Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?
Hur är det med längden på sommar vs vinter i Spanien jmf med Sverige? *nyfiken*
Hur är det med längden på sommar vs vinter i Spanien jmf med Sverige? *nyfiken*
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Intressant. Då skulle alltså cushing/PPID orsaka insulinsresistens eller skapa inflammatoriska tillstånd som i sin tur skapar insulinresistens?
Någon som har en aning om hur dopamin påverkar insulin?
Pergolid är ju egentligen en Parkinson-medicin, alltså om jag förstår det rätt utvecklad för att snabba upp transmittorersubstanser/receptorer i hjärnan.
Det finns även nackdelar med att försöka öka dopaminet, åtminstone konstaterade på människor.
Tycker snart att allt börjar likna EMS, dvs någon form av metabolisk störning. Med andra ord så känns det som om lagom av allt är det bästa, mat, motion, m.m m.m. och se till att kroppen är i balans. Obalanser verkar inte helt lätt att rätta till.
Börjar nästan tycka att insulinresistens är ett för "trubbigt ord", även om det beskriver vad som faktiskt är, dvs att cellerna inte tar emot insulin.
Känns mer som en symptombeskrivning än ett sjukdomstillstånd, om Ni förstår vad jag mer. IR är ett symptom på en annan underliggande sjukdom eller tillstånd orsakat av fetma, orsakat av osv.
Om det sedan utvecklas till diabetes så blir det en sjukdom.
Bara några tankar
Tänker på hur de flesta cushinghästar ser ut. Långhåriga, bukiga o omusklade.
Solklara proteinbristfall.
Kan det vara så att de har fått felet pga att insulinet är förbrukat? Att de inte längre kan ta upp proteinet tillräckligt? Har ingen aning om om de tidigare har varit IR. Att de via ett tillstånd går in i ett annat hormonellt fel.
De föds ju inte med det.
Har antalet cushinghästar ökat?
Känns så när man direkt testar för det på äldre fånghästar
Ponera att jag har helt fel- visa mig då en sund välmusklad "Cushinghäst".
De jag har sett mår bra psykiskt när de médicineras, men deras fysik ser inte mkt bättre ut.
hoppas innerligt att några kan ge mig en annan uppfattning
De forskar på bl.a cushing för att få en klarare bild av fånggåtan o givetvis för att förhindra fler fångfall.