Sv: Intelligenta bebisar
Jag tror att en del föräldrar lider av prestionsångest när det gäller sina barn och skriver att de kan mer än vad som är i verkligenhet... Tex flerordsmeningen kanske var enstaka ord som kom i en följd, sen tyckte mamma/pappa att de passade ihop alltså en hel menning...
Det går väldigt i period med barn, elin var helt fanatisk på pussel i höstas och la relativt svåra pussel, just nu har hon inte alls ro att sitta still och pussla på samma sätt, nu är det bollar och full fart som gäller... Och ska man lägga pussel klara hon knappt av de enklaste just, just för hon har inte ro att sitta still och fundera...
Samma sak med språket, ett tag pratade hon nästan inget alls, nu pratar hon i långa haranger, älskar att prata i telefon med mormor som har tålamod med att lyssna och ge svar, men sista dagarna har hon försökt "slippa" prata och bara pekar och säger "öhöh" om det är något hon vill ha, men låtsas jag inte förstå så kommer det en hel mening...
Fast idag blev jag lite överaskad, vi hade radion på och lyssnade på "Ring så spelar vi", då spelade de "Till havs" med Jussi Björling, Elin tittar upp, stirrar på radion och sen börjar hon peka och säga "findus, pettson findus ute" och innan jag förstod.... Hon har nämligen en ny favorit film, Findus och Gubbens år och i den är det en scen där de spelar just "Till Havs" när de är ute på picnic... Hon var helt till sig och satt och lyssna helt facinerad och sen pratade hon om findus en kvart efteråt...