intresseanmälan..

S

SomethingCorporate

Håller på och ska skicka iväg en intresseanmälan på nå en eventuell valpkull.

Där finsn punkten jobbsituation med.
Jag är långtidssjukskriven och funderar på hur mycket jag ska skriva.
Att bara skriva att jag är långtidssjukskriven känns som att dom kan tro att jag inte är kapabel att ta hand om en hund.
Och att skriva varför känns inte bra det helelr om än det inte är något jag skämt över, men att dra hela min personliga histroria känns lite overkill...

Så min fråga är, hur skulle ni ha gjort? och vad vill ni som uppfödare veta?

Sv: intresseanmälan..

Nu är ju inte jag uppfödare, men om jag var långtidssjukskriven skulle jag nog skriva att jag var det men vad jag egentligen jobbar med och hur jobbsituationen kommer att se ut den dagen jag blir frisk.
Nu vet jag ju inte varför just du är sjukskriven, men jag hade iaf känt att det räckt.
Det viktiga är väl att uppfödaren får veta att jag kan ta hand om hunden även när jag börjar jobba igen, så att jag inte skaffar hunden för att jag är hemma nu, men om fyra år kanske jag återgår till en heltidstjänst och får omplacera.

Fast det kan jag ärligt inte svara på.

Jag har aldrig jobbat.
Så att säga vad jag skulle jobba med om 4 år är omöjligt..

Om du är kapabel att ta hand om hunden på bästa sätt vet du ju bäst själv.
Jag hade bara skrivit att jag är hemma, då kan det ju betyda allt ifrån att du jobbar hemifrån, att du har småbarn till att du är ekonomiskt oberoende, eller helt enkelt sjukskriven;)

hmm.. ja, då är det ju lite lurigare.
Men det enda du kan göra är ju att skriva att du är långtidssjukskriven men att det inte påverkar din förmåga att ge hunden ett bra liv?
För då är du ju ärlig- sen är det upp till uppfödaren att bedöma om dom vill tro på dej eller ej.

Det är ju samma sak som att vara ung och vilja köpa hund. När jag skrev intresseanmälan hade det kunnat låta hur negativt som helst "outbildad 21-åring utan körkort och inget jobb. Bor hemma men ska väl flytta hemifrån, nångång. ehe. Och nämnde jag att jag aldrig haft hund tidigare?"
Men jag försökte att lägga fram det positiva istället.
Och jag fick ju tag i en fin hund tillslut :)

Jag skulle se det som positivt och tänka att vad bra, då slipper hunden vara själv för mycket :)

Det är en ovanlig ras och hon vill inte betäcka om det inte finns ett tillräckligt med seriöst kundunderlag. Så därför vill hon att man fyller i en liten intresseanmälan och berättar lite om sig själv.

Inget konstigt med det tycker jag i alla fall.

Det finns ingen möjlighet att ringa uppfödaren istället, då är det ju mycket enklare att förklara?

:idea: Det är alltså en uppfödare som bedömer valpköpare efter yrke/brist på yrke..

Ser liksom inte relevansen för en uppfödare att veta detta, då det är helt egalt ur hundens synvinkel och inte säger ett dugg om hur valpköparen kommer att ta hand om hunden.

Jag är ingen uppfödare men som sagt ser jag inte det konstiga i det.

Om jag hade jobbat 18 timmar om dagen men skaffat valp hade väl inte det vart så lämpligt?

Jag skulle skriva som det var, att jag var långtidssjukskriven. Tror att uppfödare är intresserade av att veta om man själv + ev. pojkvän/sambo/man jobbar heltid och hur man då tänkt lösa det med hunden, ingen uppfödare vill ju att hunden ska sitta ensam 8 tim/dag. Att man är hemma heltid och kan ge valpen/hunden en bra och lugn start i sitt nya hem skulle jag bara se som positivt. Att säga att man är sjukskriven betyder ju inte att man inte skulle ha råd eller vara kapabel till att ta hand om en hund, finns ju hur mycket som helst man kan vara sjukskriven för som inte påverkar hundägandet ett dugg. Undrar uppfödaren är det väl bara att ge ett längre "utlägg" än i första kontakten.

*kl*

Blev så att jag skrev att jag var sjukskriven men inget om varför eller något.
När jag svarade på resten av frågorna framgår det rätt tydligt att jag inte har några problem att motionera hunden eller dylikt och att jag vet vad det innebär att ha en hund osv.
Så det kändes som att jag inte behövde utveckla det något mer.

Just nu är jag så himla spänd och uppspelt.
Att jag (och killen) har tagid steget och bestämt oss att det fatkiskt blir en hund :love:
Nu får vi se när det blir också :D

Ville bara säga att jag tycker iaf att det värkar vara en vettig uppfödare som vill att man fyller i en intresse anmälan... Enligt mig är den bannemig deras skylldighet att kolla upp dom ev. valpköparna så mycket som möjligt, utan att behöva anväda drastiska metoder villsäga... Självklart går det aldrig att garantera att alla valpar kommer till ett bra hem men en sådan liten sak som att fylla i ett formelär om sig själv och sina möjligheter att ta han om hunden Tycker jag låter mer än vettigt.

När det gäller det där med långtidssjukskiven så borde juh inte det ha någon invärkan på om du får köpa hunden eller inte. Jag skulle bara tänka men va bra då kan hon vara tillsammans med hunden offta och ge den mycket kärlek. Jag menar låtsäga att du var rullstolbunden på grund utav en olycka men att du så småning om ska kunna gå igen (nu få vi väl hoppas på att din situvation inte är fullt så allvarlig). Ja men vad är bättre sätt att motivera sig själv på? har man en hund kan man inte bara låsa in sig i huset/lägenheten och tycka synd om sig själv då MÅSTE man ta sig ut både för sin egen skull och hundens sedan om man går, Cycklar eller åker rullstol spelar juh ingen roll bara hunden får komma ut.

Hoppas ni får eran hund tillslut och lycka till i framtiden!

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 104
Senast: Liran
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 897
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka