Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?
Ja det är ju det jag sagt? Cushingshästar får muskelförslut pga sin cushings, även om de får tillräckligt med protein.
Du sa tidigare att de var "Solklara proteinbristfall."
Men där är gränsen för vad som är tillräckligt för en frisk individ en helt annan.
Den är oxå beroende av att hela tiden hållas igång- för upptaget.
Dessa hästar verkar inte tränas tillräckligt o heller inte få det näringsvärdet som de behöver. Motionen kan nog göra att även proteinupptaget blir mer rätt. Ja det är bot mot många sjukdomar.
Astma, äldre, IR o cushinghästar bör således aldrig vila- ingen annan heller för den delen om det handlar o motionsridning bara.
Nu är jag mer övertygad om att ngt gör att de får hormonfelet.
Finns det ngn aktiv tävlinghäst som har fått det? Jag tror inte det.
Jag vill inte se en supergammal PPID-kuse. De brukar se rätt ämliga ut fast de är friska.
Sen kan jag tro att för att få bort depåerna så måste en del av proteinerna bort... en tid. Du kan inte mäta vetenskapligt vad en häst med en metabolisk störning har för egentligt behov. Den funkar ju inte såsom normalhästen!
Står det i sökkriterierna?
Mer än lättfödd.
Jag vidhåller att foderstaten bör vara mer flexibel än att ge hästen samma dag ut o dag in oavsett om den står o sover hela dagen eller är borta halva dagen o tränar.
Jo jag kan köpa Djurjourens egen positiva upplevelse att kalk o motion skapar härliga endorfiner o en massa slagg förs ut. Även stress uteblir.
Bara fördelar