Intimdeo - jag känner mig faktiskt gråtfärdig

Jag har också kollat upp, inga fel. Och ingen riktig hjälp/lösning heller. Därför jag är lite överkänslig mot tonen i tråden. Nu har jag som sagt hittat sätt att hantera det hela. Men om jag läst den här tråden innan jag lyckats räkna ut ett sätt att hålla saker under kontroll skulle jag nog mått rätt dåligt av den här tråden och känt mig ännu mer jävla onormal och ofräsch/äcklig än jag redan kände mig då.

För kanske svårt föreställa sig innan man varit där själv, men det påverkar verkligen hela livet. Även när det egentligen inte är ett problem så finns oron där, och det är även lätt att inbilla sig att man t ex luktar illa. Där kan jag se en poäng även med deon, lite sinnesro/placeboeffekt. För ofta är det säkert som med t ex fotsvett - att oftast är det bara en själv som märker lukten, men man tror/är rädd att alla andra ska det. Och den rädslan är begränsande. Jag minns gånger när jag var yngre, man satt och kollade film i soffan t ex och han tänkte lägga huvudet i knäet - varvid jag flög upp som en idiot och låtsades jag fått akut behov att gå och kissa. Av rädsla för att jeansen skulle lukta apa i skrevet. Efter sniffkoll på toa så ja ibland gjorde de det och hade han lagt huvudet där hade han märkt det, men oftast var det lugnt och jag kunde återvända till soffan. De gånger det inte var okej brukade jag drabbas av "magont" så jag var tvungen att hålla om magen - då kunde huvudet inte ligga i knäet.

Låter säkert jättelöjligt men det var ett reellt problem. Numera så som sagt hanteringssätt OCH för all del har både jag och männen blivit så gammal att man kan PRATA om problemet. Och det är oftast inte ett helt okänt problem även för männen, att man får svaret "ah, sådär kunde det bli för min förra flickvän med. För henne hjälpte x, har du provat det?" Det finns en del fördelar med att bli äldre ;P

Jag förstår absolut att det kan vara ett problem. Skönt att det ordnar sig för dig. :)

Menskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskopp

(Inte för att jag försöker omvända någon...)

Det använder jag sedan 10 år tillbaks, men tyvärr stoppar den (största storleken) inte när störtblödningarna kommer. Då är det dubbla skydd som gäller dvs. menskopp+fetaste tygbindan.

Jag har också kollat upp, inga fel. Och ingen riktig hjälp/lösning heller. Därför jag är lite överkänslig mot tonen i tråden. Nu har jag som sagt hittat sätt att hantera det hela. Men om jag läst den här tråden innan jag lyckats räkna ut ett sätt att hålla saker under kontroll skulle jag nog mått rätt dåligt av den här tråden och känt mig ännu mer jävla onormal och ofräsch/äcklig än jag redan kände mig då.

För kanske svårt föreställa sig innan man varit där själv, men det påverkar verkligen hela livet. Även när det egentligen inte är ett problem så finns oron där, och det är även lätt att inbilla sig att man t ex luktar illa. Där kan jag se en poäng även med deon, lite sinnesro/placeboeffekt. För ofta är det säkert som med t ex fotsvett - att oftast är det bara en själv som märker lukten, men man tror/är rädd att alla andra ska det. Och den rädslan är begränsande. Jag minns gånger när jag var yngre, man satt och kollade film i soffan t ex och han tänkte lägga huvudet i knäet - varvid jag flög upp som en idiot och låtsades jag fått akut behov att gå och kissa. Av rädsla för att jeansen skulle lukta apa i skrevet. Efter sniffkoll på toa så ja ibland gjorde de det och hade han lagt huvudet där hade han märkt det, men oftast var det lugnt och jag kunde återvända till soffan. De gånger det inte var okej brukade jag drabbas av "magont" så jag var tvungen att hålla om magen - då kunde huvudet inte ligga i knäet.

Låter säkert jättelöjligt men det var ett reellt problem. Numera så som sagt hanteringssätt OCH för all del har både jag och männen blivit så gammal att man kan PRATA om problemet. Och det är oftast inte ett helt okänt problem även för männen, att man får svaret "ah, sådär kunde det bli för min förra flickvän med. För henne hjälpte x, har du provat det?" Det finns en del fördelar med att bli äldre ;P

Jag kan absolut förstå att det är ett problem, men för de (gissningsvis få) kvinnor som har de problemen tänker jag mig att lite parfym på byxan/kjolen/strumpbyxorna/whatever täcker över lukten lika bra som en intimdeo. Intimdeon som jag uppfattar det idag riktar sig inte till en liten grupp som har ett prekärt problem utan produkten riktar sig till alla och produkten kan eventuellt skapa problem.

Popstjärnor svettas också i ljumskarna.
enhanced-21060-1403625045-5.jpg

enhanced-12038-1403630077-5.jpg

Sen vill jag bar påpeka att alla människor är utrustade med flera svettkörtlar i ljumskarna. Även män.

Det jag tycker är intressant är varför armhåla inte behöver lukta armhåla men fitta ska lukta fitta. De flesta använder deo i armhålan. Varför ska vissa lukter tas bort men inte andra?
Tja armhålor sitter närmare näshöjd och folk viftar mer med armarna så det sprids.

Sedan är det kanske bara jag, men jag har känt folks armhålsdoft men aldrig fitt-eller pungodör från någon annan. (Utom när man kunde förvänta sig det). Eller ljumsksvett för den delen. Mer kläder och fel höjd? Eller bara mindre genomträngande lukt.

(Iofs blir jag nyfiken på riktigt, är det någon som känt sådan doft utan att sätta nosen i krokarna?)

Jag har då inga slemhinnor i ljumskarna, men jag kanske är udda skapt då?

Jag är inte så övertygad om att det "naturligtvis är en social konstruktion" att tycka svett doftar "äckligt".

Väldigt få som är svettiga luktar rent äckligt illa, men det är heller ingen direkt angenäm doft för de allra flesta näsor och de som gillar att lukta svett får för min del gå utan deo och svettas precis hur mycket de vill, men kommer de allt för nära min näsa så förflyttar jag mig lite diskret från den doftande.
Hm jag har aldrig tyckt ny svett luktar otäckt (person har precis joggat) det luktar väl bara lite saltigt? Bara gammal eller när någon stressvettas luktar iffy.

Nej det låter inte ett dugg löjligt, jag skulle aldrig i livet låtit en ny killbekant lägga huvudet i mitt knä utan att kolla. Luktar gör det ju, men jag trodde det var normalt. (Tycker inte själv jag brukar lukta illa men förutsätter att folk tycker det.) däremot har jag alltid föreställt mig att folk på behörigt avstånd inte känner doft. (Frågade faktiskt mannen, han hade heller aldrig känt att någon luktade manligt eller kvinnligt.)

Badger - jag tror inte heller folk känner i normalfallet. Det ska nog väldigt mycket till då. Men gånger när jag ändrat sittställning på en föreläsning t ex och själv känner det så blir man ju nojig att "grannen" ska det. Även om det nog är osannolikt. Men psykologiskt påverkar det ju ändå - men i "onödan" antagligen.

KL

En stilla undran... Ni som förfasar er över detta med deo:n och parfymerade produkter, vill ni att dessa helt slutar/stoppas att tillverkas? Trots att det faktiskt tycks finnas folk som, i vissa situationer, är väldigt tacksamma för att de finns?

Jag ser inte själv problemet alls nämligen. Visst att jag är vuxen nu, har bra självkänsla och kan ta beslut själv angående vad jag behöver och inte i mitt liv, men inte ens som tonåring så hade jag köpt en fittdeo om jag inte faktiskt behövde en pga exempelvis frän odör. Tilläggas bör väl att jag var väldigt, väldigt osäker på mitt liv som ung. Mobbad och rädd för att provocera andra genom min blotta närvaro.

Nu utgår jag ju såklart ifrån mig själv (och ungdomar jag känner idag och har växt upp med), men jag kan inte låta bli att tycka att problematiken kring detta fenomen förstoras i tråden.

Jag vet inte om jag tycker att en intimdeo är något att gråta över direkt. Med tanke på hur mycket parfym, deo, tvål, schampo mm som det finns att använda så är jag snarare förvånad att det inte har kommit tidigare. Människor har oftast en förkärlek för att dölja naturliga dofter.

Om någon här hade skrivit en tråd om att de hade problem med att en arbetskollega luktar svett så hade de majoriteten av inläggen handlat om förslag på hur man får kollegan att duscha ofta och använda en bra deo.

Undra hur många som hade skrivit att det faktiskt är naturligt att lukta svett och att Ts faktiskt får lära sig att leva med det?

När det kommer till parfymerade bindor och liknande så är det samma sak där. För de som känner att de har behov av en sådan produkt är det jättebra att det finns. Det behöver inte vara något fel för att det luktar illa i trosan. Färska flytningar bör inte lukta apa men när dessa kommer i kontakt med luft så är det inte ovanligt att det börjar lukta.

Hur mycket och hur fort det börjar lukta beror på bakteriesamansättninen som kvinnan har i slidan men det är naturliga variationer och inget som behöver fixas eller något som är fel.

Att hålla på och tvätta muttan med vatten i tid och otid är inget bra alls utan det skall undvikas.

Det som däremot får mig att bli gråtfärdig är de som inte vågar visa sig barbenta ute eller i linne utan att raka sig. Eller för den delen gå och bada utan att raka muttan. Det är tragiskt och får mig att gråta.

Eller min absoluta favorit: Det sista man gör innan man åker till en förlossning är att raka benen och muttan för att man skall se fin ut när man föder barn. Och skyller det på att man gör det bara för att man vill se fin ut för sig själv.

Att man inte ens vågar erkänna att man rakar sig för att det sociala strukturer har bestämt att det är när man är rakad som man känner sig fin är tragiskt och något att gråta över.

När jag var 20 år så tittade folk konstigt på en i omklädningsrummet om man var rakad. Idag, när jag är 40, tittar folk konstigt på en om man inte är rakad. Det är sorligt.

Jag själv kan raka mina ben men jag är fullt medveten om varför jag tycker det är fint. Och aldrig skulle ett par orakade ben hindra mig från att gå i kort kjol eller från att gå och bada.

Att det lanseras en intimdeo känns som något relativt onödigt att hetsa upp sig för. Den är liksom en naturlig följd av renhetshysterin som är runt människokroppen.

Det är ju hur vanligt som helst att man tex duschar två ggr per dag.

Jag rakar muttan av en enda anledning. Jag gillar inte hår i maten själv och vill då inte utsätta mun partner för det heller.

Ny har jag ingen, men det kliar så förbaskat när det växer ut att det inte är värt att lämna tycker jag!

Eller min absoluta favorit: Det sista man gör innan man åker till en förlossning är att raka benen och muttan för att man skall se fin ut när man föder barn. Och skyller det på att man gör det bara för att man vill se fin ut för sig själv.

Whaaaat? :eek: För barnafödande är ju så fint.. Herregud, det finns då folk till allt.

Duscha två gånger per dag? Får inte folk problem med svintorr hud då? Jag duschar typ var tredje dag och blir torr som ett sandpapper i huden.
Jag har nog bott under en smutsig sten de senaste åren :o

Vill bara lägga in en högst personlig åsikt: doftsatta produkter stinker värre än svett. Sköljmedel, kattsand, diskmedel, deos, raklödder.. Vanlig parfym kan lukta gott, om den är välgjord (och därmed ofta rätt dyr) och appliceras i lagom liten dos.
Det som sticker mest i min näsa är doftsprayer. Det luktar som "jag orkar inte städa, så jag sprayar lite så luktar det som om jag städat", får mig att tänka på hillbillys med en halv soptipp bakom soffan.
Kroppsdofter (förutom sambons fotsvett när han kommer från jobbet och lägger sina smutsiga sockar lite överallt i huset) stör mig generellt inte. Men smutsighet! Det sticker i min smått pedantiska själ.

Mitt hem är väl knappast välstädat just nu, och jag blir tokig. När jag får maniska perioder kan jag slänga sopsäckar med grejer, dammsuga dagligen och skrubba golven med borste efteråt.. Helt idiotiskt, men jag kan inte hjälpa det.

De flesta armhålor har inte känsliga slemhinnor som blir störda av parfymerade produkter.

Men naturligtvis är det en social konstruktion att det är äckligt att lukta svett. Som en arbetare liksom.

Jag förstår absolut att slemhinnor etc kan vara känsliga och kanske inte lämpliga för vissa produkter.

Men det jag vänderig emot är argumentet fitta ska lukta fitta. Som att det finns ett egenvärde i att lukta där pch som det är fel att ta bort lukten där. Det är ju inte någon som reagerar när man tar bort annan lukt tex armhåla

Jag förstår absolut att slemhinnor etc kan vara känsliga och kanske inte lämpliga för vissa produkter.

Men det jag vänderig emot är argumentet fitta ska lukta fitta. Som att det finns ett egenvärde i att lukta där pch som det är fel att ta bort lukten där. Det är ju inte någon som reagerar när man tar bort annan lukt tex armhåla

Kan ju vara för att fitta i regel luktar gott medan svett under armarna i regel inte gör det?

Och jag köper att vissa kan vara hjälpta av det, men när det vänder sig till en hel målgrupp på det här sättet tycker jag att det är fel. Och till de som tycker att det är orimligt att tycka att ungdomarna idag skulle ta till sig av marknadsföringen och gå efter den så är det ju bara att se på hur kvinnor idag rakar sig jämfört med hur det var för inte så länge sedan. Och ja, jag vet att det går i vågor, men jag tänker att grejen att spruta parfym i underlivet kan skada mer, om man tänker att normen är att göra det.

Vi har redan synen på det kvinnliga könet att utseende/mannens nytta ska gå före det egna välmåendet, vi behöver inte lägga till ytterligare en faktor.

Frisk och fräsch fitta luktar gott, men en heldags svett i ljumskarna hos de som svettas mer än andra.. Luktar det gott det? Tillåt mig tvivla en aning

Men då är vi återigen på den lilla klick som behöver en speciallösning. Inte den breda målgrupp produkten vänder sig till.

Vad torde medelåldern hos mottagaren av Glossybox ligga på?

Men då är vi återigen på den lilla klick som behöver en speciallösning. Inte den breda målgrupp produkten vänder sig till.

Vad torde medelåldern hos mottagaren av Glossybox ligga på?

Men så var det även med andra produkter som jag fick när jag var med i Glossybox. Saker som nog inte så många egentligen hade behov av.
Men det är ju klart att alla företagare tänker så, man skickar ut produkten i Glossybox till en stor mängd personer och av alla de personerna så är det ett fåtal som kommer köpa produkten. Det är ju den marknadsföring som alla företag som vill tjäna pengar använder sig av.

Jag tror du missade min poäng med två galaxer ungefär.

Producenten väljer lämplig marknadsföringsväg. De tror sig nå ut till sin målgrupp via GB. Jag misstänker att medelåldern på GB inte direkt ligger runt 38 år.

Alltså vill man åt de yngre segmenten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka