islandshäst lek med hund?

J

josse

Vet inte vart jag ska placera denna tråd? Isladshästar är ju lite speciella.
Red sambons Pålla i går, samtidigt som kompisen promenerade med en vit kungspudel, de fick hälsa på varandra, och hon blev så exalterad och började smågnägga, när vi sen skulle rida iväg, så vägrade hon att lämna pudeln :love:. Det gick dock efter övertalning, det verkade som om hon ville leka med den :o. Jag vet att det är en liten lustig fråga, men vad kan detta bero på?

Tja....har en BC som gör fåfänga försök att valla hästarna. Det slutar dock med att flocken jagar hunden... :D

Enbart om hästarna skall flyttas från hage till hage eller från olika punkter går det att valla hästarna. Annars blir det bus o lek till hundens (och hästarnas??) glädje.

Min islandshäst är inte så lekfull av sig när det kommer inte hundar eller katter i hagen. Men annars gör hon inget mot dom

Min fyraåring tycker att hunden är jätterolig och skulle gärna vilja busa med honom, helst när vi är ute och rider... (När fyraåringen går med som handhäst, hunden är inte med när jag rider honom, inridning nyligen påbörjad.)

Hunden är arbetshund och vi törs inte låta honom leka med hästarna, vill inte riskera någon skada på hunden då han behövs i det dagliga arbetet med korna och fåren.

Hunden var förresten väldigt rädd för hästarna förut, men nu tycker han att hästarna är jätteroliga och bland det bästa han vet är att få vara med ut och rida! :D Det vände när vårt sto fick sitt senaste föl för snart två år sen, hunden föll handlöst :love: för lilltjejen!

Det är ju så perfekt att kunna ta med hunden när man rider om man inte har tid att motionera hunden "separat".

Skall berätta en gullig historia som är alldeles sann:

En vinterdag 1999 skulle en tjej i stallet ta in Mökkur ur hagen på em, men han vägrade komma in. Han bara stod med näsan i backen och flåsade och vi blev självklart oroliga att han skulle vara sjuk. Ut i hagen plaskade stalltjejen (det var ordentligt med blötsnö) och kom fram till Mökkur och döm om hennes förvåning då han stod med nosen i backen och flåsade på en pytteliten kattunge! Han hade förmodligen hållit den vid liv med sin andrdräkt. Veterinären tillkallades och det konstaterades att kattungen var högst 4 veckor gammal och inte skulle överlevt länge till om inte Mökkur hittat den.

Förmodligen hade någon slängt av en oönskad kull med kattungar i närheten, för grannen hittade en i samma skick på sin trappa och en död hittades vid vägkanten (hur kan någon göra så?? :mad: )

Den lilla kattungen (en hona) fick heta Meckis ("Mökkurs") och stalltjejens föräldrar har den än idag! Så historien fick ett lyckligt slut.

Mökkur är vansinnigt förtjust i föl, hundvalpar och kattungar och är verkligen superpappan!

/Malin

Jag har min daghund med när vi rider ut, och de leker hela vägen :) springer ikapp, jagar varann, nosar och buffar på varann :love:
Men så jag jag ju en ganska valpig pålle (10 år :o)
:D

Hej
Har en inte så rolig historia om hästar och smådjur. I den stoflock som mitt ungsto går i är det 15 hästar från 1-4 år och 3 fölston med föl. När vi kom dit i fjol somras så höll ungstona på att sparka runt något svartvitt med frambenen - de var verkligen på allihopa. Det var ett lamm. Den kraken var så rädd att den inte ens pep men de sparkade honom som en boll upp till 2 meter per spark. Fick bort hästarna och tag på ungen. Den var någorlunda oskadd, haltade lite på ena bakbenet blev överlycklig när den fick komma till sin mamma. Det här lammet var mindre än de andra och klarade sig bra sedan - fick gå i en annan hage ett tag. Hästarna bryr sig inte om de större lammen men deras nyfikenhet verkar ta överhanden när det gäller mindre djur och då är de inte "snälla" utan verkar tycka det är bara spännande att se vad som händer.

kotte

:love: Vilken härlig Mökkur-historia.

Våra hästar gillar både kattorna och hundarna. Kissarna brukar ofta vara inne i hagen och gosa med hästarna, de verkar gilla när hästarna snusar på dem. Unghästarna kan ju vara lite busiga, men då hoppar katten ner i ett bildäck så de inte blir trampade av misstag. Sen får hästen gärna nosa och mula runt på kissen i däcket.

xbeteregpropp.jpg

Vår nuvarande Isländska fårhund "ärvde" hästarna efter gammeltiken. De verkade bli riktigt glada när de fick hundsällskap ut på ridturerna igen.
Även om hunden när han var unghund, ibland blev så ivrig att titta på allt runt omkring att han glömde kika framåt och helt sonika sprang rakt in i bakbenen på hästen, så reagerade ingen av hästarna det minsta.
Ibland har jag kikat mig runt och undrat vart hunden tog vägen, då hittar jag honom oftast under svansen på hästen jag rider.

xbassirid.jpg

Speciellt när jag rider ensam, märker jag att hästen tycker hunden är ett roligt sällskap. Våra hästar reagerar på hunden precis som om han vore en annan häst. Att kappa sida vid sida är jättekul tycker dom.

ridtursno2.jpg

När jag red unghästar var hunden ofta till god hjälp. Hade jag inte ridsällskap och hästen blev tveksam för något så skickade jag bara hunden före och sen trippade hästen så fint efter sin lilla trygga kompis.

Ja, djur kan verkligen bygga upp goda relationer till varandra, särskilt om de lever nära på varandra som våra djur oftast gör. Vi har haft en hel del mystiska "bästispar" genom åren, ex: katten Teds och kaninen Jonathan (som alltid åt och sov ihop i ladugården). Hästen Litla och hunden Julia som "gick" ihop i samma hage och det var alltid mycket svårt för den som blev lämnad hemma vid ex. ridturer eller promenader. Hästen Litla (som är mycket kräsen med sina val av vänner) blev också extra mamma i våras till en liten kalv som förlorat sin mamma, man hittade honom titt som tätt i hennes spilta! Tyvärr så avled han endast 2 veckor gammal.
Sen är det precis som Freyr skriver att många gånger förundras man över deras sinnen! Vissa är sakletare andra sällskapsjuka osv...!

För några somrar sedan när stallägaren stod och borstade sitt sto Júliana kom en av gårdens katter, Grålle, in i stallet.
Jag stod utanför boxen och såg hur Grålle hoppade upp på boxkanten och glatt började spatsera runt.
Júliana upptäckte snart den gråa katten och tog några snabba steg emot honom, men han reagerade inte särskilt mycket.
Plötsligt bet hästen tag i kattens svans och drog ner honom i boxen.
Åh gud vad jag skrattade. Tack och lov gjorde han sig inte illa och det märktes ingenting på honom heller :P Han är så cool den där katten..

Svala avskyr hundar och katter och andra smådjur, kommer de in i hagen jagar hon ut dem. För några veckor sedan sparkade hon till stallkatten så han flög flera meter, nu undvikar han klokt nog att gå in i hagen.
Men små föl gillar hon.

En av mina kissekatter, hoppar upp på vbl stoet (165 cm)å lägger sig på länden för att sova. Pållan verkar trivas med en kamrat på ryggen =) Kattan kan ju inte ligga på isisarnas ryggar precis, men på vbl å shettis funkar det =) Hon brukar även sitta på axeln när man mockar...

Våran gamla labrador tik (Flisa) följde alltid med mig ut när jag red, å hon ÄLSKADE det! Men nu har hon tyvärr fått diskbrock, å så blir hon 10 år i höst, så jag vill inte att hon ska anstränga sig för mycket... De andra vovvarna, pappa Rocky vill valla pållarna, vilket inte är populärt av varken matte eller pållar. Mamma Jasmine är rädd för hästar, (då hon är en Old English Sheep Dog, så hon har ju mycket hår, fast nu är hon klippt), då hon råkade springa in i shettisens rumpa, å han blev rädd å sparkde... Hon gjorde ju inte illa sig, hon blev bara rädd. =( å deras valpar (4 mån)
Frida å Turbo är som Rocky. Men Julia (min vovve) är lite mera försynt av sig, så hon är inte riktigt säker på hur hon ska bete sig mot de stora läskiga sakerna, fast de är ju rätt intressanta endå... Så förhoppningsvis kommer jag å kunna ta med mig Julia ut å rida när hon blivit äldre.

Oj, va jag babblar på... :smirk:

//Ewa

Vår unghingst tio månader leker jättegärna med vår unghund också tio månader.De leker precis som hundar gör-springer och jagar varann och smånafsas i mulen/nosen... :rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 234
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 465
Övr. Hund Börjar med en varning för långt inlägg, behöver dels råd och dels skriva av mig lite och Buke är ju klokt, det vet man ju. Jag och min...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 939
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar