Intimdeo - jag känner mig faktiskt gråtfärdig

Jag var på apoteket häromdan .. och det finns en mängd kräm, tvål etc för underlivet. Samtliga dessa var med någon doft... på flera stod det typ att ger en fräsch doft. Och då började jag tänka på denna tråden.. Om man inte får använda intimdeo men man får använda tvål/kräm med doft. Och nu pratar jag alltså inte om huruvida deon är dålig för slemhinnor etc utan bara doftmässigt.
Ja vad är skillnaden? Dessa tvålar har funnits så länge jag kan minnas.

Jag var på apoteket häromdan .. och det finns en mängd kräm, tvål etc för underlivet. Samtliga dessa var med någon doft... på flera stod det typ att ger en fräsch doft. Och då började jag tänka på denna tråden.. Om man inte får använda intimdeo men man får använda tvål/kräm med doft. Och nu pratar jag alltså inte om huruvida deon är dålig för slemhinnor etc utan bara doftmässigt.

En av tvålarna skulle ha kamomilldoft.. en annan skulle lukta fräscht av sommarkänsla och sommarblommor..
Jag vet inte vad sommarblommor har med underlivet att göra..men, men...

Tror du seriöst att en kvinna rakar sitt kön bara för att hon själv vill? Att tro något sådant är bara naivt. Det är det sociala grupptrycket som gör att hon vill raka muttan för sin egna skull.

Jag tror inte. Jag vet att det finns minst en kvinna som garanterat gör det för sin egen skull. Hon tycker nämligen inte så värst mycket om svampinfektioner, och har behåring som en testosterondopad ukrainsk kulstöterska. Dvs au naturel blir det för instängt. Hon rakar (förvisso med maskin och inte med hyvel men det må väl vara sak samma) muttan. Av fri vilja. För sin egen skull. Om hon så lever i celibat. Fast det är klart, hon är ju säkert ingen riktigt kvinna..

Det är det här jag blir så trött på, ironi eller ej. Det ska vara si, det ska vara så. Om det är si är det bara för att ditt, om det är så är det däremot för datt.

Absolut att de flesta kvinnor säkerligen rakar pga att det allmänna normen har blivit att det är så det skall vara. Det gäller säkerligen män i lika hög grad (när de rakar sig). Men att hävda att ALLA gör ditt pga datt, det gör mig så trött. Det finns individer, vissa kommer raka, deodoranta, parfymera och operera sig för att uppfylla rådande norm. Ja. Andra kommer att göra samma sak men av annan anledning.

Jag tror inte. Jag vet att det finns minst en kvinna som garanterat gör det för sin egen skull. Hon tycker nämligen inte så värst mycket om svampinfektioner, och har behåring som en testosterondopad ukrainsk kulstöterska. Dvs au naturel blir det för instängt. Hon rakar (förvisso med maskin och inte med hyvel men det må väl vara sak samma) muttan. Av fri vilja. För sin egen skull. Om hon så lever i celibat. Fast det är klart, hon är ju säkert ingen riktigt kvinna..

Det är det här jag blir så trött på, ironi eller ej. Det ska vara si, det ska vara så. Om det är si är det bara för att ditt, om det är så är det däremot för datt.

Absolut att de flesta kvinnor säkerligen rakar pga att det allmänna normen har blivit att det är så det skall vara. Det gäller säkerligen män i lika hög grad (när de rakar sig). Men att hävda att ALLA gör ditt pga datt, det gör mig så trött. Det finns individer, vissa kommer raka, deodoranta, parfymera och operera sig för att uppfylla rådande norm. Ja. Andra kommer att göra samma sak men av annan anledning.
Det lustiga är att när min mamma var ung så var det ingen som rakade underlivet av någon anledning. När jag 18 var det en tjej av de sex klasser som hade simning samtidigt som hade rakat sig.

Så visst är det lustigt att plötsligt så många rakar sig för sin egna skull nu.

Jag bryr mig inte om någon rakar sig eller inte. Det är det där "Jag gör det bara för min egna skull" som för det mesta bara är snick snack. Varför är det så farligt att erkänna att man gör det för att normen i samhället för tillfället är sådan?

Tror du seriöst att en kvinna rakar sitt kön bara för att hon själv vill? Att tro något sådant är bara naivt. Det är det sociala grupptrycket som gör att hon vill raka muttan för sin egna skull.

Jag är vuxen nog att inte falla för nått socialt grupptryck och jag rakar min fitta för min egen skull och ingen annans!
Varför gör jag det? Jo för att jag personligen tycker det är och känns fräschare att vara rakad än att vara luden. Rakar även smalben och armhålor helt för min egen skull.

Vad andra tycker om min behåring eller icke behåring kunde jag inte bry mig mindre om!

Min
kropp - mitt val

Tror du seriöst att vuxna kvinnor inte har nått vett eller eget tyckande och tänkande?

Jag är vuxen nog att inte falla för nått socialt grupptryck och jag rakar min fitta för min egen skull och ingen annans!
Varför gör jag det? Jo för att jag personligen tycker det är och känns fräschare att vara rakad än att vara luden. Rakar även smalben och armhålor helt för min egen skull.

Vad andra tycker om min behåring eller icke behåring kunde jag inte bry mig mindre om!

Min
kropp - mitt val

Tror du seriöst att vuxna kvinnor inte har nått vett eller eget tyckande och tänkande?
Varför var det då så gott som ingen som rakade sig för 40 år sedan?

Frågan är hur idén att raka sig ens dyker upp i huvudet?

Visst har kvinnor och män eget vett och tyckande men de är inte så opåverkade av det sociala trycket som de tror.

Nu börjar dessutom hela saken glida iväg från det jag skrev från början. Och det blir lätt fel då.

Det jag skrev först:
Jag tycker inte intimdeo är något att gråta över. Det jag gråter över är tjejer som låter bli att åka till simhallen för att de inte hunnit raka sig eller det sista dom gör innan dom åker in på förlossningen är att raka muttan och benen för att dom vill se fina ut.

Visst har kvinnor och män eget vett och tyckande men de är inte så opåverkade av det sociala trycket som de tror.

Jadu, jag har inte pratat med de som är 80 år för att fråga dem hur vanligt det var med att raka könet eller för den delen med mina föräldrar eller deras vänner..

Hur iden dyker upp? Ja, i mitt fall så har det noll och inget med porrskador att göra, det kan jag garantera. Däremot så tycker jag att det är tämligen onice och ofräscht att vara hårig och rakar sen rätt många år tillbaka helt sonika bort håret av den enkla anledningen att jag personligen trivs bättre med att vara hårlös.

Har heller inte direkt dissekerat ämnet med vänner, bekanta och partner men den gängse anledningen är vad jag förstått samma som min anledning till att välja hårlöst framför hårigt.

Kan vara så att vuxna män och kvinnor är mindre påverkade av det sociala grupptrycket än vad du tror kanske..

ot
jag rakar mig helt av eget val. Det har jag gjort sen jag fick könshår och inte tyckte det kändes bekvämt. Jag kan lova att jag aldrig hade hört om eller sett någon som gjort det tidigare. Jag kan tänka mig att massvis av folk gör det helt för sin egen skull (även om det nu är rätt irrelevant det också).

Jadu, jag har inte pratat med de som är 80 år för att fråga dem hur vanligt det var med att raka könet eller för den delen med mina föräldrar eller deras vänner..

Hur iden dyker upp? Ja, i mitt fall så har det noll och inget med porrskador att göra, det kan jag garantera. Däremot så tycker jag att det är tämligen onice och ofräscht att vara hårig och rakar sen rätt många år tillbaka helt sonika bort håret av den enkla anledningen att jag personligen trivs bättre med att vara hårlös.

Har heller inte direkt dissekerat ämnet med vänner, bekanta och partner men den gängse anledningen är vad jag förstått samma som min anledning till att välja hårlöst framför hårigt.

Kan vara så att vuxna män och kvinnor är mindre påverkade av det sociala grupptrycket än vad du tror kanske..
Någonstans har du ju fått idén att det är ofräscht och onice att vara orakad.

Men däri ligger också en del av saken i sig. Tydligen är det värt att gråta för att man lanserar en intimdeo men den smygande idén att det skulle vara ofräscht att vara hårig är tydligen helt okej.

Dock är ju både att det skall lukta mutta och inget annat och att muttan faktiskt är hårig av naturen samma sak. Dvs man ändrar något till något annat än vad naturen tänkt sig.

Så vad jag i grunden försöker få fram är varför det ena är så hemskt men det andra är helt okej och något man gör för bara sin egna skull.

Är det inte okej att använda intimdeo för sin egna skull på samma sätt som man rakar sig för sin egna skull?

ot
jag rakar mig helt av eget val. Det har jag gjort sen jag fick könshår och inte tyckte det kändes bekvämt. Jag kan lova att jag aldrig hade hört om eller sett någon som gjort det tidigare. Jag kan tänka mig att massvis av folk gör det helt för sin egen skull (även om det nu är rätt irrelevant det också).
Jupp men är det då fel att använda en intimdeo för sin egen skull? (Det var det jag mest fiskade efter. Vad är det som gör det ena okej men inte det andra?)

Tydligen är det värt att gråta för att man lanserar en intimdeo men den smygande idén att det skulle vara ofräscht att vara hårig är tydligen helt okej.
Men varifrån har du fått det? Har TS mfl skrivit att de tycker att alla andra normer som säger hur kvinnors fittor ska se ut är helt okej och jättebra men att det är just bara detta de reagerar på? Var någonstans?

Jag tycker kvinnor får göra precis exakt vad fan de vill med sina fittor men det betyder inte att jag inte kan kritisera samhället som formar oss till att tycka att rakning, fittparfym etc etc är något nödvändigt. Att motsatsen blir något äckligt. Tvärtom så blir jag LESS och olycklig över alla saker som ska utvecklas och som skapar behov som inte funnits tidigare, som normaliserar något som i grunden är så förbannat onödigt. Och nej - jag kritiserar inte enskilda kvinnor som har all rätt att välja exakt hur de vill se ut utan endast samhället som skapar dessa behov och normer. Det suger rent ut sagt.

@Tora cellgifter är också onaturligt, enligt naturen ska man dö när man fått cancer, eller hur tänkte du?

Jag tycker att det är jättesorgligt om personer som får underlivsproblem rakar fast det är rakningen som orsakar det.

Jag tycker att det är sorgligt att vi öht har en syn som säger att det är ofräscht att ha hår mellan benen så att vissa känner stress om det växer lite. Det ger ingen anledning till att skuldbelägga de enskilda personerna utan det är trist att vi har den synen i samhället.

Därför vill jag protestera när det lanseras en produkt där jag ser att det finns en stor risk för att det blir samma sak med den - dvs har man en fitta som luktar annat än kamomill är den ofräsch.

För att återknyta till stycke två - om vi normaliserar att man ska ha parfym i fitty känns risken stor att många kommer att ha det fast det ger dem problem. Därför vill jag protestera mot det.

Någonstans har du ju fått idén att det är ofräscht och onice att vara orakad.

Men däri ligger också en del av saken i sig. Tydligen är det värt att gråta för att man lanserar en intimdeo men den smygande idén att det skulle vara ofräscht att vara hårig är tydligen helt okej.

Idé och idé.. Läser du vad jag skriver?

En helt egen känsla av att tycka att det känns ofräscht för mig att vara hårig är inte att jag fått "en idé nånstans ifrån att det är ofräscht". Vad andra gör eller inte gör med sitt könshår är mig totalt oväsentligt. Deras kropp, deras hår, deras val. Gillar man att vara hårig så låter man håret vara, gillar man det inte så rakar man bort det. Enkelt!

Lägg inte ord i min mun som jag aldrig sagt alltså.

om vi normaliserar att man ska ha parfym i fitty känns risken stor att många kommer att ha det fast det ger dem problem. Därför vill jag protestera mot det.

I fittan är det väl ingen som propagerat för att det ska parfymeras öht? Det är väl utanför fittan deon är tillför, ljumskarna och området där, för att i första hand minska svettningar och svettdoft?

De som vill parfymera fittan och underlivet överlag lär redan göra det med betydligt olämpligare produkter än en deo anpassad för just underlivet.

Varför klädde sig inga kvinnor i byxor för si år sen, varför bar män inte vissa klädesplagg för y år sen? ALLA förändringar som beror på en ökad acceptans från samhällets sida är inte av ondo. Kanske fanns det gott om kvinnor för 40 år sedan som funderade på att sätta saxen i könshåret - men inte vågade av rädsla av att ses som paria. Det är väl för väl att dess kvinnor idag både kan saxa, trimma, raka eller för all del renvaxa idag.. Liksom att kvinnor kan ha byxor, rakade huvuden och män kan ha ha rosa klänning om de vill.

Sen som baksida kommer att lättpåverkade individer (oftast unga) kommer känna en press. Men det kan man ju aktivt försöka motarbeta.

Så jag förfasas varken av ljumskdeo - eller fittdeo den dag det kommer. Lika lite som jag förfasas över shampoo.

En helt egen känsla av att tycka att det känns ofräscht för mig att vara hårig är inte att jag fått "en idé nånstans ifrån att det är ofräscht".
Social påverkan fungerar ju så. Det är inte alltid så att man tänker att alla andra gör "si" så då gör jag också si. Utan si känns rätt. Det låter rätt och det känns rätt i magen. Alternativt "så" kanske dessutom känns lika fel, smutsigt, äckligt etc.

Det är nog få fittor som faktiskt är ohygeniska (ofräscha) om de inte rakas. Men du kan nog hitta många kvinnor som, precis som du, skriver under på att det känns mer hygieniskt att vara rakad.

Makt i samhället fungerar ofta så att den sätter sig i var och ens mage.

De som vill parfymera fittan och underlivet överlag lär redan göra det med betydligt olämpligare produkter än en deo anpassad för just underlivet.

Men antagligen propagerar inte den personen för det, och berättar för alla andra att de är äckliga om de inte doftar parfym ur underlivet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka