Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Det tror jag inte är orsaken, man VILL ha en stor häst och lägger till som det passar en, jämför med annan häst, gissar, mäter på ojämnt golv med overkade hovar och skor, rundar upp osv…
Så illa alltså?

Jag hade en Islandshäst som mätte 142 cm med stångmått.
Den var gigantisk jämfört med andra Islandshästar och såg lika stor ut som kallblodstravaren.
 
Så illa alltså?

Jag hade en Islandshäst som mätte 142 cm med stångmått.
Den var gigantisk jämfört med andra Islandshästar och såg lika stor ut som kallblodstravaren.

Men nu är väldigt många islandshästar, enligt ägarnas uppgift, så stora och ännu större.

Jag är inte islandshästmänniska, men har de senaste 10 åren haft olika ponnyer. Jag kan säga att när jag ser en genomsnittlig grupp med islandshästar, är det inte stora d-ponnyer jag ser, även om deras ägare tror/vill tro att de är 145 i mankhöjd hela högen. De flesta är betydligt lägre än så.

Däremot har de ju en lite annan resning än många "ridponnyer", vilket kan göra att de upplevs större. De flesta rör sig ju också väldigt mycket och stort, kanske i synnerhet om man jämför med ridskoleponnyer och skogsmulleponnyer, och inte tävlingsponnyer med mer steg. Det i kombination med hur de är byggda gör nog att de ofta känns betydligt större att sitta på också.

Så kanske är det sådant som också bidrar till att man "avrundar uppåt" med ett antal cm.
 
Så illa alltså?

Jag hade en Islandshäst som mätte 142 cm med stångmått.
Den var gigantisk jämfört med andra Islandshästar och såg lika stor ut som kallblodstravaren.
Haft två Islandshästar i det senaste i stallet; en som är kvar, ca 135 cm, tycker jag känns "liten" men det är hon ju inte- mkh är ju absolut inte konstig vid den höjden på Islandshäst ju. Snarare var en av mina bästa vänners Islandshäst (tyvärr borttagen av skada) rejält stor- ca 145 cm så ja högre än min fjordhäst på preciiiis 141 cm. Och upplevdes stor, en medryttare till nordsvensken som stod, trodde först han var en nordis med 😅.
 
Men nu är väldigt många islandshästar, enligt ägarnas uppgift, så stora och ännu större.
Det kontrolleras ju med stångmått på avelsbedömningar. Och där är mätningarna mycket noggrant utförda.

Att människor som säljer hästar skarvar i sina annonser är ju en fråga om falsk marknadsföring för att sälja och få bra betalt.
Hästhandlare är väl som de alltid har varit och rasen har blivit stor och lukrativ med åren.
När jag började så kände i princip alla varandra och då gick det ju inte att luras.
 
Man avlar på större och smäckrare hästar numer. Små hästar i annonser upplevs alltid större när man rider 😉. Min häst är 147cm korrekt mätt. Tycker inte han är stor utan lagom storlek till mig som är 167.
 
Man avlar på större och smäckrare hästar numer. Små hästar i annonser upplevs alltid större när man rider 😉. Min häst är 147cm korrekt mätt. Tycker inte han är stor utan lagom storlek till mig som är 167.

Jag har bara ridit islandshäst några få gånger, men skulle jag (175 cm lång) skaffa mig en skulle jag nog titta efter en lite kraftigare byggd i storlek stor c-ponny till liten d-ponny. För mig känns det bättre/mer proportionerligt på en sådan modell, än på en högre men smäckrare.

Min första kontakt med islandshästar var nog tidigt 90-tal, och jag personligen föredrar den modellen som var vanligare då 🙂
 
Det finns stora lite grövre hästar och små smäckra hästar. Min häst är kraftig med en bra exteriör bedömning. Det finns hästar längs hela skalan, ibland svårt att se om hästen är fet.
 
Senast ändrad:
Det kontrolleras ju med stångmått på avelsbedömningar. Och där är mätningarna mycket noggrant utförda.

Att människor som säljer hästar skarvar i sina annonser är ju en fråga om falsk marknadsföring för att sälja och få bra betalt.
Hästhandlare är väl som de alltid har varit och rasen har blivit stor och lukrativ med åren.
När jag började så kände i princip alla varandra och då gick det ju inte att luras.
De flesta är ju dock inte bedömda
 
De flesta är ju dock inte bedömda
Nej och då kan det ju vara hur som helst med precis allt som en säljare påstår.
Säljare vill ju gärna just sälja.
Islandshästar säljer bäst om de är stora och färgglada och ponnyer om de är maxade.
Så därför påstås ju i stället ponnyer vara mindre än de är för att sälja.
 
Nej och då kan det ju vara hur som helst med precis allt som en säljare påstår.
Säljare vill ju gärna just sälja.
Islandshästar säljer bäst om de är stora och färgglada och ponnyer om de är maxade.
Så därför påstås ju i stället ponnyer vara mindre än de är för att sälja.

Det är dock betydligt vanligare att ponnyer mäts, eftersom det är ett måste för att alls få tävla som ponny inom Svenska RIdsportförbundet (i de grenar där ponnyer tävlar för sig och hästar för sig). Där spelar ju mankhöjden roll "på riktigt".
 
Haft två Islandshästar i det senaste i stallet; en som är kvar, ca 135 cm, tycker jag känns "liten" men det är hon ju inte- mkh är ju absolut inte konstig vid den höjden på Islandshäst ju. Snarare var en av mina bästa vänners Islandshäst (tyvärr borttagen av skada) rejält stor- ca 145 cm så ja högre än min fjordhäst på preciiiis 141 cm. Och upplevdes stor, en medryttare till nordsvensken som stod, trodde först han var en nordis med 😅.

Ja det är väl i det spannet de flesta islandshästar befinner sig och den där decimetern i skillnad verkar göra mycket för upplevelsen av hästens storlek. De fem vuxna islandshästar som vi har ligger mellan 135 och 146 cm i mankhöjd. Både den största och den minsta är officiellt mätta på avelsbedömningar, så det vet vi säkert. Ytterligare en är avelsbedömd och då mätt till 142 cm. De två som inte är officiellt mätta ligger gissningsvis på runt 145 cm samt någonstans runt 140 cm. Våra två största känns rejält stora och har förutom sin höjd också rätt kraftiga ben och hyfsat djup i bålen. 146-hästen är vårt avelssto som dessutom har 9 poäng av 10 möjliga för bedömningspunkten hals-manke-bog, så hon är ju också ganska högrest, "byggd i uppförsbacke" och med rätt lång hals, så hon är liksom väldigt mycket "häst" och väldigt lite "ponny". Vår lilla på 135 cm är dock verkligen LITEN! Lägst av våra hästar och dessutom ganska smäckert byggd. Henne känner jag mig för lång på, jag är 174 cm. Tror dock att känslan av stor/liten häst ligger mycket i just båldjupet och hur välrest hästen är. Den av hästarna jag normalt sett rider är näst störst, 144-145cm skulle jag tro, och han känns helt lagom för mig. :)
 
Det är dock betydligt vanligare att ponnyer mäts, eftersom det är ett måste för att alls få tävla som ponny inom Svenska RIdsportförbundet (i de grenar där ponnyer tävlar för sig och hästar för sig). Där spelar ju mankhöjden roll "på riktigt".
Ja precis, så därför är det ännu lättare att skarva på Islandshästarnas mankhöjd.
Vi brukade i uppfödarkretsar skoja om att vi fick betalt per cm och för attraktiva färger.
Och det återspeglas nog i beskrivningen av hästar till salu.
 
Nu blir jag sugen på att mäta S ordentligt :D Hur gör man det på bästa sätt om man inte har en mätsticka?

Säljaren sa att han var maxad D när jag köpte honom och det tror jag ändå att han är. Sen är han ju inte alls av den grövre typen och är väldigt liten i bålen. Han är mest bara långa ben :angel: Men jag upplever helt klart att jag sitter högre upp på honom än när jag rider hästar som är mer omkring 140 cm höga. Särskilt när jag sitter upp från backen, jösses vad lätt det är då :D

Men jag rider hellre de lite högre hästarna, kanske mest då jag är van vid det från storhäst-tiden och nu med S.
 
Angående att följa hästsporten på OS har jag inte följt det alls faktiskt, mer än att läsa om resultaten. Även om jag tycker att det svenska hopplaget rider fint känns det hela lite olustigt att titta på när man ser hela startfältet och de andra grenarna.
 
När jag gick SIFs avelskurs mätte vi ett antal hästar som var avelsbedömda, de flesta var då lägre än de mätts till vid bedömningstillfället.
 
Nu blir jag sugen på att mäta S ordentligt :D Hur gör man det på bästa sätt om man inte har en mätsticka?

Säljaren sa att han var maxad D när jag köpte honom och det tror jag ändå att han är. Sen är han ju inte alls av den grövre typen och är väldigt liten i bålen. Han är mest bara långa ben :angel: Men jag upplever helt klart att jag sitter högre upp på honom än när jag rider hästar som är mer omkring 140 cm höga. Särskilt när jag sitter upp från backen, jösses vad lätt det är då :D

Men jag rider hellre de lite högre hästarna, kanske mest då jag är van vid det från storhäst-tiden och nu med S.
Just i jämförelsen med andra raser kan det ju också vara värt att tänka på att islandshästar ofta har lägre manke. Alltså en islandshäst på 1,40 kan vara högre i ryggen än en ridponny på 1,40, t.ex.

———
Dock är ju också en stor del av de ökade mankhöjderna hos islandshäst en ökad mankstorlek. Dvs rygghöjden behöver inte skilja lika mycket som mankhöjden på två olika hästar.
 
Man avlar på större och smäckrare hästar numer. Små hästar i annonser upplevs alltid större när man rider 😉. Min häst är 147cm korrekt mätt. Tycker inte han är stor utan lagom storlek till mig som är 167.
Håller med om att man avlar på större/högre hästar, men ser inte att man gör någon medveten selektion på smäckrare hästar, snarare VILL man ju ha rejäla ben och leder till exempel och lagom djup bål för bra proportioner.
 
När jag gick SIFs avelskurs mätte vi ett antal hästar som var avelsbedömda, de flesta var då lägre än de mätts till vid bedömningstillfället.
Finns ju fler omständigheter som kan spela in. De kan ha haft längre hovar vid visningstillfället (de ska ju helst vara lite längre för att hovkvaliteten ska kunna bedömas korrekt), hästen kan ha spänt upp sig lite av miljön osv. Så det kan skilja flera cm på samma häst vid visningstillfälle mot mätning i hemmiljö utan att något är fel. Dock förekommer det absolut glädjemätningar på bedömningar också. Gjorde i alla fall förr.
 
När jag gick SIFs avelskurs mätte vi ett antal hästar som var avelsbedömda, de flesta var då lägre än de mätts till vid bedömningstillfället.
Mankhöjden på en häst är ju faktiskt inte något som är helt statiskt. En vältränad häst kan faktiskt växa någon/några centimeter och motsatt så kan ju manken sjunka ner en aning på en häst som inte tränas eller inte är fullt igång. Samt att jag tror att de flesta som avelsvisar islandshästar är ganska duktiga på att få dem att ställa upp sig så att de ser så högresta ut som möjligt. Det får också manken att åka upp en liten bit!
 

Liknande trådar

  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
110 485
Senast: Fazeem
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
80 81 82
Svar
1 628
· Visningar
115 261
Senast: Trott
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 010
Senast: Sesca
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 065
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp