Inte verkad på väldigt länge!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Inte verkad på väldigt länge!

jo, men balanserar man en travare så den går fritt och att den inte slår sig så mkt. Så känner hästen det och då släpper den loss, varpå farten ökas. Men känner hästen att den går på sig ständigt och jämnt samt att hästen inte får det att flyta i actionen. Då håller den också igen.

Håller med dig!
Det är en konst att balansera en travhäst!

Håller med dig!

Trevligt att någon verkar förstå det här med travares balansering.

Vill upplysa er andra som inte förstår vikten av att balansera en häst. min ena tävlingshäst snuddade sig med hö fram på bak. Då tog jag bort skon, raspade någon mm ca 2 och han vände över snabbare och gick inte på sig.

Så lite kan det vara som gör att det ska funka för en häst.

Hästar är väl endå hästar även om aveln inom olika områden har gått långt. Hästens naturliga flycktinstinkt är väl enda galopp???

Är det som du påstår så fattar ju inte jag varför denna travare i panik galopperar för den är framavlad för trav, "skentrav är det i alla fall inte"

Länk: http://www.aftonbladet.se/trav365/article5539335.ab

Du kanske även kan förklara varför travare som får en akut skada i ett lopp, håller på att kväva sig i lopp, eller drivs så hårt i loppet från kusken att den överpresterar och håller på att spränga sig försvarar sig med att börja galoppera. Du kanske även har ett bra svar på varför "överhettade" travare strax innan start alltid drabbas av "startgalopp"

Vet du vad rycktussar är vad som händer och vad resultatet blir, osv.
Jo när man har ett par tussar som man rycker ur hästens öron när man vill ha
lite extra go i den eller när den kanske inte tar i som man vill, då drar man i ett snöre som sitter fast i tussarna som man satt i öronen.

När då en häst har dessa och man drar i den för första ggn, så kan reslutatet av att den känner att man dra samt att den hör allt omkring sig. Då kan det tyvärr resultera i att den blir skiträdd.

Detta hände tydligen Björn. Idiotiskt att man inte har provat detta innan man gör det i lopp. Förekommer tjo o tjim på upploppet och drar man då tussarna blir det plötsligt mkt ljud som inte hästen fixar.

Dum kommentar om att en framavlad travare inte ska reagera med att den galopperar, utan att den ska istället skentrava.

Kan förklara för dig varför en travare kan stupa i löp.

Jo om man kör en häst i löp kan den börja pulla o ligga på hårt. Vill då inte kusken öka tempot så håler han igen hästen. Hästen svarar med att vilja springa fortare än kusken vill. Drar man i en sådan häst för mkt o förlänge är risken att man gör så att tungan dras bakåt. Då är det en stor risk att hästen sväljer tungan blockerar luftvägarna och den stuper.

För att undvika att hästar kväver sig på detta sätt är att sätta på ett tungband som håller rätt på tungan, och man minskar betydligt
risken med att detta otrevliga händer.

Tar det tillräckligt lång tid kan hästen dö helt enkelt, och en stor olycka blir det med oftast fler ekipage inblandade.

Hoppas att ni alla förstod varför man binder tungan på travare, det är inte av elakhet utan för att undvika en otrevlig olycka för alla parter.

Kan förklara för dig varför en travare kan stupa i löp.

Jo om man kör en häst i löp kan den börja pulla o ligga på hårt. Vill då inte kusken öka tempot så håler han igen hästen. Hästen svarar med att vilja springa fortare än kusken vill. Drar man i en sådan häst för mkt o förlänge är risken att man gör så att tungan dras bakåt. Då är det en stor risk att hästen sväljer tungan blockerar luftvägarna och den stuper.

Hästens syreupptagningsförmåga är överlägset bäst i galopp!

Alla hästars framben är fästa till bålen genom kraftiga muskler.
De har tex inga nyckelben så som vi människor har.

Denna konstruktion gör det möjligt för hästen att få ner maximalt med luftvolym i lungorna vid inandning och ut igen vid utandning!

Bröstkorgen/revbenen expanderar och komprimeras vid in/utandning.
I landningsfasen i galopp trycks luften ur lungorna genom att bröstkorgen komprimeras för att därefter fyllas med luft när bröstkorgen expanderar i svävmomentet.

Andningen i galopp är alltså samordnad med stegsekvensen något jag har svårt att tro att ni lyckats med i trav trots framgångsrikt avelsarbete!

Håller med dig!

Skulle vilja ställa en hypotetisk fråga till er som håller på med trav!

Om ni skulle hitta en perfekt balans som garanterade en vinst i Elitloppet men
ni visste att hästen pga den balansen skulle vara förbrukad för resten av livet efter detta segerlopp.

Min fråga är: Skulle ni sko hästen för en garanterad seger eller inte?

Trevligt att någon verkar förstå det här med travares balansering.

Vill upplysa er andra som inte förstår vikten av att balansera en häst. min ena tävlingshäst snuddade sig med hö fram på bak. Då tog jag bort skon, raspade någon mm ca 2 och han vände över snabbare och gick inte på sig.

Så lite kan det vara som gör att det ska funka för en häst.

Hur snuddade den sig med h.f. på.h.b eller v.b? Var på bak snuddade den (hoven kronranden kotan,insida,utsida)? Snuddade den med h.f. i traktdelen i början av överrullningsfasen, rakt under skon i svävningsfasen eller i tån i slutet av överrullningsfasen?

Var på hoven raspade du bort ca 2 mm, i tådelen,tåsidodelen,sidodelen eller i traktdelen och i så fall, på den mediala eller laterala sidan?? Gjordes detta i bärranden eller raspade du bort detta på yttre vägghornet??

ni visste att hästen pga den balansen skulle vara förbrukad för resten av livet efter detta segerlopp.

Naturligtvis INTE. Man är väl inte dum i huvudet om man vill riskera sin tävlingshäst för resten av dennes liv!:eek::eek:.

Hittar man den perfekta balansen för hästen skadar man heller inte hästen, ganska logiskt. Man kan inte hitta på en balans,hittar man den rätta för hästen släpper hästen loss och mår bättre samt går fortare. Allt per automatik.

Sedan var detta en konstig kommentar, för är man med i elitloppet har man presterat mkt bra och är värd en inbjudan till det loppet. Det är inte vilka hästar som helst som är med i dessa stora lopp!
Det är KANONHÄSTAR som är extrema. Funkar inte dem i dessa farter har de inte där och göra. Så detta förstår jag inte vart hän du vill komma med dessa kommentarer.:angel:

Hur snuddade den sig med h.f. på.h.b eller v.b? Var på bak snuddade den (hoven kronranden kotan,insida,utsida)? Snuddade den med h.f. i traktdelen i början av överrullningsfasen, rakt under skon i svävningsfasen eller i tån i slutet av överrullningsfasen?

Var på hoven raspade du bort ca 2 mm, i tådelen,tåsidodelen,sidodelen eller i traktdelen och i så fall, på den mediala eller laterala sidan?? Gjordes detta i bärranden eller raspade du bort detta på yttre vägghornet??

Han gick på sig över spattgamascherna.

Det är med tån de stryker sig. Jag raspade i tån hö fram. Sedan gick han fritt!:idea: Tydligen skiljer sig vikten på att hö fram gentemot vä fram. Jag mäter alltid hovarna på tävlingshästarna.

Nej,finns många andra fina lopp!
Undrar vad du har för uppfattning om travfolk egentligen!

Senast ändrad av en moderator:

Hästens syreupptagningsförmåga är överlägset bäst i galopp!

Alla hästars framben är fästa till bålen genom kraftiga muskler.
De har tex inga nyckelben så som vi människor har.

Denna konstruktion gör det möjligt för hästen att få ner maximalt med luftvolym i lungorna vid inandning och ut igen vid utandning!

Bröstkorgen/revbenen expanderar och komprimeras vid in/utandning.
I landningsfasen i galopp trycks luften ur lungorna genom att bröstkorgen komprimeras för att därefter fyllas med luft när bröstkorgen expanderar i svävmomentet.

Andningen i galopp är alltså samordnad med stegsekvensen något jag har svårt att tro att ni lyckats med i trav trots framgångsrikt avelsarbete!
Ja,det är helt logiskt det du skriver!
Avels arbetet strävar väl efter den perfekta hästen,oavsett gren eller?
Där är inte travet än,långt där ifrån!

Han gick på sig över spattgamascherna.

Det är med tån de stryker sig. Jag raspade i tån hö fram. Sedan gick han fritt!:idea: Tydligen skiljer sig vikten på att hö fram gentemot vä fram. Jag mäter alltid hovarna på tävlingshästarna.

Tänk nu på att du skriver på hästvård och här brukar vi förklara lite mer ingående eller så svarar man på den frågan som ligger till grund. Det svar du skrev här ovan säger inte ett dugg!!

Jag gjorde det enkelt för dig och återupprepar, jag frågade Hur snuddade den sig med h.f. på.h.b eller v.b? Var på bak snuddade den (hoven kronranden kotan,insida,utsida)? Snuddade den med h.f. i traktdelen i början av överrullningsfasen, rakt under skon i svävningsfasen eller i tån i slutet av överrullningsfasen?

Kan du inte ge ett mer kunskapsgivande svar så folk på hästvård förstår hur exakt det uppkom,när det uppkom, var det uppkom och hur det åtgärdades så kanske det är lika bra att dom inlägg som handlar om trav i denna tråd flyttas över till underforumet trav eftersom dom inte ger ngn djupare kunskap i ämnet balancering, heller inte hänvisar till ngn forskning och borde passa bättre där.

Jag svarade på de frågor du ställt läs en gång till så kanske du förstår. Vet du vart en spattgamasch sitter hur högt den sitter samt var tån på en hästs hov sitter, då vet du också vad jag har skrivit.

Hö fram slog på hö bak, det är väl ganska tydligt och logisk. I allafall vi som har travare.

En konst som väldigt få behärskar..:angel:
Men väldigt många travnissar kladdar själva och tror att de kan fast de i själva verket har noll koll.:eek:

Inte ovanligt att en häst som besitter en skada högre upp i sin kropp och visar symtom genom att gå snett framför sulkyn eller att hästen slår på sig korrigeras genom att raspas på hoven..
Det hjälper kanske för stunden så att hästen inte slår på sig,men i längden smäller hästen pga att den går snett på sina hovar.
Balansering är en balansgång som extremt få kan.

Jag svarade på de frågor du ställt läs en gång till så kanske du förstår. Vet du vart en spattgamasch sitter hur högt den sitter samt var tån på en hästs hov sitter, då vet du också vad jag har skrivit.

Hö fram slog på hö bak, det är väl ganska tydligt och logisk. I allafall vi som har travare.

Jag vet men nu är det så att du befinner dig på hästvård och inte trav så därför borde du uppvisa ödmjukheten att förklara så att även folk på hästvård förstår ditt resonemang.

Det finns ingen anledning att du börjar bli oförskämd och påvisar irritation för att du tydligen inte kan ge ett mer ingående svar. Skriv då istället att du inte besitter den kunskapen eftersom du nu i två svar i klartext har förmedlat det.

För att nu återgå till själva tråden i stället för att blanda in massa saker som inte har ett dugg med hästvård att göra så avspeglar sig ju belastningen i själva hornkappseln och gör det mer och mer avvikande ju mer sällan hoven verkas.

Frågan är då är det den raka eller den mest utflutna sidan som tar upp den största belastningen?? Hur ska en sådan hov verkas för att optimal fysiologisk balans i hoven ska uppnås där även belastningen kommer att tas upp i benets styvaste riktning både statiskt och dynamiskt??

Jag vet men nu är det så att du befinner dig på hästvård och inte trav så därför borde du uppvisa ödmjukheten att förklara så att även folk på hästvård förstår ditt resonemang.

Det finns ingen anledning att du börjar bli oförskämd och påvisar irritation för att du tydligen inte kan ge ett mer ingående svar. Skriv då istället att du inte besitter den kunskapen eftersom du nu i två svar i klartext har förmedlat det.

För att nu återgå till själva tråden i stället för att blanda in massa saker som inte har ett dugg med hästvård att göra så avspeglar sig ju belastningen i själva hornkappseln och gör det mer och mer avvikande ju mer sällan hoven verkas.

Frågan är då är det den raka eller den mest utflutna sidan som tar upp den största belastningen?? Hur ska en sådan hov verkas för att optimal fysiologisk balans i hoven ska uppnås där även belastningen kommer att tas upp i benets styvaste riktning både statiskt och dynamiskt??
Varför utgår du i från att folk på hästvård inte förstår vad vi medar?
Och förstår inte folk,så har dom så mycket vett så att dom frågar vad vi menar!Och undra vem det är som är oförskämd i denna tråd?:confused::cool:
Vadå inte besitter denna kunskap,är det alltid så att du kan och vet bäst!?

En konst som väldigt få behärskar..:angel:
Men väldigt många travnissar kladdar själva och tror att de kan fast de i själva verket har noll koll.:eek:

Inte ovanligt att en häst som besitter en skada högre upp i sin kropp och visar symtom genom att gå snett framför sulkyn eller att hästen slår på sig korrigeras genom att raspas på hoven..
Det hjälper kanske för stunden så att hästen inte slår på sig,men i längden smäller hästen pga att den går snett på sina hovar.
Balansering är en balansgång som extremt få kan.

Men vad tror du?Att alla trav människor balanserar hästarna för att få bort hältor?Och det var precis det jag skrev,det är en konst att balansera en trav häst!

Varför utgår du i från att folk på hästvård inte förstår vad vi medar?
Och förstår inte folk,så har dom så mycket vett så att dom frågar vad vi menar!

Dom kanske inte törs svara att dom inte förstår efter som det är så svävande det "ni"svarar utan ställer frågor lite mer "diskret" och ber om hjälp att förstå. Har du tänk på de???

Säg mig hur fasen ska man få mer ingående kunskap av ett svar som är lika med "noll koll" eller som jag vill påstå hipp som happs.

Eftersom inte jag kan allt och gärna vill lära mig mera och den som inte heller kunda svara på min enkla fråga fast hon skrev "att" hon löste det men inte hur på ett förklarligt sätt så kanske du som gillar att kackla kan svara i hennes ställe.

Hennes svar va: Vet du vart en spattgamasch sitter hur högt den sitter samt var tån på en hästs hov sitter, då vet du också vad jag har skrivit.

Varsegod,, ordet är ditt. Nu har du en gång för alla en tjans att visa upp vad ni på trav verkligen behärskar och här på hästvård äntligen skapa i alla fall lite trovärdighet.

Det har gått skapligt. Vi tränar just nu i hagen bara med raspen, hon gör inga större grejer men blir lite osäker. Bakbenen är dock värre, då drar hon åt sej dom och kan göra litet ryck åt den som håller i. Men dom hade vi tänkt bara lyfta upp i några sekunder så hon blir van. Förövrigt går de bra, så hovslagarn ska verka dom ordentligen i september när hästarna är hemma från betet.
Håller då alla tummar att hon är snäll

Det går väl ställa samma fråga till folk inom vilken gren som helst; skulle du göra det om den automatiskt skulle hoppa 2 meter högt, eller utföra alla tänkbara dressyrkonster om du hittar rätt balans? Förmodligen skulle de flesta inte göra det, men rätt onödigt att ens fundera över eftersom det faktiskt är omöjligt att Endast med hjälp rätt skor utföra något som den inte kan annars...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 655
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka