Inte verkad på väldigt länge!

Status
Stängd för vidare inlägg.

sara_18

Trådstartare
Hejsan

Jag har nyligen köpt mej en häst som inte blivit verkad på 7år :crazy: under första tiden så har dom väl inte brytt sej om henne men när hon bytt ägare så har dom försökt verka henne men hon är tydligen väldigt svår att verka.
Hon är kollad av veterinären att hon tar inte skada av de för hon sliter av hovarna själv, men personligen tycker ja dom inte är så vackra. Nu vill ja få lite tips om hur man sakta skulle kunna lära henne att det inte är något farligt? Hon är även dräktig så vill inte stressa henne för mkt. Men några tips man kan hålla på med lite då och då så man kan börja verka henne.
Tacksam för alla förslag men inga påhopp tack.

Sv: Inte verkad på väldigt länge!

Hur är hon när du kratsar hovarna?

Ta det lugnt, hitta en riktigt bra hovslagare och berätta i förväg hur din häst är.
Och låt det ta tid.

Kanske en mild sedering vore nåt att fundera över om hon blir väldigt stressad?

Mvh Domino_s

Hon är snäll att kratsa hovarna, det är just när man ska ta verktången och man låser fast innan man knipsar av så får hon panik (har dock inte provat själv)
Okej, tänkte ev köpa egna verktyg och hålla på lite själv med hjälp av hovslagare förstås.
Men ja måste även fråga, hur ser muskler och leder ut när hon inte blivit verkad, kommer det kunna gå å rida henne alls?
Tid är nått hon defenetift behöver, under bara 7år har hon haft 5olika ägare.

Det går inte att raspa hovarna endast då? Och hoppa över tången helt och hållet?

Hoppas hon blir bättre snart!

Ibland har jag gjort så att jag ställt mig på ett knä och sedan lagt hästens ben (böjt i framknät) på mitt andra knä, böjt i 90 grader. Om hästen är snäll att kratsa hovarna på, så kan det hända att den låter benet ligga kvar där medan man klipper med hovtången, åtminstone efter en stund. Raspa tycker många hästar är rätt skönt så då brukar jag ställa mig rätt, men sedan inte knipa fast hoven till att börja med utan bara stödja den mot mitt ena ben och hålla fast hoven med ena handen till att börja med och sedan testa efter en stund att hålla fast med benen jättekorta stunder. Blir långt ifrån tillräckligt mycket verkat på detta sätt men kan vara en bra början och har man tur vänjer sig hästen vid det man håller på med så att man efter några tillfällen kan hålla i mer och mer och då ta mer och mer också. Har också ibland fått hugga av hovarna uppifrån med klinga och klubba när hästen står på hoven för att ta det värsta, det kan jag också göra om det är väldigt mycket horn som ska bort. Detta tycker de flesta inte jättemycket om, så det kan vara bra att hålla upp det andra benet under tiden.

En annan sak jag tänkte på är att om hästen har ont i leder kan man få den där reaktionen när man ska sko/verka.

om hon har slitit hovarna själv på ett bra sätt, så kommer det mest troligt inte bli några problem med att rida henne.

du ska inte hålla på och greja och verka själv. låt någon utbildad sköta den biten, risken är att du förstör mer än du menar och hovar är inga häng-å-släng grejer!

att hon rycker till sig hoven och får panik beror nog enbart på att hon inte är tränad att lämna från sig hoven på det sättet. antingen tränar du henne själv och håller kvar benet och ger det tillbaka innan hon själv rycker tills sig det, eller åxå tar du hjälp av en stor och stark hobslagare, som INTE SLÄPPER när hon rycker. (funkar dock bäst på yngre hästar, kan vara uteslutet i ditt fall)

i vilket fall, så kommer du säkert att få ordning på henne, hitta bara en bra hovslagare och förklara för honom/henne redan i telefon hur hästen är.

Hejsan

Jag har nyligen köpt mej en häst som inte blivit verkad på 7år :crazy: under första tiden så har dom väl inte brytt sej om henne men när hon bytt ägare så har dom försökt verka henne men hon är tydligen väldigt svår att verka.
Hon är kollad av veterinären att hon tar inte skada av de för hon sliter av hovarna själv, men personligen tycker ja dom inte är så vackra. Nu vill ja få lite tips om hur man sakta skulle kunna lära henne att det inte är något farligt? Hon är även dräktig så vill inte stressa henne för mkt. Men några tips man kan hålla på med lite då och då så man kan börja verka henne.
Tacksam för alla förslag men inga påhopp tack.

Hej på dig. Jag har ett ex antal märrar som jag har på lösdrift, och eftersom att de går och springer o lattjar mkt så sliter de sina hovar mkt/lagom. Men ser man att de har flisiga hovar eller att de växer mkt så får man "justera"7verka/raspa. Men det är inte ofta.

Jag har så snälla hästar att behövs detta tar jag med mig mina verktyg ut i hagen och fixar det där.:p De står lösa mitt i hagen och jag kan ta alla 4 fötterna. Det är faktiskt lite bortskämt.:d

Så jag tycker inte direkt att det är så farligt. Om de inte viltväxer.

du kan väl börja med att vänja henne vid raspning, raspa lite försiktigt. om hästen raspas ofta och dessutom sliter en del själv så kommer man inte behöva klippa av stora bitar med tång, om det är det hon är rädd för.

Jo jag har faktiskt funderat på de också men eftersom ja inte vet om det gör nån bra nytta har ja inte provat.

Cilla: Det ja tänkte på va bra man skulle ta så lite som möjligt själv fast oftare så hon blir van att man håller på, för vad jag har förstått så har hon inga dåliga erfarenheter men hon har bara inga. Men jag tycker det bara är skumt att dom inte provat mera en vad dom gjort.
Allt är annars värt å prova, hålla kvar osv.

Asa_S: Okej förstår vad du menar :)

Hovis: Jo, hon har ju gått lösdrift och sliter ju väldigt mkt själv men dom är ju inte speciellt vackra nu så man vill ju gärna ha iallfall lite ordning på dom. Men hon har ju inte såna hovar man sett riktiga vanvårdade hästar som har ankfötter typ.
Ja skulle nog kunna göra så på min valack också, verka i hagen, han är så snäll, helst så man vill ha dom men när dom inte har erfarenheter sedan tidigare blir det ju läskigt.

Tack för tipsen, har ni fler idéer får ni gärna skriva :) Hovslagarn kommer iallfall komma på tisdag men då inte verka damen utan ta andra hästar men tänkte prata med henne om vad som är bäst osv.

Ja okej. Vad ja förstått är det just tången hon blir rädd för när man ska knipsa, vet dock inte va hon gör men får iallfall panik.
Hur mkt vågar man ta (om hon nu sköter sej) ska man bara raspa bort lite bara?

Har tyvärr inga bra hovbilder just nu, har bara bilder ja fått från tidigare ägare och jag vet inte om jag får lägga upp dom. Annars kan jag lägga ut ikväll eller imorn på hovarna

Jo jag har faktiskt funderat på de också men eftersom ja inte vet om det gör nån bra nytta har ja inte provat.

Cilla: Det ja tänkte på va bra man skulle ta så lite som möjligt själv fast oftare så hon blir van att man håller på, för vad jag har förstått så har hon inga dåliga erfarenheter men hon har bara inga. Men jag tycker det bara är skumt att dom inte provat mera en vad dom gjort.

Asa_S: Okej förstår vad du menar :)

Hovis: Jo, hon har ju gått lösdrift och sliter ju väldigt mkt själv men dom är ju inte speciellt vackra nu så man vill ju gärna ha iallfall lite ordning på dom. Men hon har ju inte såna hovar man sett riktiga vanvårdade hästar som har ankfötter typ.
Ja skulle nog kunna göra så på min valack också, verka i hagen, han är så snäll, helst så man vill ha dom men när dom inte har erfarenheter sedan tidigare blir det ju läskigt.

Tack för tipsen, har ni fler idéer får ni gärna skriva :) Hovslagarn kommer iallfall komma på tisdag men då inte verka damen utan ta andra hästar men tänkte prata med henne om vad som är bäst osv.

jag tänkte väl inte direkt att du skulle göra detta ihagen. Det var en passus bara. Visst kan du raspa lite på hennes fötter det gör ingen skillnad. Bara så hon vänjer sig med att stå på 3 ben och inte bråkar. Du ser ju hur du raspar, och jag tror inte att du tar så mkt på fötterna, med denna åtgärd. Det är inte farligt. Det är ju så man vänjer åringar, att acceptera det hela. Så kämpa på. hon får vänja sig vid ljudet och hur det "killar" i/på hoven.

Hitta en bild, kanske finns någon till i albumet men det syns lite dåligt och sen är dom nog liite värre nu.
Länken till bilden http://lookahead.zoomin.se/P2022100
Svårt att se hela sanningen på kortet men den behöver verkligen verkas..:crazy:
Det syns att inte hovvården skötts på henne som ung då hon är allt annat än rak i sina framben..
Yttersidorna på kronränderna är alldeles uppdrivna och det syns att hon gått sned länge.
Antagligen har nån burit sig dumt åt när de verkat henne nån gång och sen har det bara blivit värre och värre pga okänsliga människor.
Att låsa hennes framhov mellan benen som man normalt gör på hästen skall man nog inte göra på denna förrän hon litar på den som verkar.
Eftersom hon är så knätrång fram och går snett på sina hovar så tycker hon säkert det är obehagligt med brytningen i knäna vid upplyft /utåtvridet ben..
Det går att lära henne stå tryggt men det kräver träning och förståelse för att hon dels har ett dåligt minne av verkning och dessutom säkert obehag pga eftersatt hovvård.
Långa hovar är illa,men ännu värre är faktiskt när hästen tillåts bli sned i sina hovar och de tillåts växa snett så det bryter i leder och ligament.
Även om inte veterinären anser henne halt så orsakar dessa hovar spänningar och obehag för hästen,är den dessutom dräktig kommer hon som högdräktig få ont i lederna om hovarna inte går hålla efter.
Rak kommer hon inte bli i sina ben men man kan ju verka henne så hon blir mer bekväm helt klart.
Väldigt få hästar klarar att slita sina hovar perfekt utan verkning.

Lättare promenadridning kan hon kanske tåla men nån större belastning på de frambenen skulle jag inte göra,dvs glöm distans och hoppning..

Verka henne som en shettis dvs lås inte hoven mellan knäna utan håll hoven med en hand och verka med den andra.Svårt men det går.
Låt kunnig hovis verka henne,en duktig hästmänniska kan hjälpa henne stå tryggt vid verkning.
Jag misstänker att mer än en människa burit sig dumt åt ,och hon har säkert flera obehagliga upplevelser i minnet vid verkning.
Om just verktången triggar igång paniken så använd bara hovkniv och rasp till att börja med.
Monty Roberts har en bra video som heter "Preparing for the Farrier" ,där kan du få tips om hur du skall träna hästen inför hovslagarbesök.

I värsta fall får vet spruta hästen med lugnande några ggr så hästen kan verkas o bli mer bekväm.Ingenting är omöjligt,tyvärr är vissa hästägare bara slöa ...
Lycka till.

Det är ju så man vänjer åringar, att acceptera det hela. Så kämpa på. hon får vänja sig vid ljudet och hur det "killar" i/på hoven.
Jag hoppas verkligen att du inte menar att hästar verkas första gången som åringar!:eek:

Fölungar bör kollas över och raspas redan vid tre veckors ålder,och sen kollas till med 3-4 veckors mellanrum.
Då slipper man hästar med krokiga ben .;)

Jo men klart hon behöver verkas, men jag tycker den bilden gör det värre med lederna än vad det är nu. För på bilden syns det att hon är sne men ja tycker inte hon ser ut så nu, inte lika illa iallfall. Men ska fixa bättre bilder.
Kan då inte förstå att man inte kan ta hand om hovarna, så synd om hon inte skulle klara mer en promenad ridning då hon bara är just 7år.
Jag vill verkligen att hon ska verkas, så ja förstår inte dom som bara skitit i det:crazy: men ja antar dom struntat i de då hon bara ska gå i avel. Själv hade ja tänkt bara ha henne som avels häst men klart hon ska verkas endå.
Det ja förstått är att hon inte har blivit dåligt behandlat utan bara inte blivit behandlad alls.
Hur mkt lugnande kan man isf ge utan att själv fölet tar skada?

Aha, jag fatta som att du ville börja verka/klippa fötterna på henne själv, för att slippa blanda in hovslagare. det ska du inte göra, men raspa lite försiktigt och slå på hoven med en hammare och imitera alla de moment som ingår i en skoning är ju jättebra! ju mer du tränar, desto lättare gör du det för den hovis som ska jobba med henne sen.

lite *kl*
kolla på dessa bilderna på henne, där är frambenen inte alls så¨illa som det ser ut på den första bilden.
bild 1
bild 2
åsså en bonusbild bara för att den var så otroligt go! :angel:

kanonfin häst för övrigt!
vekar vara en pålla med historia bakom sig, 4 ägare på 2 år, hoppas hon kan stanna kvar hos dig..... :crazy:

Nej nej de vågar ja inte riskera. Enda jag gör nått är när hovslagarn säger exakt hur ja ska göra. Jo ja tänkte ju vänja henne med lite pyssel med tassarna:laugh:

Jomen eller hur, tänkte ta nya på benen och hovarna imorn, för ja tycker inte att hon är så sne som på den första bilden ja länka.
Hehe ja super söt liten gris.

Jo hon är en jätte söt liten dam, lite egna idéer med att kunna pysa iväg när man håller henne i grimskaft. Hon har haft väldigt många ägare innan, blev lite chockad när jag kollade på travsport.se men hemma hos mej kommer hon få stanna :laugh:

Bilden du länkade till var missvisande, hon är inte alls sned i benen utan ser väldigt fin ut om man tittar på de andra bilderna.
Träna varje dag ytte pytte lite och gör det svårare bara när hon fixar det så långt ni kommit och hitta en snäll och tålmodig hovis som kan tänka sig komma flera gånger i stället för att nödvändigtvis göra allt på en gång.
Vacker flicka;-)
Lycka till!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 817
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 822
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 756
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 658

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka