Inte dra i kopplet

Sv: Inte dra i kopplet

Kalaspinglan skrev:
Fast du kanske kan ha sele och lång lina?
Jag hade i början sällan vovven helt lös, utan hade honom i en 40 meter lång lina och sele. Då hade jag liksom en "nödbroms" vid behöv.[...]

Nu har jag på långpromenaderna på kvällarna sele på, även om han annars är helt lös. Perfekt att fästa alla reflexer i, och även bra att ta tag i om det behövs (vid möte av andra hundar etc).
Nu har jag ingen vovve själv, men lång lina-metoden kan ju vara tänkvärd inför framtida valpköp, om jag bor liknande som jag gör nu! :)

Vi hade sele till våra goldens och detta föredrog jag framför halsband på dem. Just för att det var mer att hålla i och lättare att få tag i (handtaget) om de var lösa. Stor yta att sätta reflexer på samt ofta inbyggda reflexer är ju också en stor fördel!

:banana: Måste bara hålla med! Du uttrycker det så bra! Det där med att inte börja någon som helst dressyr förrän hunden är 8-9 månader trodde jag var gammalt och förlegat vid det här laget...

Men det är då selen åker fram!! I selen så får man dra (inte blådra, men det spelar ingen rol att kopplet spänns, större marginaler) rasta, nosa och bara vara...

Marre.N skrev:
Förstår din tanke med att valpen har annat i huvudet är hur sträckt mitt koppel är, men tror du verkligen man sak vänta tills hunden är 8-9 månader. När min tik blev 7 månader sket hon fullständigt i vad jag sa och det höll i sig tills hon var 1,5 ungefär. Hade inte hon kunnat en hyfsad inkallning, ett stanna-kommando och gå i koppel innan hennes period av "jag-kan-allting-själv- och-vi-syns-hemma" så hade jag haft ett h-e (vilket jag nästan haft ändå, men det hör inte hit.) :)

Garanterat att det inte ät nåt problem o börja köra vid 8-9månader o få full funktion på lydnaden på en gång. vi våran träningsgrupp kör inte me valpar alls de betraktas som valp o får vara valp också o jag kan garantera det finns inte en hund som går dåligt i nåt moment.
Sen är det ju upp till hundföraren o tala om för hunden att nu börjar det ställas krav o de ska följas vid den åldern. När hunden lärt sig momenten så ska det dit ett krav.

Jozze skrev:
Håller med! Sen att mina försök till inlägg inte var lika tydliga och klargörande som ditt var är en annan femma :angel:

Med mina ord om krav på att hunden ska lyssna vid t.ex. en tillsägelse menade jag snarare handling-konsekvens - inser att krav kanske är ett litet för starkt ord för detta.

PIRU: Jag förstår inte varför du ska låta så hetsig i dina inlägg? :confused:

Mena inge illa me det jag sa men o tala om att man lärt hunden o inte dra det fattar ju em som helst att det gör o få till eller hur det jag vill få fram varför man måste ha sån ordning på en valp för.
Det jag mena med att min bet fullt i en skyddsärm och fick i gång en figurant , o kan spåra IPO I spår vid 6 måanders ålder ä inga problem men alla de momenten görs på hunden´s villkor han tycker det är skit skoj , inga krav alls blir det fel så gör man bara om.

Men att man tränar sin valp att gå fint i koppel, behöver knappast per automatik innebära att man ställer krav eller fråntar hunden rätten att "bara vara valp".

ChristinA skrev:
Visst, att valpen skall vara valp låter ju bra.
Men hinner den inte lära sig en massa skit under de första 8 månaderna om reglerna kommer först då?

Tycker att man ser många valpköpare som får problem genom att resonera "men han är ju så liiiiten nu".

Nä, är det måndag först i veckan så är det det hela veckan alla dagar. Sedan att man inte har så höga krav eller så många regler, det är ju en annan sak. Men det är nog dumt att slopa dem helt.

Sen är det ju upp till hundföraren givetvis hur långt man vågar o släppa på alla regler o krav. jag vet om 3 veckor så kommer min o det kan jag lova redan nu är mer hund än vad gemenman har, men jag ska släppa i väg den o få vara valp o bara göra som den vill (i stort sett) till 8-9månader och börjar då i sensommar och köra in alla lydnads moment o sen kravfas på det.

Fine skrev:
Men att man tränar sin valp att gå fint i koppel, behöver knappast per automatik innebära att man ställer krav eller fråntar hunden rätten att "bara vara valp".

jo jag tycker det helt klart att man gör.

Jag är nog inte riktigt med på hur du menar. Hur menar du att det skulle vara negativt för valpen att redan från börja lära den att inte dra? Vad "tjänar" du på att vänta med den träningen?

Fine skrev:
Jag är nog inte riktigt med på hur du menar. Hur menar du att det skulle vara negativt för valpen att redan från börja lära den att inte dra? Vad "tjänar" du på att vänta med den träningen?

jag själv vinner säkert inget på det men valpen gör det att han är "fri" o göra det han vill, det negativa ser jag i att hunden som valp SKA inte behöva ha en massa krav på sig för den kan ändå inte sotera det som liten efter nån vettig ordning utan när hunden blir runt 9 månader då börjar den kunna koncentrera sig o sett det mesta som finns på en promenad o då kunna ställa kravet o inte dra nåt. För mina hundar får nog me krav som vuxna.

Du har delvis rätt i dina påståenden om att låta hunden vänta tills den är ca 8 mån.. de flesta kurser börjar med "fotgång" när Hundarna är 7-8 månader.. valp kurserna som finns före den åldern så brukar det ju mest vara sitt och ligg och kontakt mellan hund och förare som är viktig.

qodrofenia skrev:
Du har delvis rätt i dina påståenden om att låta hunden vänta tills den är ca 8 mån.. de flesta kurser börjar med "fotgång" när Hundarna är 7-8 månader.. valp kurserna som finns före den åldern så brukar det ju mest vara sitt och ligg och kontakt mellan hund och förare som är viktig.

exakt såna enkla roliga grejer kan man lära in som sitt, ligg och kontakt o.s.v.
Men om hunden måste tänka på och inte dra i koppelt så slappnar inte av på samma sätt o kan vara valp o få utforska o vara nyfiken, om den ska behöva tänka på o inte dra i kopplet hela tiden. så tänker jag iaf.

Sen börjar jag ju med hemma o gör hunden bolltokig så man har en god grund för o lära in allt sen med boll.
sen runt 7-9 måander börjar jag träna linförighet när hunden kan koncentrera sig lite grann iaf.

Jag anser inte att jag berövar valpen all frihet genom att koppelträna, och inte heller att det är att "ha massa krav på sig" som du skriver. Tycker också att det ur säkerhetssynpunkt är bra att valpen håller sig på vänster sida och inte drar hit och dit.
Kan väl tillägga att jag satte koppel på min hund för första gången när han var 4 månader och då tränade vi någon minut här och där, i övrigt var han lös.

Fine skrev:
Jag anser inte att jag berövar valpen all frihet genom att koppelträna, och inte heller att det är att "ha massa krav på sig" som du skriver. Tycker också att det ur säkerhetssynpunkt är bra att valpen håller sig på vänster sida och inte drar hit och dit.
Kan väl tillägga att jag satte koppel på min hund för första gången när han var 4 månader och då tränade vi någon minut här och där, i övrigt var han lös.

se vad jag skriver också jag säger INTE att man berörvar hunden all frihet men nog mycket för jag skippar den biten o tar det vid senare tillfälle då han är mottaglig för o kuna fokusera o koncentrera sig på en sak.

Jag ser mycket väl vad du skriver. När jag citerade dig använde jag ju citattecken, det andra var ju mina ord.
Intressant med någon som resonerar som du, så jag måste fråga: vad gör du tillsammans med valpen? Vad är viktigt för dig att träna med en valp fram till 8-9 månaders ålder?

Senast ändrad av en moderator:

Fine skrev:
Jag ser mycket väl vad du skriver, när jag citerade dig använde jag ju citatecken, det andra var ju mina ord.
Intressant med någon som resonerar som du, så jag måste fråga: vad gör du tillsammans med valpen? Vad är viktigt för dig att träna med en valp fram till 8-9 månaders ålder?

vad jag gör med valpen hur menar du?

varför är det intressant att jag resonerar som jag gör??

få kontakt med valpen. få han o skälla i gång byten (boll, skyddsärm) o.s.v.
få en trygghet i valpen. Sen spårintresse. sen det enkla sitt, ligg, stå i hemma miljö.

Senast ändrad:

lärde kontakt / gå fot när hon va liten efter det slutade hon dra utan gick lote framför utan att dra!:)

Du skriver att du väntar med koppelträning till valpen är äldre. Därför undrade jag om du resonerar likadant med annan träning, alltså att det är bättre för hunden att vänta.
Detta har ju väldigt lite med TS fråga att göra, iofs.

gubben skrev:
Lika bra att lära lill vovven att inte dra i kopplet som valp, men hur lär jag in det? Gå i kort koppel? dra tillbaka när hon drar? Ett lätt ryck när hon drar? Hur gör ni när ni lär in?

Usch, jag har koppelfobi... Som valp hade jag alltid jycken lös, om vi skulle gå på "känsliga" ställen bar jag henne. Jag började med koppel när det var dags för valpkurs och det var egentligen inte svårare än där kopplet tar slut, där tar det slut.

Tror att folk idag är alldeles för koppelfixerade. Ser det ofta på mina kursare, de vågra knappt släppa den där linan.

Jag drar/rycker ALDRIG förrän de är vuxna och har kravet på sig, dsv är fullt medvetna om att drag inte är ok. Dock är jag mer en snärtare än en ryckare eftersom jag har sett vad som händer med hundar som fått sig ett ordentligt ryck. Lika effektiv, gör lika ont, dock inte rumsrent.

Lär hunden kontakt, lär in ordet sakta och beröm när h*n saktar in/stannar. Eller så stannar du helt enkelt om h*n drar. Ryck och slit inte, det är en valp. Skippa kraven och ha kopplet ytterst lite, kontakt utan koppel är så mycket viktigare. Kopplet kommer de aldrig undan, men det är lätt att springa iväg när de är lösa...

//E

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Rugge
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 514
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 552
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel