Islandshästar- hur är de???

Sv: Islandshästar- hur är de???

En liten fråga bara. Varför rider du inte bara halvblod istället om du tycker att de är så mycket bättre?
Jag har varit mycket på både dressyr och islandshästtävlingar. Erfarenheten är helt annan än din kan jag säga. På dressyrtävlingar ser man ofta hästar som går under bettet och med flackt steg i trav och galopp. Det är dock inte alla!
Målet för mig när jag tävlar är inte en häst som bara går och hänger på tygeln utan bär sig själv i alla gångarter. Då får hästen ett bättre steg och en bättre hållning oavsett ras. Sen tycker jag att det är fel att jämföra två helt olika raser, olika tävlingsgrenar osv. Islandshästen är en gångartshäst och bör användas som en sådan och inte till någon medelsvår dressyr!

chrysler skrev:
Hade velat veta exakt hur många islandshästar som tävlar ens Msv dressyr å jämföra deras resultat i statistiken mot hbl:s.Sedan kan vi diskutera gånartskvalité.Msv tycker jag personligen är en klass de flesta hbl har kapacitet för.Än mer intressant hade varit att kolla upp hur många islandshästar som hade fått godkänt på grand prix tex:angel:
Saken med dressyrtävlingar å gångartstävlingar är att de är så väldigt olika, det som prioriteras mest på islandshäst tävlnigar kommer amn ingenstans med på en dressyr tävling å tvärtom.

Varför ska man tävla islandshäst i msv dressyr? Även om man med de flesta raser kan göra de flesta övningar, har man väl för länge sedan upptäckt varje ras egen tjusning, och vill ägna sig speciellt åt den. :)
Det roliga med islandshästens ridning, tycker nog många med mig är de många gångarterna, som den i och för sig delar med några raser till.
Sporten har därför formats till att finslipa just gångarterna. Och ska det bli riktigt bra, krävs enligt min mening en kombination av en riktigt duktig dressyrtränare, gärna på GP-nivå för att få max undervisning + en lika duktig gångartstränare.
Däremot tycker jag det är ointressant om islandshästen kan gå tävlingar i msv eller gp-dressyr. Det är ju liksom inte riktigt det vi är ute efter. :angel:

:love: Underbara
men att fråga islandsmänniskor ger dig mest positiva svar, tycker du kanske ska låna hem en eller rida en tur för att känna efter själv;)

Varför jag köpte en isis, jo för att slippa höra allt tjat om dressyr och hoppning! NU visar det sig att det är riktigt roligt att hålla på lite med det också just för att man inte har några höga krav! Allt som blir bra är en bonus. Sen att gångartsträningen är ett litet helsike, DET är en annan historia:D :devil:

niba skrev:
chrysler: Många islandshästar går visst i ren trav samlade, och har väldigt bra galopp och skritt. Skillnanden är väl att man kanske inte bara kan åka med utan behöver arbeta...

:bow: :bow:

Dagens sanning!

chrysler skrev:
De har fler gångarter men ngt du kommer märka är att deras gångarter däremot är sämre(har inte träffat en enda islänning som går i ren trav när man samlar ihop den) än en vanlig hästs, speciellt på 5 gångare.tar ett tag att vänja sig om man är van vid att rida dressyr på stora graciösa hästar med bra gångarter;)

Du kan inte ha träffat många islandshästar i dina dagar! Att en islandshäst inte skulle kunna trava i form är rent ut sagt ett korkat uttalande.

chrysler skrev:
Jag har aldrig på en dressyrtävling sett en häst gå å bita sig i bringan, däremot på hopptävlingar eller på islandshästtävlingar då folk tror att "bita sig i bringan/knäcka på nacken=att gå i form:smirk:

Jisses, har du inte hängt med alls i dagens dressyrdebatt?! Kanske dags att uppdatera lite.

Ja, jag tror att de hästarna är få som inte klarar det :angel: :devil: Iaf, säjj att det då finns 10.000 hbl, är då 9.999 av dem klara för grand prix? Nej, tror inte det. Det är väl det att man köper en häst för det man vill satsa på eller ha roligt med. Jag (som skadat mig vid hoppning och är smårädd) skulle inte få för mig att köpa en hopphäst. En isis däremot är inte så pass avlad för varken dressyr eller hoppning, de är med stasade på gångarterna. oj, där fick jag fram en poäng jag inte kom på förrens nu:rofl:

Alltså- man köper en dressyrhäst för dressyr, en hopphäst för hoppning, färttävlanshäst för fälttävlan och en islandshäst för gångartsridning.

Jag tror att det är mer än hälften av alla hbl som går hemma och "mullerids". Likaså med isisar. Men jo, det finns ju tävlingshästar för båda parter.

Självklart ska man inte ge upp tävlingen för formens skull, jag sa vad jag gjorde.
Men jag tycker också att man ska rida sina hästar i form, sedan är det ju faktiskt en annan sak om de inte är där än och så vidare.

Visste att ngn skule skriva det , därför omformulerar jag det till att hbl å islandshästar inte ens skulle gå att jämföra om alla red ett Msv program å man räknade vilka som skulle få mest poäng i statistiken,inte många islandshästar skulle ta sig till de klasserna nämligen:angel:

Vet inte många islandshästar heller som tävlar en LA heller, säkert pga att inte islandshästryttare tävlar vanlig dressyr men även för att det inte är ngn idé att ställa upp i de klasserna med de flesta 5 gångare som inte kan hålla den gångartskvalité som ens lätta klasser dressyr kräver.
Det är stor skillnad på islandshäst tävlingar å dressyrtävlingar rent gångartsmässigt.

På dressyrtävlingar är det viktigt att gångarterna är rena, medan vi, på islandshäst tävlingar kan se hästar som har så hög frambensaktion att de inte ens hinner med, med bakbenen, å dessa hästar får mkt höga poäng, medan se garanterat skulle komma sist på en dressyrtävlling eftersom det inte håller med att ha orena gångarter fast man har hög aktion:smirk:

Jag är mkt medveten om den debatt som pågått men i detta inlägg skriver jag om seriösa å duktiga dressyr ryttare, inte amatörer;)

chrysler skrev:
Visste att ngn skule skriva det , därför omformulerar jag det till att hbl å islandshästar inte ens skulle gå att jämföra om alla red ett Msv program å man räknade vilka som skulle få mest poäng i statistiken,inte många islandshästar skulle ta sig till de klasserna nämligen:angel:
Och vilken ras skulle få högst poäng av hbl och islandshästar i exempelvis ett F1-program? :angel: :angel: :angel:
Det är ju så superlöjligt att jämföra sådär. De är ju avlade till helt olika saker! So what's your point?

chrysler skrev:
På dressyrtävlingar är det viktigt att gångarterna är rena, medan vi, på islandshäst tävlingar kan se hästar som har så hög frambensaktion att de inte ens hinner med, med bakbenen, å dessa hästar får mkt höga poäng, medan se garanterat skulle komma sist på en dressyrtävlling eftersom det inte håller med att ha orena gångarter fast man har hög aktion:smirk:

Det där är ju skitsnack. Takten är det absolut viktigaste i gångartstävlingar! Takt, tempo, aktion, form. I den ordningen är det...
Men självklart är det så att om vi har två hästar, varav båda är något passtaktiga, och den ena har medelrörelser medan den andra har väldigt stora och fina rörelser så får den andra hästen mer poäng. Inte så konstigt...

chrysler skrev:
Jag är mkt medveten om den debatt som pågått men i detta inlägg skriver jag om seriösa å duktiga dressyr ryttare, inte amatörer;)

Då kan du inte jämföra dessa duktiga dressyrryttare med amatörer som rider islandshäst. Utan då får du nog isåfall jämföra med de erkänt duktiga islandsryttarna. Och de kan rida sina hästar i form ;)

Jag rider min häst i form i alla gångarter, förrutom tölten när vi ökar på. Sitter och jag och tränar på volt så blir det form i tölten med.

Ska se om jag inte kan hitta bilder!

/Emma

chrysler skrev:

Men hallå! Det är ju proffsen och därmed många av de skickligaste ryttarnas träningsmetoder man debatterar! Ta bara rollküren som exempel!!! Finns ju därtill otalet ryttare som rider på hög nivå, som rider med mer hand än motor. Föresten vad är det som säger att amatörer inte kan vara skickliga och seriösa ryttare?? Tror ju att majoriteten av alla människor som besöker den här sidan är amatörer... Vad är du själv igentligen?!

Att inte fler islandshästryttare tävlar dressyr beror väl på att det är få inom inriktningen som har programridning som mål! Många rider ju sina islandshästar i skolor, men gör det för att få ut mesta möjliga träningseffekt och inte för att få rörelsen i sig bedömd. Det innebär ju inte att vi som islandshästryttare inte kan rida våra hästar lösgjorda och samlade. Visst finns det hästar inom rasen som har svårt för sig det skall inte stickas under stolen, men avel har tack och lov gått framåt och även ryttarnas kunskaper har utvecklats. Mycket tack vare att marknaden ställer högre krav på varan =hästarnas kvalité.

Förstår faktiskt inte ens varför du börjar dra de liknelserna du gör. Jag börjar tro att du att skojar med oss för att väcka debatt, eller så har du tagit dig vatten över huvudet. För saken är ju så att en bra (och välskolad) häst alltid är en bra häst och en bra ryttare är alltid en bra ryttare. Oavsett genre eller ras. Kombinerar man dessa så finns alla förutsättningar i världen. Alla ryttare och hästar har ju olika utbildningsgrad och förutsättningar. Oavsett om man är b-ponnyryttare eller islandshästryttare, så det är väl snarare en fråga om ryttaren/individens förutsättningar och skicklighet, än storhäst/ponny vs. islandshäst i grad av utbildningsnivå, lösgjordhet, samling och gång.

Filippan skrev:
Och vilken ras skulle få högst poäng av hbl och islandshästar i exempelvis ett F1-program? :angel: :angel: :angel:
Det är ju så superlöjligt att jämföra sådär. De är ju avlade till helt olika saker! So what's your point?

Det där är ju skitsnack. Takten är det absolut viktigaste i gångartstävlingar! Takt, tempo, aktion, form. I den ordningen är det...
Men självklart är det så att om vi har två hästar, varav båda är något passtaktiga, och den ena har medelrörelser medan den andra har väldigt stora och fina rörelser så får den andra hästen mer poäng. Inte så konstigt...
1356.gif
1356.gif
1356.gif

Som "före detta" "stor-brun-rytter" (27 år m dressyr,fälttävlan og hoppning) vet jeg hva det vil si å ri halvblod med STOR gång.
Jeg vet også hva det vil si å ri isis med STOR gång.Og klokkrent trav,om man velger å ri den samlad eller i mer åpen form i fritt tempo.

Som Flippan sier,dette her kan jo ikke sammenlignes!
Har en Gidde Palermo dårlig trav fordi den ikke kan gå piaff?
Har en "Seabiscuit" dårlig galopp fordi han ikke er trent til å gå piruetter?

Jeg har sett på MYE storhest tävlinger i min tid,på ALLE nivå og har sett like mye dårlig riding der som på islandshest.Også i dressyr og nei,ikke bare her i Norge,har vært mye i Sverige også.

Det du sier tyder på at du ikke har suttit på så mange gode islandshester i ditt liv,eller at du er ute etter å lage debatt og litt :devil: .
Om det er det første som er saken foreslår jeg at du søker opp og kjenner på hester av en litt annen kvalitet enn det du har gjort tidigare.
Om det er det siste,grattis,det funkade!!

Tilgi min svorsk...:o

Hur förklarar du då att islandshästar med hög aktion som inte hänger med, med bakbenen kan få hög poäng?Ta Glampi som exempel:smirk: Domare föredrar att ge högre poäng till hästar med hög aktion å oren trav än till en häst med ren trav som inte har ngn vidare aktion alls.
Det är de hästar med sämst aktion jag sett som haft bäst trav, iaf om man kollar dressyr mässigt, den har varit mer ren helt enkelt.
Tyvärr får hästar med enbart hög aktion upp poängen på det, mer än hästar som inte har det, men med renare gångarter.

Märker att du tar det personligt,men gör inte det.Att man rider islandshäst betyder inte att man är sämre som ryttare, var inte det jag ville få fram.

men jag skulle bra gärna vilja se hur många av våra elitryttare på islandshäst som klarar att ta sig genom ett msv program:angel:
Att tävla islandshäst har ju inte de kraven i sina program som vanlig dressyr har, därför blir ju inte islandshästryttare lika bra, om de inte själva tar initiativ till att bli det, de behöver ju helt enkelt inte kunna lika mkt.

Liknande trådar

Islandshäst Kort historik: "Ridskoleunge" på ponny/halvblod upp till 16-17 års ålder, blev då medryttare på en islandshäst 1 år. Därefter medryttare...
Svar
15
· Visningar
2 424
Senast: sjoberga
·
Islandshäst Hej! Jag har under en längre period haft hårda funderingar på att "sadla om" till islandshäst. Har tidigare ridit och tävlat både hopp...
2
Svar
31
· Visningar
3 846
Senast: Elinbeyla
·
Islandshäst Ni med erfarenhet av att rida in unghästar och utbilda för tävling, när ser ni vad hästen har för potential? Jag har en unghäst som i...
2
Svar
24
· Visningar
3 503
Senast: Sammet
·
Hästmänniskan Nu har jag hittat honom, drömhästen! Jag har länge sökt efter en trevlig islandshäst, gärna 5gångare, gärna med en del power men h*n...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 285
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?