Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Nu ska jag börja förbereda inför Sölvis flytt. Jag tänkte hämta täcken idag och lämna i nya stallet. Jag får ta det i flera omgångar för att få plats med allt i bilen. Sist blir ju flytt med häst då i mitten av september.

S kommer få vila helt nu innan flytten, jag kommer knappt hinna vara i stallet då jag börjat jobba igen efter semestern. Jag tampas lite med dåligt samvete över att jag inte alls hållit igång honom och ridit eller tränat sedan i april. Men egentligen förstår jag inte varför jag känner av dåligt samvete, för egentligen har han ju inte haft det dåligt under tiden jag inte har ridit eller tränat. Han har levt drömlivet i flock, ätit gräs, lekt med kompisar och fått andas ut.

Jag tror nog mer att det dåliga samvetet grundar sig i min egen prestation. När jag har ridit S, särskilt i början av sommaren efter flytten, var jag rädd. Jag har knappt ridit ut på honom nu i sommar, främst för att jag inte haft sällskap. Men också för att jag inte har vågat. De gånger jag har haft möjlighet att rida ut med sällskap har jag inte alls känt att jag och S har varit avspända nog tillsammans.

Nu är jag inte alls lika spänd och rädd, men jag har liksom inte tiden till att vara med S så mycket som jag vill. Jag vill inte stressa fram något de gångerna jag är på plats i stallet. Då är jag oftast där i ett par dagar och sover över, men jag känner ändå inte att vi kommer till ro så pass mycket att jag vågar bege mig ut. För det har blivit så uppenbart att när jag stressar fram något, det är då det går åt skogen. Oavsett om det är att stressa fram uteritt, lösgjordhet eller vad som helst som går ifrån de rutiner jag har, blir det pannkaka.

Nåväl. Jag har ju lovat mig själv att ge oss en ärlig chans på nya stället. Där finns det också otroligt fin natur att rida i, och jag kommer kunna vara där varje dag och verkligen komma in i det lugn och rutiner jag behöver.

Slut på rant :D
 
Nu ska jag börja förbereda inför Sölvis flytt. Jag tänkte hämta täcken idag och lämna i nya stallet. Jag får ta det i flera omgångar för att få plats med allt i bilen. Sist blir ju flytt med häst då i mitten av september.

S kommer få vila helt nu innan flytten, jag kommer knappt hinna vara i stallet då jag börjat jobba igen efter semestern. Jag tampas lite med dåligt samvete över att jag inte alls hållit igång honom och ridit eller tränat sedan i april. Men egentligen förstår jag inte varför jag känner av dåligt samvete, för egentligen har han ju inte haft det dåligt under tiden jag inte har ridit eller tränat. Han har levt drömlivet i flock, ätit gräs, lekt med kompisar och fått andas ut.

Jag tror nog mer att det dåliga samvetet grundar sig i min egen prestation. När jag har ridit S, särskilt i början av sommaren efter flytten, var jag rädd. Jag har knappt ridit ut på honom nu i sommar, främst för att jag inte haft sällskap. Men också för att jag inte har vågat. De gånger jag har haft möjlighet att rida ut med sällskap har jag inte alls känt att jag och S har varit avspända nog tillsammans.

Nu är jag inte alls lika spänd och rädd, men jag har liksom inte tiden till att vara med S så mycket som jag vill. Jag vill inte stressa fram något de gångerna jag är på plats i stallet. Då är jag oftast där i ett par dagar och sover över, men jag känner ändå inte att vi kommer till ro så pass mycket att jag vågar bege mig ut. För det har blivit så uppenbart att när jag stressar fram något, det är då det går åt skogen. Oavsett om det är att stressa fram uteritt, lösgjordhet eller vad som helst som går ifrån de rutiner jag har, blir det pannkaka.

Nåväl. Jag har ju lovat mig själv att ge oss en ärlig chans på nya stället. Där finns det också otroligt fin natur att rida i, och jag kommer kunna vara där varje dag och verkligen komma in i det lugn och rutiner jag behöver.

Slut på rant :D

Alltså - jag tror ju att den här pausen kan ha varit BRA för S. Han är ung, det låter som om han ganska lätt blir lite spänd och osäker, du har haft mycket med dig själv och din separation och haft lång väg att åka. Och som du säger så har S haft det bra där han varit, han har fått leva riktigt hästliv med flock, gräs, utrymme osv. Jag tror att det är KLOKT av dig att inte pressa varken honom eller dig själv till saker ni inte är mogna för ännu och ibland är det så att lite yngre hästar faktiskt mognar mentalt under en viloperiod och blir mer "vuxna".

För dig blir det säkert jättebra att efter flytten få komma in i mer regelbundenhet vad gäller hästliv och ridning. För egen del tycker jag att det varit avgörande för mig i perioder när jag varit osäker - få rutin i ridningen, ta en liten tur varje dag om så bara för att komma upp i sadeln i 10 minuter. Låt det ta tid, ge dig själv samma tid och lugn som du ger din häst, så att du också får möjlighet att vänja dig vid och smälta saker så att ni kan bli ett bra team tillsammans!
 
Alltså - jag tror ju att den här pausen kan ha varit BRA för S. Han är ung, det låter som om han ganska lätt blir lite spänd och osäker, du har haft mycket med dig själv och din separation och haft lång väg att åka. Och som du säger så har S haft det bra där han varit, han har fått leva riktigt hästliv med flock, gräs, utrymme osv. Jag tror att det är KLOKT av dig att inte pressa varken honom eller dig själv till saker ni inte är mogna för ännu och ibland är det så att lite yngre hästar faktiskt mognar mentalt under en viloperiod och blir mer "vuxna".

För dig blir det säkert jättebra att efter flytten få komma in i mer regelbundenhet vad gäller hästliv och ridning. För egen del tycker jag att det varit avgörande för mig i perioder när jag varit osäker - få rutin i ridningen, ta en liten tur varje dag om så bara för att komma upp i sadeln i 10 minuter. Låt det ta tid, ge dig själv samma tid och lugn som du ger din häst, så att du också får möjlighet att vänja dig vid och smälta saker så att ni kan bli ett bra team tillsammans!
Alltså TACK :heart
Jag har ju tänkt samma som du kring S. Det betyder mycket att höra det från någon annan! Han har haft en helt annan inställning till både livet och arbete sedan han fick flytta till flocken han är i nu. Han har gått från att alltid vilja dra mot utgången på ridbanan till att glatt knalla vidare oavsett vart han är. Han har också låtit sin nyfikenhet komma före ängslan, och har han tyckt att något varit lite läskigt har han - istället för att frysa fast eller vända - velat utforska. Det är så stort för S.

Jag ska försöka tänka mer som du skriver kring mig själv också, och vara snäll mot mig själv och mot oss.

Nu har jag precis lämnat täcken på nya stallet och jag får verkligen en bra känsla där! Glada hästkompisar och fantastiska uterittsmöjligheter. Det ska nog bli bra ändå.
 
Så kul att det fick så bra för dig @Roheryn ! Har du ingen bild på er du vill dela med dig av.

Här är det rehab som gäller igen. Nu skrittar vi uppsuttet och travar litegrann. Rakt fram ute. Svårt att säga om det är någon skillnad efter sista behandlingen faktiskt. Hon ställer fortfarande under sig vä bak och känns styv som innan. Inte känt på tölt eller galopp, det är ju egentligen de gångarterna som man verkligen känner på henne om hon är fräsch eller inte.
Återbesök på tisdag.

Och lille Falki 3 år som kommit hem från unghästbetet. Tränat på att gå in och ut från hagen. Sover på box pga tjocka damer som måste vila från gräset. Lite tjockakallig och brötig. Inte känslig. Blir en utmaning. Han flyttar sig inte gärna för mig. Men gosig och tillgiven.
 
Så kul att det fick så bra för dig @Roheryn ! Har du ingen bild på er du vill dela med dig av.
Tack! Inga direkta stordåd i mina ögon - det var ju bara en V5 - men kändes ändå bättre än väntat! Och det taggar mig att ta tag i träningen lite igen (som sagt så rider jag ju regelbundet, men behöver tränarledd träning också!).

Angående bild på mig o hästen, så har du just börjat följa mig på instagram :) Där finns litegrann från helgens tävling, kanske att jag lägger upp nån film också.
 
Tack! Inga direkta stordåd i mina ögon - det var ju bara en V5 - men kändes ändå bättre än väntat! Och det taggar mig att ta tag i träningen lite igen (som sagt så rider jag ju regelbundet, men behöver tränarledd träning också!).

Angående bild på mig o hästen, så har du just börjat följa mig på instagram :) Där finns litegrann från helgens tävling, kanske att jag lägger upp nån film också.

Ja jag kom ju på att jag kunde göra det i stället för att du ska behöva outa dig här.
 
Återbesök med Livan. Såg bedrövlig ut i longeringen. Men veterinären tyckte att det bara var lite takt missar… Fortfarande halt fram på böjprov. Röntgen visar pålagringar även i framkotorna.
Inte roligt alls. Men nu förstår man ju verkligen varför hon varit styv.
Ska behandlas med irap senare i veckan.
 
Wow! Plötsligt händer det! Alendis ska streama GKSM! Tror ju att det är bästa sättet om man långsiktigt vill ha intresse för våra nationella mästerskap och därmed även få större publik på plats! 😊
Så bra ju! Jag tycker det känns som det händer grejer med Rebecca i spetsen!
 
Tack! Inga direkta stordåd i mina ögon - det var ju bara en V5 - men kändes ändå bättre än väntat! Och det taggar mig att ta tag i träningen lite igen (som sagt så rider jag ju regelbundet, men behöver tränarledd träning också!).

Angående bild på mig o hästen, så har du just börjat följa mig på instagram :) Där finns litegrann från helgens tävling, kanske att jag lägger upp nån film också.
Såg ju jättefint ut i alla gångarter från det du la upp!
 
Tack så mycket! :) Och grattis till dig som tagit dig tillbaka efter ryggoperationen på rekordtid och dessutom är tillbaka på samma nivå som innan! 👋

För oss gick nog tävlingen bättre än väntat - eller känslan var betydligt bättre än väntat! Min häst, som kan vara väldigt seg om/när han blir osäker, gick fram helt okej i alla gångarter och verkade nöjd inne på banan, så vi vågar nog oss på detta igen! Klass nummer två gick inte lika bra resultatmässigt och där var han TRÖTT mot slutet, så vi har lite kondition att jobba på och kan förhoppningsvis banta bort lite gräsmage också under hösten! :D Och så tusen saker till att jobba på, såklart! Vi är helt "otränade" vad gäller tävlingsridning även om jag rider ganska mycket och framförallt regelbundet. Så ska försöka få till lite träningstillfällen för tränare, börja rida lite längre turer för konditionens skull och rida lite mer med sällskap för framåtbjudningen :)

Dottern och lilla fuxen gjorde ett superresultat i gaedinga-tölten och är nu klara för GKSM även i den grenen (hade ett kval i GDB sedan tidigare). Poängen på tävlingen i lördags hade räckt till en finalplats på förra årets SM, så lite förhoppningar finns ju inför årets SM! :D
Lycka till nu för J och hennes häftiga häst! Jag har på känn det kommer att gå väldigt bra från att ha sett dem live på Sundabakki!!
 
Idag hade jag träning på ovalbanan med en av mina tränare, hon frågade om jag fortfarande bara vill satsa på GK, och det är jag ju inte låst vid, hon tycker vi börjar bli redo att starta sport också så det blir väl till att träna övergångar lite mer haha 😃 Mest nöjd med hur vi kunde trava ytterspår varv efter varv, även om det var lite stretigt emellanåt hjälpte tränaren mig med tajmingen för hjälper vs eftergift och fick riktigt fin trav några långsidor 😃

Igår tömkörde jag i skogen en långrunda med fokus på olika spår och sidförande och det gick över all förväntan. Jag klippte av mina tömkörningstyglar innan och det gjorde stor skillnad att ha den längd jag arbetar med utan att behöva ha femton uppsnurrade varv i handen att trassla ihop!

I förrgår tränade jag själv på ovalen i värsta blåsten, lite medvetet så för på tävling när det blåst så intensivt har jag haft svårt att känna både takt och tempo när jag inte hör Skittles hovslag!!
Nån annan som går mycket på hörsel? Det som gick väldigt bra var mitt mål att endast rida på ytterspåret och när passet var klart var det inte ett hovtramp innanför förutom när jag bytt varv 😎 Detta fokus gjorde dock att vi tappade traven men idag satt den ju så vi kommunicerade bättre redan nu. Vädret spelade nog in också. Jättevarmt idag så närmre till trött/välja trav, blåst då så närmre till orolig/välja tölt.

I torsdags förra veckan åkte jag en längre bit och tränade för en för mig ny isländsk tränare. Jag fick hjälp med mycket men några saker framförallt var att just nu måste Skittles flytta undan för skänkeln och hålla jämnt tempo som jag väljer och det framför vilken gångart han väljer då, så i all ridning sen torsdags har inte brytt mig om ifall jag travar och han byter till tölt, och det märks redan stor skillnad! Det andra var att han rekommenderade att jag börjar rida med nosgrimma för att stabilisera bettet och det verkar också ha haft positiv inverkan på Skittles. Tränaren idag höll med att det funkade fint, nu. Innan behövde jag typ rida utan nosgrimma mestadels för att utveckla min ridning bättre, bli lyhörd och mjukare. Work in progress men jag har blivit bättre med det.

Jag lät också den tränaren i torsdags rida Skittles i några minuter, Skittles tyckte inte om det alls så det gör vi inte om men det hjälpte tränaren konkret känna vad han tyckte var viktigast för oss att träna på just nu så jag fick mycket ut av träningen. Men jag älskar ju min häst mest av allt och blev illa berörd av att se honom hårdhänt behandlad, obekväm och olycklig med en annan ryttare.

Jag ska rida för en annan isländsk tränare i oktober och har på förhand bestämt att han inte kommer få sitta på Skittles.
 
Det är ingen som råkar sitta på mer info om hästen med feber på GKSM? Om det nu går att ha så mycket mer info än vad förbundet skriver :) https://www.icelandichorse.se/nyheter/nyheter/2024-08-29-smittskyddsinformation

Vi har en häst från stallet på plats som tävlar och det finns inga möjligheter att isolera honom på riktigt när han kommer hem igen så jag är lite så där själviskt nyfiken.
Ingen smitta enligt Ridsport Island utan anaplasma. Skönt för övriga tävlande!

Vi har också en häst i stallet som är och tävlar SM, jag har dock bara följt på HorseDay denna gången. I helgen ska jag och min valack på kurs så där ligger fokus just nu. Vi är så sällan iväg så det ska bli jättekul! Jag gillar kurs mer än tävling, gillar grejen med att titta på varandras träningspass, lära känna folk och hästar, äta gott…
 
Ingen smitta enligt Ridsport Island utan anaplasma. Skönt för övriga tävlande!

Vi har också en häst i stallet som är och tävlar SM, jag har dock bara följt på HorseDay denna gången. I helgen ska jag och min valack på kurs så där ligger fokus just nu. Vi är så sällan iväg så det ska bli jättekul! Jag gillar kurs mer än tävling, gillar grejen med att titta på varandras träningspass, lära känna folk och hästar, äta gott…
Ja, jag såg det för inte så länge sen. Jätteskönt för alla andra som är där.

Vad kul med kurs, jag gillar det väldigt mycket jag med.
 
Jag ska till GK-SM på söndag men blir illa till mods när jag läser rapporter om grov ridning. :( Någon som är där som sett det?
 
Jag ska till GK-SM på söndag men blir illa till mods när jag läser rapporter om grov ridning. :( Någon som är där som sett det?
Av det jag sett så tycker jag inte att det varit genomgående grov eller hård ridning, även om det inte varit 100% fläckfritt heller.

MEN: Mig veterligen har EN person fått gula kort, dessvärre med båda sina hästar. Tyvärr ska den personen rida tre (!) A-finaler imorgon, så det har ju då tydligen gått bra trots de gula korten. DET sticker rejält i ögonen tycker jag, för då känns det inte som om grov ridning döms ner tillräckligt. Jag såg den ena uttagningen där två gula kort delades ut och jag tycker det var berättigat - synd att inte alla domarna gav gula kort!
 
Lycka till nu för J och hennes häftiga häst! Jag har på känn det kommer att gå väldigt bra från att ha sett dem live på Sundabakki!!
Tack! Hon har ju hunnit rida båda sina klasser vid det här laget och det blev tyvärr inga finalplatser den här gången och kanske lite lägre poäng än vanligt. Lite trött häst, framförallt i tölten som gick när det var väldigt varmt i torsdags. Men han har ändå gjort en superfin säsong sitt första år som "vuxen" (han är 7) och vi är SÅ nöjda med honom!
 
Av det jag sett så tycker jag inte att det varit genomgående grov eller hård ridning, även om det inte varit 100% fläckfritt heller.

MEN: Mig veterligen har EN person fått gula kort, dessvärre med båda sina hästar. Tyvärr ska den personen rida tre (!) A-finaler imorgon, så det har ju då tydligen gått bra trots de gula korten. DET sticker rejält i ögonen tycker jag, för då känns det inte som om grov ridning döms ner tillräckligt. Jag såg den ena uttagningen där två gula kort delades ut och jag tycker det var berättigat - synd att inte alla domarna gav gula kort!
Var ser man de gula korten? Jag är nyfiken på vem det är
 

Liknande trådar

  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
110 656
Senast: Fazeem
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
80 81 82
Svar
1 633
· Visningar
116 121
Senast: Trott
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 018
Senast: Sesca
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 067
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp