Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nä, för det har jag aldrig hört någon göra om att raka sig under armarna/benen/fittan el vad fan som helst. Det finns verkligen ingen press på unga tjejer att göra alla dessa saker för att inte framstå som "äckliga".Och det tror de de som kommer att använda intimdeo kommer att göra - propagera för intimdeon och påstå att alla som inte använder den är äckliga
Tillåt mig tvivla på det.
Nej, jag tror dig inte. För det är inte så det fungerar tyvärr.
Det behövs inte eftersom företaget som tillverkar produkten gör det istället och man säger givetvis inte att alla som inte använder produkten är äckliga utan att man trycker på att idealet är att lukta rosor i byxan.Och det tror de de som kommer att använda intimdeo kommer att göra - propagera för intimdeon och påstå att alla som inte använder den är äckliga
Tillåt mig tvivla på det.
Jag säger inte att du ljuger @Gnist. Det är helt enkelt så man vet att sociala normer fungerar. Det är en väldigt effektiv maktmekanism eftersom det känns som att man väljer helt själv.
Såvida du inte lever helt avskärmad från sociala sammanhang (och det gör du ju inte eftersom jag skriver till dig i denna stund) så fattar du inte dina beslut i ett vakuum runt din egen personliga fria vilja.
Självklart menar jag inte att folk irrar omkring som zombies utan egen vilja alls. Men alla förhåller sig på något sätt till de sociala sammanhang de existerar i. Det går inte att låta bli. Vilket @Gnist påstår att hon har förmåga att göra."det där gör du bara för det är normen, vad du än tror så är det så"
Som sagt, alla förhåller sig till normerna på något sätt. T ex kan man låta bli att raka armhålorna som ett ideologiskt drivet motstånd.Ungefär som att säga att personen som INTE rakar sig under armarna bara gör det för hen tycker det är så jäkla coolt att gå emot normen och är indoktrinerad av sin bekantskapskrets att göra det för sakens skull.
Och jag tycker inte det är något konstigare att använda intimdeo än att raka benen. Samma sak fast på olika sätt.@Tora cellgifter är också onaturligt, enligt naturen ska man dö när man fått cancer, eller hur tänkte du?
Jag tycker att det är jättesorgligt om personer som får underlivsproblem rakar fast det är rakningen som orsakar det.
Jag tycker att det är sorgligt att vi öht har en syn som säger att det är ofräscht att ha hår mellan benen så att vissa känner stress om det växer lite. Det ger ingen anledning till att skuldbelägga de enskilda personerna utan det är trist att vi har den synen i samhället.
Därför vill jag protestera när det lanseras en produkt där jag ser att det finns en stor risk för att det blir samma sak med den - dvs har man en fitta som luktar annat än kamomill är den ofräsch.
För att återknyta till stycke två - om vi normaliserar att man ska ha parfym i fitty känns risken stor att många kommer att ha det fast det ger dem problem. Därför vill jag protestera mot det.
Men normen finns redan där. Se bara hur många som skrivit här att de går lika bra att tvätta muttan som att använda deo. Det är ju samma sak fast bara på ett annat sätt.Varför folk förfaras över detta men inte rakning, deo under armhålan mm är kanske för att det redan finns så många normer för hur en kvinna ska se ut och dofta, behöver vi fler "måsten" om våra utseenden och dofter?
Bara för att det finns en massa normer idag så måste vi väl inte skaffa fler?
Nej men varför gråta över en produkt som i princip redan finns fast i annat format bara?Men varifrån har du fått det? Har TS mfl skrivit att de tycker att alla andra normer som säger hur kvinnors fittor ska se ut är helt okej och jättebra men att det är just bara detta de reagerar på? Var någonstans?
Jag tycker kvinnor får göra precis exakt vad fan de vill med sina fittor men det betyder inte att jag inte kan kritisera samhället som formar oss till att tycka att rakning, fittparfym etc etc är något nödvändigt. Att motsatsen blir något äckligt. Tvärtom så blir jag LESS och olycklig över alla saker som ska utvecklas och som skapar behov som inte funnits tidigare, som normaliserar något som i grunden är så förbannat onödigt. Och nej - jag kritiserar inte enskilda kvinnor som har all rätt att välja exakt hur de vill se ut utan endast samhället som skapar dessa behov och normer. Det suger rent ut sagt.
Sjukvården rekommenderar ju tvätt emellanåt http://www.1177.se/Jonkopings-lan/Tema/Sex-och-relationer/Kroppen/Underlivshygien/. Du menar alltså att man inte ha någon intimhygien alls? Jag får iallafall problem med att det samlas typ smegma innanför blygdläpparna om jag inte rengör emellanåt med olja och spolar med vatten.Men normen finns redan där. Se bara hur många som skrivit här att de går lika bra att tvätta muttan som att använda deo. Det är ju samma sak fast bara på ett annat sätt.
(Helst skall man ju inte tvätta muttan alls för den mår faktiskt inte bra av det så inte kan man säga att det är ett bättre sätt heller)
Jag tar bort håret på mina ben och under armarna när jag känner för att vara extra fin.Fast man har ju också ett val att gå emot sociala normer. Vilket fler och fler personer gör. Att "stanna" i sociala normer kan ju då också vara ett val. Vilket givetvis är omöjligt att se utifrån. Men på samma vis som en person slutar t ex raka sig under armarna, och därmed gör ett val av fri vilja som går emot rådande social norm kan ju en annan person av andra anledningar än normen fortsätta att raka sig under armarna. Om personen då bemöts med "det där gör du bara för det är normen, vad du än tror så är det så" blir ju lite skevt. Ungefär som att säga att personen som INTE rakar sig under armarna bara gör det för hen tycker det är så jäkla coolt att gå emot normen och är indoktrinerad av sin bekantskapskrets att göra det för sakens skull.
Normer är ju även en flytande gräns. De som idag inte rakar sig under armarna för att de tycker det är fjantigt att den sociala normen är att kvinnor ska vara "hårfria" - samma personer kanske tillhör den stora massan om 20 år. Då kanske normen är orakat. Är de då hjärntvättade av normen och har inte valt av fri vilja då? Ju mer man funderar och exemplifierar ju mer inser man att det är en fara i att för långt förenkla, och för långt tillskriva den sociala normen för vittgående effekter.
Nånstans får man ju tro på vad vuxna människor säger anser jag. Ja, de kanske ljuger och ja de kanske är hjärntvättade men inte fattar det själva - men jag ser inte vad man vinner på att tycka "det där/så där tror du bara".
Sjukvården rekommenderar ju tvätt emellanåt http://www.1177.se/Jonkopings-lan/Tema/Sex-och-relationer/Kroppen/Underlivshygien/. Du menar alltså att man inte ha någon intimhygien alls? Jag får iallafall problem med att det samlas typ smegma innanför blygdläpparna om jag inte rengör emellanåt med olja och spolar med vatten.
Så det är helt okej att tvätta sig flera gånger per dag men inte att använda deo? Vad är skillnaden? Resultatet blir ju det samma, dvs ta bort den naturliga doften.@Tora normen att tvätta sig finns ja, inte att man ska använda deo för att lukta blomma i underlivet.
Tidigare i tråden så skrivs det att det går lika bra att tvätta sig som att använda deo. Resultatet blir ju det samma bara att tillvägagångssättet är olika.@Tora Jag har inte sett någon annan än du prata om tvätt flera gånger om dagen. Jag känner verkligen inte till någon norm som säger detta?
Tidigare i tråden så skrivs det att det går lika bra att tvätta sig som att använda deo. Resultatet blir ju det samma bara att tillvägagångssättet är olika.