Islands sadel eller vanlig sadel?

S

Sinnsyk

Vet inte alls om jag e inne på rätt kategori här men det märker vi. :d Vad ska man ha?:confused: Måste man ha islandssadel till en islandshäst och vad är det för skillnad på en islandsadel o en vanlig i störta allmänhet. Kan man ha islandssadel till en vanlig häst?? Någon som vet? Tacksam för svar.:rofl:

Sv: Islands sadel eller vanlig sadel?

Vet inte alls om jag e inne på rätt kategori här men det märker vi. :d Vad ska man ha?:confused: Måste man ha islandssadel till en islandshäst och vad är det för skillnad på en islandsadel o en vanlig i störta allmänhet. Kan man ha islandssadel till en vanlig häst?? Någon som vet? Tacksam för svar.:rofl:

Nej man måste inte ha en islandssadel, man kan ha vilken sadel man vill bara den har rätt passform för hästen. man väljer det man trivs bäst själv i.

Om du jämför tex en dressyrsadel och en islandssadel så brukar dressyrsadeln vara djupare i sitt säte än islandssadeln, men det är en smaksak vad man trivs i, jag hade tidigare en dressyrsadel på min isis men kände att jag inte fick rätt rörelsefrihet när jag red tölt och pass så då skaffade jag en islandssadel.

En hoppsadel är väl kanske inte det bästa när man ska rida just gångarter eftersom den är framskuren och kan vara lite störande för hästens rörelsemönster i tölten, men jag brukar ha hoppsadel ibland när jag ska hoppa lite och inte ska rida gångarter.

Jag har nu en childeric DI (dressyr island), den är som en dressyrsadel, men har ett flatare säte och ja man kan ha isissadlar på vanliga hästar, mitt halvblodet hade childericen när jag dressyrade och jag vet flera toppryttare i dressyr som har childerics islandsmodell tex lussan och minna telde.

Islandssadeln har i allmänhet inte någon speciell passform utan brukar passa på vanliga hästar också, de har bara ett flatare säte och ibland mindre knästöd för att ge mer frihet för ryttaren i islandshästens extra växlar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 764
Senast: Lavinia
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 566
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 606
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar