Islandshäst tillsammans med storhästar?

G

grafen

Hej,

jag har en fråga att ventilera med er.

Jag ska eventuellt byta stall på min islandsvalack. Stallet han står på idag är ett större stall med blandade raser (går tillsammans med en annan islandsvalack idag) och stallet vi funderar på är ett mindre stall där han kommer att gå med en varmblodsvalack och ett kallblodssto. Båda trevliga hästar.

Jag vill min häst det bästa, att han ska gå i stor flock med andra islandshästar, men denna lösning skulle ge mer tid tillsammans med min häst och även ge mer tid till familjen.

Vad tror ni? Kan min älskade häst tycka att detta är lika bra som jag?

Sv: Islandshäst tillsammans med storhästar?

Han är väl en häst som alla andra hästar;) Så jag tror han kommer att må alldeles utmärkt i det stallet:)

MVH
Russin8

Förstår inte varför han inte skulle kunna gå med hästar av andra raser. Islandshästar pratar väl samma språk som alla andra hästar. Ras som ras, det viktigaste är att individerna kommer överens.

Hej,

jag har en fråga att ventilera med er.

Jag ska eventuellt byta stall på min islandsvalack. Stallet han står på idag är ett större stall med blandade raser (går tillsammans med en annan islandsvalack idag) och stallet vi funderar på är ett mindre stall där han kommer att gå med en varmblodsvalack och ett kallblodssto. Båda trevliga hästar.

Jag vill min häst det bästa, att han ska gå i stor flock med andra islandshästar, men denna lösning skulle ge mer tid tillsammans med min häst och även ge mer tid till familjen.

Vad tror ni? Kan min älskade häst tycka att detta är lika bra som jag?

Pjaa... min 27-åriga "storhäst", står sen i december på lösdrift tillsammans med tre islandshästar, en dartmoorponny och en shetlandsponny. Så vitt jag vet har hon alltid stått på stall i sitt liv... och i början när jag ägde henne, visade hon ganska ordentligt att småhästar "var ett otyg" ;). Men idag, trivs hon TOPPENBRA med sitt fria liv på stäppen, motion i form av tömkörning, promenader och från och med idag liten kort ridtur, med fri tillgång på grovfoder, tillskottsfodring av lucern och betfor dagligen, stor ligghall med uppvärmd vattenkopp och trevliga fyrbenta kamrater.

Så jag tror nog att det blir jättebra! Som de andra säger, en häst är alltid en häst ;)

Lycka till.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Det är inte alla valacker som fungerar att ha tillsammans med ston. Det kan bli så att valackarna slåss om stoet. Det brukar vara bättre med två eller fyra hästar tillsammans än tre.
Jag har en islandsvalack som jag helst skulle ha tillsammans med andra islandsvalacker men nu går han med två haflingerston och det fungerar bra.

Jag har sett detta förut men inte förstått: vad är det som gör att islandshästar måste hållas avskiljda från andra raser? Det är väl en sak att ryttare med samma intresse håller ihop, men varför mår just islandshästar bäst när de får vara tillsammans med sin egen ras? är islandshästar ovanligt medvetna om vilken ras de är?

Tack för alla synpunkter!

Jag tror att det kommer att gå utmärkt, häst som häst. Men hur som så brukar islandshästar hållas isär från andra raser.. Och jag ville se lite vad folk har för synpunkter innan jag tar mitt slutgiltiga beslut.

Det lutar nog åt att han kommer att få gå tillsammans med varmblodet och kallblodet. Han har inga problem att gå med andra ston. Varken om han är ensam med flera ston eller har flera valacker tillsammans med ston. Han är väldigt anpassningsbar och verkar må bra bara han har lite kompisar.

Den här lösningen kommer att ge oss mer tid åt varandra. Samt att min sambo kommer bli gladare hemma då några timmar sparas in i tid pga restid. ;)

Tack igen!

Förstår heller inte det där med att hålla isisarna åtskilda från andra raser. Vadå, skulle de sluta tölta bara för att ingen annan häst i hagen töltar..?

Nej då, de slutar inte att tölta. Däremot är många islänningar uppfödda i en stor flock och genom det lärt sig ett socialt språk som kanske många andra raser inte besitter. De är uppfostrade och har fått gå i skola i en flock, och detta speglar sig ofta genom hela livet. Släpper man då in en sådan islandshäst till exempelvis en häst som inte har samma typ av uppfostran så kan de bli väldigt olyckliga.

Nu finns det gått om svenskfödda hästar som inte alltid fått denna uppfostran, och då spelar det antagligen ingen roll utan kommer att funka utmärkt

Jag har te x en vallack som nu är 25 år, han har en mycket gammaldags isländsk uppfostran, allså uppvuxen i flock intagen för inridning och sedan fortsatt att leva i sin flock. För honom skulle det bli katastrof om jag försökte mig på att släppa in honom i en flock ensam islandshäst. Jag vet för jag har gjort ett sådant försök, det var t om så att stallägare blev helt förskräckt över hur deppad han blev.:crazy:

Vår yngre häst funkar det inte heller med, vi har idagarna tagit ut honom från ett äldre halvblod som han fullständigt höll på att trakassera ner. Han fick gå där för att gräset var bättre för honom i den hagen, men som sagt det gick inte så nu får det bli munkorg och hans egna flock.

Har tre islänningar, ett varmblod och en shettis i hagen, funkar jättebra. Ett sto, fyra valacker. Ledarvalacken (islänning) och varmblodet är väldigt bra kompisar, står och myser och kliar varann.

Ja,

det som gör att jag tvekar är att jag inte vill riskera att han blir olycklig..

Jag trivs dessutom med människorna i stallet jag står i. Men min tid räcker inte till. Har boende, stallplats och jobb i helt olika kommuner med restid på 5 timmar om dagen (då är inte arbetstid och stall-tid inräknat än)..

Nu har en vän till mig en plats ledig och det skulle ge mig betydligt mer tid, både till min häst och min familj som jag tidigare skrev. Vill inte göra något mot honom som han inte mår bra av, men det här skulle lösa väldigt mkt för mig (och även min häst).

Det finns ett islandsstall i närheten som jag skall ringa till. Dels för att boka in oss på kurser men även kolla eventuell stallplats. Så han kommer att komma i kontakt med fler islandshästar.. och funkar det inte får jag försöka lösa det då.. tror jag att det får bli.

Tack igen.

Tölt exemplet var mer som ett ironiskt skämt ;)

Jo kan förstå att om man har en isis som är uppfödd på det sättet kan det bli en väldig omställning. Dock funderar jag fortfarande på anledningen till att det ändå finns ett rätt stort antal lösdrifter som bara vill ha islänningar i stallet och inte ta emot några andra raser ö.h.t, inte ens ponnyraser och hästar i samma storlek med liknande foderintag.

Många gånger för att det kan bli rejäla problem för den häst som inte är islandshäst.

Har själv bevittnat hur en d-ponny samt ett kallblod som gick i en islandshästflock (ca 12 islänningar) blev "hackkycklingar" efter att den tidigare flockledaren flyttats. Det som räddade dem från allvarliga skador (de fick ta emot rejäla bett och sparkar innan vi lyckades få ut dem ur hagen) var att fyra av de fem islandsfödda ställde sig i en ring runt dessa två och skyddade dem från de två nya flockledarna. (Den femte var ranglåg och höll sig långt borta från bråk.) Därefter fick dessa två skapa egen flock med de islandsfödda i egen hage, vilket funkade ypperligt.

Jag skulle därför vara mycket försiktig att släppa in andra raser om jag inte hade stenkoll på flocken.

En mindre flock med olika raser och storlekar kanske är enklare.

Vi hade våra hästar i en lösdrift för många år sedan, en familj med russ sökte plats i lösdriften. Han släpptes ihop först med en häst sedan en till som han gick med några dagar, därefter var det ihopsläpp med flocken vilket gick käpprätt åt :devil:. Det stackars russet blev jagad, och det slutade helt enkelt med att man särade på hästarna och russet flyttade sedan till ett annat stall.

Grannen ena shettis lyckades krypa in i valack hagen, 15 hästar omringade det lilla krypet som sedan fick springa gatlopp inringad av hela flocken.:crazy:

Jag tror att det är detta som gör att man ofta undviker att ta in andra raser, då jag vet att flera stallägare har upplevt detta vid försök.

Har också sett ett stackars russ bli jagad av en flock islandshästar, nya islänningar var inga problem. Jag tror dock det mest är av praktiska/ kulturella skäl man inte vill blanda in andra raser. Hästarna har på ett ungefär samma behov av mat, det stora flertalet islandshästar är mycket lätthanterliga, ägargruppen är mer homogen. Man vet ungefär vad man får.

Halvt kl

Mitt varmblodstravarsto har aldrig mått så bra som när hon gick i en renodlad islandshästflock. Det är (tyvärr) faktiskt enda gången hon fått en riktig kompis och varit harmonisk, med andra travare samt ridhästar har hon antingen blivit runtvallad, utstött eller så tjurar hon bara mot de andra och har självmant valt att hålla sig utanför flocken. Väldigt tråkigt, för det verkar tyvärr stört omöjligt att hitta islandsstall som ens kan tänka sig att testa en inackordering av annan ras.

(Och innan någon säger "men bara för att du har haft en häst som det fungerat med så betyder det ju inte att ALLA..." - nej, jag vet ;), jag vill bara ge ett till exempel på fall med islandshästar + annan ras som gått alldeles utmärkt.)

Jag har ungefär samma erfarenhet som Boj. När min stod som ensam isis var det naturligtvis inga problem, han fattade direkt vad som gällde. Nu går han med "sina" isis-ston och en PRE, och hon är inte välkommen men ingen har skadat henne tack o lov. Värsta rasisten är min gamla valack från Island som regelrätt körde bort henne så långt det gick när hon kom till flocken. Sen tog de andra stona över, en efter en och körde bort PREn. Hon gör inte en fluga förnär men hon är utanför.
Han gör inte såhär när vissa ston kommer nya, men han har gjort likadant mot ett sto som hade ett fräckt beteende och föl med sig.
I övrigt är han inte alls hingstig.

Hästar är ju inte rasister. Trivs han med de nya hästarna så gör den det oavsett vilken ras de är av. Har haft islandshäst här hos oss tillsammans med ett halvblod och en mindre ponny. De trivdes bara bra tillsammans. Finns flera stall här i närheten där de har isisar, nordsvenskar, fullblod och travare tillsammans och de trivs också. De har även ren isisflock där så de har alternativ. (men hästarna trivs i vilken som helst enligt de ägare som provat båda)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 507
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 577
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar