Inte verkad på väldigt länge!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Inte verkad på väldigt länge!

lite *kl*
kolla på dessa bilderna på henne, där är frambenen inte alls så¨illa som det ser ut på den första bilden.
bild 1
bild 2
åsså en bonusbild bara för att den var så otroligt go! :angel:

:
Jaha jag trodde dessa bilder va på en helt annan häst .:o
Isåfall var första bilden mkt missvisande!
Där ser man hur viktigt det är att ställa hästen på plant underlag.;)
Då va inte hästen så skev som jag först trodde..Bra.

du behöver inte raspa så mkt, bara så hon vänjer sig. sen överlåter du till en hovslagare att göra klart jobbet. det går att bara raspa och ej klippa, det tar bara mer tid.

Jag hoppas verkligen att du inte menar att hästar verkas första gången som åringar!:eek:

Fölungar bör kollas över och raspas redan vid tre veckors ålder,och sen kollas till med 3-4 veckors mellanrum.
Då slipper man hästar med krokiga ben .;)

Hovis måste ha skrivit fel eller oxå har både du och jag missuppfattat honom.

Visst är det som du skriver, och tilläggas bör att det bör ske på ett plant underlag. Inte ute i en guppande gräshage. Hur fasen ska man då kunna se om den tar upp belastningen i benets styvaste riktning??? Sedan tycker jag även fölmärrar har rätt till att fysiologisk hovvård.;)

Här kommer lite bilder från idag, ena framhoven ser lite bättre ut än dom andra. Idag provade ja lyfta framhovarna lös i hagen och det gick jätte bra, knacka på dom med händerna och skrapa som tusan men hon brydde sej inte ett dugg. Finns hopp för att få hennes hovar fixa de. Bilder :

28612030.jpg

28612012.jpg

28612030.jpg

Så söt så :D :
28612033.jpg

Här kommer lite bilder från idag, ena framhoven ser lite bättre ut än dom andra. Idag provade ja lyfta framhovarna lös i hagen och det gick jätte bra, knacka på dom med händerna och skrapa som tusan men hon brydde sej inte ett dugg. Finns hopp för att få hennes hovar fixa de. Bilder :

28612030.jpg

28612012.jpg

28612030.jpg

Så söt så :D :
28612033.jpg

För att inte vara verkad på 7 år så ser den ju inte ut som ett fall som omgående bör anmälas...

Fast det är inte helt rättvist att ta bilder på ett så djupt underlag som både döljer statisk belastning och hovarnas naturliga slitning. Ej fysiologisk benställning utifrån visade bilder skulle jag inte vilja kommentera negativt,, ser faktiskt riktigt fysiologiskt korrekt ut.

Jag tror hela problemet ligger i att denna individ får "panik" när hovis sätter hoven "mellan benen":p och hästen uppfattar att hoven är låst och sitter fast,, individens flycktinstinkt tar över helt naturligt.. Ja så är det..

Lilla Skutt skrev ett bra inlägg som hovis borde ta del av,, lås inte hoven utan håll den fri och stå själv fritt utanpå individens ben, använd inte nipper utan börja med att prova med att verka med raspen. Och först då raspens "finnish sida" Straffa inte individen om den blir rädd och sliter ner hovarna utan beröm den i stället. Ge den 1 minut att analysera att det gjorde inte ont. Backa av minst tre meter ifrån den ett par minuter så den får stilla sitt adrenalin, återgå lungt och ge den förtroemde,, be om förtroende att den ska lyfta sitt ben när du som ledare ber om det.. Lyfter den sitt ben med förtroende så har du oxå fått en signal om att du är ledare och den visar dig förtroende. Gör den det inte så har du sänt felaktiga signaler eller inte är en pålitlig ledargestalt.

Beröm alltid individen genom kroppskontakt när den gör fel och endast med mjuka ord i lågt tonval.

Beröm den aldrig med kroppskontakt eller ord när den gör rätt...

Snart ska jag skriva en bok om hästpsykologi...

har två hästar som inet blivigt verkade på länge heller fast det har gott bra när vi fick hem dom och fixade till dom.. tror du kommer att kunna rida hästen :) Hon var för himla söt en riktig ögonkaramell!

Jag hoppas verkligen att du inte menar att hästar verkas första gången som åringar!:eek:

Fölungar bör kollas över och raspas redan vid tre veckors ålder,och sen kollas till med 3-4 veckors mellanrum.
Då slipper man hästar med krokiga ben .;)

Åringar menar jag under eras första levnadsår inte när de har "fyllt" 1 år. Verkas menar jag att man raspar för att vänja dem vid att lyfta på benen. Sedan är det så att alla mina fölisar födds ute och går ute med sina mammor och då sliter dem hovarna på ett naturligt sätt. Så det är inget fel i det jag gör.

Hovis måste ha skrivit fel eller oxå har både du och jag missuppfattat honom.

Visst är det som du skriver, och tilläggas bör att det bör ske på ett plant underlag. Inte ute i en guppande gräshage. Hur fasen ska man då kunna se om den tar upp belastningen i benets styvaste riktning??? Sedan tycker jag även fölmärrar har rätt till att fysiologisk hovvård.;)

Hehe, vem har sagt att "hovis" är en man, jag är tjej/kvinna. Där var det lite förutfattade meningar tror jag. Har man ett tränat öga behöver man inte alls ha ett plant underlag. däremot mina tävlinshästar/unghästar är det MKT MER noga med för de ska gå i en MKT högre fart. Och ska man då inte ha en häst som går på sig är det viktigt att man mäter varje hovs vinkel för att få dem exakt likadana (fram resp bak). Det kan jag bara tala om att det vet jag ingen hovslagare som gör. Jag är extremt noggrann när deet gäller den saken. Men många kommer nog att kommentera detta, välkomna.

varför är du inte lika noga med alla dina hästar? och inte bara de som tävlas?

varför är du inte lika noga med alla dina hästar? och inte bara de som tävlas?

Anser att den nogrannhet som man måste ha när det gäller travare som tävlar är extrem. De ska prestera maximalt utan att gå på sig då de kan "hoppa"- galoppera. Och de vill man inte! Sedan är det så att man har olika balans på olika hästar, vissa går med lång tå andra med kort tå, vissa får man sko lite mer på utsidan för att de ska gå fritt från sina knän. Men en häst som inte behöver utsättas för de farter man har i travet, är det inte " lika viktigt " vad det gäller balans. Ser man däremot att en häst som "går hagen" behöver extre vård så får den narturligtvis det. Sliter de sedan jämnt, så är det ännu bättre. Det visar ju bara att de går prefekt samt har en natrulig slitning på fötterna.

Ps travarna ska trava ca 55 km och i vissa fall ännu fortare, har själv åkt i 60-62 km/h. Då måste balansen vara helt perfekt.

Hehe, vem har sagt att "hovis" är en man, jag är tjej/kvinna. Där var det lite förutfattade meningar tror jag. Har man ett tränat öga behöver man inte alls ha ett plant underlag. däremot mina tävlinshästar/unghästar är det MKT MER noga med för de ska gå i en MKT högre fart. Och ska man då inte ha en häst som går på sig är det viktigt att man mäter varje hovs vinkel för att få dem exakt likadana (fram resp bak). Det kan jag bara tala om att det vet jag ingen hovslagare som gör. Jag är extremt noggrann när deet gäller den saken. Men många kommer nog att kommentera detta, välkomna.

Ojdå,, och jag som trodde att det va extremt noga med korrekt verkning på främst föl och även när dom fyllt ett år och blivit åringar. Detta enbart för att dom senare ska ta upp belastningen i benets styvaste riktning efter att resp tillväxtzon tillslutits. Som du säkert vet så har du bara 6-8 veckor sedan fölet föds innan kotans tillväktzoner är slutna. Innåt eller utåt roterad kota på ett föl som är mer än 2 månader får denna individ leva med resten av sitt liv.

Felaktig benställning där belastningen inte tas upp i benets styvaste riktning leder ofelbart till avvikande kastbåge rörelsefasen.

Ett tips, om du redan när fölet är max tre veckor gammalt börjar med att verka den på ett plant underlag och sedan fortsätter med det var 3:e vecka, ser till att benaxlarna är korekta så slipper du senare när dom ska börja tränas i högre farter labborer med vikter och balans, sko lite mer på utsidan ex för att dom inte ska slå på sig både här å där.

Jag tror man även måste komma ihåg skillnaden på travhästar och sporthästar när det gäller hovvården. En travare är det precis som du säger att den helst ska trava även i höga farter för annars vinner den inga lopp. På en sporthäst är hovvården mer inriktad på långsiktig hållbarhet.

P.S. Ursäkta för att jag råkade förolämpa dig och kallade dig honom.

Önskar att fler tänkte som du angående fölungar... Jag har inte sett NÅGON som sköter om fölens hovar som du beskriver. Varför är det så? Det är ju helt galet?
När jag fick hem min tvååring hade han breeeeda separationer runt om på alla fyra hovarna :cry:

Jag skulle vilja veta hur stor andel av alla föl som får sina hovar omsedda på ett korrekt sätt, kanske är DET orsaken till att så många hästar blir utslitna för tidigt? Jag har tänkt att man inte avlar tillräckligt på hållbarhet, men kanske är det bara bristande hovvård i unga år?

Ojdå,, och jag som trodde att det va extremt noga med korrekt verkning på främst föl och även när dom fyllt ett år och blivit åringar. Detta enbart för att dom senare ska ta upp belastningen i benets styvaste riktning efter att resp tillväxtzon tillslutits. Som du säkert vet så har du bara 6-8 veckor sedan fölet föds innan kotans tillväktzoner är slutna. Innåt eller utåt roterad kota på ett föl som är mer än 2 månader får denna individ leva med resten av sitt liv.

Felaktig benställning där belastningen inte tas upp i benets styvaste riktning leder ofelbart till avvikande kastbåge rörelsefasen.

Ett tips, om du redan när fölet är max tre veckor gammalt börjar med att verka den på ett plant underlag och sedan fortsätter med det var 3:e vecka, ser till att benaxlarna är korekta så slipper du senare när dom ska börja tränas i högre farter labborer med vikter och balans, sko lite mer på utsidan ex för att dom inte ska slå på sig både här å där.

Jag tror man även måste komma ihåg skillnaden på travhästar och sporthästar när det gäller hovvården. En travare är det precis som du säger att den helst ska trava även i höga farter för annars vinner den inga lopp. På en sporthäst är hovvården mer inriktad på långsiktig hållbarhet.

P.S. Ursäkta för att jag råkade förolämpa dig och kallade dig honom.

Långt inlägg men känner att jag måste få yttra mig och besvara ovanstående påstående.

Hihi va mest roligt att övverraska med att jag var tjej. Haha. Vill poängtera att jag har aldrig kört sönder en häst pga av skoningen! Har satt banrekord, både för 20 år sedan samt för 4 år sedan. har aldrig behövt behandla en häst för problem m hälta i kota knä pga "konstig skoning och verkning. Det talar faktiskt för att jag gör rätt. Har däremot fått tillbaka från proffs , just nu, gaffelbandsskada på båda fram vilket jag nu beräknar att det ska ta ½ år för honom att komma tillbaka. Om jag har tur.

Vi har haft och har många egna avkommer som vi följt hela vägen på detta vis. Vi vill också ha våra tävlingshästar så länge som det går. Tar aldrig ut dem i lopp om de inte är klara för detta. Det är ju superviktigt. Sedan tror jag att många inte låter en häst återhämta sig när de växer, vilket jag tycker är oerhört viktigt. Att inte köra fort hela tiden, utan attt kunna joga runt i skogen eller var man tränar. HAr pappan till våra senaste 5 avkommer han startade 100 ggr fram till han var 6-7 år. Honom har vi aldrig sprutat i någon led. Han var oerhört snabb.

Travarna är inte klara i sina kotor osv och färdig växta förrens de är ungefär
4½ år. Vill inte svara för hur det är hos ridhästar.

Men som vissa jägersrotränare gör, att de verkligen fullfodrar unghästar för attt de ska växa lite snabbare och vara klara i kroppen, tror jag inte riktigt på, för att de ska vara tidiga. Resulterar i att de är slut som 4-5 åringar. Då blir de avelshingstar eller ston.

Vet inte hur mkt du själv vet om balansering av travare men det finns inte en häst som är en annan lik. Alla är individer som ska skos olika. därmed får man lov att "exprimentera" för att få det optimala balansen där hästen funkar bäst.

Har du sett ala dessa skor som det finns för travare?!? Ta en titt så kankse du förstår att det är inte bara bara att sko en travare som ska prestera maxiamalt i löp. Det skiljer som natt och dag vad det gäller hovbeslag.

Man vill ha en häst som inte ska behöva ha en massa skydd i onödan för vikt och rörelseschema. Därför kan man ta t ex lite mer på utsidan av framhovarna, men för en oerfaren kan det te sig löjligt att det kan göra en stor skillnad men för den insatta tränare kan det betyda ALLT.

Känner hästen att allt funkar actionsmässigt så släpper den till och presterar så mkt bättre.

Önskar att fler tänkte som du angående fölungar... Jag har inte sett NÅGON som sköter om fölens hovar som du beskriver. Varför är det så? Det är ju helt galet?
När jag fick hem min tvååring hade han breeeeda separationer runt om på alla fyra hovarna :cry:

Jag skulle vilja veta hur stor andel av alla föl som får sina hovar omsedda på ett korrekt sätt, kanske är DET orsaken till att så många hästar blir utslitna för tidigt? Jag har tänkt att man inte avlar tillräckligt på hållbarhet, men kanske är det bara bristande hovvård i unga år?

Naturligt vis så är eftersatt hovvård på föl,åringar,två och treåringar en bidragande orsak till att många hästar döms ut i förtid men det är bara en orsak. Det är oxå en av endast två orsaker som jag som hovis kan påverka eller göra ngt åt, det andra är om jag upptäcker en plötslig avvikelse i hovens belastning. Då är det dags för en ordentlig hältutredning och eller ett besök hos skicklig chiropraktor.

Alla barn slår sig i början och trillar och det är exakt likadant med föl/unghästar. Just bäckenrotation är väldigt väldigt vanligt och måste omgående rättas till så snart det upptäcks. Tyvärr så lever många i tron om att den dagen ska börja utsättas bör belastning så kan den ju omöjligt besitta en skada från ett tidigare trauma, börjar det fel så fortsätter det fel och som ett brev på posten står helt plötsligt individen med en kronisk förslitnings skada, sällan i det området den först ådrog sig skadan utan i det diagonala området.

Fyra enkla saker som i alla fall inte förkortar hästens hållbarhet. 1. Tät fysiologisk hovvård. 2. Kontroll av tänderna årligen från ett års ålder. 3. Kontroll av chiropraktor varje halvår eller omgående vid avvikande belastning. 4. Hältutreding på klinik om det inte är ett chiropraktiskt trauma.

Sedan val av fölsto som nedärver defekter eller har inkorekt benställning, "broiler uppfödning" för tidig eller för hård uppträning, det berömda SIS problemet, felaktig flockindelning/närmiljö som leder till mer skada än välfärd, brist på kunskap om unghästen behov och hantering ex ex är bara några faktorer som inte kommer leda till den enskilda individens hållbarhet.

Så nej bristande hovvård i unga år är inte hela sanningen men som hovis sover man bättre om man har gjort det man ska göra enligt den forskning man för dagen tagit del av i fortbildning och även gått den fortbildningen.

Anser att den nogrannhet som man måste ha när det gäller travare som tävlar är extrem.

Men en häst som inte behöver utsättas för de farter man har i travet, är det inte " lika viktigt " vad det gäller balans.

Ps travarna ska trava ca 55 km och i vissa fall ännu fortare, har själv åkt i 60-62 km/h. Då måste balansen vara helt perfekt.

Att balansera en travhäst innebär bara att man försöker hålla hästen i trav. Det har ingenting med hästens välbefinnande att göra!

Att trava i 55 km/h är i grunden en onaturlig gångart för hästen, därav detta mixtrande med balanser.

En galoppör springer mkt fortare än en travare utan att man för den skull behöver balansera den med mer än en balans som är optimal ur hållbarhetssynpunkt.

Att balansera en travhäst innebär bara att man försöker hålla hästen i trav. Det har ingenting med hästens välbefinnande att göra!

Att trava i 55 km/h är i grunden en onaturlig gångart för hästen, därav detta mixtrande med balanser.

En galoppör springer mkt fortare än en travare utan att man för den skull behöver balansera den med mer än en balans som är optimal ur hållbarhetssynpunkt.

:confused::confused::confused:Eh Va?

:bow::bow:

Veckans bästa inlägg,, huka dig snart kommer du få stryk från användarna på Trav.

Du har helt rätt,, så rätt att det inte ens är fel.

Senast ändrad:

:bow::bow:

Veckans bästa inlägg,, huka dig snart kommer du få stryk från användarna på Trav.

Du har helt rätt,, så rätt att det inte ens är fel.

Jo,trav är lika naturligt för en trav häst som det är för en hopphäst att hoppa höga hinder eller som för en dressyr häst att gå höga klasserna!En travhäst idag är framavlad till att trava!Och du ska ju inte yttra dig som spelar på trav,dessa stackars plågade djur.Och det är klart att hästar ska gå med tunga ridskor för det har dom gjort i hundra år och så ska det vara i hundra år till,så sägs det att travet är förlegat!

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka