Sv: Inte verkad på väldigt länge!
hm, du har lite fel där i ditt uttalande om travhästar! Det märks på ditt tankesätt att du inte travmänniska. Har haft flertalet NATURTRAVARE dvs en travare som nästan inte vet vad galopp är. bl a har jag haft 2 extremt rentravande 1 åringar som älskade att vara först när det tävlades i hagen. De var snabbast i hagen av alla de travare som hon gick i lag med. Då var de vuxna.
Och komma med påstående om att balansera en galopp häst för att denne ska hålla sig i sin gångart är väl lite lustig jämförelse. HAHAHA. Ursäkta mig men det var nog det roligaste jag hört på länge.
Alla hästar är numer framavlade för sin gren som den tävlar i. Thats it.
Jag är absolut ingen travmänniska, ser mig hellre som en hästmänniska
Angående balansering av en galopphäst så har jag aldrig skrivit att den skulle balanseras för att bibehålla sin gångart men det finns andra aspekter inom balansering såsom hållbarhet, ett för dig kanske okänt begrepp!!
Några olika varianter på balansering är Statisk balans, dynamisk balans, ortopedisk balans och div vildhästbalanser tex Natural Balance.
Syftet med dessa balanser är i bästa fall att få till en optimal, skonsam belastning för hästen och uttnyttjande av rörelseapparaten.
När det gäller balansering inom travet så vill man med hjälp av verkning, beslag och inte minst utrustning hitta den optimala rytmen i steget.
Det skulle jag vilja kalla prestationsskoning, man vill få hästen att prestera max under ett lopp och då känns inte alltid hållbarhetsaspekten så viktig!
Jag tycker helt klart att vi skall använda hästarna till vad de är avlade för.
Om vi bara skulle titta på hästarna när de sprang förbi i naturen skulle ju jag vara arbetslös
Men jag tycker ändå inte att det går att jämföra travet med övriga discipliner.
Hästen är ett flockdjur och ett flyktdjur det kan vi väl vara överens om.
Samtliga rörelser inom dressyren kan man se hästar i flock utföra när de skall visa sig stora, starka och vackra för varandra!
Att dessutom kunna galoppera fort och hoppa över hinder som dyker upp kan ju vara till stor hjälp vid en eventuell flykt från ett rovdjur!
Jag har däremot ännu inte sett en häst eller för den delen en zebra eller gnu försöka trava ifrån ett rovdjur.
Jag har iofs inte heller sett ett lejon försöka trava ikapp en zebra