Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Nu i helgen är den första tävlingen jag fick avboka pga den dumma dumma tumören, så trist! Men vi kommer säkert till Folkungabanan så småningom 😁

Och nästa helg är den andre avbokade tävlingen, M-hof, som jag också såg så framemot att åka till! Arrangören där har varit tip-top hjälpsam i att rodda för att sälja mina starter till självkostnadspris, mycket behjälpligt att få tillbaka de pengarna med tanke på kostnaden för fullservice på sommarstallet!

Nu ligger jag i valet och kvalet hur jag ska göra med våra tävlingar i augusti. Igår var jag hos fysioterapeuten för avstämning, jag har ett rehabprogram med 7 övningar jag fick med mig från sjukhuset men eftersom jag är så aktiv med stallet 2 ggr/dag så har jag inte gjort så mycket med övningarna (jag kan göra allt, inget gör ont), men hon tyckte jag ska ändå köra igenom programmet 1 gång/dag. Nu under den här läkningsfasen så är rutinen att jag åker hem och sover flera timmar emellan jag är på stallet så det är lite uppförsbacke att lägga till ett mindre yogapass av övningar men jag vet att det är viktigt 🤪

Hursomhelst så lutar det troligtvis mot att jag avbokar Axevalla första helgen i augusti, men kanske är med på vår lokala tävling på GHP andra helgen. Det är också för att hinna komma igång med ridningen utan stress. Rehab-mässigt eftersom jag är 0 på smärtskalan nu är instruktionen att börja med kortare pass som inte ska göra ont under ridningen och det ska inte heller dyka upp nån smärta 24 timmar senare, hon sa max 2 på skalan men att smärta betyder att jag får ta ett steg tillbaka. I princip som nu, lyssna på kroppen i hur mycket jag kan göra men att inte gå till ytterligheter (vad gäller böja/sträcka/vrida ryggen).

Jag råder dig att avboka tävlingen i augusti. Bättre att ta tid på sig att läka och rehaba i lugn och ro utan stress. Hästen finns ju kvar och fler tävlingar blir det.
 
Jag råder dig att avboka tävlingen i augusti. Bättre att ta tid på sig att läka och rehaba i lugn och ro utan stress. Hästen finns ju kvar och fler tävlingar blir det.
Jag avbokade i fredags och de var väldigt hjälpsamma också så får återbetalning. Nu är det bara en klubb, vars tävling jag skulle varit på denna helgen, som verkar oorganiserade och struliga, de har helt slutat svara ang. återbetalning och har ingen policy varken på hemsida eller i ryttarbrev vad som gäller. Känns som man blir väldigt mycket mindre sugen på att åka på kurs/tävling just dit i framtiden,

Jag tror nog jag är med på de två andra augustitävlingarna som jag äranmäld till sen innan, men kändes hursomhelst skönt att avboka den första helgen i aug, också för att jag då precis flyttat hem till vårt vanliga stall så jag hinner landa lite i det också.

Men några roliga saker är att äntligen äntligen är jag registrerad ägare till min häst i Worldfengur (var ju bara två år sen jag köpte min häst 😅), jag har alltså jagat ägarebeviset i två år! Till slut fick jag foto på det och det räckte för att skicka in till avelskansliet pga att det var uppfödaren på island som stod som ägare (importören och den första ägaren i Sverige hade aldrig fått ägarecertifikat). Och nu är ett nytt utfärdat i mitt namn 😀 Vet att det är en formalitet men det kändes viktigt för mig att han står i mitt namn i WF.

Och så togs mina 15 stygn för några dagar sen och såret var ju redan ihopläkt så såg jättefint ut. Och nu v.30 är när jag slutar med fullservice och börjar rida igen 🤩 Naturligtvis lugnt till att börja med men som fysioterapeuten sa är det viktigaste för läkningen att hålla igång pga att blodcirkulationen snabbar på läkningen 😊
 
Igår tog vi hem vår 3 åring från unghästflocken. Stackarn går ensam i en hage nu bredvid stona tills allt lugnat sig. De är rätt sura av sig och jag vill inte gärna börja med skador.

Han är lite gå-påig.
Men ser annars väldigt fin ut. Ingen man dock, den har kompisarna ätit upp.
 
Igår tog vi hem vår 3 åring från unghästflocken. Stackarn går ensam i en hage nu bredvid stona tills allt lugnat sig. De är rätt sura av sig och jag vill inte gärna börja med skador.

Han är lite gå-påig.
Men ser annars väldigt fin ut. Ingen man dock, den har kompisarna ätit upp.
Känner igen det där med manen, blivit riktigt överraskad över hur mycket det blev när den äntligen fick växa ifred.
 
Jahapp, hörni! Nästa vecka drar NM igång! Ska ni titta? Någon som ska dit? Och vad tror vi om ekipage, medaljer etc?
 
Jahapp, hörni! Nästa vecka drar NM igång! Ska ni titta? Någon som ska dit? Och vad tror vi om ekipage, medaljer etc?
Jag ska vara hemma och passa gården, min stallkompis ska tävla! Har inte kollat upp om det går men men jag hoppas att jag ska kunna streama och heja på henne såklart. Jag är inte så insatt i tävlingsvärlden och har mest koll på de svenska ekipagen, så jag har ingen aning om vad jag tror på 😅 Danskarna är väl duktiga (och på hemmaplan dessutom)? Och hur är det med de isländska ryttarna, är NM/VM en stor grej för dem? Det blir ju så speciellt när de behöver låna häst eller i alla fall inte kan ta med sin häst hem igen ifall de väljer att rida sin egen?
 
Hur är det med pälsfällningen hos era hästar?

Min fällde sin vinterpäls tidigt i år, men satte sen en ny mini-vinterpäls i början på sommaren. Den nya ludna ljusa underpälsen fällde han sen första halvan av juli, och sen även de mörka yttre håren. Nu kan jag ana början på den täta vinterpälsen även om han fortfarande ser blank och slät ut för blotta ögat.

Här sparkar han bort en fluga efter gårdagens barbacka ritt, men ser så snygg ut ändå 😍

IMG_9280.jpeg
 
Jag kommer nog bara följa NM via sociala medier, jag har ingen koll alls på ekipagen, men det jag tycker är roligt och inspirerande att se är hästar som vinner och är riktigt fina utan att ha de flashigaste högsta frambenen 😊
 
När jag rider barbacka ute så kan jag sitta ner i jättesnabb trav men med sadel är det jättesvårt, jag tappar också stigbyglarna då. Vad ska man tänka på för att underlätta och kunna släppa fram hästen i en power-trav på bästa sätt? Barbacka rollar han inte i traven men med sadel blir det ofta så om jag försöker öka tempot.
 
Tittar ni något på / har något intresse för ridsporten för storhästar på OS? Jag tittade på terrängen och på dressyren igår och idag.
 
Hur är det med pälsfällningen hos era hästar?

Min fällde sin vinterpäls tidigt i år, men satte sen en ny mini-vinterpäls i början på sommaren. Den nya ludna ljusa underpälsen fällde han sen första halvan av juli, och sen även de mörka yttre håren. Nu kan jag ana början på den täta vinterpälsen även om han fortfarande ser blank och slät ut för blotta ögat.

Här sparkar han bort en fluga efter gårdagens barbacka ritt, men ser så snygg ut ändå 😍

Visa bifogad fil 150551
Så fin!
Här har alla börjat fälla sin sommarpäls, små korta hår i alla färger som yr överallt när man borstar.
 
Är det bara jag eller har ni också noterat det ökande av annonser av mindre islandshästar runt 135cm?
 
Är det bara jag eller har ni också noterat det ökande av annonser av mindre islandshästar runt 135cm?
Jag tycker mest att alla verkar ha så stora islänningar. Tycker inte mina är små jämfört med de man möter ute på kurs osv, men de är alltid minst 5 cm större än mina.

Jag kanske mäter fel, tumstock och vattenpass:)
 
Jag var nyfiken efter jag köpt min häst och mätte med mätsticka och min häst matchade exakt den annonserade mankhöjden (om jag drog av 1cm för skorna), så det var väl uppenbart att de hade mätt honom förut. Jag hade såklart inte mätsticka med på provridningarna men där verkade det inte vara någon som överdrivit heller. Hade eftersökt ”gärna större” eller nåt i den stilen, och det var vad som visades. Den största, annonserad som 150cm+ var ju absolut det också. Så jag tror inte alls på det där med att alla överdriver. Det verkar inte finnas någon brist på 140cm+ islänningar, ser både stora och små ute på tävlingarna men speciellt ett stall som brukar komma med flera hästar och juniorryttare har hästar som är märkbart av den lite mindre sorten. Jag har inte koll på vad som annonseras.
 
Du kan ALDRIG gå på vad en islandshästmänniska uppger för mankhöjd. Aldrig!
På riktigt, alla överdriver.

En bekant till mig hade en islandshäst som enligt säljaren var en bit över 140 cm. Väldigt ofta fick hon höra att hennes häst var så stor o. s. v. När hon mätte den på officiell ponnymätning (den skulle tävla i hoppnng) var den, om jag inte minns fel, 137 cm :D

När min bekanta något år senare skulle sälja hästen lämnade hon den till ett (ganska stort och erfaret) försäljningsstall. Annonsen kom ut, och där stod det att hästen var 143 cm hög! Detta alltså trots mätintyg.

Sedan dess har jag alltid tagit islandshästars mankhöjd med en rejäl skopa salt. Så värst intressant är väl inte höjden heller, egentligen.
 
Du kan ALDRIG gå på vad en islandshästmänniska uppger för mankhöjd. Aldrig!
På riktigt, alla överdriver.
De mäter antagligen på det gamla Isländska sättet, med måttband.
Bandmått blir alltid några centimeter högre än stångmått, särskilt på en fet häst.
Så bandmått mäter storleken på hästen medan stångmått mäter höjden.
 
De mäter antagligen på det gamla Isländska sättet, med måttband.
Bandmått blir alltid några centimeter högre än stångmått, särskilt på en fet häst.
Så bandmått mäter storleken på hästen medan stångmått mäter höjden.
Det tror jag inte är orsaken, man VILL ha en stor häst och lägger till som det passar en, jämför med annan häst, gissar, mäter på ojämnt golv med overkade hovar och skor, rundar upp osv…
 

Liknande trådar

  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
110 132
Senast: Fazeem
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
78 79 80
Svar
1 587
· Visningar
111 722
Senast: ii-ssa
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
2 961
Senast: Sesca
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 029
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp