Inte verkad på väldigt länge!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Inte verkad på väldigt länge!

Funderar lite i samma bana.. Jag har märkt att det är svårare att få en hovis att komma och verka än att sko. I vissa fall dyker de inte ens upp!

Att balansera en travhäst innebär bara att man försöker hålla hästen i trav. Det har ingenting med hästens välbefinnande att göra!

Att trava i 55 km/h är i grunden en onaturlig gångart för hästen, därav detta mixtrande med balanser.

En galoppör springer mkt fortare än en travare utan att man för den skull behöver balansera den med mer än en balans som är optimal ur hållbarhetssynpunkt.

hm, du har lite fel där i ditt uttalande om travhästar! Det märks på ditt tankesätt att du inte travmänniska. Har haft flertalet NATURTRAVARE dvs en travare som nästan inte vet vad galopp är. bl a har jag haft 2 extremt rentravande 1 åringar som älskade att vara först när det tävlades i hagen. De var snabbast i hagen av alla de travare som hon gick i lag med. Då var de vuxna.

Det är så sant som en annan nämner att det är lika naturligt för en hopp/dressyr/galopp häst inom sina gebit, att utföra de handlingar som rytttaren vill att de sk göra.

Och komma med påstående om att balansera en galopp häst för att denne ska hålla sig i sin gångart är väl lite lustig jämförelse. HAHAHA. Ursäkta mig men det var nog det roligaste jag hört på länge.

Min man och jag har sagt ett flertal gånger. Att det skulle va kul att se en galopphäst som går in i fel gångart, vem vet de kanske blir diskade. HEHE

Alla hästar är numer framavlade för sin gren som den tävlar i. Thats it.:angel:

Håller fullständigt med dig hovis,sen att man balanserar en travhäst enbart för att dom ska springa fort det håller inte jag med om.Balansering handlar om så mycket mer en farten.Varför tror ni att nästan alla ridhästar har en massa skydd på benen?

Det finns bilder om du tittar igenom tråden:)

*KL*
Har pratat med min hovslagare idag, hon gav mej en gammal rasp så jag kunde vänja henne med verktygen, för hon trodde det va just dom hon blev rädd för, eller just kläderna en hovslagare har. För i hagen är hon jätte snäll och pyssla med hovarna, men ska prova och se hur hon reagerar på raspen.

Sen pratade även hon å ja att det här med när man balanserar travare, det finns ju endel travfolk som har väldigt mkt överdrivet kan man tycka. Men hovslagarn berätta iallfall om en häst som va travskodd och gick på banan och sånt som hon skulle verka och sko om, men då sa hon att hon bara kan "ridhästar" men då sa väl ägarn till hästen att verka och sko som du vill och då blev de ridhäst hållet och hästen har inte galopperat nått efter de då den galopperat som tusan innan.
Men visst kan ju inte alla travhästar vara ridhäst verkade. Min andra häst har haft travskoning trots hon aldrig sett en travbana. Men börjar nu få riktigt fina hovar =)

Men tillbaka till min första krångelmaja, ska testa raspen nu någon dag och se reaktionen.

hm, du har lite fel där i ditt uttalande om travhästar! Det märks på ditt tankesätt att du inte travmänniska. Har haft flertalet NATURTRAVARE dvs en travare som nästan inte vet vad galopp är. bl a har jag haft 2 extremt rentravande 1 åringar som älskade att vara först när det tävlades i hagen. De var snabbast i hagen av alla de travare som hon gick i lag med. Då var de vuxna.

Och komma med påstående om att balansera en galopp häst för att denne ska hålla sig i sin gångart är väl lite lustig jämförelse. HAHAHA. Ursäkta mig men det var nog det roligaste jag hört på länge.

Alla hästar är numer framavlade för sin gren som den tävlar i. Thats it.:angel:

Jag är absolut ingen travmänniska, ser mig hellre som en hästmänniska:grin:

Angående balansering av en galopphäst så har jag aldrig skrivit att den skulle balanseras för att bibehålla sin gångart men det finns andra aspekter inom balansering såsom hållbarhet, ett för dig kanske okänt begrepp!!

Några olika varianter på balansering är Statisk balans, dynamisk balans, ortopedisk balans och div vildhästbalanser tex Natural Balance.

Syftet med dessa balanser är i bästa fall att få till en optimal, skonsam belastning för hästen och uttnyttjande av rörelseapparaten.

När det gäller balansering inom travet så vill man med hjälp av verkning, beslag och inte minst utrustning hitta den optimala rytmen i steget.
Det skulle jag vilja kalla prestationsskoning, man vill få hästen att prestera max under ett lopp och då känns inte alltid hållbarhetsaspekten så viktig!

Jag tycker helt klart att vi skall använda hästarna till vad de är avlade för.
Om vi bara skulle titta på hästarna när de sprang förbi i naturen skulle ju jag vara arbetslös:(

Men jag tycker ändå inte att det går att jämföra travet med övriga discipliner.

Hästen är ett flockdjur och ett flyktdjur det kan vi väl vara överens om.
Samtliga rörelser inom dressyren kan man se hästar i flock utföra när de skall visa sig stora, starka och vackra för varandra!
Att dessutom kunna galoppera fort och hoppa över hinder som dyker upp kan ju vara till stor hjälp vid en eventuell flykt från ett rovdjur!

Jag har däremot ännu inte sett en häst eller för den delen en zebra eller gnu försöka trava ifrån ett rovdjur.
Jag har iofs inte heller sett ett lejon försöka trava ikapp en zebra:angel:

Varför tror ni att nästan alla ridhästar har en massa skydd på benen?

Skydd går ju alldeles utmärkt att använda även i förebyggande syfte.

Jag rider tex alltid med hjälm trots att jag faktiskt inte trillar av varje gång jag sitter till häst.

99% av gångerna har jag ju då haft hjälmen på mig i onödan:angel:

Hejsan

Jag har nyligen köpt mej en häst som inte blivit verkad på 7år :crazy: under första tiden så har dom väl inte brytt sej om henne men när hon bytt ägare så har dom försökt verka henne men hon är tydligen väldigt svår att verka.
Hon är kollad av veterinären att hon tar inte skada av de för hon sliter av hovarna själv, men personligen tycker ja dom inte är så vackra. Nu vill ja få lite tips om hur man sakta skulle kunna lära henne att det inte är något farligt? Hon är även dräktig så vill inte stressa henne för mkt. Men några tips man kan hålla på med lite då och då så man kan börja verka henne.
Tacksam för alla förslag men inga påhopp tack.

Man kan göra mkt med en rasp (även om det är jobbigare än att ta det värsta m tång) så låt en lugn och sansad hovslagare eller hovvårdare börja med det så får ni ta det därifrån sen.

Jag har däremot ännu inte sett en häst eller för den delen en zebra eller gnu försöka trava ifrån ett rovdjur.
Jag har iofs inte heller sett ett lejon försöka trava ikapp en zebra:angel:

men nu jämför du ju päron och äpplen.
trav är en lika naturlig gångart för hästen som galopp, skillnaden mellan en framavlad travhäst och en vildhäst är att travhästens kropp är modifierad, genom just selektiv avel, för att kunna hitta och hålla en bra och snabb trav.

inget onaturligt i det ÖHT.

vår dags hästar är så långt från vildhästar, så det är nästan lönlöst att jämför dom.... vem jämför våra huskatter med vildkatter tex? trots att de är exakt samma djur, så står de långt ifrån varandra och lever helt olika liv från dag 1 tills de dör.

och ang att använda skor och verkning som ett steg i att hitta mer fart...
i grunden handlar det om att hjälpa hästen att få ut så mycket steg som möjligt av så lite energi som möjligt. inget konstigt med det heller!

Varför tror ni att nästan alla ridhästar har en massa skydd på benen?

Otroligt dumt skrivet från en som håller på med trav och vet att 90% av alla travare i tävling går med både skalpers och knäkappor.

Hur många Sporthästar går med knäkappor i tävling, 1% ??

Har haft flertalet NATURTRAVARE dvs en travare som nästan inte vet vad galopp är. bl a har jag haft 2 extremt rentravande 1 åringar som älskade att vara först när det tävlades i hagen. De var snabbast i hagen av alla de travare som hon gick i lag med. Då var de vuxna.

Med NATURTRAVARE menas en framavlad individ som travar som bäst i lopp barfota. Travet har lyckats mkt bra på avelssidan att på sikt avla fram naturtravare och det är därför så många gör sina bästa lopp dom gånger dom kan tävla barfota. Detta är en mkt het diskuttion för spelarna inom trav som tycker att denna information inte redovisas i tid.

trav är en lika naturlig gångart för hästen som galopp, skillnaden mellan en framavlad travhäst och en vildhäst är att travhästens kropp är modifierad, genom just selektiv avel, för att kunna hitta och hålla en bra och snabb trav.

vår dags hästar är så långt från vildhästar, så det är nästan lönlöst att jämför dom.... vem jämför våra huskatter med vildkatter tex? trots att de är exakt samma djur, så står de långt ifrån varandra och lever helt olika liv från dag 1 tills de dör.

i grunden handlar det om att hjälpa hästen att få ut så mycket steg som möjligt av så lite energi som möjligt. inget konstigt med det heller!

Hästar är väl endå hästar även om aveln inom olika områden har gått långt. Hästens naturliga flycktinstinkt är väl enda galopp???

Är det som du påstår så fattar ju inte jag varför denna travare i panik galopperar för den är framavlad för trav, "skentrav är det i alla fall inte"

Länk: http://www.aftonbladet.se/trav365/article5539335.ab

Du kanske även kan förklara varför travare som får en akut skada i ett lopp, håller på att kväva sig i lopp, eller drivs så hårt i loppet från kusken att den överpresterar och håller på att spränga sig försvarar sig med att börja galoppera. Du kanske även har ett bra svar på varför "överhettade" travare strax innan start alltid drabbas av "startgalopp"

Min man och jag har sagt ett flertal gånger. Att det skulle va kul att se en galopphäst som går in i fel gångart, vem vet de kanske blir diskade. HEHE

Åjo,,, det händer att även galoppörer travar in i mål men dom blir inte diskade för det. Däremot så åläggs dom startförbud/anmälningsförbud i 3 dagar innan friskintyg uppvisats. Kanske vore ngt för Travet att ta efter,, jag menar en travare som galopperar i lopp borde leda till startförbud/anmälningsförbud innan friskintyg uppvisas.

HEHE:angel:

Skydd går ju alldeles utmärkt att använda även i förebyggande syfte.

Jag rider tex alltid med hjälm trots att jag faktiskt inte trillar av varje gång jag sitter till häst.

99% av gångerna har jag ju då haft hjälmen på mig i onödan:angel:

Fortätt du med det skyddet,, du verkar ju ha ngt att skydda.:idea:

jag är inte insatt i travens värld, men jag vet iallafall såpass mycket att travhästarnas skor och verkning är mycket noggrann, just för att den kan vara avgörande på upploppet.

resten vill jag inte ge mig in i diskution om alls.

jag ville mer ha fram att traven är naturlig, även om vi drivit den såpass långt att den blivit extrem.
vi har ju knappast tagit fram en ny gångart hos hästen, bara förfinat den som redan finns där.

ja, hästen tar till galopp när den flyr.
den tar även till galopp när den blir störd av något eller tappar balansen. helt naturligt.
en balanserad häst har då alltså lättare för att hålla ren trav och därmed lättare att vinna pengar.
men just travhästen är framavlad och dessutom tränad rent muskulärt för att hålla i sin trav längre, det kan du inte säga emot!

å vart i artikeln står det att hästen galopperar?

Otroligt dumt skrivet från en som håller på med trav och vet att 90% av alla travare i tävling går med både skalpers och knäkappor.

Hur många Sporthästar går med knäkappor i tävling, 1% ??

Undra hur många travlopp du har sett egentligen,få om någon travhäst går med skalpers i dagens läge.knäkappor ja men finns många som går utan skydd över huvud taget tack vare aveln.

Håller fullständigt med dig hovis,sen att man balanserar en travhäst enbart för att dom ska springa fort det håller inte jag med om.Balansering handlar om så mycket mer en farten.Varför tror ni att nästan alla ridhästar har en massa skydd på benen?

jo, men balanserar man en travare så den går fritt och att den inte slår sig så mkt. Så känner hästen det och då släpper den loss, varpå farten ökas. Men känner hästen att den går på sig ständigt och jämnt samt att hästen inte får det att flyta i actionen. Då håller den också igen.

:bow::bow::bump::bump::bow::bow:

Med NATURTRAVARE menas en framavlad individ som travar som bäst i lopp barfota. Travet har lyckats mkt bra på avelssidan att på sikt avla fram naturtravare och det är därför så många gör sina bästa lopp dom gånger dom kan tävla barfota. Detta är en mkt het diskuttion för spelarna inom trav som tycker att denna information inte redovisas i tid.

De naturtravare kan jag inte tävla barfota i lopp som du hänvisar till, vet du varför? Jo för deras action bak är så effektiv och de har bara sin motor bak, att skulle jag ta av skorna för att de är naturtravare så hade de inte haft mkt till hovar kvar efter loppet. Men hade de inte haft de "problemen" så hade jag dragit alla skorna. Däremot fram har de bara till att "styra" med det syns inte att de gått ett löp utan skor fram. De nästan leviterar.

Undra hur många travlopp du har sett egentligen,få om någon travhäst går med skalpers i dagens läge.knäkappor ja men finns många som går utan skydd över huvud taget tack vare aveln.

Bugar djupt, det är som du säger det är inte många som behöver skydd i dagens läge.:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 817
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 822
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 756
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 658

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka