Sv: Irco Mena

Det är nog bara jag här i församlingen som inte gillar Irco Mena avk.

Trots att jag är dödligt förtjust i Irco Marco och hans avkommor.
Lite märkligt kan tyckas men de erfarenheter jag har av Irco Menas avkommor är allt annat än bra.

Visst kan de hoppa! Hoppar hus de gör dom, dock så har de jag träffat vart allt annat än lätta att hantera, vilket jag tycker är en mycket viktig bit(speciellt när ens dagliga jobb är att rida/hantera dom).

Vi hade 2 I Mena avkommor i stallet, båda var lynniga, jobbiga och stundtals helt livsfarliga att hantera. Dock så funkar de super på tävling, båda går idag 140-150 klasser int med framgång.

De var dessutom speciella att rida hemma, mycket ideér om hur saker och ting skulle vara. Men på tävling så var de båda klippor.
Hårda i skallen skulle jag vilja påstå.

Jag har träffat på ett gänga andra I Mena avk och de flesta har haft detta lite dryga sätt. Jag skulle vilja kalla dom Tävlingshästar för proffs och absolut inte amatörtävlingshästar.

Irco Marcos avk har vi haft en hel hög av, då vi hade ett flertal på försäljning och för tävling för en uppfödares räkning.

Dom var alla mycket trevliga, snälla och lättsamma i både ridning och hantering. Dom hoppade också i regel mycket bra.

Så Irco Menas skalle torde ju komma från Ballymena Park för ingen av I Marcos avkommor jag träffat har vart så svåra som I Menas.

Men detta är ju bara min åsikt..och jag verkar vara ganska ensam om den även om den är plockad från de erfarenheter jag har.
 
Senast ändrad:
Sv: Irco Mena

dom jag har träffat har också varit lite speciella med egna åsikter, men eftersom de hoppar så himla bra har jag sett genom fingrarna...
De har absolut aldrig varit livsfarliga snarare lite påhittiga
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Irco Mena

pialotta skrev:
dom jag har träffat har också varit lite speciella med egna åsikter, men eftersom de hoppar så himla bra har jag sett genom fingrarna...
De har absolut aldrig varit livsfarliga snarare lite påhittiga

Jo, det var nog så min gamla arbetsgivare också resonerade.
Dock så var det ju för det mesta inte h*n som hanterade dom i vardagen där det var problem, för som sagt så var dom vettiga på tävling.

Dom har nu "växt upp" och blivit stora och något mer sansade på hemmaplan. Tyvärr så har dessa erfarenheter jag har med dessa busar gjort att jag banne mej aldrig skulle vilja ha en I Mena häst öht.

För mig är det viktigt att det fungerar på alla plan, både hemma och på tävling.

Angående storlekar som jag såg att det stod om längre upp så var den ena av våra ca 178 cm och den andra ca 155 cm, så det var verkligen skillnad.
 
Sv: Irco Mena

återupplivar denna tråden lite nu då jag blivit lite intresserad av irco mena, drömmer lite om att betäcka mitt come back 2 - zeus sto :) hon blir 13 i år så blir det betäckning så blir det åtminstone innan hon blir 15år.

har hört att irco mena var väldigt trevlig häst och att han lämnar bra avkommor :). ägarna har tydligen kvar en del sperma efter honom men jag antar att han är väldigt dyr då också :banghead:.
hur är era irco mena hästar nuförtiden? kan galen fuxtant + stor flott skimmel bli bra :p?
 
Sv: Irco Mena

Min irco mena fick 8 på typen på 3 års och 9 på typen på kvaliten..bara som en motvikt till vad gylle hade för erfarenheter. .dock har jag sett en hel del som stämmer in på beskrivningen.
 
Sv: Irco Mena

ja min häst är ju också som hon är, så hade velat ha ngt lungt och tryggt på henne. anledningen till att jag ens kom på tanken med irco mena var att vi började prata betäckning, och så kom det in att min mosters föräldrar hade kvar sperma från en av deras gamla hästar. lite googlande och så kom det fram att det var irco mena = bra fin häst (som man kanske kan flörta till sig lite rabatt på :p).
fast ja min häst började lugna ner sig i 9 års åldern, hon är stencool på tävling och kan vara lite jäklig hemma. så det är kanske inte så jätte smart att lägga på en hingst som lämnar likadana hästar :p.
 
Sv: Irco Mena

ja blir det en sjögalen knasboll så kan du få rida in den åtminstone :p.(corina blev inte ordentligt inriden förrens vid 6 år då det var svårt att sitta kvar på henne tydligen :p), har alltid tyckt om hästar med temperament, men det är inte roligt om det blir för mycket :D.

sen så finns det ju en chans att fölet blir skimmel :O! har en vit häst i stallet och förstår inte hur den hamnade här. tacka vet jag fuxar :p.


hippocampus; blir det ett sto så är den Min!
 
Sv: Irco Mena

Ang lungt och tryggt. Känner visserligen bara två hästar e. Irco Mena men båda är verkligen extremt coola. Typ i klassen, något brakar ner vid sidan av banan och alla andra hästar kastar sig iväg i panik åt motsatt håll medan de två lyfter extra på huvudet och ev klipper lite med öronen. Båda så trygga att i princip vem som helst kan hoppa upp och rida varsomhelst, eller hantera de från marken för den delen också.
Båda skimmlar runt 170cm, båda u mindre ston.
 
Senast ändrad:
Sv: Irco Mena

förutom färgen så låter de som trevliga individer :D, är mest en hobby häst jag vill ha till de lägre klasserna i dressyr och hopp, ev fälttävlan. och har man tur och får en super häst så kan man ju alltid hitta ngn som vill tävla upp den :).
stoet är 167cm i mkh vilket jag tycker är lagom, men så länge det inte blir mer än ca 174 så får vi nog in den i stallet utan att behöva bila upp golvet :p.
 
Sv: Irco Mena

vet f ö en häst som har irco marco i fjärde led (ircos pride i 3e), otroligt lugn och fin häst som vem som helst kan rida och hantera. är dock det närmsta jag kommit en marco avkomma/släkting. och blir det en sån häst så blir jag glad ^_^ trots mega stor skimmel. får fråga ut moster om mena när jag ser henne nästa gång :D
 
Sv: Irco Mena

KL

Har inte aveln på halvblodssidan kommit längre att man fortfarande använder hingstar som varit döda och begravna i många år? Man vill ha snabba generationsväxlingar för att bättre på rasen, detta tycker jag verkar vara mer bakåtsträvande...
 
Sv: Irco Mena

ja man jag tycker också bättre om de äldre typerna av halvblod. små sport räkor tycker jag inte om :p. är inte ute efter att tävla på hög nivå eller avla vidare, tar jag ett föl är det endast för eget bruk och inte för att sälja.

sen eftersom det är en släkting som ägde och red hästen när han gick omkull och skadade sig i danmark, så känns det roligare att ha en avkomma efter honom i familjen.
 
Sv: Irco Mena

KL

Har inte aveln på halvblodssidan kommit längre att man fortfarande använder hingstar som varit döda och begravna i många år? Man vill ha snabba generationsväxlingar för att bättre på rasen, detta tycker jag verkar vara mer bakåtsträvande...

Man kanske vill ha en Wega...

Det skulle jag i vart fall vilja.
 
Sv: Irco Mena

ja en häst som kan gå os i både dressyr(som toy story) och fälttävlan(som wega) är ju inte helt fel.

jag blir glad bara den kan hoppa småhinder i hagen och hänga med på lite terräng träningar och dressyr tävlingar :p. (höga ambitioner jag har :rofl:).



(fast jämför man mitt sto med toy story som har samma uppfödare också så är de mil ifrån varandra i fråga om fallenhet för dressyr.)
 
Senast ändrad:
Sv: Irco Mena

Men just Irco Mena har haft extremt många bevåvade avkommor. En enorm tur för aveln att det fanns så mycket fryst på honom.
 
Sv: Irco Mena

Jag har två stycken just nu, har haft totalt 3 stycken Irco Menor, och dom två sista är köpta enbart på stammen ska jag erkänna. Underbara i temperamentet ursnälla och trevliga individer alla tre. Hoppat mycket bra, med en hel del motor i ridningen. Alla stora 170+ och Två av dom är faktiskt bruna! Skulle lätt köpa en Irco Mena till i framtiden!
 

Liknande trådar

BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 861
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 184
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 281
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp