Inte dra i kopplet

Sv: Inte dra i kopplet

qodrofenia skrev:
sen udrar ju jag lite .. vad är det som gör att din valp tycker att det är trevligt att gå vid din vänstra sida?

Det är där han har chans att få belöning av något slag; muntligt beröm, godis, lek, kamp, "varsågod att nosa", släppas lös etc.

det var nån här på buke, var det Guardian Angel?...som skrev ett tips om att bara stanna och så får hunden sluta dra i kopplet. inte förrän den slutar dra så börjar man gå igen.

jag har kört det på min hund, jag slipper dra tillbaka och egentligen göra någonting, jag bara stannar. det var ett otroligt bra tips, för han har verkligen lärt sig att det inte tjänar någonting till att dra.

så tack för tipset!:bow: :banana:

Det är väldigt individuellt. Vissa gånger så får man dra till i kopplet ( ej för hårt och man skall göra på rätt sätt. man ska inte segdra utan dra till i ett tag.) Direkt när hunden stannnar till berömmer jag den med godis ( ibörjan). Vissa gånger skall man stanna varje gång hunden drar, hunden kommer såsmåningom att fatta. En del kör tidningstricket: när hunden drar sätter de en tidning framför bogen och hunden stannar upp. Som du märker är knepen oändliga så man får försöka testa sig fram vad som passar just sin hund. Det bästa sättet att träna in är att vara på en plats där det inte förekommer några störningar, Tex bilar, cyklister, andra djur, mm, utan där man helt kan få hundens fokusering. Tänk också på att inte hålla på att träna för mycket utan några korta stunder varje dag. Och glöm aldrig berömmet, det skall komma exakt i samma stund som den gör det du ber om. Och var konsekvent, där hunden får gå före lär den sig snart var det är, och där den skall gå ordentligt lär den sig det. Tänk på att det är en valp och träningen kommer inte efter några gånger, utan man får räkna med att det tar ett tag. När du tycker att hunden inte drar längre börja då att ta den ut på andra ställen, så lär den sig undan för undan. Lycka till

Man måste lära sig skillnad på träning och inlärning. Alla vilda djur lär sig inlärningen redan från starten. Jag har tränat en hel del hundar, och börjar redan första dagen de kommer hem. Den får lära sig att sitta innan vi skall gå ut. Sedan sitt namn. Därefter görs inkallning mm. Det viktiga är att det inte handlar om lydnadsdressyr, utan inlärning. Lydnadsdressyren skall man inte börja med förrän hunden är 6-8 månader. Detta är givetvis individuellt, en del hunda behöver längre tid på sig beroende på ras. Genom att jag lekt fram träningen med mina hundar så har jag aldrig haft några porblem utan de har alltid tyckt att träning ( när de är äldre) är JÄTTEKUL. Man ska ju heller inte träna mer än några minuter om dagen och sedan öka på tills den blir äldre.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Rugge
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 514
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 552
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar