Sv: Inte verkad på väldigt länge!
Ojdå,, och jag som trodde att det va extremt noga med korrekt verkning på främst föl och även när dom fyllt ett år och blivit åringar. Detta enbart för att dom senare ska ta upp belastningen i benets styvaste riktning efter att resp tillväxtzon tillslutits. Som du säkert vet så har du bara 6-8 veckor sedan fölet föds innan kotans tillväktzoner är slutna. Innåt eller utåt roterad kota på ett föl som är mer än 2 månader får denna individ leva med resten av sitt liv.
Felaktig benställning där belastningen inte tas upp i benets styvaste riktning leder ofelbart till avvikande kastbåge rörelsefasen.
Ett tips, om du redan när fölet är max tre veckor gammalt börjar med att verka den på ett plant underlag och sedan fortsätter med det var 3:e vecka, ser till att benaxlarna är korekta så slipper du senare när dom ska börja tränas i högre farter labborer med vikter och balans, sko lite mer på utsidan ex för att dom inte ska slå på sig både här å där.
Jag tror man även måste komma ihåg skillnaden på travhästar och sporthästar när det gäller hovvården. En travare är det precis som du säger att den helst ska trava även i höga farter för annars vinner den inga lopp. På en sporthäst är hovvården mer inriktad på långsiktig hållbarhet.
P.S. Ursäkta för att jag råkade förolämpa dig och kallade dig honom.
Långt inlägg men känner att jag måste få yttra mig och besvara ovanstående påstående.
Hihi va mest roligt att övverraska med att jag var tjej. Haha. Vill poängtera att jag har aldrig kört sönder en häst pga av skoningen! Har satt banrekord, både för 20 år sedan samt för 4 år sedan. har aldrig behövt behandla en häst för problem m hälta i kota knä pga "konstig skoning och verkning. Det talar faktiskt för att jag gör rätt. Har däremot fått tillbaka från proffs , just nu, gaffelbandsskada på båda fram vilket jag nu beräknar att det ska ta ½ år för honom att komma tillbaka. Om jag har tur.
Vi har haft och har många egna avkommer som vi följt hela vägen på detta vis. Vi vill också ha våra tävlingshästar så länge som det går. Tar aldrig ut dem i lopp om de inte är klara för detta. Det är ju superviktigt. Sedan tror jag att många inte låter en häst återhämta sig när de växer, vilket jag tycker är oerhört viktigt. Att inte köra fort hela tiden, utan attt kunna joga runt i skogen eller var man tränar. HAr pappan till våra senaste 5 avkommer han startade 100 ggr fram till han var 6-7 år. Honom har vi aldrig sprutat i någon led. Han var oerhört snabb.
Travarna är inte klara i sina kotor osv och färdig växta förrens de är ungefär
4½ år. Vill inte svara för hur det är hos ridhästar.
Men som vissa jägersrotränare gör, att de verkligen fullfodrar unghästar för attt de ska växa lite snabbare och vara klara i kroppen, tror jag inte riktigt på, för att de ska vara tidiga. Resulterar i att de är slut som 4-5 åringar. Då blir de avelshingstar eller ston.
Vet inte hur mkt du själv vet om balansering av travare men det finns inte en häst som är en annan lik. Alla är individer som ska skos olika. därmed får man lov att "exprimentera" för att få det optimala balansen där hästen funkar bäst.
Har du sett ala dessa skor som det finns för travare?!? Ta en titt så kankse du förstår att det är inte bara bara att sko en travare som ska prestera maxiamalt i löp. Det skiljer som natt och dag vad det gäller hovbeslag.
Man vill ha en häst som inte ska behöva ha en massa skydd i onödan för vikt och rörelseschema. Därför kan man ta t ex lite mer på utsidan av framhovarna, men för en oerfaren kan det te sig löjligt att det kan göra en stor skillnad men för den insatta tränare kan det betyda ALLT.
Känner hästen att allt funkar actionsmässigt så släpper den till och presterar så mkt bättre.