Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jozze skrev:
Och det kan ju bli jobbigt i längden om man har en mycket stor och stark ras som man flyger som ett torrt skinn efter i dess lyckorus när den upptäcker massa spännande saker! Blev hängande efter vår goldenhanne för flera år sedan (iofs en mellanstor ras, men jag var inte så stor och stark själv), och folk undrade nog vad jag gjorde kravlandes i leran
Serenissima skrev:Hej
Börja redan från först stund att vara konsekvent med att visa vad du vill att din valp ska göra, och vad den inte får göra. Du kan välja att stanna när valpen drar i kopplet, själv drar jag till lite i kopplet och morrar med mörk röst. Detta använder jag bara till dess att jag lärt hunden vad nej betyder. Efter det använder jag nej istället för morr. Jag vill kunna ha min valp med mig i många olika miljöer, det vore därför mycket orättvist av mig att inte börja fostra förren den är unghund.
Serenissima skrev:Tja, det är väl bara så att alla inte har samma åsikt varken om hur man fostrar sin hund, eller när. Jag har just nu en 6 månaders tik som både kan gå med slakt koppel och är otroligt nyfiken och levnadsglad.
Serenissima skrev:Jag antar att wowet kom ifrån hunden då
Jag tycker inte att man ska förbjuda valpen att vara valp.
När hundar valp eller ej drar i kopplet gillar jag dock inte.
Mina hundar är oftast lösa, men när de går i koppel övar jag dem att gå fint. Jag gillar varken ouppfostrade ungar, eller hundar, därmed inte sagt att mina hundar är några mönstervovvar.
Håller med! Sen att mina försök till inlägg inte var lika tydliga och klargörande som ditt var är en annan femmacassiopeja skrev:Jag tycker att det ingår i en valps lärande för livet att utsättas för handling-konsekvens. Tex - nosar man på en igelkott sticks det i näsan. Kissar man utomhus får man beröm. Drar man i kopplet så stannar plötsligt hela promenaden. Det har i mina ögon ingenting med DRESSYR att göra. Krav på korrekt utförande får i mina ögon gärna vänta tills hunden blivit mentalt mogen, men att låta valpen (likaväl som ett barn) uppleva handling-konsekvens anser jag bara är ett sätt att utvecklas och lära för livet.
PIRU skrev:WOW!
Ska jag tala om va min kunde vid 6 månader bita fullt i en skyddsärm o skälla i gång en figurant, vem bryr sig om det, ingen.