Inte få stamtavlan direkt? Ngn uppfödarkunnig?

Alindra2000

Trådstartare
En vän ska köpa en tik som är 3 år. Nu när de hämtar henne kommer de inte få med stamtavlan direkt då nuvarande ägare säger att han behöver den ett tag till då tiken det handlar om fått valpar för ett tag sedan och då behövdes hennes stamtavla till ngt runt registreringen av kullen? Jag har inte själv pratat med ägaren och min vän hade nog inte helt förstått vad han menade.

Ngn kunnig här som kan tänka sig vad det skulle vara? Jag tycker själv att det har verkat vara lite märkliga saker som nuvarande ägare sagt om andra saker, så vill bara förstå vad det skulle vara som kräver att han har kvar stamtavlan?

Stamtavlan SKA följa hunden, man behöver bara veta reg nr för att regga valparna och det görs ju INNAN tiken flyttar.
Det luktar illa om deras affär och är ej heller förenligt med SKKs regler.
OBS att tiken ska stanna med valparna tills dom är minst 8v.

STOPP!!!!
Hon ska inte ta med hunden hem!!!!
Är uppfödaren ansluten till SKK så får den inte ens lämna ut hunden utan stamtavla.

När man som uppfödare reggar valpar fyller man i ett papper m uppgifter från SKK. Bla tik och hane med reggnr samt alla valparna med kön och färg. Hanhundsägaren skriver under att uppgifterna stämmer om hanen sen skickar man det till SKK. Inga stamtavlor behövs visas upp. Och det är helt ovesäntligt när tiken hade kull sist.

Voff/ uppfödare som gjorde proseduren för 2 veckor sen.

Tusen tack för era svar!

Jag tyckte ju också att det lät skumt men är inte så kunnig i det där. Guld att kunna fråga här!

Har ngn en aning om varför han inte skulle vilja lämna med stamtavlan? (Vi vet att han har den, vännen har sett den när de tittade på hunden).

Tusen tack för era svar!

Jag tyckte ju också att det lät skumt men är inte så kunnig i det där. Guld att kunna fråga här!

Har ngn en aning om varför han inte skulle vilja lämna med stamtavlan? (Vi vet att han har den, vännen har sett den när de tittade på hunden).
Säger som @BobberiBoo...
Åk till veterinären med hunden OCH hundägaren. Ha med stamtavlan, där ska även hundens chipnr finnas med. Be veterinär avläsa chippet och kolla att hunden och stamtavlan hänger ihop.

Eller köp hund av en mer seriös säljare, det är nog lättare och klokare...

Tusen tack för era svar!

Har din vän fått reda på hundens regnr så hen vet att den finns på avelsdata och har avkommor?

Jag kan inte komma på en enda anledning till att upofödaren inte har den. Det skulle vara då om hunden är import och de av någon anledning inte fått med importstamtavlan. Men då hade de inte kunnat regga en kull efter henne heller. Så kolla på SKK om hund och kull finns där.

Säger som @BobberiBoo...
Åk till veterinären med hunden OCH hundägaren. Ha med stamtavlan, där ska även hundens chipnr finnas med. Be veterinär avläsa chippet och kolla att hunden och stamtavlan hänger ihop.

Eller köp hund av en mer seriös säljare, det är nog lättare och klokare...

De har varit hos veterinären med hunden. Besiktning och alla kontroller (antar att man då även kollar chip när det gäller en försäljning?)

Jag hade också valt en annan säljare nu när det varit så rörigt. Men hon har fäst sig väldigt mkt vid hunden så hon vill gärna ha just den.
Jag som inte är det (fäst vid hunden alltså) försöker därför kolla upp det jag kan.

De har varit hos veterinären med hunden. Besiktning och alla kontroller (antar att man då även kollar chip när det gäller en försäljning?)

Jag hade också valt en annan säljare nu när det varit så rörigt. Men hon har fäst sig väldigt mkt vid hunden så hon vill gärna ha just den.
Jag som inte är det (fäst vid hunden alltså) försöker därför kolla upp det jag kan.

Kolla på http://hundar.skk.se/hunddata, leta reda på hunden där och kolla så att det du vet om hunden faktiskt stämmer.

Jag vet inte om chipnr kollas vid försäljning faktiskt. Jag var inte med när min senaste valp veterinärbesiktades men fick med alla papper till henne vid köpet. Vuxna hunden veterinärbesiktades inte öht innan köp (rekommenderas inte, men det var en mycket speciell situation).

Förresten: varför måste köparen ta hem hunden NU i så fall? Varför inte vänta ett litet tag tills det är möjligt att få med stamtavlan?
Kan du säga vilka andra "konstigheter" det är du reagerat på med den här försäljningen?

Har din vän fått reda på hundens regnr så hen vet att den finns på avelsdata och har avkommor?

Jag kan inte komma på en enda anledning till att upofödaren inte har den. Det skulle vara då om hunden är import och de av någon anledning inte fått med importstamtavlan. Men då hade de inte kunnat regga en kull efter henne heller. Så kolla på SKK om hund och kull finns där.
Ska kolla om hon har regnr på henne. Det jag vet är att hon vid valpningen höll på att dö. Man gjorde då kejsarsnitt och livmodern gick inte att rädda. Det ska vara därför hon säljs. Min vän vill bara ha en sällskapshund och är väl egentligen ointresserad av stamtavlan så sett (men jag tycker ändå att det känns skumt).

Förresten: varför måste köparen ta hem hunden NU i så fall? Varför inte vänta ett litet tag tills det är möjligt att få med stamtavlan?
Kan du säga vilka andra "konstigheter" det är du reagerat på med den här försäljningen?

Personen som säljer hunden är väldigt svår att få tag i. Han skulle skicka ett avtal till dem och sa att det var postat (det var det inte). Sen dök personen inte upp när de avtalat att de skulle ses med hunden senaste gången (trots att han visste att de åkt långt). Men mest av allt reagerar jag på att han vill få pengarna överförda innan hunden levereras (det har de givetvis sagt nej till. Men han har bett om det flera ggr) (handpenning är dock betald).

Personen som säljer hunden är väldigt svår att få tag i. Han skulle skicka ett avtal till dem och sa att det var postat (det var det inte). Sen dök personen inte upp när de avtalat att de skulle ses med hunden senaste gången (trots att han visste att de åkt långt). Men mest av allt reagerar jag på att han vill få pengarna överförda innan hunden levereras (det har de givetvis sagt nej till. Men han har bett om det flera ggr) (handpenning är dock betald).
Åker de alltså inte hem till säljaren för att träffa hunden?
Alltså. Det finns så OTROLIGT många hundar till salu. Många, många som är jättetrevliga också. Det GÅR att hitta trevliga hundar som är lätta att älska som har seriösa säljare... Att då köpa från en oseriös säljare är ju som att be om problem...

Precis ALLT i den här affären är helt fel. INGEN seriös uppfödare gör affärer så här.
Vad är det för ras? Finns många som är mycket välbevandrade i olika raser här och känner till uppfödare. Ni kan ta på PM och se om det är en känd skojare.

Helt ärligt så skulle jag inte bli förvånad över om hunden inte ens fanns. Och finns den men ingen stamtavla misstänker jag smuggelhund.
Kontrakt skriver man på plats. Det skickas inte. Man betalar inte heller hunden i förskott.

Åker de alltså inte hem till säljaren för att träffa hunden?
Alltså. Det finns så OTROLIGT många hundar till salu. Många, många som är jättetrevliga också. Det GÅR att hitta trevliga hundar som är lätta att älska som har seriösa säljare... Att då köpa från en oseriös säljare är ju som att be om problem...

De har åkt hem till säljaren 4 ggr och träffat hunden. Den här gången skulle de ses på annan plats av div skäl.

Jag håller inte riktigt med om att det finns otroligt många trevliga vuxna hundar till salu. De vill ha en liten (vuxen) hund utan olater och har letat ganska länge, de har träffat den här hunden 4ggr och är som sagt väldigt fästa vid henne. (De har redan en hund och förlorade för ett år sedan sin andra hund i sjukdom. Valp är inte aktuellt). Jag håller däremot helt med om att man givetvis ska kolla upp så mkt det går.

De har åkt hem till säljaren 4 ggr och träffat hunden. Den här gången skulle de ses på annan plats av div skäl.

Jag håller inte riktigt med om att det finns otroligt många trevliga vuxna hundar till salu. De vill ha en liten (vuxen) hund utan olater och har letat ganska länge, de har träffat den här hunden 4ggr och är som sagt väldigt fästa vid henne. (De har redan en hund och förlorade för ett år sedan sin andra hund i sjukdom. Valp är inte aktuellt). Jag håller däremot helt med om att man givetvis ska kolla upp så mkt det går.
Dom ska kräva köpeavtal på plats, och så även stamtavlan - kan inte säljaren följa det så bör dom avstå, för då är det garanterat något fuffens och dom gör sig skyldiga till att få en rejäl skrapa från SKK. Som uppfödare ansluten till SKk så får dom inte sälja en hund utan att rätt papper följer med hunden.

Precis ALLT i den här affären är helt fel. INGEN seriös uppfödare gör affärer så här.
Vad är det för ras? Finns många som är mycket välbevandrade i olika raser här och känner till uppfödare. Ni kan ta på PM och se om det är en känd skojare.

Helt ärligt så skulle jag inte bli förvånad över om hunden inte ens fanns. Och finns den men ingen stamtavla misstänker jag smuggelhund.
Kontrakt skriver man på plats. Det skickas inte. Man betalar inte heller hunden i förskott.

Hunden finns. Men jag håller helt med om att det är skumt. Jag kollade dock upp ägaren (som jag har namn på) och tror genom det jag fått fram inte att det handlar om ngn smuggelhund (han är ingen känd uppfödare men har några kullar sen innan med nöjda köpare).

Ok. Bra det i alla fall.

Det finns många, men det är inte vanligt att de hamnar på annons. Många hundar säljs genom uppfödare eller "någon som känner någon som känner någon". Jag har själv hjälpt till med flertalet omplaceringar. Vuxna, renrasiga hundar utan några problembeteenden och från seriösa säljare. Ingen av dem har annonserats öht utan folk kontaktar mig för att de vet att jag har ett stort kontaktnät inom rasen. Vill någon ha en hund av min ras, så är det alltså mycket lättare att hitta en hund genom att prata direkt med mig (eller någon som är som mig) än att titta efter annonser.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 736
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka