Is i magen eller?

Boll

Trådstartare
Nu behöver jag era, kloka Bukefalisters, råd.

Lite historia
Jag har ett arabsto på 18 år, som för snart två år sedan skadade sig illa i ena hoven när hon busade i hagen.
Hon slog/slet av en stor bit ben i hoven precis under hovleden. (Lite större än en spelkula)
Denna benbit operaerades ut och nu mår pållan bra sedan ett tag tillbaka. Hon håller hull, busar i hagen etc. precis som hästar bör :D
Men hon är triangelmärkt och hon har en liten rörelsestörning i trav.

Nu till min fundering.
Jag har precis börjat låta en liten tjej (ca 40-45 kg) rida så smått på henne. Bla för att pållan ska få komma ut i skogen och se något annat än hagen ibland.
Det är en häst som har mycket att ge och älskar pyssel.
Hon blev såååå glad första gången hon reds att hon brallade. Det har hon aldrig gjort förr. Och ja, det var av glädje, det märktes tydligt.
Sedan har hon ridit en gång till. 90 % skritt där pållan rör sig helt rent, men även liiiite trav, mest för att jag ska få se hur hon rör sig och hur det ser ut med ryttare.
I traven gick hon synbart orent (inte jättemycket) men hon verkade obekymrad och ville gärna trava. Fast på ett lungt sätt. Alltså inte stressat, som vissa hästar kan göra när de har ont och liksom vill springa från obehaget.
Hästn i fråga är en sådan fröken som brukar se mycket lidande ut när hon har ont. Nu såg hon glad och nöjd ut. Skrittade på med stora steg och verkade allmänt till freds.
Vad tycker/tror ni. Lider hon av att bli riden? Gör det mer skada än nytta tro?
Kan det kanske vara så att orenheten inte är en egentlig hälta, utan mer en slags stelhet som uppstått pga ärrvävnader och sånt. men att hon inte har ont?
Det är så svååååt!:crazy:
Självklart ska hon sättas igång med största försiktighet, men jag tror inte på att hon endast ska skrittas resten av sitt liv.

Vad skulle ni ha gjort om det var er häst?
Låtit henne gå utan att bli riden, eller skulle ni haft is i magen och se hur det utvecklas med ryttare?

// Anna

Sv: Is i magen eller?

Jag hade kontaktat en veterinär för en bedömning. Fördelaktligen den som behandlade henne i samband med skadan, för att få ett utlåtande. Att sitta och gissa på egen hand kan vara farligt, även när man känner hästen. Det skulle ju kunna vara så att hon har ont, inte nödvändigtvis superont, men att hon ändå känner diffus smärta men att det inte syns på henne i övrigt eftersom hon tycker det är så kul att få komma ut.

Tack för era svar :) Svarar båda här.
Hon rör sig likadant med och utan ryttare, kanske markerar liiiiiite mer med ryttare i traven. Men har som sagt endast travat jättelite och planerar att sätta igång jättelångsamt.
Men hon springer mycket i hagen och brallar och showar etc. Full rulle ibland ;)

Veterinär har jag haft kontakt med massor av gånger efter att skadan inträffade. Senast för ca fyra månader sedan när hon blev treangelmärkt.
Har haft samma veterinär hela tiden. Hon har svårt att säga hur ont hon har. Men så långe hon håller hull, verkar må bra (pigg och glad) och rör sig normalt i hagen så är det iallafall inte jätteilla.
Sättet hon rör sig på nu har varit konstant senaste året. Alltså varken bättre eller sämre.

Eftersom skadan är läkt så bra som det går så funderar jag på om det verkligen kan göra så mycket skada om hon blir riden lite lungt så länge hon inte verkar få mer ont av det?
Om vi ponerar att hon kanske har liiiite ont men tycker att det är jätteroligt och inte får mer ont än det lilla hon har. Är det då inte bättre att hon får komma ut i skogen och bli riden litegrann än att gå i hagen och glo?

// Anna

Litet tillägg. :D

Tanken är då förståss att samma (lilla) tjej ska rida henne hela tiden. Hon ska givetvis inte få för stor tyngd på ryggen.

Det borde ju vara rätt enkelt och se om det är smärta eller inte. Antingen bedövar man eller så ger man smärtstillande en period och ser om hästen blir bättre. Blir det det så är det smärta och inte bara stelhet.

Sen får man väl i samrådan med behandlande veterinär avgöra om hästen går att få smärtfri eller ej.

I min värld behåller man inte en häst som har ont och inte kan bli smärtfri. Då får de vandra vidare.:)

Jag håller med dig om att inte behålla en häst som har ont och mår dåligt! :)
Min veterinär bedömde inte att hon mådde så dåligt att hon behövde avlivas. Jag var mycket noga med att poängtera att jag absolut inte ville att hon skulle må dåligt och ha ont. Gjorde hon det skulle hon tas bort. Men veterinärens bedömning var att hon gott kunde gå kvar som avelssto/sällskapshäst iallafall. Bättre än vad hon är nu kommer hon med största sannolikhet inte att bli och hon är nöjd och glad, men som sagt markerar lite i traven.
Det var ett bra tips att ge smärtis och se vad som händer! Att jag inte tänkte på det själv :o

// Anna

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 616
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 733
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 993
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka