Inte föräldraledig alls

Sv: Inte föräldraledig alls

Ja, pallar man så varför inte. Kan dock tycka att en nyförlöst kvinna ska försöka ta det lite lugnt, för sin kropps skull. Även om förlossningen har gått bra och det känns OK så har ju kroppen genomgått någonting rätt stort så för mig låter 7 timmar lite magstarkt. Efter ett par dagar, sure.

Fast rent föräldradagarsmässigt låter det svårt att få ihop, om hon först är föräldraledig fem dagar i veckan i ett år, och han sen är föräldraledig en dag i veckan i fem år? Hur får man dagarna att räcka till då?

Det går ju naturligtvis inte att ta ut 5 dagars föräldraledighet första året, man måste ta mindre (vilket är helt o.k. -om ekonomin pallar- eftersom SGI:n inte sänks första året). Sedan är det en fördel om man får två barn på samma gång så man får (tyvärr inte speciellt många) några extra dagar.

Vi kommer vara hemma totalt 2 år med sonen. Delar lika på dagarna, däremot är jag hemma längre eftersom jag är hemma under första året då vi inte behöver ta fulla veckor.
Under de första 3 månaderna tog jag totalt 10 dagar och sen har jag tagit 2,5 dag i veckan. Det funkar eftersom jag har bra lön från början.
Vi har valt att spara stora utgifter som renovering av hus och köp av stora prylar tills vi får en annan ekonomisk situation. Ser hellre att sonen får vara hemma med oss än att han får parkett i sitt rum ;)

*Kl*

Tycker det verkar lite "stört" att gå tillbaka till jobbet på direkten. Köper inte riktigt argumentet med att hon ska visa eleverna att det går att kombinera moderskap med karriär. Jag hade snarare fått mindervärdeskomplex i närheten av henne :crazy:

Mvh Miks

Jag gjorde en snabb beräkning på 240 dagar var (jag valde att bortse från att 50 dagar av sammanlagt 440 ligger på lägstanivå för att det skulle gå att räkna bättre). Om en förälder tar ut 4 dagar per vecka har denne använt 208 dagar då det gått ett år.

Skulle den andra föräldern välja att ta ut föräldraledighet (streckledigt) direkt på detta så måste den ta ut minst 5 dagar per vecka (som jag förstått det om denne vill behålla sin SGI). Då räcker föräldradagarna till denne i 48 veckor.

Vill den istället ta ut en dag per vecka så räcker dagarna i ca 4,5 år (och antagligen längre än så om den inte tar ut dagar under semester, julledigt etc.).

Eller så kör man 7 dagar per vecka och då har man använt sina föräldradagar under 62 veckor.

Det har inget med PK att göra, jag tar för givet att de flesta skaffar barn på båda föräldrarnas önskemål, och då vill förståss bägge föräldrarna kunna vara hemma med sitt barn. Lika lite som det verkar tilltalande för mamman att inte vara hemma alls med det lilla barnet, så är det ju rimligt att pappan skulle vilja ha det så. Alltså är det rätt egoistiskt som mamma att korpa hela föräldraledigheten själv, för det är ju hans barn också, ska inte han få samma möjligheter? Det blir ju jättekonstigt.

Alltså inte ett dugg med PK att göra, utan helt enkelt att jag tror att ett önskat barn av båda föräldrarna är just önskat, och att man därför rimligen har samma önskan att få vara hemma med det lilla pyret. Enkel logik.

Naturligtvis kan det finnas föräldrapar där bara mamman vill ha barnet, och pappan inte är intresserad av det. Då vill han såklart inte vara hemma, eftersom han inte bryr sig. Men det får vi väl ändå hoppas är undantaget, jag vill ändå tro att de flesta barn är lika efterlängtade och älskade av bägge sina föräldrar, och att det är ett gemensamt beslut när ett par skaffar barn.

Nu var det ju inte det som var min poäng, jag kanske skulle skrivit ÄVEN OM man är hemma ETT HELT ÅR så är inte det så mycket karriärmässigt. Jag tänkte att ett år är ganska 'normalmycket'.
Och jag vet inte, jag hade inte gjort slut på mina föräldradagar på ett år. På MIN DEL av dem alltså. Det är såklart individuellt. Sedan att mina dagar räcker ett halvår eller så om jag tar ut varje dag, visst, men var det så viktigt i sammanhanget :confused:.

Mitt barns pappa tillika min man är väldigt intresserad av sin dotter, och har också varit föräldraledig. Och jag tycker det är lite att märka ord på saker som inte hör till diskussionen. Mitt inlägg betydde helt enkelt ; är du hemma ett år så påverkas inte karriär etc så mycket, så jag tyckte inte att det var ett sätt att visa att 'karriär och moderskap går att kombinera'. Sen om man nu ÄR hemma 4 månader eller ett år eller ett och ett halvt, spela roll. Karriären påverkas om du är hemma i många år, men inte 'normalmycket' där jag då höftade till med ett år. SÅ ovanligt är det inte att barnen börjar på dagis vid 2 års ålder, och då har kanske mamma och pappa varsitt år.

Men ska och ska, hon är en egen individ med rätt att välja. Tycker att ska är ett skumt uttryck här. Likaså får ju hennes dotter vara hos henne hela tiden så för dottern är det nog helt ok. (jämfört med tex att vara hemma med en barnflicka... som mamman nämner som ett alternativ. De har väl bara en månads ledighet i USA?).

Själv tänkte jag vara hemma i 6 månader och skulle för allt i världen inte vilja jobba efter en månad, en vecka, en helg, eller hu 7 timmar. Men folk är ju olika antar jag.

Fast hon har ju med sig barnet något som är ganska svårt i de flesta yrken här :crazy:

Jag hade också kunnat jobba om jag fick ha med mig barnet och amma när han behövde..

Fast rent föräldradagarsmässigt låter det svårt att få ihop, om hon först är föräldraledig fem dagar i veckan i ett år, och han sen är föräldraledig en dag i veckan i fem år? Hur får man dagarna att räcka till då?

Du behöver inte ta ut fem dagar första året. Det går bra att ta ut en dag, eller två i veckan. Sen efter ett års ålder kan man fylla på med garantidagar för att komma upp i fem dagar.

Men ska och ska, hon är en egen individ med rätt att välja. Tycker att ska är ett skumt uttryck här. Likaså får ju hennes dotter vara hos henne hela tiden så för dottern är det nog helt ok. (jämfört med tex att vara hemma med en barnflicka... som mamman nämner som ett alternativ. De har väl bara en månads ledighet i USA?).

Själv tänkte jag vara hemma i 6 månader och skulle för allt i världen inte vilja jobba efter en månad, en vecka, en helg, eller hu 7 timmar. Men folk är ju olika antar jag.

Självklart har hon rätt att välja, det har jag inte sagt emot. Dock tycker jag att man ska tänka på sin kropp och nej... jag tror inte att det bästa för kroppen efter en förlossning är att gå tillbaks till jobbet efter bara några timmar.

Det går ju naturligtvis inte att ta ut 5 dagars föräldraledighet första året, man måste ta mindre (vilket är helt o.k. -om ekonomin pallar- eftersom SGI:n inte sänks första året). Sedan är det en fördel om man får två barn på samma gång så man får (tyvärr inte speciellt många) några extra dagar.

Hur kan man ta mindre utan att vara tjänstledig/jobba deltid?

Att iskallt räkna med att det säkert blir tvillingar, och räkna dagar utifrån det verkar också lite optimistiskt, kanske.

Du behöver inte ta ut fem dagar första året. Det går bra att ta ut en dag, eller två i veckan. Sen efter ett års ålder kan man fylla på med garantidagar för att komma upp i fem dagar.

Men måste man inte vara tjänstledig resten då? Jag utgick från att bägge jobbade heltid, slutar man jobba kan man självklart vara hemma tio år i sträck om man vill det. Frågan var ju hur man får ihop det utan att gå ner i tid, med enbart föräldradagar.

Dessutom låter det lite tufft ekonomiskt att leva på fyra föräldradagar i månaden, men det kanske är jag det.

Fast om mamman vara hemma ett helt år i sträck, så ser jag inte hur pappan skulle kunna vara hemma lika mycket? För det blir ju knappast samma sak om mamman först är hemma ett helt år, varpå pappan är hemma på fredagar ett år.

Blir lite förvånad över hur många kvinnor som liksom ser det som självklart att vara hemma ett år med barnet - hur sjutton ska pappan kunna få sin halva av föräldraledigheten då? Det är nog väldigt få som har möjlighet att ha en förälder hemma på heltid i två år (först mamman ett år, sen pappan ett år), för minst fem dagar i veckan måste man ju ta ut om man ska kunna vara borta från jobbet.

Fast ett år i det här fallet var väl bara ett exempel - och oftast ÄR ju barnet hemma minst så länge med EN AV SINA FÖRÄLDRAR. I den här tråden handlar det om en kvinna som gick tillbaka till jobbet 7 h efter förlossningen, med barnet med sig, och det ovanliga och lite extrema i det - inte om huruvida man och kvinna tar ut exakt lika många dagar.

Jag håller fullkomligt med om att pappor och mammor ska vara hemma båda två i ungefär lika stor utsträckning med sina barn, men jag förstår inte varför du ska vända till det i varenda tråd som och börja prata om kvinnofällor och liknande?

Och som någon annan skrev; vissa familjer har ekonomisk möjlighet att inte ta ut full FP, och kan då stanna hemma längre, alt jobba mindre när barnen är små, så att man inte behöver ha dem på dagis full tid. Är det fel, tycker du? Är det bara DITT sätt - alltså båda föräldrarna upp på heltid så snart som möjligt, som är rätt!? Jag tycker inte man kan säga rätt eller fel i den frågan, det beror väl på livssituation i den enskilda familjen, eller? Dock tycker jag att oavsett hur mycket man jobbar, att barnet ska vara prio ett...

Men måste man inte vara tjänstledig resten då? Jag utgick från att bägge jobbade heltid, slutar man jobba kan man självklart vara hemma tio år i sträck om man vill det. Frågan var ju hur man får ihop det utan att gå ner i tid, med enbart föräldradagar.

Dessutom låter det lite tufft ekonomiskt att leva på fyra föräldradagar i månaden, men det kanske är jag det.

Nej, fram till och med 1½ års ålder får man vara föräldraledig hur mycket man vill även om man inte tar ut ersättning. Därefter kan arbetsplatsen kräva att man verkligen tar ut FP om mna ska vara ledig. Den ekonomiska situationen ser som bekant olika ut för olika människor, och så även levnadsvanorna, så det finns gott om folk som kan spara på sina FP- dagar.

KL: Jag hoppas lilla Jessicas pappa är hemma med henne oxå, för det känns ju sådär om hon aldrig får vara hemme ilugn o ro utan alltid ska flänga med sin mamma på möten mm. KAn ju vara så att hon gör det som en grej mest, och jobbar mycket hemifrån.

Hur kan man ta mindre utan att vara tjänstledig/jobba deltid?

Att iskallt räkna med att det säkert blir tvillingar, och räkna dagar utifrån det verkar också lite optimistiskt, kanske.

Läste du inte mitt inlägg om dagar? De är beräknade på att få ett barn och dela lika på antalet föräldradagar.

Varför skulle du inte kunna ta ut mindre dagar? Du är ju föräldraledig från ditt jobb. Du har ingen anledning att rapportera in ditt hur många dagar du söker ersättning för från försäkringskassan.
Sedan är ju möjligheterna att ta ut mindre antal dagar olika beroende på ekonomin hos olika föräldrar.

För tvillingar tillkommer 90 dagars "vanlig" ersättning och 90 dagar med lägstanivå.

Senast ändrad:

Ska du vara föräldraledig begär du tjänstledigt. Om du tar ut FP under tjänstledigheten spelar ingen roll. Det har inte din arbetsgivare med att göra, inte under barnets första 18 levnadsmånader. Jag tog tjänstledigt i 5 månader men tog inte ut en dag FP under de 4 första månderna. Efter 5 månader började jag jobba deltid men tog fortfarande inte ut full FP.

Vi jobbade minst heltid bägge två. Och gör nu med. Vi minskade kostnader - gjorde oss av med hästarna, minskade amorteringar och lite annat. Dessutom kunde jag handla lite billigare (jag hade ju tid att kolla runt) och så köpte vi inte så mycket dyrt. Vi levde på ca 18 000 kr/månaden MINDRE när vi var föräldralediga. Det funkade för oss, under den korta tiden. Nu har vi dagar kvar att använda till längre jullov, sommarledigt etc :).
Att vara fl från jobbet är en sak, att ta ut ersättning från fk en helt annan. Och man måste ju inte ta ut 5 dagar/v efter att barnet fyllt ett heller, bara om du vill skydda din sgi (vilket kan vara smart).

Föräldrapenningen är en djungel :D

Men inte har jag pratat om kvinnofällor i den här tråden? :confused:

:idea: Du kanske blandar ihop mig med någon annan användare? Eller glömde skriva knapplån?

Jag tycker att det här är både underbart och fruktansvärt:crazy:

Underbart på det viset att hon kräver att hänsyn tas till hennes bebis även i jobbet men fruktansvärt för jag undrar hur mycket lugn och ro de får att lära känna varandra.

När sonen föddes var jag hemma i tre månader, sedan började jag skolan och han var med mej i skolan i två månader.
När han var fem månader började hans pappa vara hemma och tog då ut fp fem dagar i veckan och jobbade ibland extra på helgerna och även på alla lovdagar.
Jag hade en pump i skolan så jag pumpade ur varje lunchrast.

När sonen var 13 månader så var jag klar och jag var hemma igen och tog då ut två-tre dagar i veckan. När han var ca 19 månader blev jag sjukskriven pga hotande förtidsbörd med lillasyster och pappan var hemma först på halvtid och sedan på heltid med tillfällig föräldrapenning.
Jag fick/kunde inte gå upp ur sängen eftersom värkarna startade direkt, jag var då i vecka 20 ungefär.

När lillasyster föddes blev jag sjukskriven vilket var brukligt då när man hade snittats och hade barn på neontalen. Jag hade kunnat ta bebis på armen och gått och jobbat dagen efter om hon inte hade varit prematur och behövde kuvös. Rent kroppsligt mådde jag jättebra, det syntes inte ett spår utanpå kläderna av graviditeten, jag hade inte ens mage.
Pappan fortsatte vara hemma först med tillfällig fp och sedan hans tio dagar uppdelade på två veckor, alltså fem dagar i veckan. Dottern var nästan 7 veckor när han började jobba igen eftersom hon fick stanna på sjukhuset ett tag och då var jag ju också sjukskriven.

Jag tog ut 3 dagar i veckan av fp och tanken var att han skulle vara hemma när hon blev äldre men när hon var runt 9 månader var vårt förhållande över och vi gick isär istället. Hans snack om andra blev för mycket tillslut:(

Pappan var väldigt trött på att vara hemma och jag ville få chansen att få vara hemma helt under bebistiden därför skulle han vara hemma senare.

Jag tog ut fp fem dagar i veckan från hon var 9 månader tills hon var 17-18 månader då dagarna var slut och sedan började jag jobba igen.

Vi "fick" ju många extra dagar eftersom jag blev sjukskriven, annars hade dagarna tagit slut tidigare.

Senast ändrad:

Nej, jag kanske övertolkade det hela eftersom du tog up detta med att män och kvinnor inte kunde vara hemma lika länge om kvínnan var hemma ett år ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Min dotter har till min stora glädje hittat glädjen i att rida. Vi bor på gård, och har en ponny till henne och en ridhäst till mig. Hon...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
12 773
Senast: Kiwifrukt
·
T
Övr. Barn ....en annan tråd gav mig inspiration till denna. Vad blev helt annorlunda än vad du trodde efter förlossningen och när barnet...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 985
Senast: Bebben
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 805
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar