intressanta stolinjer

Sv: intressanta stolinjer

Jag förespråkar stofamilj (1) Saida familjen för avel av sporthästar i Hoppning... (Enligt Gunnar Henriksson, en mkt stark och framgångsrik stofamilj på frammarsch i Svensk avel...) sagt ett par år innan han dog i samband med att jag registrerade ett par föl hos en kompis so´m jobbade på ASVH ihop med Gunnar ...

Det är just därför jag varit så fascinerad av (46) eftersom det gett framgångsrika hästar från olika grenar.

Vet du om det finns några relativt moderna dressyrhästar från andra linjer av (36), förutom Numir som är den jag skrivit om ovan?

Har du några intressanta exempel på framgångsrika hästar från Zaida-stammen?

(36):an har faktiskt lämnat många framgångsrika tävlingshästar (alla discipliner) även utanför "Savoia-grenen".

Två ston ligger bland topp 100 Enligt BLUP statisken, båda stona är helsyskon och heter Mischief och Main Micra e. Irco Marco u. Main Point e. Crown Pointxx- Qantas xx

Från (36)an ligger fyra ston på Topp 100 och från (53)an också fyra (ur samma gren).

Detta är två ston fallna undan samma mamma och samma pappa, kolla in Blup så kan man se att det är en prestationssäker stam för hoppning. Har själv ett helsyskon till dessa två ston med plac i 140 hoppning, hon hamnade därefter i avel pga hagskada som i sin tur lämnat avkomma som varit i final och plac i princip i alla årgångstävlingar, gått 145 i Final i Falstebo i år med 4 fel, Cadence, samt lämnat 2 Diplom, Marion Zeta samt Qummin och en kl1 avkomma, Marcenzo, dom andra inte visade pga för unga ...Syskon till dessa 3 ston går/gått svår klass el/140 med segrar plac, en del exporterade till USA och Mexico via mig och min syster...

Senast ändrad:

Jag menar inte att du har ett dåligt sto. Jag tänker mer (som Görel?) att det kanske rör sig om två riktigt bra individer.

Jag förstår vad du menar:) och tar absolut inte illa upp, det är ju nog roligt att den är med bland topp 100 år 2009, prestationsaveln har inte pågått i så många generationer så att man kan förvänta sig mer...

(36):an har faktiskt lämnat många framgångsrika tävlingshästar (alla discipliner) även utanför "Savoia-grenen".

Har du några exempel?

Tänker då på dressyrhästar. Jag kollade på blupen och alla ston som fanns på 100 i topp tillhörde Savoia-grenen.

Jag känner till att en dotter till en helsyster till Junette e Gaspari exporterades till Danmark och där gett upphov till en linje som varit framgångsrik i dressyr. En av deltagarna i senaste OS kom därifrån.

Undrar som athena om det finns exempel från andra linjer?

På rak arm kommer jag bara på Gandalf Grå, men det var ju länge sen. Han kommer från den andra grenen av Zaida-stammen, den som inte utvecklats på Flyinge.

Jag har väldigt få exempel på dressyrhästar :D. Så alla discipliner var kanske att ta i... I hoppning har du t ex Lemag (sv hoppn), Double O Seven (gk hingst), Ducati (sv hoppn), Landstern (BT-segrare). I FT finns t ex Florry (MSV).

Det är just därför jag varit så fascinerad av (46) eftersom det gett framgångsrika hästar från olika grenar.

Vet du om det finns några relativt moderna dressyrhästar från andra linjer av (36), förutom Numir som är den jag skrivit om ovan?

Den hederliga piledalsstammen, ja. Är det några hästar ur den som är i ropet i dag? Cyrill och Notre fils kommer jag ihåg.

Kommer inte heller på någon dressyrhäst ur 36 från andra linjer än Savoia. Men när det gäller nummer 16 har jag för mig att det finns två - Hermes är resultatet av en korsning däremellan. Visserligen framtagen av samma uppfödare, men ändå.

Jag har inte full koll på Piledahlsstammen idag men jag vet några unga medlemmar som går medelsvår idag.
Ägnar faktiskt en del av julledigheten åt att kolla upp familjens unga medlemmar;)

*kl*
lite trådkapning här :)

Vart hittar ni denna info, förutom på blup ??

Någon som har någon info om stostam (1) o (20) ??

Det mesta har vi nog koll på för att vi är intresserade, vill man veta om familjerna uppkomst finns boken "Våra stofamiljer" av Stig Facht.

(1) är Zaidastammen som nämnts ovan. Den stammar egentligen från stoet Redinas två döttrar Udina och Aida. Aidas dotter Zaida köptes till Flyinge på 20-talet när man skulle bygga upp en stuteriverksamhet igen efte att enbart varit hingstdepå under en period och det är hon som gett familjen sitt namn. Udina skapade en andra linje av familjen.

(20) är en stam som funnits i flera generationer hos Marianne och Håkan Barkewall men det finns även andra linjer av den och den har gett svårklasshästar i både hoppning och dressyr.

Jag kom på att stofamilj (53) gett många goda hopphästar. Athena har kanske bättre koll än jag?

Jag kom på att stofamilj (53) gett många goda hopphästar. Athena har kanske bättre koll än jag?

Jo, jag nämde den ovan (tror jag?). Även den har 4 stycken i topp 100 i hopp-blup. Det är en liten familj! Men många har blivit riktigt bra. Verona (e Dragon) är väl den mest kända. Jag tror de flesta stammar från Velona 6312?

Hade en tanke om att sammanställa (53)or till Ingvar F, han frågade efter bra stostammar för hoppning inför nästa nummer av HH-klubbens tidning. Men tiden... har bara hunnit med att skapa en -xls-fil :p.

Nu ser jag att du redan nämnt 53-an, missade det:o

De stammar från Velona o ch hennes helsyster Confetti som gick svår hoppning. Deras mormor Dalona lämnade internationelle svårklasshopparen Bimbo och mormors mor Bellona gav Dalonas helbror Lurifax som tävlades på samma nivå, så anlaget har funnits i många generationer nu.

Kan inom parentes nämna 3 mindre avkommor inom (36), nära besläktade med LNs gren. Frida (f.-99 e.Tip Top u.Bordighera, halvsyster med Savoia e.Master, samma mamma) som änsålänge startat MsvA dressyr och som lämnat ett hingstföl (f.-04 e.Saigon) som rekommenderats att visas som hingst. Köpts av Saigons ägare som hingstämne, tyvärr ej visad ännu pga skador. Även lämnat ett lovande dressyrsto (f.-03 e.Don Primero) som fått gångartsdiplom på kvalitets och framgångar på banan upp tom LA änsålänge, målet ställt på höga klasserna.
Hoppas det är okej?

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
929
Senast: Shaggy
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 871
Senast: Kajsalisa
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 350
Senast: Anon89
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka