Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?
Jag har aldrig släppt min häst på bete. Han har gått i en hage med gräs, ja. En skogshage och i sluttningarna mot Nissan (=sand). Munkorg har han haft de senaste tre åren. Han gick endast upp 20 kg i somras (ja, det är för mycket, men inte så mycket att all bantning är förgäves).
Du vet även om att min ponny testats för hypotyroidism? Han är alltså inte frisk.
Jag studerar på heltid, det vet du va? Kandidatexamen i biologi. Det tar fruktansvärt mycket tid och man blir inte fet på studiebidraget.
Så nej, hur gärna jag än vill har jag inte alltid råd. Tid tar jag mig så mycket jag kan, senast idag red jag i tre timmar.
Kalla det ursäkter om du vill, jag är knappast stolt över att vara stressad och pank.
Det är väl ingen som ersatt motionen med medicin? De som har hästar som går att motionera gör det. Nu är det som du säkert vet vinter ute vilket gör det lite svårare för vissa att motionera. Alla har inte ridhus.
Jag själv medicinerar med T4, och motionerar. Och har uppföljning med veterinär en gång i månaden eller mer.