Inte dra i kopplet

Sv: Inte dra i kopplet

hahaha vilken tur du har då jag tänkte precis skriva då har man kanske valt fel ras :devil:

Jag vet, du slänger dig gärna med den kommentaren har jag sett! :idea: ;)

Men nu vill jag inte kapa tråden mer och lämnar diskussionen.

Hej
Börja redan från först stund att vara konsekvent med att visa vad du vill att din valp ska göra, och vad den inte får göra. Du kan välja att stanna när valpen drar i kopplet, själv drar jag till lite i kopplet och morrar med mörk röst. Detta använder jag bara till dess att jag lärt hunden vad nej betyder. Efter det använder jag nej istället för morr. Jag vill kunna ha min valp med mig i många olika miljöer, det vore därför mycket orättvist av mig att inte börja fostra förren den är unghund. :crazy:

Jozze skrev:

Och det kan ju bli jobbigt i längden om man har en mycket stor och stark ras som man flyger som ett torrt skinn efter i dess lyckorus när den upptäcker massa spännande saker! Blev hängande efter vår goldenhanne för flera år sedan (iofs en mellanstor ras, men jag var inte så stor och stark själv), och folk undrade nog vad jag gjorde kravlandes i leran :D

Har inte med själva diskussionen att göra egentligen men när jag läste det här så kom jag att tänka på min mors min när deras 70 kg tunga schabrador/grand danois korsning överrumplade henne & sprang in mellan hennes ben bakifrån... Mamma är runt 160 cm & Kingen hade väl en mankhöjd på närmare de 70... Gissa om mamsen fick sig en ridtur :rofl:

Serenissima skrev:
Hej
Börja redan från först stund att vara konsekvent med att visa vad du vill att din valp ska göra, och vad den inte får göra. Du kan välja att stanna när valpen drar i kopplet, själv drar jag till lite i kopplet och morrar med mörk röst. Detta använder jag bara till dess att jag lärt hunden vad nej betyder. Efter det använder jag nej istället för morr. Jag vill kunna ha min valp med mig i många olika miljöer, det vore därför mycket orättvist av mig att inte börja fostra förren den är unghund. :crazy:

Varför kan man inte ha med hunden i alla miljöer bara för man inte rycker o sliter o sliter i hunden i tid o tid o har en massa krav som igentligen inte är värda nåt för en valp. Det är lång sökt att man skulle inte kunna ha med hunden överallt, jag har aldrig kört nåt me min när han var liten börja först när han var 8-9 månader med lite lydnad utan krav , o han var med över allt o då menar jag över allt på verkstaden o gick i gallertrappor vid 10v , han satt längt ner vid trappen jag gick upp för o käka matlåda han ville inte gå där då gick jag undan bara så han inte såg mig nog fan rusa han i dom utan o ens fundera övre va han gjorde sen var det problemet löst med gallertrappor och gallerdurk.

Men tänk att de som har minst problem med dragande hundar i koppel är de som aldrig har koppel på sina hundar... De som bor på landet t.ex. De börjar oftast mycket senare med koppelträningen.

Tänk att du är valp. Du ska lära dig att kissa ute, titta på allt, undersöka allt, inte hälsa på folk, titta på roliga hundar och så på det så ska du lära dig att inte dra i kopplet. Hur förvirrat blir det i hjärnan? Om valpen drar mot en människa. Är det då beteendet mot människan du ska jobba med eller inte dra i kopplet? Eller båda samtidigt?

Att vardagsrasta hundarna i koppel är ju det som gör att man får en hund som drar. Samma sak med en valp. De ska kissa och visst de får ligga i lite lätt. De går lite lojt och nosar osv.

Själv körde jag utifrån mina tankar med sele på min valp tills hon vägde närmare 20 kg. När jag körde korta pass med halsband (det jag tidigare pratar om som koppel) så jisses vad skärpt hon var :) Jag kunde ju också vara stenhård att hon inte fick dra en millimeter eftersom att jag aldrig behövde rasta henne i halsband.

Efter att hunden är x antal månader så är den förhoppningsvis så stor att den kan både nosa, passera folk och hundar och kunna tänka på att inte dra samtidigt!

Jag började träna redan när min plutt kom hem, men väldigt sparsamt. Precis som Tippan så hade jag sele när det var okej att
okej att nosa och utforska allt. När halsbandet är på så är det koncentration som gäller. Belöningen blir att bli losskopplad och busa, och sedan en kort stunds koncentration i koppel igen.

Jag har gjort som så att jag tränat följsamhet. När jag ser att min hund är på väg "bort från mig" så byter jag riktning, utan att säga någonting. Och berömmer med rösten när han kom på att "OJ, matte går åt andra hållet". Så gör jag fortfarande och det funkar jättebra, även när han är lös. Så fort jag ser att han "glömmer bort mig" så byter jag riktning, och då blir han oerhört vaksam och "med i matchen" igen.

Kalaspinglan + Tippan:

Jag tror också att det är bäst att ha hunden lös så mycket som möjligt, och det fungerar jättebra när man bor som pojkvännen; egen stor gård, egen väg med minimal trafik och stora ytor att röra sig på helt ostört, förutom av de andra djuren. :)
Bor man som jag skulle jag dock inte ha hunden lös; villaområde med en bit att gå till grönområden, 50-väg med mycket trafik 50 m från huset samt en del trafik på egna vägen. Sen att man gärna kan ha hunden lös när man väl kommer till grönområdena är en sak, men vägen dit skulle jag aldrig ha en nyfiken obetänksam valp lös på.

Har man möjlighet att ha hunden lös så tycker jag att man jättegärna kan ha det! Men det anser jag inte går vid vissa boendesituationer - möjligtvis när valpen fortfarande följer varje steg man tar och husse/matte är det intressantaste i världen så fort man ger ett ljud ifrån sig - utan där måste man i princip börja med tidig koppelvänjning. Och 2-3 minuters koppelträning någon gång i veckan som vi (främst jag) gjort med DPn från ca 3,5-4 månaders ålder har inte stört hans nyfikenhet på något sätt, men han är väldigt behändig att ta med sig in till samhället och miljöträna :)

Sele har de bara på jakthundarna när de ska jobba, annars halsband.

Min pojk drog ganska hårt i början ( han var vuxen när jag fick tag på honom ), och allra helst mot kissfläckar...

Jag har löst det så att jag lärde in kommandot back inomhus, och när det fungerade bra tog vi med det ut, så varje gång han drog stannade jag, kommenderade back och väntade tills han tog kontakt med mig igen genom att backa och kolla läget i mitt ansikte. När han gjorde så fick han masso av beröm och kommandot varsågod, som visar att han får gå framåt. I början gick vi kanske 1 km på en halvtimme, så det var tidskrävande, men det tog kanske en vecka, så visste han vad som gällde, och nu drar han bara i början av grannahundes löpperiod, och då kör vi igenom back-varsågod ett par gånger så fungerar det igen.

Börjar fungera även vid hundmöten, men det har tagit snart 2,5 år, han var väldigt hanhundsilsk och jobbig. Kan fortfarande muppa sig när det kommer hanar, han tar inte ögonkontakt med mig, vill inte ha godis eller nåt annat distraherande, men lyder backkommandot på autopilot! Så slipper jag iallafall draget i kopplet, han skäller och morrar inte heller, så jag har nöjt mig med det så länge vi inte har bott där vi råkar ut för det så ofta. Nu bor jag i centrala örebro, så vi jobbar för att få det också smärtfritt... Men oftast blir folk med hund rädda när vi kommer och han stirrar ut dem eller så har de själva nåt aggressivt i andra änden på kopplet, så de går åt annat hålloch hans belöning blir ju då att de går sin väg - han har vunnit. Jag skulle behöva träna det med någon som vågar stanna kvar även om han blir sur och muppig.....

Fast du kanske kan ha sele och lång lina?
Jag hade i början sällan vovven helt lös, utan hade honom i en 40 meter lång lina och sele. Då hade jag liksom en "nödbroms" vid behöv. Första månaderna med vår plutt bodde oerhört centralt med mycket trafik och asfalt, men jag tog bilen 4-5 ggr/veckan MINST ut till skogen eller motionsspåret för att få miljöträning och kunna låta honom hoppa och leka fritt.

Nu har jag på långpromenaderna på kvällarna sele på, även om han annars är helt lös. Perfekt att fästa alla reflexer i, och även bra att ta tag i om det behövs (vid möte av andra hundar etc). Nu när han är större tränar jag en hel del inkallning och fot på i princip samtliga promenader, men korta korta korta pass.

Flexikoppel då?
Jag håller verkligen med om att en valp ska få vara valp... Så kanske ett flexi koppel kan vara idé...
När hunden är lite äldre så kan man ju börja träna mer på att verkligen "gå i koppel" med våran så stannade vi och kallade in honom när han hängde i kopplet (han har aldrig dragit på det sättet), berömde när han satt sig brevid mig och sen gick vi vidare... Då måste han ju hela tiden "göra något mer" varje gång han hänger /drar i kopplet och då blir det ju genast jobbigare, såklart ;)
Sen hörde jag någonting rätt bra, att om du drar/snärtar i kopplet när han drar, så vill ju hunden längre ifrån rycket... Låter iaf rätt sunt i mina öron :)

Tja, det är väl bara så att alla inte har samma åsikt varken om hur man fostrar sin hund, eller när. Jag har just nu en 6 månaders tik som både kan gå med slakt koppel och är otroligt nyfiken och levnadsglad. :banana:

Serenissima skrev:
Tja, det är väl bara så att alla inte har samma åsikt varken om hur man fostrar sin hund, eller när. Jag har just nu en 6 månaders tik som både kan gå med slakt koppel och är otroligt nyfiken och levnadsglad. :banana:

WOW!

Ska jag tala om va min kunde vid 6 månader bita fullt i en skyddsärm o skälla i gång en figurant, vem bryr sig om det, ingen.
Klart man kan få hunden o göra såna grejer det är väl en inga problem men varför ska inte hunden få dra i koppel, o bara vara hund den korta tid den har chansen till det innan alla krav den ska ha på sig som vuxen. Ingen som svarat nåt vettigt än på det. Varför får ungar vara ungar för och aldrig valpen vara valp.

Jag antar att wowet kom ifrån hunden då :D
Jag tycker inte att man ska förbjuda valpen att vara valp.
När hundar valp eller ej drar i kopplet gillar jag dock inte.
Mina hundar är oftast lösa, men när de går i koppel övar jag dem att gå fint. Jag gillar varken ouppfostrade ungar, eller hundar, därmed inte sagt att mina hundar är några mönstervovvar.

Serenissima skrev:
Jag antar att wowet kom ifrån hunden då :D
Jag tycker inte att man ska förbjuda valpen att vara valp.
När hundar valp eller ej drar i kopplet gillar jag dock inte.
Mina hundar är oftast lösa, men när de går i koppel övar jag dem att gå fint. Jag gillar varken ouppfostrade ungar, eller hundar, därmed inte sagt att mina hundar är några mönstervovvar.

Du missa vad jag mena igen, jag menar, man ställer inget krav att barn ska kunna läsa vid 5års ålder eller att den ska gå vid 10månader. Varför ska man hålla på o ställa kravet på en valp som vill framåt o hinna med så mycket som går på en promenad finns det nåt underbarare, ser det som ett friskhets tecken o skulle aldrig ens försöka få bort det för det tar jag när hunden har lite ro i kroppen o orkar fokusera o koncentrera sig på saker och ting vid typ 8-9måander när jag börjar köra lite kontakt övningar i lydnad då kan man börja med koppelträning.

Förstår din tanke med att valpen har annat i huvudet är hur sträckt mitt koppel är, men tror du verkligen man sak vänta tills hunden är 8-9 månader. När min tik blev 7 månader sket hon fullständigt i vad jag sa och det höll i sig tills hon var 1,5 ungefär. Hade inte hon kunnat en hyfsad inkallning, ett stanna-kommando och gå i koppel innan hennes period av "jag-kan-allting-själv- och-vi-syns-hemma" så hade jag haft ett h-e (vilket jag nästan haft ändå, men det hör inte hit.) :)

Jag tycker att det ingår i en valps lärande för livet att utsättas för handling-konsekvens. Tex - nosar man på en igelkott sticks det i näsan. Kissar man utomhus får man beröm. Drar man i kopplet så stannar plötsligt hela promenaden. Det har i mina ögon ingenting med DRESSYR att göra. Krav på korrekt utförande får i mina ögon gärna vänta tills hunden blivit mentalt mogen, men att låta valpen (likaväl som ett barn) uppleva handling-konsekvens anser jag bara är ett sätt att utvecklas och lära för livet.

Sen kan man, som jag fick, få en hund som metoden att stanna vid dragande inte fungerar på. Då finns det flera andra alternativ man kan prova med, men att rycka eller straffa ligger inte för mig.

Visst, att valpen skall vara valp låter ju bra.
Men hinner den inte lära sig en massa skit under de första 8 månaderna om reglerna kommer först då?

Tycker att man ser många valpköpare som får problem genom att resonera "men han är ju så liiiiten nu".

Nä, är det måndag först i veckan så är det det hela veckan alla dagar. Sedan att man inte har så höga krav eller så många regler, det är ju en annan sak. Men det är nog dumt att slopa dem helt.

cassiopeja skrev:
Jag tycker att det ingår i en valps lärande för livet att utsättas för handling-konsekvens. Tex - nosar man på en igelkott sticks det i näsan. Kissar man utomhus får man beröm. Drar man i kopplet så stannar plötsligt hela promenaden. Det har i mina ögon ingenting med DRESSYR att göra. Krav på korrekt utförande får i mina ögon gärna vänta tills hunden blivit mentalt mogen, men att låta valpen (likaväl som ett barn) uppleva handling-konsekvens anser jag bara är ett sätt att utvecklas och lära för livet.
Håller med! Sen att mina försök till inlägg inte var lika tydliga och klargörande som ditt var är en annan femma :angel:

Med mina ord om krav på att hunden ska lyssna vid t.ex. en tillsägelse menade jag snarare handling-konsekvens - inser att krav kanske är ett litet för starkt ord för detta.

PIRU: Jag förstår inte varför du ska låta så hetsig i dina inlägg? :confused:
PIRU skrev:
WOW!

Ska jag tala om va min kunde vid 6 månader bita fullt i en skyddsärm o skälla i gång en figurant, vem bryr sig om det, ingen.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 487
Senast: Rugge
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 515
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 552
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar