Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Finns ju fler omständigheter som kan spela in. De kan ha haft längre hovar vid visningstillfället (de ska ju helst vara lite längre för att hovkvaliteten ska kunna bedömas korrekt), hästen kan ha spänt upp sig lite av miljön osv. Så det kan skilja flera cm på samma häst vid visningstillfälle mot mätning i hemmiljö utan att något är fel. Dock förekommer det absolut glädjemätningar på bedömningar också. Gjorde i alla fall förr.
Tittar man på hästar som bedömts flera gånger kan man också se skillnader i mankhöjd
 
Nu blir jag sugen på att mäta S ordentligt :D Hur gör man det på bästa sätt om man inte har en mätsticka?

Säljaren sa att han var maxad D när jag köpte honom och det tror jag ändå att han är. Sen är han ju inte alls av den grövre typen och är väldigt liten i bålen. Han är mest bara långa ben :angel: Men jag upplever helt klart att jag sitter högre upp på honom än när jag rider hästar som är mer omkring 140 cm höga. Särskilt när jag sitter upp från backen, jösses vad lätt det är då :D

Men jag rider hellre de lite högre hästarna, kanske mest då jag är van vid det från storhäst-tiden och nu med S.

Jämnt underlag, tumstock och vattenpass behövs om man ska mäta på ett bra sätt utan mätsticka. Och så behöver man lära sig att "hitta" manken - en del hästar är ju väldigt tydliga, andra inte. Finns ju islandshästar som liksom är helt platta i manken och där är det lite svårt att hitta!

Nu är jag inte lika lång som du, men har ändå hyfsat långa ben och de hästar som "sväljer" mina ben bäst tycker jag är de som har ett visst båldjup. Lättbyggda hästar kan kännas lite vingliga tycker jag :D
 
Jämnt underlag, tumstock och vattenpass behövs om man ska mäta på ett bra sätt utan mätsticka. Och så behöver man lära sig att "hitta" manken - en del hästar är ju väldigt tydliga, andra inte. Finns ju islandshästar som liksom är helt platta i manken och där är det lite svårt att hitta!

Nu är jag inte lika lång som du, men har ändå hyfsat långa ben och de hästar som "sväljer" mina ben bäst tycker jag är de som har ett visst båldjup. Lättbyggda hästar kan kännas lite vingliga tycker jag :D
Jag får ta med mig vattenpass och tumstock och en bra assistent och testa någon dag :D

Vingligheten håller jag absolut med om! Det känner jag ju också av. Sen har jag nog fått en sjujäkla bra balans av alla vingliga hästar jag ridit. Medryttarhästen jag hade innan jag köpte S var ju också rätt liten i bålen. Nu tycker jag snarare att det är svårare att sitta ordentligt på de grövre hästarna, där känner jag inte av störningar i balansen lika snabbt. På S känner jag av minsta lilla. Det är spännande hur olika det kan kännas!
 
Jag ska vara hemma och passa gården, min stallkompis ska tävla! Har inte kollat upp om det går men men jag hoppas att jag ska kunna streama och heja på henne såklart. Jag är inte så insatt i tävlingsvärlden och har mest koll på de svenska ekipagen, så jag har ingen aning om vad jag tror på 😅 Danskarna är väl duktiga (och på hemmaplan dessutom)? Och hur är det med de isländska ryttarna, är NM/VM en stor grej för dem? Det blir ju så speciellt när de behöver låna häst eller i alla fall inte kan ta med sin häst hem igen ifall de väljer att rida sin egen?
Vad gäller de isländska ryttarna så verkar NM mest vara en grej för ungdomarna - de skickar ett stort U21-landslag med till stor del lånade hästar, och så ett fåtal seniorer som jag tror också rider på lånade hästar. De har ju också Landsmót samma år som NM och det tror jag är en mycket större grej för islänningarna än vad NM är.

Hela NM streamas av Alendis, så jag tänkte också streama. Jag känner ganska många i svenska landslaget och min dotter ska med som hästskötare till en av dem, så den här tävlingen känns på det sättet ganska "nära". Och precis som du är jag kvar hemma på gården (egen gård dock).
 
Min äldsta häst köpte jag för snart 15 år sen av uppfödarna. Jag frågade (bara av nyfikenhet) hur hög han var och de svarade att han inte var mätt men ca 140 cm. När jag kom hem mätte vi honom och han visade sig vara ca 145 cm, och växte sen ytterligare några år så ca 148 slutade han på. Så något så ovanligt som en av säljaren undervärderad mankhöjd :p

Min yngre häst låg ute på annons som 142 cm (tror jag). Jag tyckte spontant att han var "liten och söt" när jag träffade honom. Hobbymätte honom hemma till ca 137 cm.

Nu är jag rätt ointresserad av exakt mankhöjd, min fördom är att centimeter-hetsen kommer från storhästvärlden. Det säger så lite om ridkänslan om hästen är 138 cm eller 142 cm. Jag har långa ben och skulle nog inte köpa en häst under 130 cm, men inte heller någon för stor. Min som är 148 cm klarar sig på att han har bra exteriör. Min förra var 144 cm, men han kändes "för stor", han satt inte ihop lika bra som min nuvarande.
 
Min äldsta häst köpte jag för snart 15 år sen av uppfödarna. Jag frågade (bara av nyfikenhet) hur hög han var och de svarade att han inte var mätt men ca 140 cm. När jag kom hem mätte vi honom och han visade sig vara ca 145 cm, och växte sen ytterligare några år så ca 148 slutade han på. Så något så ovanligt som en av säljaren undervärderad mankhöjd :p

Min yngre häst låg ute på annons som 142 cm (tror jag). Jag tyckte spontant att han var "liten och söt" när jag träffade honom. Hobbymätte honom hemma till ca 137 cm.

Nu är jag rätt ointresserad av exakt mankhöjd, min fördom är att centimeter-hetsen kommer från storhästvärlden. Det säger så lite om ridkänslan om hästen är 138 cm eller 142 cm. Jag har långa ben och skulle nog inte köpa en häst under 130 cm, men inte heller någon för stor. Min som är 148 cm klarar sig på att han har bra exteriör. Min förra var 144 cm, men han kändes "för stor", han satt inte ihop lika bra som min nuvarande.
Det känner jag igen mig i, jag kom ju från ponny- och storhästvärlden när jag skulle köpa islandshäst och mankhöjden/att hitta en lite större á 140cm+ var en av mina grundkriterier, vilket känns helt löjligt nu. Men har på något sätt jämförelsen med ponny i huvudet och 135cm ”lät” så väldigt litet i mitt huvud, och då är jag ändå inte jättestor själv men skulle bland vanliga ponnyraser aldrig fått för mig att köpa en C-ponny. Direkt när jag började provrida var mankhöjden heller inget jag tänkte på, då handlade det ju bara om känslan med hästen.

Skulle aldrig gissat at @Fazeem häst var modell högre utifrån bilder och filmer! Trodde benhårt han var en extra liten krabat så nätt & näpen som han ser ut 😍 Medans tex några hingstar som jag sett på bild och trott var stora och sen fick se personligen när jag varit iväg var så små 🤪

Lite konstig jämförelse men jag tittade på OS-gymnastiken idag och det är lite som med Simone Biles som typ bara är muskler, man tänker sig hon är rätt biffig liksom, men sen ser man henne krama de andra gymnasterna och det är inte bara att hon är kortare än de andra hon är JÄTTELITEN kroppsligt trots alla de där synliga musklerna.
 
Det känner jag igen mig i, jag kom ju från ponny- och storhästvärlden när jag skulle köpa islandshäst och mankhöjden/att hitta en lite större á 140cm+ var en av mina grundkriterier, vilket känns helt löjligt nu. Men har på något sätt jämförelsen med ponny i huvudet och 135cm ”lät” så väldigt litet i mitt huvud, och då är jag ändå inte jättestor själv men skulle bland vanliga ponnyraser aldrig fått för mig att köpa en C-ponny. Direkt när jag började provrida var mankhöjden heller inget jag tänkte på, då handlade det ju bara om känslan med hästen.

Skulle aldrig gissat at @Fazeem häst var modell högre utifrån bilder och filmer! Trodde benhårt han var en extra liten krabat så nätt & näpen som han ser ut 😍 Medans tex några hingstar som jag sett på bild och trott var stora och sen fick se personligen när jag varit iväg var så små 🤪

Lite konstig jämförelse men jag tittade på OS-gymnastiken idag och det är lite som med Simone Biles som typ bara är muskler, man tänker sig hon är rätt biffig liksom, men sen ser man henne krama de andra gymnasterna och det är inte bara att hon är kortare än de andra hon är JÄTTELITEN kroppsligt trots alla de där synliga musklerna.
Det är bara jag som inte slutade växa på längden förrän jag var 18 :angel: Mvh stannade på drygt 180. Så S hälsar att han faktiskt ÄR stor! :D
1000002443.jpg

Foto av Sandra Nordin Johansson på Tidningen Ridsport :love:
 
Ja, jag undrar ju lite ibland, om det bara är jag som har pymeer.
Röskva 134
Spökis 134
Faxi 134
Saela 132

När jag tittar i deras stamtavla så har samtliga mängder med bedömda förfäder över 140. Hur går det till liksom?
 
Blev def osäker på om jag mäter på rätt ställe på manken när jag skulle mäta igen nu ikväll, kanske är lättare om hästen får äta lite hö från golvet så man är helt säker på att man inte mäter på halsen, bara att mäta på högsta punkt som blir kvar då? 😅
Vanliga hästar har ju ofta en avsaknad av muskler med grop precis mellan manke och hals men det fenomenet har jag nog inte sett på en islandshäst nån gång.

Ett som är säkert dock är att det är stor skillnad på min hästs rygghöjd och mankhöjd.
 
Ja, jag undrar ju lite ibland, om det bara är jag som har pymeer.
Röskva 134
Spökis 134
Faxi 134
Saela 132

När jag tittar i deras stamtavla så har samtliga mängder med bedömda förfäder över 140. Hur går det till liksom?
Min är nog inte högre än 135, och samma som med dina, all släkt verkar vara typ 140, dock kände jag mamman till min som enligt mätning på visning var just 140 som fyraåring - det var nog högst tillfälligt för resten av livet var hon MAX 135, kanske mindre tom.
 
Min är nog inte högre än 135, och samma som med dina, all släkt verkar vara typ 140, dock kände jag mamman till min som enligt mätning på visning var just 140 som fyraåring - det var nog högst tillfälligt för resten av livet var hon MAX 135, kanske mindre tom.
Skönt att det inte bara är mina:D
Lite extra besviken på Röskva, hennes mamma var 138 (som jag mätt henne till själv) och hennes pappa 143, vart tog alla de centimetrarna vägen?
Men hon är en riktig traktor med ordentligt båldjup så jag känner mig inte stor på henne, även om det är nära till marken.
 
Skönt att det inte bara är mina:D
Lite extra besviken på Röskva, hennes mamma var 138 (som jag mätt henne till själv) och hennes pappa 143, vart tog alla de centimetrarna vägen?
Men hon är en riktig traktor med ordentligt båldjup så jag känner mig inte stor på henne, även om det är nära till marken.
Min är en liten tunnis så det är tur att jag har korta ben 🤭
 
Jag mätte ungefär vid punkten som vänstra bilden markerar men ska man rentav mäta som högra bildens markering där han har huvudet nere, så lite enklare att se mankens högsta punkt?
IMG_9317.jpeg
 
Blev def osäker på om jag mäter på rätt ställe på manken när jag skulle mäta igen nu ikväll, kanske är lättare om hästen får äta lite hö från golvet så man är helt säker på att man inte mäter på halsen, bara att mäta på högsta punkt som blir kvar då? 😅
Vanliga hästar har ju ofta en avsaknad av muskler med grop precis mellan manke och hals men det fenomenet har jag nog inte sett på en islandshäst nån gång.

Ett som är säkert dock är att det är stor skillnad på min hästs rygghöjd och mankhöjd.

Du har väl tillgång till ett antal slutmätta ponnyer när sommaren är slut och de kommer tillbaka till sina hyrare. Då kan du jämföra lite 😅

Mina gamla hagkompisar inkluderade ju en på 142 och jag är rätt säker på att min skrutt inte är större än vad han är.
 
Du har väl tillgång till ett antal slutmätta ponnyer när sommaren är slut och de kommer tillbaka till sina hyrare. Då kan du jämföra lite 😅

Mina gamla hagkompisar inkluderade ju en på 142 och jag är rätt säker på att min skrutt inte är större än vad han är.
Vem var 142 cm i den hagen, där går ju bara stora D och storhästar…?
 

Liknande trådar

  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
110 485
Senast: Fazeem
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
80 81 82
Svar
1 628
· Visningar
115 261
Senast: Trott
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 010
Senast: Sesca
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 065
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp