Inte bara nätdejting del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Går emot strömmen lite här känner jag. Jag vill ha sambo! Jag vill ha nån att komma hem till eller som kommer hem, jag vill kramas flera gånger varje dag. Jag vill ha nån att äta frukost med på helgen, jag vill planera matinköp och laga mat tillsammans med någon. Jag vill ha nån att träna tillsammans med, gå långpromenader och få sms och telefonsamtal från under dagen.

Men att det kommer hända igen verkar inte så troligt....

Går emot strömmen lite här känner jag. Jag vill ha sambo! Jag vill ha nån att komma hem till eller som kommer hem, jag vill kramas flera gånger varje dag. Jag vill ha nån att äta frukost med på helgen, jag vill planera matinköp och laga mat tillsammans med någon. Jag vill ha nån att träna tillsammans med, gå långpromenader och få sms och telefonsamtal från under dagen.

Så kan jag också känna!

Men vad är särbo ens? Man har väl pojk- eller flickvän alternativt har en partner? Om man är ett par och inte bor ihop alltså. Varför kalla det för särbo/iblandbo? Om man däremot är gifta och av någon anledning inte vill bo ihop, då kan väl särbo vara ett bra ord för det.

Men vad är särbo ens? Man har väl pojk- eller flickvän alternativt har en partner? Om man är ett par och inte bor ihop alltså. Varför kalla det för särbo/iblandbo? Om man däremot är gifta och av någon anledning inte vill bo ihop, då kan väl särbo vara ett bra ord för det.
När jag och mitt ex hade varit ihop i 3 år, var förlovade och var väldigt inne på att skapa ett liv ihop men av olika anledningar inte kunde bo ihop så var vi särbos. Vi var 'mer' än pojkvän/flickvän men inte gifta/sambos.

För mej känns orden pojk/flickvän så barnsligt kanske, som att vi är 12 typ. Vet ärligt talat inte vad jag kallar honom, oftast blir det nog "han jag dejtar/träffar".
För mej är särbo en partner man varit tillsammans med en längre tid där man gjort valet att inte flytta ihop, oavsett om där finns ringar inblandade eller inte.

Iblandbo var för mej ett skämtsamt sätt att sätta en etikett på ett par/en person som behöver sitt space och av någon anledning inte fixar ett regelrätt samboliv. Som jag själv :o;)

Var ett tag då det var ett väldigt tjat om olika varianter på hur livet i relationer skulle sorteras. Då nu livet inte låter sig sorteras så blev där nya fantasifulla varianter hela tiden ända tills det vart nära nog en variant för var relation.
Men en och annan var ju lite fyndiga.
Men är man sambo än här än där och däremellan inte alls med den man hänger ihop med så blir väl iblandbo en hygglig beskrivning för de öron vars ägare tycker det är viktigt.
Då det är mindre fokus idag på om man delar bostad så har det fallit lite vid sidanom. Kommer säkert tillbak i någon tappning som allt annat.

Orden pojkvän eller flickvän går bort för alla som är myndiga. Det låter bara fånigt om jag som 43-åring skulle ha en pojkvän. Partner tycker jag är ett ord som även kan användas för dem man har affärsrelationer med och personer man samarbetar med. Så ordet är inte helt klockrent för att benämna en person man har en kärleksrelation med.

Ordet sambo tycker jag passar bra när två personer har en kärleksrelation och bor ihop men inte är gifta.

Jag har ju i dagsläget en inneboende som råkar vara man. Vi bor alltså tillsammans. Ordet sambo är ju en förkortning av ordet sammanboende. Men ordet sambo kan inte användas för oss eftersom vi inte har en kärleksrelation. Han är inneboende och jag är hyresvärd.

Ordet särbo är släkt med sambo, d.v.s. det talar om att det finns en kärleksrelation som är varaktig men boendet delas inte. Jag tycker inte att ordet kan användas för gifta par som inte bor ihop. De är gifta och så är det klargjort.

Intressant detta... jag måste nog starta en egen tråd om detta.. vad ska man kalla partnern om man känner sig för vuxen för pojk och flickvän

Intressant detta... jag måste nog starta en egen tråd om detta.. vad ska man kalla partnern om man känner sig för vuxen för pojk och flickvän

Jag vet faktiskt inte, har funderat en del på det sista tiden. Någonstans går ju även gränsen för när det inte är rätt att säga att man dejtar längre, då det gått tillräckligt lång tid och man är tillsammans så att säga.

Som @Magiana säger tycker jag inte att partner passar heller.

Jag har ju i dagsläget en inneboende som råkar vara man. Vi bor alltså tillsammans. Ordet sambo är ju en förkortning av ordet sammanboende. Men ordet sambo kan inte användas för oss eftersom vi inte har en kärleksrelation. Han är inneboende och jag är hyresvärd.
.
I min umgängeskrets kallar vi det inneboende om man bor hos någon man inte känner, medan man är kombo om man bor tillsammans med en kompis alt att man bor i kollektiv om man är tre personer eller fler ^^

Hur gör man för att hitta någon som har något mellan öronen? Det verkar ju eka tomt hos de flesta.

Säger inte att det är så i ditt fall - men det KAN bero på en själv. Att man trots allt inte är i rätt stadie för att fixa den kontakten och interaktionen som ändå krävs vid nätdejting.

När jag känner att "alla är puckon" så tar jag helt enkelt en paus, för då letar jag bara fel och blir provocerande skarp i eventuella svar helt i onödan. Även till de som inte svinar utan som jag kanske bara upplever som trista, alla får sig liksom en irriterad känga (i mitt huvud) och det leder inte till något gott för någon.
När jag är balanserad och kan se nyanserat på folk och är mottaglig och 'öppen' har jag inte alls samma mängd puckon i flödet.

Senast ändrad:

Det vill jag med. Jag är bara inte säker på att jag skulle klara det så bra ;)

Säger inte att det är så i ditt fall - men det KAN bero på en själv. Att man trots allt inte är i rätt stadie för att fixa den kontakten och interaktionen som ändå krävs vid nätdejting.

När jag känner att "alla är puckon" så tar jag helt enkelt en paus, för då letar jag bara fel och blir provocerande skarp i eventuella svar helt i onödan. Även till de som inte svinar utan som jag kanske bara upplever som trista, alla får sig liksom en irriterad känga (i mitt huvud) och det leder inte till något gott för någon.
När jag är balanserad och kan se nyanserat på folk och är mottaglig och 'öppen' har jag inte alls samma mängd puckon :)
Har man läst min profilinformation och förstår innehållet så fattar man att ett "hej, hur mår du" är så jävla fel det kan bli. De är liksom brända redan i första meningen.

Det är verkligen supersvårt att kommunicera vad det är jag är intresserad av. Jag vill inte vara för snäv och specifik eftersom det då också finns risk att någon som är intressant tror sig inte vara det. Men samtidigt så fattar inte folk ens när jag uttryckligen sagt att att man bör skriva mer än en intetsägande mening för att jag ska bli intresserad. De fortsätter att göra det, den ena personen efter den andra.

Jag börjar faktiskt känna att det här är jävligt frustrerande och inser att jag sedan jag registrerade mig på HP blivit rätt sur och tvär. Det verkar inte vara något för mig faktiskt.

I min umgängeskrets kallar vi det inneboende om man bor hos någon man inte känner, medan man är kombo om man bor tillsammans med en kompis alt att man bor i kollektiv om man är tre personer eller fler ^^
Men nä. Jag bestämmer exakt allt här för det är jag som äger huset. Han är inte delaktig alls i beslut om hus eller hem. Den enda delaktigheten är att han hjälper till med att elda och sopar av golvet ibland. Han lagar sin egen mat och så sköter han sin egen disk. Han tar min disk också ibland när jag bara lämnat det för att jag inte hunnit då och tänker ta det senare. Vi har separata kylskåp och skåp för torrvaror. Jag har bara en frys och där har han ett fack.

@Magiana Vadå nä? Jag skrev "I min umgängeskrets", alltså förklarar hur vi brukar benämna saker, och när det gäller inneboende så är det väll EXAKT så som du beskrev det :confused:
Det var bara en förlängning av diskussionen ni alla hade kring om man ska kalla folk för sambo, inneboende, partner, pojk-flickvän etc. Vi kallar helt enkelt oss inneboende om man bor just inneboende, kombo om man är "sambo" med en kompis och så skämtsamt ett kollektiv om vi är tre eller fler vänner som bor tillsammans. Så jo! :d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat... 2
Svar
35
· Visningar
3 182
Senast: Palermo
·
Fordon Jag har en moped bil (js60) och ibland när jag startat bilen och ska köra så börjar motor lampan blinka, i dom här bilarna är alla...
Svar
2
· Visningar
533
Senast: Youmeoh
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske... 2 3
Svar
57
· Visningar
5 615
Senast: gullviva
·
IT & mobiler Jag känner mig helt blåst, men vi får inte igång TV:n i husvagnen med vagnens antenn (dålig mottagning) utan funderar i stället på att...
Svar
3
· Visningar
311
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025