Inte dra i kopplet

Glömde svara på din fråga

PIRU skrev:
varför är det intressant att jag resonerar som jag gör??

Jag tycker alltid det är intressant att höra hur andra resonerar, särskilt när deras tankar skiljer sig från mina.

Sv: Inte dra i kopplet

PIRU skrev:
Garanterat att det inte ät nåt problem o börja köra vid 8-9månader o få full funktion på lydnaden på en gång. vi våran träningsgrupp kör inte me valpar alls de betraktas som valp o får vara valp också o jag kan garantera det finns inte en hund som går dåligt i nåt moment.
Sen är det ju upp till hundföraren o tala om för hunden att nu börjar det ställas krav o de ska följas vid den åldern. När hunden lärt sig momenten så ska det dit ett krav.

Skiljer sig nog fruktansvärt från ras till ras. Min tik var 9½ vecka som jag första gången fick blicken "jag går åt andra hållet, vi syns hemma. SCREW YOU!" av henne. När hon var 7 månader fick jag ställa stenhårda krav på henne för att hon överhuvudtaget skulle doppa häcken när jag kommenderade sitt, något som hon kunnat på beställning innan. Jag lärde inte in något nytt moment alls under värsta perioden för jag vet att det hade blivit ett långt utdraget gnällande från bådas sidor. Nu när hon är två funkar hon jättebra. Nu har hon mognat färdigt.

En parallell mot ett av dina andra inlägg.
En valp som går kopplad tänker väl ändå inte hela tiden att "nu får jag inte dra i kopplet"? Det blir ju mer som en reflex att när kopplet sträcks så stannar man. Du lärde din valp att skälla mot en boll eller skyddsarm. Tänker din valp hela tiden på att om jag ser en skyddsarm måste jag skälla?? :confused: Försöker bara förstå skillnaden.

o skälla i gång ett byte ja det gör han hela tiden ja.

det jag menar med det är om figuranten har den på sig o bara står passiv så lär man hunden o skälla så kommer bytet o röra på sig så svaret där är solklart ja.

För det har man anvädning av i bevakningarna sen då han skäller på figuranten för den ska röra på sig så den får bita.

men för o få in det börjar jag med en trasa o direkt hunden skäller så får den bita o vinna sen ökar man det hunden skäller o skäller bytet är dött efter ett tag när den har skällt får hunden bita o det där ökar man hela tiden så till slut kan man lägga fram en dödärm som ligger på backen och hunden står och skäller bara på ärmen för och få igång den i aktivitet.

Senast ändrad:

Men är inte detta typ samma sak som om att berömma valpen när den inte drar i kopplet, och ignorera beteendet (stanna och vänta på kontakt) när den drar? Samma lika, fastän olika... Förstår du min tanke?

Drag i kopplet = promenaden stannar
Inget skällande = trasan ligger stilla

Gå fint = beröm
Skälla av tusan = döda trasan

Är det större krav på att valpen ska gå fint i kopplet än att den ska skälla på en trasa?

Marre.N skrev:
Men är inte detta typ samma sak som om att berömma valpen när den inte drar i kopplet, och ignorera beteendet (stanna och vänta på kontakt) när den drar? Samma lika, fastän olika... Förstår du min tanke?

Drag i kopplet = promenaden stannar
Inget skällande = trasan ligger stilla

Gå fint = beröm
Skälla av tusan = döda trasan

Är det större krav på att valpen ska gå fint i kopplet än att den ska skälla på en trasa?

nej när trasan inte rör sig så ska den skälla så den får i gång den sen när den väl får i gång trasan så ska den bytes skälla.

Det är ju inga krav alls på och skälla på trasa för att det är på hunden´s naturliga drifter för jakt.

Sen o döda trasan är totalförbjudet gripa den me fullt o fast bett o bära den till husse, döda innebär rusk o är inte önskvärt i en skyddshund som ska tävla.

Okej, jag kan ingenting om skyddsbiten så vissa ord kanske var malplacerade... Men om vi tar ett annat exempel (gud va tjatig jag är):

Din nya lilla valp får inte lov att sitta i finsoffan! Är detta något du lär in från början eller vid 8 månader?

Absolut inget illa riktat mot dig nu. Har läst många andra svar från dig där jag nickat medgivande... men just här håller jag inte med.

Till er som inte tycker man ska koppelträna vid för tidig ålder: Om man har sin lilla valp och ska ut på promenad i ett tätbefolkat område med bilar o annat som är farligt för små valpar = ett måste att ha koppel. Är det då inte lika bra att lära den att inte dra med en gång (då menar jag inte att man ska rycka o slita i den utan ett lite mer pedagogiskt tillvägagång sett) istället för att vänta tills hunden är några månader? Då har den ju inte fått lära sig att dra i kopplet är fel utan tydligen helt ok. Ska man då en dag helt plötsligt inte längre tillåta att den drar? Gör det inte hela koppelträningen lite förvirrande för hunden? Alla har ju inte lyxen att bo ute på landet där man kan ha hunden lös direkt utanför dörren.. Jag förstår inte riktigt ert resonemang.

Marre.N skrev:
Okej, jag kan ingenting om skyddsbiten så vissa ord kanske var malplacerade... Men om vi tar ett annat exempel (gud va tjatig jag är):

Din nya lilla valp får inte lov att sitta i finsoffan! Är detta något du lär in från början eller vid 8 månader?

Absolut inget illa riktat mot dig nu. Har läst många andra svar från dig där jag nickat medgivande... men just här håller jag inte med.

det är en annan femma mina hundar betraktas som djur o har sina platser på golvet, ser jag hunden i soffan då tar jag den kraftig i kindpåsen o kastar ner den därifrån detta har jag förklarat redan innan i denna tråd.

Nä och jag håller med dig... Försöker förstå hur höga krav man kan ställa på en valp bara... :)

Okej minns nått om korrigeringar ja... Jag förstår fortfarande inte att du kan tycka att just gå fint i koppel är ett högt ställt krav... Såg en tjej med en 14 veckors valp som kunde mer då än min någonsin kommer kunna. Det kallar jag höga krav. Men jag önskar dig lycka till med din nya valp som tydligen skulle komma snart och det är ju tur att det finns lika många sätt att uppfostra en hund som det finns hundar, annars hade vi inte haft nått att snacka om här ju :)

Tackar det kommer o bli kanon me den lille "svarte" :banana:
ska åka o titta på han på söndag när de testar valparna o se välja en då.

har inget me att det är för högt ställda krav men kan inte förstå varför man inte väljer o ha en fri hund som får vara fri, och Tar koppelträning när han kan koncentrera sig längre än 2 sek.
har ju inte varit nåt problem med min nuvarande hund som drog mig runt på promenaderna hans matte var helt slut o hon ville ha bort det men nej , o sen när vi började träna koncentrations träning så tog vid med koppelträning också gick på nån träning så var det problemet borta så jag ser inte vart problemet ligger i vänta.

Senast ändrad:

Problemet är kanske det att jag precis som din hunds matte (sambo?) hade vart helt slut om mina hade släpat runt på mig. :eek: :crazy:

Självklart tycker jag oxå att en valp ska vara lös så mycket som möjligt. Men där det abslout inte går, vid mycket tät trafik tex, vill jag att valpen ska gå lite ordentligt!

Jag håller med dig. Kan inte heller förstå tanken att koppelträningen väntar man med för att valpen inte ska få krav på sig, medan annan träning är ok att börja med tidigt. Jag får inte ihop det.

Det beror ju på hur man tränar koppelgående, om det blir kravfullt eller inte.

Jag ser skillnad på koppelträning och koppelträning..Tycker det är stor skillnad på att valpen har koppel och halsband på sig vilket jag tycker den kan tränas med från låg ålder.. det jag tycker man bör vänta med är kraven i koppel tills de blir äldre..

som någon annan skrev.. det behöver inte konstlas mer än att där kopplet tar slut där tar det slut.Och jag tycker nog att börjar man dra i kopplet tidigt så får man ytterligare ett moment som man måste träna sedan..för oftast är det så rycker man i hunden som liten valp så får man en hund som tycker att kopplet är obehagligt och som kommer börja stå i mot.

Tränar man kontakt mellan hund och förare tidigt och är noga med kontakten .. att inkallning och ögonkontakt fungerar och att hunden tycker det är roligt.. fungerar inkallning och kontaktsökandet så får man heller ingen hund som drar vansinningt i kopplet..Det är därför just dessa moment tränas på valpkurserna ..för det är det som bygger upp förtroendet mellan hund och förare..

Sen som PIRU skrev.. så förstår jag hans teori.. för som han gör med sin hund.. leker fram skall mm.Det är en vansinig skillnad gämte "inte dra i koppelträning" att skälla på nått som ligger still för att få det att röra på sig är helt naturligt för en hund att göra . det handlar om instingt.. koppelträning har inget med hunden normala instingter att göra ..därför anser jag att det bör komma när hunden har mognat något..

qodrofenia skrev:
.Och jag tycker nog att börjar man dra i kopplet tidigt så får man ytterligare ett moment som man måste träna sedan..för oftast är det så rycker man i hunden som liten valp så får man en hund som tycker att kopplet är obehagligt och som kommer börja stå i mot.
t..

Som sagt, det är ju skillnad mellan koppelträning och koppelträning. Jag rycker inte i kopplet, utan lär valpen att det är trevligt att hålla sig på min vänstersida. Tränar man det helt operant, så slipper man både ryck och krav.

precis det är skillnad på koppelträning och koppelträning.. jag tänker då mest på trådskaparen som undrade om hon skulle rycka/dra i sin valp..vilket jag inte rekomenderar i den åldern som hennes valp är i..

sen udrar ju jag lite .. vad är det som gör att din valp tycker att det är trevligt att gå vid din vänstra sida?

Okidoki, fel av mig. Det är jag som fastnat lite i det som skrivits om krav på valpar, så jag trodde det var det du pratade om.

du säger att din valp bara drar på vägen hem.. fundera på varför det är så.. så finner du svaret..Det kan ju vara så att promenaden är för lång ..och därför orkar hon inte och vill därför bara hem..

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Rugge
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 514
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 552
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel