Introducera vuxna marsvinshanar?

Sv: Introducera vuxna marsvinshanar?

Mjo... Trångt är det också, har 2 i 100-buren och det blir liksom... Uäck, ingen plats alls O.o 2 hus och en höhög så är det smockfullt redan liksom. Så jag ska köpa mig en 140-bur och går inte det så får det bli en bokhylla :D

Ok jag har en 120x60 och där går 2 hanar men dom trivs bra och får plats :)

Vet du vilken färg min Bolly som han heter är ?

Här kommer en bild på Bolly så kanske ni kan lista ut vilken färg han är :

show.html

Om ni inte ser klicka här :
http://Ginnipig.bilddagboken.se/p/show.html?id=184100004&directlink=1

Stackare, det är ju gulligt när de får ankröv av allt hår :D
(Ehm ja alltså, Kenneth är nerklippt så rövpälsen står rätt upp så han får en jätteröv, kanske ska nämnas :D)

Min peruan får alltid tovor av allt hår speciellt i baken så mamma & jag får alltid kliappa det kort kort så det står upp :P

Långhår klipper man så att pälsen högst upp från rumpan går ner nästan ner till bordet baktill. Det "släpet" lyfter man upp och så klipper man pälsen under där på rumpan kortare (halägs från toppen p rumpan bukar bli rätt bra). Då är dom snygga baktill utan massa tovor.
Är man lat som jag varit ibland så klipper man ner hela grisen kort :D

Mjo, är typ så jag ska försöka också men först måste pälsen få växa ut :D Han var nerklippt så vid köpet, har inte haft honom så länge än ;) Får se om de kanske blir korthåriga i sommar, bor så pass att det blir sol och väldigt varmt på dagarna så det kanske är skönare för grisarna att agera korthår över sommaren :)

Börjar bli dags att klippa lite i Ulf däremot, han har börjat bli lite äcklig i röven... Och Örjan, förra ägaren har klippt ner röven på honom men lämnat en lång slinga kvar, det ser förjävligt ut :rofl:

Nu är tråden rätt gammal men... hur gick det med introduceringen? Imorgon ska jag själv iväg och hämta en omplaceringshanne på försök. Egentligen ska jag inte ha fler marsvin men... han såg ju så ynklig ut :crazy: Åldern är okänd men han är "äldre". Grabbarna (två stycken) han ska flytta in till är ett år gamla. Mina marsvinskillar har bott med flera hannar i förra hemmet, men har bott i egen bur nu i ca 3 månader.

Så, nån som har några tips på hur jag ska få det att funka (eller har jag dömt oss alla iom det beslutet och min förbannade blödighet? :o)...?

Här gick det inte alls. Ulf och Kenneth tvärvägrade acceptera Örjan i flocken, och Kenneth började bråka nåt så jävulskt med Ulf - enda sättet för Ulf att undvika bett var att hålla sig på en hylla hela dagarna :crazy:

Det slutade med att Ulf flyttade till nytt hem där han numera har ny kompis, och så köpte jag 2 yngre grabbar som numera sällskapar med Örjan. Kenneth bor själv och mår inte alls bra av det (fast där är det mer som ligger bakom måendet än bara ensamboendet... Han är rädd för människor dessutom så han är antingen isolerad eller rädd hela tiden) så han ska avlivas :(

Nej, vad tråkigt :(:crazy: Att det ska va så jäkla svårt att ha hannar ihop ibland. Jag ska ialla fall ge det ett försök imorgon. Så som han hade det nu kan han inte ha det. Funkar det inte med grabbarna får han väl kastreras om hälsan tillåter och bo med tjejerna haha

Ska ta det lite lugnt imorgon dock. Han får flytta hit och så får buren stå bredvid killarnas en/ett par dag(ar) så han får lugna sig och vänja sig. Har aldrig träffat marsvinet så jag har ingen aning om han är dominant eller inte. Har introducerat många honor men det här är nåt nytt. Får se hur det går...

*skitnervös att det inte ska funka och jag sitter med ett marsvin som ändå blir ensammarsvin :crazy:*

Kan ju lika gärna funka också - se bara på min Örjan som glatt flyttade ihop med två yngre (som inte var så unga ändå :p). Örjan var det inga problem med men hans nya kompisar var inte alltför glada om man säger så ;) Men nu går de utmärkt ihop i en enda liten flock :love:

Håller tummarna för att du inte får en sådan hanne som jag fick...Köpte honom från uppfödare 5 v gammal. Han är kastrerad och har nu klått upp alla mina andra marsvin....Kan inte bo ihop med någon utan att starta slagsmål...Han verkar dock vara "one of a kind" Tacka vet jag honor....

Men lycka till och det kan nog inte bli värre än mitt dilemma....

Hur länge tog det innan Örjans nya kompisar accepterade det?

Härborta är det lite sisådär idag. Kan kalla dom A, B och C för enkelhetens skull. A och B har bott ihop i hela sitt liv. A är dominant medan B är väldigt försiktig och undergiven.
Igår eftermiddag kom C, som är en riktigt glad, social liten skit :p Inte speciellt dominant och inte alls elak, bara nyfiken. Han tyckte det var askul att få lite nya polare medan A blev ganska förbannad. Det har kurrats och skrikits en hel del mellan dom där två och dom har även rykt ihop några gånger, men dom sitter tillsammans i en stooor bur (har slagit ihop 3 stycken). Jag var ju beredd på detta så det ska få några dagar.

Dom var helt tysta i natt dock och just nu ligger dom och sover några dm från varandra. B, min lilla blyga gosse är däremot bara rädd för den nya så han ligger i ett annat hus och trycker. Äter dock hö och grönsaker som stoppats in till honom när det är lugnt i buren. Tror han kommer bli lugnare så fort A och C rett ut det dom ska.

Så... uppdatering följer

Fjantaz; tack för din lyckönskning, jag verkar behöva den haha Envisa grisar...

Kenneth bor själv och mår inte alls bra av det (fast där är det mer som ligger bakom måendet än bara ensamboendet... Han är rädd för människor dessutom så han är antingen isolerad eller rädd hela tiden) så han ska avlivas :(

Det skulle inte funka att omplacera honom med en hona då? (om han är kastrerad så klart)

Det tog några dagar bara. Lite gruff första dagen, sen fick de gå ihop på dagarna men bo isär på nätterna så jag hade koll hela tiden. Efter ett par dagar fick de börja bo ihop på heltid och det gick alldeles utmärkt :)

Nope, Kenneth är intakt :D Har funderat lite på det där med kastrering och ha honom med en hona men lycka till med att hitta nån som vill punga ut en massa pengar för en kastrering som kanske inte ens funkar (om han ens överlever operationen), och när det dessutom är på en liten grabb som är livrädd för människor så... Njäe. Han får avlivas istället, så slipper han skita på sig så fort man går förbi buren :crazy:

Uppdatering efter den nya grisens två första dygn här;

Första dagen var det som sagt ganska mycket bråk men natten fick dom spendera i samma stora bur. Först ledsnade jag på pipandet och stängde igen en dörr i burren så den delades i två, men nya lilla gossen (som faktiskt inte har ett namn än haha :p Förslag är välkomna) såg så ynklig ut, pep och bet i gallret så jag hade inte hjärta att ha det stängt nån längre tid.

Igår var det lite lugnare. Dom rök ihop ett par gånger men tjafsade mest. Släppte ut dom på golvet på kvällen och den nya grisen upptäckte att det fanns FLER grisar här (mina honor) :eek::D Först bara stirrade han, sen gick han låååångsamt fram till buren där tre brudar satt och käkade. Han satte sig utanför, tittade och började sen käka hö som ramlat ut en stund innan han insåg att rummet var stort och det fanns massor att göra/nosa på/ bita i så han sprang iväg. 2 timmar senare, när alla andra grisar däckat av mat och trötthet, var han fortfarande ute och sprang haha

Inatt har det varit helt tyst i buren och imorse vaknade jag av en härlig syn; alla tre killarna satt och åt hö/torrfoder. I tysthet. Det är fortfarande lugnt i buren *ta i trä!!!* Har bara hotats lite när den nya killen kommit nära den dominanta hanen men annars inget. Fasen vad lättad jag är. Tror dock inte jag vågar göra om det. Det var ren tur att den här grabben är som han är.

Jag vet, jag vet *jobbar långsamt :cool:* Det kommer, jag lovar :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 644
Senast: Enya
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 228
Senast: Gunnar
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 974
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 318
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama