Inte en dagbok

Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Stolt över partner som gjort provet nu ❤️
Men han skickade bild på det oerhört osexiga rummet. Grå väggar, en plastblomma. Några löjliga citat på väggen och en pinnstol :crazy:
Funderar på att ringa dit och föreslå annan väggfärg, byta ut tavlorna mot nakna kvinnor och kasta bort stolen.

Själv måste jag nog undvika M känner jag. Iaf ett tag. Jag blir antingen ledsen eller irriterad. Han bryr sig inte om mig. Inte genuint. Och inget jag hade förväntat mig heller.
Jag vet inte hur jag ska skriva om att barnet fortfarande inte är borttaget. För ringa går inte alls. Ut kommer inte rätt ord.
Jag visste inte att man kan göra faderskapsprov innan barnet är fött? Är det ett vanligt blodprov på dig, eller hur går det till?

Blir ledsen för allting. Stinker kiss i stallet så får ha alla dörrar öppna. Stinker i uteboxarna. Allt luktar så starkt! Och ändå är det fräscht och inga permanentbäddar.
Sushin smakade ingenting. Jag som älskar sushi 😞
Promenad med hunden resulterade i en gråtattack.
Alla bara klagar och gnäller.
Allt är bara skit.

Blir ledsen för allting. Stinker kiss i stallet så får ha alla dörrar öppna. Stinker i uteboxarna. Allt luktar så starkt! Och ändå är det fräscht och inga permanentbäddar.
Allt är bara skit.
Doftsinnet blir förstärkt ofta vid graviditet och smakupplevelsen ändrar sig och man blir ja...i obalans som du märker ❤️. Kram på dig!

Allt är bara skit.

Kan du ta en "paus" från alla som klagar och gnäller? Ta någon timme för dig själv, pyssla om dig själv, kanske ta ett varmt bad och koppla av? Det låter som att du kunde behöva det en sådan här dag :heart

Allt är bara skit.
Det är inte särskilt roligt att vara gravid, dessvärre. (Antagligen klagar och gnäller andra inte mer för att du är gravid, men saker får galna proportioner. Om det nu inte är din sambo och sidopartners som är skeptiska till att kanske bli pappa.)

Allt är bara skit.
När jag var gravid stod jag inte ut med lukten av kaffe - jag som ÄLSKAR KAFFE!! Men inte då.

Inne på ICA fick jag en plötslig, vild längtan efter Ravioli på burk. Jag tog den i handen och började gå mot kassan ... då ändrade jag mig; ravioli? Så fruktansvärt äckligt, jag tror jag kräks!! Framme vi kassan ... ÅH! Ravioli på burk! Den ska jag äta när jag kommer hem! SÅ snabbt vände det, hit och dit, fram och tillbaka.

Keso kunde jag äta nonstop, burk efter burk.

Jag kunde inte titta på butikernas löpsedlar på väggen vid tidningsställen. Det spelade ingen roll VAD det stod på löpsedeln, det var de stora bokstäverna som var så obehagliga. Jag fick vända bort blicken.

Förutom att jag grät för absolut ingenting. Och rodnade flera gånger om dagen!

Osv osv. Min lista är lång! Ändå mådde jag egentligen jättebra hela tiden. Men mycket var konstigt.

När jag var gravid stod jag inte ut med lukten av kaffe - jag som ÄLSKAR KAFFE!! Men inte då.

Inne på ICA fick jag en plötslig, vild längtan efter Ravioli på burk. Jag tog den i handen och började gå mot kassan ... då ändrade jag mig; ravioli? Så fruktansvärt äckligt, jag tror jag kräks!! Framme vi kassan ... ÅH! Ravioli på burk! Den ska jag äta när jag kommer hem! SÅ snabbt vände det, hit och dit, fram och tillbaka.

Jag kunde inte titta på butikernas löpsedlar på väggen vid tidningsställen. Det spelade ingen roll VAD det stod på löpsedeln, det var de stora bokstäverna som var så obehagliga. Jag fick vända bort blicken.

Osv osv. Min lista är lång! Ändå mådde jag egentligen jättebra hela tiden. Men mycket var konstigt.
Men asså just det där med cravings! När mormor var gravid med mammas första lillasyster åts det nästan varje dag fiskgratäng!!!! Så hon fatta ju när det återkom senare...."nu är hon på smällen igen, vi äter ju inget annat än fiskgratäng" 😂

Bättre kväll än eftermiddag. Har suttit med olika papper och försökt strukturera upp lite (fast i ärlighetens namn blev det mer motsatt effekt).
Har även ätit en riktigt god smoothie jag krafsade ihop på det jag hittade.
Pasta är annars väldigt lättätet. Och går att variera i mängder. Men blev så mätt på smoothien så skippade resten.

Är nervös för att träffa psykologen. Vet inte riktigt varför. Men jag känner mig skör och genomskinlig. Som att alla känslor och tankar flyter ihop och är väldigt på ytan hela tiden.
Sen börjar jag bli less på att gräva in i mig själv. Samtidigt vet jag att det är det som krävs. Precis som med alkoholen. Det var aldrig alkoholen som var orsaken till att jag drack. Det var något annat.

Inte har jag gjort läxan heller. För den har jag helt glömt bort. Detta med graviditeten har tagit massor av tankar och energi. Så det andra måste ha kommit mer i skymundan. Annars hade jag definitivt gjort den!
Men nu minns jag knappt vad exakt det var jag skulle göra.

Ligger i detta nuet på spikmattan. Oerhört skönt och välbehövligt. Har legat en stund nu och fortfarande väldigt spänd på vissa delar.

Kan inte låta bli att le när jag läser detta. Fast jag har ätit lite väl mycket fetaost nu på sistone ;)
Dricker fortfarande kaffe men bara på morgonen och det har inte alls samma härliga känsla som det brukar. Och inte lika gott heller. Smakar inte direkt illa men inte speciellt gott heller.
Men en kopp dricker jag på en hel dag vilket är extremt lite för att vara jag.

Kan inte låta bli att le när jag läser detta. Fast jag har ätit lite väl mycket fetaost nu på sistone ;)
Dricker fortfarande kaffe men bara på morgonen och det har inte alls samma härliga känsla som det brukar. Och inte lika gott heller. Smakar inte direkt illa men inte speciellt gott heller.
Men en kopp dricker jag på en hel dag vilket är extremt lite för att vara jag.

Jag har bara kunnat äta kalla saker, varma saker luktade för mycket. Lycka till, du kan ju skriva att du valt att behålla bara, sen får ni hantera resten var efter det kommer.

Denna morgon var första gången illamåendet slog till. Hann ta mina mediciner sen var det tack och hej 👋

Trött, stressad och skruttig tog jag mig till psykologen. Med tanke på omständigheterna blev det en hel del prat om graviditeten.
Psykologen poängterade att det viktiga var vad jag ville. Inte vad partner eller någon annan vill.
Det tog jag med mig. Har fokuserat mycket på hur det ska bli med förhållandet. Vad folk kommer säga osv. Men förhållandevis lite på vad jag egentligen vill.
Jag vet vad jag vill men det går emot vad andra vill.

Pratade sen med F i telefon och jag sa att jag var i stan. Han ville ses. Jag sa att jag är verkligen inte på humör och osällskaplig och jätteseg. Säkert håller jag på att bli sjuk också. Men han insisterade och bjöd på mat.
Tog inte upp att jag var gravid. Orkade bara inte med det just då. Rabbla upp allt igen. Vill bara vara normal och ogravid.

Jag kan verkligen konsten att oroa mig för helt onödiga saker. Inte konstigt jag gillade alkohol som ändå dövade en del.
Nu börjar hjärnan spinna åt lite alla möjliga håll. Får närmast panikartade känslor av saker som inte ens har hänt ännu och kanske aldrig kommer att hända.
Skärp mig!

Tex nyss tänkte jag på hur jag ska ta mig till sjukhuset om det blir akut för att föda. Det är väl oftast just akut?
Men även sen när vi ska hem. Ska jag ha bilen ståendes på en apdyr parkering? Ska jag köra hem sen? Men hur vet jag vilken sorts utrustning i bilen som krävs till barnet?
Vad händer om jag inte klarar av att köra?
Bäst åka kommunalt. Men om allt är inställt?
Borde vara sommartidtabell kanske tar de bort någon linje?

Försöker nån stans stoppa mig själv.
Hem kommer jag väl alltid. Får väl ringa någon om skjuts om inte annat.

@karamelldrottningen
sällan är det speciellt akut, för första gångs-mammor så tar det ofta istället lång tid. Har du ett babyskydd som går att bälta fast så kan du sätta det i typ vilken bil som helst. Eller taxi :)

Edit: du har gott om tid att fixa skjuts!
Edit 2: och blir det jätteakut får man jättefin hjälp av ambulanser, det är jag ett levande bevis på :D

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 311
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
2 093
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 834
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
322
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?