Intressant :-)

Sv: Intressant :-)

Alla hundar kan bli problem i fel händer, blandras som renras. Jag är inte emot blandraser eller renraser men emot människor som skaffar sig hundar de inte klarar av. Hade ägaren till de blandraser som bitit människor haft mer kunskap och kunnat hantera hunden skulle siffran inte se ut som den gör. Felet ligger inte i hunden utan i ägaren.

Jag haller med. Dessutom verkar det vara ren speculation att det ar blandraser som biter. Jag kunde inte hitta nagon undersokning ... detta ar taget ur en artikel i DN.

Av Sveriges 730.000 hundar är omkring 20 procent oregistrerade blandraser. Presstalesmannen Hans Rosenberg är övertygad om att de flesta hundar som blir aggressiva finns i den gruppen.

Lite langre ner i artikeln talar han ocksa om hur fel personer skaffar sig "kamp hundar" och lagger skulden dar.

Jag haller med. Dessutom verkar det vara ren speculation att det ar blandraser som biter. Jag kunde inte hitta nagon undersokning ... detta ar taget ur en artikel i DN.
Precis! Jag har läst nånstans att de flesta bitskador orsakas av pudlar - eller om det var att pudlar var överrepresenterade när det gäller bett. :confused:

Precis! Jag har läst nånstans att de flesta bitskador orsakas av pudlar - eller om det var att pudlar var överrepresenterade när det gäller bett. :confused:

Döööh ja pudlar är ju livsfarliga hundar , vart får man det ifrån att dom skulle leda nåt bitliga.

Men nåt man vet är ju att det ökat drastiskt med bett från just bastarder av blandningar med olika kamphundar.

Handlar det inte mycket om att just blandraser där man har så kallade kamphundar har ökat så drastiskt? När det blir fler hundar blir det ju automatiskt mer skador.

Blir så jäkla förbannad på allt det här tjatet om kamphundar. De här blandraserna (som på något vänster går under samlingsnamnet kamphundar) har ingentning med den ursprungliga kamphunden att göra, och har med största sannolikhet hamnat i händerna på en idiot.

En kamphund är avlad att aldrig, aldrig bita en människa eller ett barn. En pudel eller yorkshireterrier skulle gå lättare att hetsa mot en människa än en kamphund.
Nu råkar det bara vara så att idioter vill ha en hund som ser tuff ut och skaffar sig en "kamphund" som antagligen är en blandning av alla möjliga raser, eftersom dom inte vill eller kan lägga 14 000 på en renrasig.

Handlar det inte mycket om att just blandraser där man har så kallade kamphundar har ökat så drastiskt? När det blir fler hundar blir det ju automatiskt mer skador.

Blir det ?

Tror inte jag alls bara det att det blivit populärt just denna gång med just denna typ av hund som små skitungar inte klarar av. Bara se hur det ser ut i de olika förorterna i dom större städerna ja det är små drägg som knappt kan lägga ihop ett plus ett som har dom tro fan det går fel när man får nåt levande man ska lära vara skötsam när man själv aldrig varit det...

Pudlar har jag inte hört något om. Däremot chihuahua, jack russell och golden retriever. Kort sagt, vanliga raser. Det bygger endast på att folk utan djur/hundvett skaffar hund, vad som hänger i kopplet har mindre betydelse.

Däremot tror jag också att många blandrashundar modell större i många fall kan vara boven i dramat. Rent egenskapsmässigt är det ju ren idioti att blanda raser med olika instinkter, aktivitetsbehov, beteenden osv. Inga hundar som passar vem som helst, ändå är det just vem som helst som skaffar de blandingarna.

Blir det ?

Tror inte jag alls bara det att det blivit populärt just denna gång med just denna typ av hund som små skitungar inte klarar av. Bara se hur det ser ut i de olika förorterna i dom större städerna ja det är små drägg som knappt kan lägga ihop ett plus ett som har dom tro fan det går fel när man får nåt levande man ska lära vara skötsam när man själv aldrig varit det...

Jo men det håller jag absolut med om. Jag anser också att det är på grund av att alla dessa okunniga människor som detta händer. Och drar med oss "hederliga" människor som har kamphund i skiten.

Jag diskuterade just detta med min far idag, han hade också läst den här artikeln. Då pratade han om att blandraser har ökat mycket i Sverige på senare, då kan man ju dra det slutsatsen - med fler hundar kommer fler skador. Mer bilar - mer bilolyckor osv.. Men jag har absolut inga fakta eller belägg för att det skulle vara just så. Bara spekulationer :)

Tycker inte man kan säga finns det si och så många bilar på vägarna utan säg bilar= raser . Så bilar som gör över 250kmh så ökar riskerna för olyckor ja det bör det göra för otroligt få klarar av såna bilar (jag gör ju givetvis det för jag är ju man :D) men sen är det få till som klarar dom.

Lika med hundar som det är mer ös i än andra så ökar det ju mångfalt för bett och andra skador.
Sen såna hundar är det ju väldigt få som klarar av dom (Jag klarar givetvis av dom för jag är man :D) men sen är det få till som klarar dom.

Men skulle det stämma helt borde då inte ex schäfer liga i topp över bett för det är ju den hundras som är störst och dessutom väldigt många som är lite skarpare än gemene hund.

Peter lundin visa nån sån lista nån gång vet ja som var intressant.

Senast ändrad:

Jag har för mig att P_L förut visat en länk till (något äldre) statistik från USA över vilka raser som orsakar flest bett med dödlig utgång.
Nu är det väl inte supermånga bett som ger just dödlig utgång, men det var kamphundstypen som var nr 1 där. Utskrivet som APBT, men precis som i alla länder så antar man att allt som är korthårigt, hyfsat välmusklat och kring 15-40 kg är en Pitbull :p

Jag ser inget konstigt i det alls, för bitkraften i kombination med tekniken dom instinktivt använder sig av ger förödande skador på väldigt kort tid.
Mycket viktigt att rätt personer äger rätt hundtyp, det vet vi ju alla vid det här laget.

Hade min ena tik hamnat hos någon som vill synas/märkas med en tuff hund så hade hon garanterat gått att hetsa på människor. Eftersom hon är reserverad, så går det liksom att tvinga fram det hela - och med lite "träning" så hade det blivit en superb cool hund.
I alla fall om man ska tro på förortskidzen ;)

Jag vet inte. Har aldrig sett någon lista på statistik över vilken hundras som biter mest, men har ju "hört" att Golden skulle toppa listan på att bita barn. Och då kan man ju tänka så att barnfamiljer ofta köper golden - golden blir ofta utsatt för barn - alltså är det större sannolikhet att ett barn blir biten av en golden än av exempelvis en Dobberman.

Kom ihåg, bara spekulationer, ingen fakta :) Höhö, mötte en MAN häromdagen som frågade om jag "verkligen klarade av två sånna där hundar?" då svarade jag att det är smidigt bara man har pli på dom. Då säger han "ja ni tjejer brukar ju ha bäst pli på hundarna" :banana:

Som andra har sagt. Det är ju vad som hänger i bakändan av kopplet som gör hunden, dvs uppfostrar/inte uppfostrar den. Blandraser köps oftast av mindre kunniga personer, som kanske skapar en osäker hund - som lätt känner sig trängd - som biter.
Jag har även sett en hel del obehagliga schäfrar, med fel människa i kopplet. (om man nu ska gå in på renraser oxå)

Jag har aldrig sett en hund bita en människa så han/hon skadas. Det ska mycket till innan en hund biter. Tyvärr händer det trots allt. Och det är inte bara blandraser.

Jag vet inte. Har aldrig sett någon lista på statistik över vilken hundras som biter mest, men har ju "hört" att Golden skulle toppa listan på att bita barn.

Det där har jag också "hört", fick för mig en gång att jag skulle hitta källan, hittade ingeting. Jag börjar tro att just det där om golden är en "råttan i pizzan". Det är troligtvis inte sant.

I min värld är det klart som korvspad. Hundar parade utan större tanke än att ägaren är "djurv'än", blandningar som krängs på blocket som "bra sällskapshund med lite vakt" kommer ALDRIG att attrahera de riktigt duktiga hundmänniskorna. De forskar i vad de vill ha, vilka linje som ger det, kollar hälsa och MH-spindlar och jobbar med det material de slutligen får. Majoriteten av de som hämtar en buskavlad bruskblandis eller kamphund tror att hunden blir vad man gör den till, och att så länge man inte slår hunden kan den ju inte bli aggressiv, för det blir den tydligen endast om man har slagit den.

Tecken på detta behöver man inte ens lämna buke för att se, folk som har en rädd hund och in i absurdum söker anledningen till just den rädslan; "Kan det ha varit den dagen jag var på kurs när hunden var tio veckor och den var hos hundvakt? Kan det ha varit då en vuxen karl sparkade hunden, eftersom den sedan började skälla på storvuxna män med keps?"

Innan någon får spelet är det väl bäst att tillägga att det säkert går att sälja hundar över blocket om man är seriös och gallrar som alltid, det brukar också synas lång väg på annonsen om uppfödaren är seriös, men majoriteten som köper hund på liknande ställen gör det för att de inte har kollat upp saken så noga, inte vet skillnaden på en bra uppfödare och en buskavlare, och för att det är no questions asked. Många som köper en stor bruksblandning på blocket och lämnar in den på hundstallet när den är 18 månader hade blivit nekade eller åtminstone fått sig en tankeställare hos en seriös uppfödare där väntetiden kanske är över ett år.

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 266
Senast: YlvaG
·
Tjatter Ibland når de automatiska översättningarna på Facebook nya höjder. Jag fastnade med blicken på en kaka som såg trevlig ut och som...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 580
Senast: macbeth
·
Hundhälsa En vän tillika veterinär delade idag på facebook, tänkte att det kan vara aktuellt för oss hundfolk på buke också. Verkar vara...
2
Svar
30
· Visningar
14 851
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka