tvåtakt i traven, ren fyrtakt i tölten, ren tretakt i galoppen osv...

Drar det sig mer åt fyrtakt i traven, ja då får man poängavdrag. Men man kan förstås ändå få hyfsade poäng om hästen har vackra rörelser! Men då har man ändå fått poängavdrag pga taktfelet...
Samma gäller alla gångarter.

chrysler skrev:
De islandshästar som det går bra för på gångartstävlingar skulle inte få lika bra poäng på en dressyrtävling pga att man har olika prioriteringar, hög aktion är viktigare än renheten i gångarterna, bara att ryttarna alltid måste länga på tyglarna å lätta lite i sadeln för att hästarna ska trava säger ju en del om deras gångarts kvalité å "lätthet" för gångarten:angel:

Rent j*a bullshit, förlåt men nu blir jag förbannad! :mad:
Den höga aktionen är inte viktigare än renhet i gångarterna!
Om man är på en tävling, och har en passtaktig häst med högre lyft än den med ren tölt, får den med ren tölt OFTAST högre poäng än den passtaktiga då takten är A och O i gångartsridningen.
Och det där med att isisarna inte kan gå i samlad trav, vad är ditt problem människa ?
ALLA isisryttare jag känner, strävar efter att kunna rida sina hästar i samlad trav och i form, och dom lyckas efter ett tag. Men precis som man måste träna fram samling hos t.ex. halvblod, måste man träna fram samlingen hos isisarna.
Och det är upp till varje hästägare vad man prioriterar.
Min tränare t.ex. rider dom flesta skolorna på sin hingst, I TRAV, SAMLAT, I FORM!

Och det sista i inlägget ovan, HALLÅ!
Jag behöver då varken länga tygeln eller lätta i sätet, det handlar om känslighet och även här, träning. För mig räcker det att lätta lite i handen och slappna av i magpartiet så vips, HÄSTEN TRAVAR! Vilken underverk!

Hoppas inte att du skrämt iväg trådskaparen med ditt skitsnack *arg som ett bi*

*lånar*För det första så kanske vi borde skapa en annan tråd om detta då den inte handlar om ursprungsinlägget mer?
Flippan:precis, man kan få bra poäng just för hästens bra rörelser, med det inte menat rena gångarter utan tex aktion.
Michis:vad du känner för islandshästägare vet ju inte jag, eller hur?Men jag hoppas att fler blir som dem, tar tag i sin dressyrridning å inte bara tänker på fart å fläkt:angel:
Självklart får inte en grisepassare högre poäng än en häst med ren tölt, men senast jag satt domarsekreterare så var det hästen med bäst takt som kom sist, den hade inte lika hög aktion som de andra hästarna å inte lika hög fart heller, domaren jag satt med var däremot en mkt medveten person å tyckte det var skit.

Liknande trådar

Islandshäst Kort historik: "Ridskoleunge" på ponny/halvblod upp till 16-17 års ålder, blev då medryttare på en islandshäst 1 år. Därefter medryttare...
Svar
15
· Visningar
2 424
Senast: sjoberga
·
Islandshäst Hej! Jag har under en längre period haft hårda funderingar på att "sadla om" till islandshäst. Har tidigare ridit och tävlat både hopp...
2
Svar
31
· Visningar
3 846
Senast: Elinbeyla
·
Islandshäst Ni med erfarenhet av att rida in unghästar och utbilda för tävling, när ser ni vad hästen har för potential? Jag har en unghäst som i...
2
Svar
24
· Visningar
3 503
Senast: Sammet
·
Hästmänniskan Nu har jag hittat honom, drömhästen! Jag har länge sökt efter en trevlig islandshäst, gärna 5gångare, gärna med en del power men h*n...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 285
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden
  • Burkmat