Inventering på hästar i komunen..

Penny_Lane

Trådstartare
Jepp idag när jag satt som värst begravd under filtar o pillade med bokföringen så knackade det på dörren.
Jag öppnade och får syn på en liten blond speta inte mkt äldre än jag. Det var dags för inventeringen av hästar och hästgårdar i komunen. Jahapp svarade kort och allvarligt inte så särskilt vänligt på hennes frågor. Vissa av frågorna va så korkade att jag inte kunde låta bli att ge näbbiga svar.

Ex. Har ni transport??

Ehh e du blind bruden de står en helt ny värmlandsvagn och 2 hästlastbilar på gården.. Näää vi har nog inget.. :smirk:

Jaha när skall dom besiktigas??

Och det har med saken o göra hur??? :confused: Hmm sa ja du kan ju läsa på skattelapparna själv.. Transporten behöver inte besiktigas förrän nästa år och lastbil 1 skall skrotas lastbil två är en sponsorbil (kan man säga) som skall besiktigas i mars.. NÖjd??!!

De va hon ju då inte..

Vad e de för sorts hästar ni har??

Tävlingshästar i hoppning Halvblod och en ponny..

Vaccinerar ni dom??

Hmm är du sann eller?? De e väl klart annars hade man varit portad på alla tävlingar.. Vad hade du för utbildning nu igen?? :D

När hade ni veterinär här senast och vem använder ni??

Kan säga att hon inte kände till en enda.. Och vid nämnadet av landslagsveterinären såg hon ut så här...---> :confused:

Jaha man kan ju fundera på om och vad för sorts utbildning hon hade.. Hatar det överförmynderi som dom skall ha på en bara för man har hästar. Dom har inget o komma med ingen utbildning och man e i 90% av fallen mer utbildad och kunnig likförbannat skall dom komma med råd.. :eek:

Rena dumma påstående som jag frågade står de verkligen så i jordbruksverkets lagar.. Ex om vind och regn skydd i hagar.. mina hästar går ute 6-7 timmar om dagen om det inte regnar då kommer dom in efter 2-3 timmar.. Regn och vindskydd behövs bara om dom går ute hela dygnet eller??

Ja man kanske har blivit helt knäpp.. vad vet jag... :D Lustigt ändå.. vad gav den utfrågningen??

Sv: Inventering på hästar i komunen..

Jag ser inte ditt syfte med att medvetet vara otrevlig. Är det så himla svårt att vara lite vänlig mot folk ? Hon hade väl antagligen standardfrågor, och då ställer man ju dom även om man har 2 ögon att se med...Det går antaglige bra mycket fortare att ställa frågor ur ett frågepapper än att springa runt och kolla skattemärken på hästtransporter som står ute på gården...Tycker du var otrevlig.

Hon gjorde väl bara det hon är ålagd att göra? Jag förstår inte heller vad du blev så upprörd över...

*lånar*
Otrevlig behöver man ju inte vara, men jag fattar inte varför dessa frågor var viktiga?
Vad spelar det kommunen för roll om jag skulle ha ingen eller en hel hög med hästtransporter ute på gården? besiktigade el. ej.
Ska dom tvinga mig att besiktiga om jag har en som inte är det?

Vad spelar det också för roll vilken vet. jag anlitar? Det kanske inte är samma varje gång.
Jag tycker frågorna var helkonstiga.
Kommer det nån gång nån hit så ska de iaf först visa upp nåt slags intyg/leg på att de är den de säger och verkligen ska utföra detta jobbet så det inte är tal om några lurifaxar som drar runt i buskarna och håller på med gud vet vad.

Men hon gj9orde ju bara sitt jobb!
De e väll bra att dom kollar, dom kan ju komma till ett stall med vanvåradade hästar och ingen som tar hand om dom!

Usch, jag gillar inte heller att bli kollad! Jag skulle tycka att det var otrevligt om någon kom och började fråga mig en massa saker som de egentligen inte har med att göra.

Penny_Lane skrev:
Vissa av frågorna va så korkade att jag inte kunde låta bli att ge näbbiga svar.

Ex. Har ni transport??

Ehh e du blind bruden de står en helt ny värmlandsvagn och 2 hästlastbilar på gården.. Näää vi har nog inget.. :smirk:

Ja men vad säger att det är din transport?

Jaha när skall dom besiktigas??

Och det har med saken o göra hur??? :confused: Hmm sa ja du kan ju läsa på skattelapparna själv.. Transporten behöver inte besiktigas förrän nästa år och lastbil 1 skall skrotas lastbil två är en sponsorbil (kan man säga) som skall besiktigas i mars.. NÖjd??!!

Man skattar ju varje år, även om besiktning sker vartannat år. Det kan ju bli svårt att läsa på skattelappen, på släp gäller dessutom besiktning 1 år från utfört datum och måste inte sammanfalla med skatten.

De va hon ju då inte..

Vad e de för sorts hästar ni har??

Tävlingshästar i hoppning Halvblod och en ponny..

Vaccinerar ni dom??

Hmm är du sann eller?? De e väl klart annars hade man varit portad på alla tävlingar.. Vad hade du för utbildning nu igen?? :D

Nu kräver ju inte alla tävlingsformer vaccinerade hästar, och även om du har tävlingshästar vad säger att du har varit ute och tävlat med dem?

När hade ni veterinär här senast och vem använder ni??

Kan säga att hon inte kände till en enda.. Och vid nämnadet av landslagsveterinären såg hon ut så här...---> :confused:

Jaha man kan ju fundera på om och vad för sorts utbildning hon hade.. Hatar det överförmynderi som dom skall ha på en bara för man har hästar. Dom har inget o komma med ingen utbildning och man e i 90% av fallen mer utbildad och kunnig likförbannat skall dom komma med råd.. :eek:

Rena dumma påstående som jag frågade står de verkligen så i jordbruksverkets lagar.. Ex om vind och regn skydd i hagar.. mina hästar går ute 6-7 timmar om dagen om det inte regnar då kommer dom in efter 2-3 timmar.. Regn och vindskydd behövs bara om dom går ute hela dygnet eller??

Ja fast hon kan ju inte veta att dina hästar står installade 18 timmar per dygn, oftast brukar man kanske ha hästen ute mer än så. 12 timmar eller mer så gäller vindskydd i hagen.

Jag skull framför allt blivit irriterad om någon bara dykt upp utan att bestämma tid. Sedan har de ju vissa frågor de måste ställa och det får man ju acceptera. Vem vet om det var dina transporter eller någon annans som stod på gårdsplanen?

Och vad f*n har hon med sådant att göra...snart bor vi i ett samhälle som är lika kontrollerat som gamla sovjet!!! :o :(

Väldigt ofint att komma och ta upp tid utan att först "boka" in ett besök...

Jag hade nog haft svårt att vara trevlig själv...

Varför ödlsa energi på att vara otrevlig?
Varför göra hennes dag till en dålig en?
Spelar väl ingen somhelst roll att berätta lite småfakta? Dels för att kommunen är intresserad av att hästarna sköts ordentligt och för att de är intresserade av vad kommuninvånarna sysslar med så att de vet hur de ska planera.

Helt onödigt beteende att vara otrevlig. Om du tyckte att hon inte kunde sitt jobb ordentligt hade det väl varit mer på sin plats att underlätta för henne och lära henne nåt nytt som hon faktiskt har nytta av. Man kan inte sina arbetsuppgifter första dan på jobbet, erfarenhet kommer med tiden (säger inte att det var hennes första dag)

hästmyran skrev:
Dels för att kommunen är intresserad av att hästarna sköts ordentligt och för att de är intresserade av vad kommuninvånarna sysslar med så att de vet hur de ska planera.

HUR vet man att hästarna i kommunen sköts ordentligt baserat på de här frågorna? Bara för att det kommer någon sorts "inspektör" till ens dörr betyder det ju inte att det är något vettigt som inspekteras... :smirk:

Svarar alla här..

Jag tycker att de e ofint att komma hem utan att boka tid. Vad hade hänt om jag inte varit hemma. Tjejen va inte intresserad av att se någonting utan bara ställa frågor. Helt meningslöst. SKicka lappen hem till mej så fyller jag i den och skickar tillbaka..

Sen kan jag undra vad hon har med saken o göra om min hästar är vaccinerade och om hästtransporterna och bussarna e besiktigade. Tänk om jag nu ställt av dom som jag brukar göra över vintern. är jag en sämre hästägare då??
Jag välkomnar att dom granskar och kollar. Men de e som en gammal hovslagare säger. Det e egentligen inte tävlingsryttarena man borde granska de e dom som backar ur bilen ur garaget och trycker in ponnyn där istället. Och det finns vad jag hört en hel del.

Sen kan jag inte låta bli att vara misstänksam mot dessa som min fina komun skickar ut. En garnne anmälde mej för ett par år sedan. Han som kom ut hade följande o påpeka.
Min ena häst va klippt och gick med täcke i september de va upprörande enligt honom. Han gick själv i hagen oxå eftersom han aldrig innan han kom till mej umgåtts med andra hästar och var helt kokko. Han va helt kokko för övrigt. Nr 2 va att min andra häst tappat en sko, den skon kom på senare på kvällen när hovis kom.
Han klagade på att vi saknade sarg i ridhuset (13*27 m stort) Detta slutade vi att använda efter besöket.. Sedan klagade han på att vi använde en stege som grind eftersom hästarna sprängt grinden när vi hade elrep tidigare så hade jag hängt stegen över mer för o visa att de va stopp där.. Ingen häst hade ens försökt o ta sig ut därifrån. efter besöket togs grinden bort o jag hängde ikea kassar på repet istället..

Efter å ha klagat o jag tappat tålamodet med denne man. erkände han motvilligt att han fått jobbet för att han va bra på slaktdjur och han visste ingenting om hästar. Men du verkar ju kunna en hel del sa han.. Iaf mer än mej.. (det får man ju hoppas)

I grannkomunen va det tydligen en tjej som åkte runt o hade det som sommarjobb :eek: Är vi hästägare inte värda mer än så??
Tycker inte miljöinspektörerna skall få komma ut och kolla hästgårdar om dom inte kan något om hästar. Vad är det för idee då??

Sen till dej som skrev att jag hade 18 timmars stalltid för mina hästar så vill jag säga som så. Även om dom går två och två i relativt stora hagar börjar dom efter 5-6 timmar att bli oroliga springa runt och skada sig själv och dom andra i hagarna. Månag av hästarna är äldre och har aldrig innan dom kom till mej varit i hage alls tyvärr. Dom har stor boxar och trivs med att komma in får eftermiddagsmaten i boxen ridas en timme och sedan vila få kvällsmat vid tio och sen sova. Många tävlingshästar som rider lägre och högre klasser har det bra mkt sämre.

Likaså vill jag kommentera det där omvaccinering av hästar. Tävlar man i hoppning vilket jag poängterade för henne så måste hästarna vara vaccinerade. Det står i TR= Lag.. Och jag tycker att man borde känna till en sådan sak...

Inflikar.

Hon frågade om jag hyrde ut boxar och jag sa. Nej de e bara jag och min syster som har hästar här på denna gården. Är det då inte att anta att hästtransporten och bilarna e våra??

Penny_Lane skrev:
Inflikar.

Hon frågade om jag hyrde ut boxar och jag sa. Nej de e bara jag och min syster som har hästar här på denna gården. Är det då inte att anta att hästtransporten och bilarna e våra??

Nej inte alls, jag ställer min transport hos en bekant. Alla de hästar som står i hennes stall är hennes egna, hon har även 2 transporter själv och sen min som står där. Så det är inte alls självklart att transporterna måste vara dina. Kommuninspektörer kommer och granskar hennes släp lite då och då, men min måste dom lämna ifred eftersom den inte tillhör stallet.

De får tydligen göra flygande besiktningar utan föranmälan, så det kanske inte är otänkbart att du får flera besök.

Ja visst låt dom komma. Men då skall dom fasen ta mej vara utbildade o ha sett hästar mer än på bild. Tycker de e skandalöst att man skickar ut ett gäng outbildade tjejer för o kolla sånt.
Det ger dom duktiga utbildade inspektörerna dåligt rykte... Synd..

Om hon hade sagt typ.. Ni har många hästlastbilar och transporter här e de era allihopa?? Hade varit en snällare fråga.. Dessutom vad har hon med den saken o göra?? Om jag lånar grannens tranport e väl min ensak. eller??

Senast ändrad:

Det verkar ju nästan som om det var en prao (eller någon annan praktikant) som besökte dej.
Om du är missnöjd med hennes uppförande eller kunskaper tycker jag att du genast ska ta kontakt med hennes uppdragsgivare och tala om detta. Då får hon en chans att uppföra sig bättre alternativt läsa på innan nästa hembesök.

Immer

Tror inte det spelar någon roll.. Har lärt mej av de statliga bolagen i eller förlåt kommunala... :p i våran komun att klgara du e du jobbig o då e de DU som har ett problem. Om man bara bott 20 meter ängre åt andra hållet.. :(

Om man ser de som så va den gubben dom hade innan värre.. så jag vet inte kanske skall bjuda in henne på fika nästan gång.. ;)

Så märkligt att två grannkommuner kan vara så totalt olika.
Här i Helsingborg lyssnar man på kommuninvånarna. :)

Immer

Och i vår kommun kom djurskyddet på rutinbesök när jag inte var hemma. Mannen knackade på och lurade ut min då 8 åriga dotter i stallet och tvíngade henne att redogöra för skötsel, foderstater och gödselhantering för de får, hästar och höns vi hade då. Dottern grät och var jätterädd för gubben, men vågade inte annat än följa med och svara så gott hon kunde. :mad:

Gissa om jag ringde idiotens chef??? :mad:

Så hade jag också gjort.
Det kan förhoppningsvis leda till att sådant inte upprepas.

Immer

Liknande trådar

D
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny på detta forum och heter MArtine kallas Tine kort & gött. Har tidigare i mitt liv tränat/tävlat med olika typer av...
Svar
10
· Visningar
1 348
Senast: Cizma
·
I
Hästvård två skadade hästar har vi fått idag, men det ena stoet tog priset.... Hon har lyckats med att fastna i haken som håller fast...
Svar
9
· Visningar
1 174
Senast: iloveyou
·
Z
Hästvård Jag vet inte om denna tråd hamnat rätt, men flytta den gärna till rätt ställe. :laugh: Jag undrar nämligen hur era hästar går i...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 879
Senast: Quiss
·
Träning Jaha.. Det är bara att inse att min häst skiter (i stort sett) fullständigt i mig... Jag behöver tips på hur man jobbar fram det här...
2
Svar
32
· Visningar
2 702
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar