Intimdeo - jag känner mig faktiskt gråtfärdig

Dessutom riskerar man ju att vi i förlängningen hamnar i att allt som inte luktar intimdeo luktar "illa". Vi ska tycka att våra kroppar är lite äckligare än vi redan gör.

Precis, vissa verkar tro att man inte ska lukta alls. Vi luktar även när vi är friska och det är ok.

Så generellt sett blir det alltså så att om någon bukefalist skapar en tråd som beskriver hur denna är olycklig över att hon svettas så mycket under armarna och att hon tycker det är jobbigt med både svettfläckarna på kläderna och lukten av armsvett så kommer hon inte få rådet om olika deodoranter som antingen stoppar/minskar svettningarna eller deodoranter som både luktar fräscht och som minskar svettningarna?

Rådet kommer att bli att det är minsann inget att skämmas för, det är helt naturligt att både svettas och att lukta svett och sen lär hon alltså bli ifrågasatt varför ska hon maskera sin egna doft?

Så generellt sett blir det alltså så att om någon bukefalist skapar en tråd som beskriver hur denna är olycklig över att hon svettas så mycket under armarna och att hon tycker det är jobbigt med både svettfläckarna på kläderna och lukten av armsvett så kommer hon inte få rådet om olika deodoranter som antingen stoppar/minskar svettningarna eller deodoranter som både luktar fräscht och som minskar svettningarna?

Rådet kommer att bli att det är minsann inget att skämmas för, det är helt naturligt att både svettas och att lukta svett och sen lär hon alltså bli ifrågasatt varför ska hon maskera sin egna doft?
Med största sannolikhet kommer hon få en uppsjö av råd av varierande slag med efterlevande debatt som kan gå åt vilket håll som helst :).

Men jag tycker att det är bra att ha i minne att en stor del av om vi anser att något luktar gott eller illa är en socialkonstruktion.

Jag kan minnas galet här, men har man inte gjort något test med nyfödda bebisar och mammornas doft, att se om dem känner igen sin egen mammas doft. då handlar det ju inte om parfymdoften utan om sin egna speciella kroppsdoft som barnet känner igen. Och att barnet också faktiskt kunde hitta sin mamma på doften.

Min dotter sniffade mig under hakan när hon var mindre. där har jag aldrig någon parfym och hon berättade sedan när hon blev äldre att jag luktade mamma just där.

Är det inte också så att man många gånger lämnar med en filt eller å när man köper en valp, en filt som luktar som valpens mamma? jag har hört något om det.

det min mans kudde luktade, var inte hans parfym, vårt schampo eller tvättmedlet (som var parfymfritt), det var just hans egen doft.

Det jag tycker är intressant är varför armhåla inte behöver lukta armhåla men fitta ska lukta fitta. De flesta använder deo i armhålan. Varför ska vissa lukter tas bort men inte andra?

Nu ska jag släppa en bomb;-)
Jag kör deo i ljumskarna, roll-on varianten, när jag är nyrakad. Det brukar hjälpa mot "rast" som kan uppstå vid intimrakning.
Skulle aldrig använda det för doftens skull.

// Vargen som doftar kropp och tycker om när hennes hane luktar kropp, så länge det är ca 24 timmar mellan tagningarna...

Det jag tycker är intressant är varför armhåla inte behöver lukta armhåla men fitta ska lukta fitta. De flesta använder deo i armhålan. Varför ska vissa lukter tas bort men inte andra?

De flesta armhålor har inte känsliga slemhinnor som blir störda av parfymerade produkter.

Men naturligtvis är det en social konstruktion att det är äckligt att lukta svett. Som en arbetare liksom.

Jag har då inga slemhinnor i ljumskarna, men jag kanske är udda skapt då?

Jag är inte så övertygad om att det "naturligtvis är en social konstruktion" att tycka svett doftar "äckligt".

Väldigt få som är svettiga luktar rent äckligt illa, men det är heller ingen direkt angenäm doft för de allra flesta näsor och de som gillar att lukta svett får för min del gå utan deo och svettas precis hur mycket de vill, men kommer de allt för nära min näsa så förflyttar jag mig lite diskret från den doftande.

Den här stigmatiseringen är det som jag tycker är lite ledsamt, att vi liksom aldrig får lukta, det är nästan det värsta som finns. Svett, dålig andedräkt, fisar, underlivslukt (tex den där lite syrliga som dyker upp när det är någon obalans), det är nästan det pinsammaste som finns när man "stinker". Samtidigt så tycker vi om stalllukt, vilket nästan helt består av bajslukt. Så det stämmer egentligen inte att vi bara vill ha de här blommiga, fruktiga "fräscha" dofterna. Jag tex tycker jättemycket om den där kåldoften som är kring koloniodlingar, trots att den i högsta grad tangerar fislukt och samma sak så kan jag älska doften av svavel.
Nu kan jag bara svara för mig själv, men jag menar såklart inte att en människa inte får lukta människa. Det är skillnad på odörer som fräna flytningar och det man vanligtvis luktar.

Jag använder vanlig deo, doften försvinner relativt fort (tycker iaf jag) , men det är allt. Ja, jag använder såklart andra doftande produkter såsom schampo och tvättmedel, men inte renodlad parfym och andra grejer som ska dölja mig när allt är i sin ordning. Pojkvännen (och jag själv) tycker att jag luktar gott ändå ;)

Armhålan är generellt sett inte lika känslig som fittan, men självklart bör du undvika parfymerad deo under armarna om du lätt får svamp eller klåda där.

Att du har dålig lukt från armhålorna är heller, generellt sett, inte ett tecken på att någonting är fel där. Har du dålig lukt från fittan beror det nästan alltid på att någonting är fel där. Något som inte botas med deo.

Att du har dålig lukt från armhålorna är heller, generellt sett, inte ett tecken på att någonting är fel där. Har du dålig lukt från fittan beror det nästan alltid på att någonting är fel där. Något som inte botas med deo.
Precis, det är normalt med lite bakterietillväxt i armhålan medan fittan ska vara självrengörande.

Armhålan är generellt sett inte lika känslig som fittan, men självklart bör du undvika parfymerad deo under armarna om du lätt får svamp eller klåda där.

Samtidigt så finns det gott om trådar med personer som fått höra "det är helt normalt och kan bli så" ang lukt, och flera som likt mig periodvis kan få flytningar som efter ett tag "instängda" luktar apa. Så det är ju inte alltid lätt att bota orsaken heller. Därmed inte sagt deo inte är lösningen, jag är tveksam till om en deo i ljumskarna verkligen hjälper - utan det inte bara blir värre och man får en doftkrock som tenderar att förstärka den äckliga lukten ännu mer bara..

Jag får väldigt kraftiga flytningar innan varje mens och det är klart att de börjar lukta om man inte byter trosor eller trosskydd ofta. Det får man anpassa sig till precis som man får anpassa sig till rikliga mensblödningar (som jag också har, som inte heller luktar mumma om de får ligga och götta sig i bindan).

Menskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskoppmenskopp

(Inte för att jag försöker omvända någon...)

Vad har menskopp med svettningar i ljumskarna att göra?

Säger jag som aldrig ens om jag hade mens skulle använda menskopp. Tacka vet jag cerazette som ger mig ett mensfritt liv :p

Jag får väldigt kraftiga flytningar innan varje mens och det är klart att de börjar lukta om man inte byter trosor eller trosskydd ofta. Det får man anpassa sig till precis som man får anpassa sig till rikliga mensblödningar (som jag också har, som inte heller luktar mumma om de får ligga och götta sig i bindan).

Fast anpassa sig till är ju olika lätt/svårt för olika personer. Alla har ju inte samma möjlighet att kunna byta X ggr/dag osv. Så jag tycker det blir lite "fel" mot de som faktiskt HAR problem (även om de nog är få) att tycka att "äh, är man frisk så luktar det inget och skulle det mot all förmodan göra det är det bara att...".

Nu har jag inga problem som inte går att lösa, och tror inte deo skulle göra något bättre heller, men till och med jag kan känna att "Ja men tack då, jag är onormal och det är nåt fel på mig". Vill inte ens tänka vad de med ordentliga problem ska känna...

Utan att bli för personlig - så när jag har som värst problem så luktar det 15 minuter efter dusch.. Alltså luktar illa, rutten skämd fisk-illa. Räkna själv ut vilka problem det ger i ett vardagsliv och arbetsliv... Nu är det tacksamt nog relativt få sådana dagar på en månad. Men jag lovar att OM det fanns nåt sätt att deodoranta bort de dagarna skulle jag det. Men som sagt, jag tror inte på intimdeo - för att parfymera "omgivningen" riskerar att bara ge en doftkrock som inte gör nåt bättre. Och jag tror inte det varken förr eller senare kommer att komma en produkt som neutraliserar/parfymerar som kan användas direkt i underlivet. OM det någonsin kommer är den mest troligt sjukt olämplig för de som behöver den bäst - de med känsliga, extremt lättstörda underliv. Så, jag är inte pro intimdeo. Men jag är anti en hel del av tongångarna i den här tråden som avfärdar det mesta i form av ev illaluktande odör från regionen i fråga med "det är bara.."

Fast anpassa sig till är ju olika lätt/svårt för olika personer. Alla har ju inte samma möjlighet att kunna byta X ggr/dag osv. Så jag tycker det blir lite "fel" mot de som faktiskt HAR problem (även om de nog är få) att tycka att "äh, är man frisk så luktar det inget och skulle det mot all förmodan göra det är det bara att...".

Nu har jag inga problem som inte går att lösa, och tror inte deo skulle göra något bättre heller, men till och med jag kan känna att "Ja men tack då, jag är onormal och det är nåt fel på mig". Vill inte ens tänka vad de med ordentliga problem ska känna...

Utan att bli för personlig - så när jag har som värst problem så luktar det 15 minuter efter dusch.. Alltså luktar illa, rutten skämd fisk-illa. Räkna själv ut vilka problem det ger i ett vardagsliv och arbetsliv... Nu är det tacksamt nog relativt få sådana dagar på en månad. Men jag lovar att OM det fanns nåt sätt att deodoranta bort de dagarna skulle jag det. Men som sagt, jag tror inte på intimdeo - för att parfymera "omgivningen" riskerar att bara ge en doftkrock som inte gör nåt bättre. Och jag tror inte det varken förr eller senare kommer att komma en produkt som neutraliserar/parfymerar som kan användas direkt i underlivet. OM det någonsin kommer är den mest troligt sjukt olämplig för de som behöver den bäst - de med känsliga, extremt lättstörda underliv. Så, jag är inte pro intimdeo. Men jag är anti en hel del av tongångarna i den här tråden som avfärdar det mesta i form av ev illaluktande odör från regionen i fråga med "det är bara.."

Jag har en vän som har berättat att hon har liknande problem. Har kollat upp men fått svar att allt är normalt och ingen sjukdom men ändå upplever hon att hon luktar illa vilket påverkar hennes liv. Så jag tror också att människor luktar olika mkt och vissa luktar mer även från underlivet utan att det behöver vara ngt fel.

Jag har en vän som har berättat att hon har liknande problem. Har kollat upp men fått svar att allt är normalt och ingen sjukdom men ändå upplever hon att hon luktar illa vilket påverkar hennes liv. Så jag tror också att människor luktar olika mkt och vissa luktar mer även från underlivet utan att det behöver vara ngt fel.

Jag har också kollat upp, inga fel. Och ingen riktig hjälp/lösning heller. Därför jag är lite överkänslig mot tonen i tråden. Nu har jag som sagt hittat sätt att hantera det hela. Men om jag läst den här tråden innan jag lyckats räkna ut ett sätt att hålla saker under kontroll skulle jag nog mått rätt dåligt av den här tråden och känt mig ännu mer jävla onormal och ofräsch/äcklig än jag redan kände mig då.

För kanske svårt föreställa sig innan man varit där själv, men det påverkar verkligen hela livet. Även när det egentligen inte är ett problem så finns oron där, och det är även lätt att inbilla sig att man t ex luktar illa. Där kan jag se en poäng även med deon, lite sinnesro/placeboeffekt. För ofta är det säkert som med t ex fotsvett - att oftast är det bara en själv som märker lukten, men man tror/är rädd att alla andra ska det. Och den rädslan är begränsande. Jag minns gånger när jag var yngre, man satt och kollade film i soffan t ex och han tänkte lägga huvudet i knäet - varvid jag flög upp som en idiot och låtsades jag fått akut behov att gå och kissa. Av rädsla för att jeansen skulle lukta apa i skrevet. Efter sniffkoll på toa så ja ibland gjorde de det och hade han lagt huvudet där hade han märkt det, men oftast var det lugnt och jag kunde återvända till soffan. De gånger det inte var okej brukade jag drabbas av "magont" så jag var tvungen att hålla om magen - då kunde huvudet inte ligga i knäet.

Låter säkert jättelöjligt men det var ett reellt problem. Numera så som sagt hanteringssätt OCH för all del har både jag och männen blivit så gammal att man kan PRATA om problemet. Och det är oftast inte ett helt okänt problem även för männen, att man får svaret "ah, sådär kunde det bli för min förra flickvän med. För henne hjälpte x, har du provat det?" Det finns en del fördelar med att bli äldre ;P

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka